Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Fritid og hobby > Fest og høytid

Juletråden 2018

Fest og høytid Et forum for å diskutere praktiske forberedelser knyttet til jubileer, bryllup, konfirmasjon, bar mitzva, ramadan, dåp og navnefest, mm.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 29-11-18, 11:03   #381
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 641
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Juletråden 2018

Opprinnelig lagt inn av My, her.

De skal vel egentlig dyppes i en søt vin? Jeg synes heller ikke de er gode uten å dyppe dem i noe. Som regel kaffe da, for min del.

Ja, det kan godt hende. De har liksom ikke rundheten kjeks som er ment å være tørre har. Men jeg har ikke smakt veldig mange, kanskje jeg bare har vært uheldig? Så om noen har en super oppskrift, legg den inn! Evt. kanskje jeg skal gjøre som Hya, og la være å dobbelsteke?

Sist redigert av Tallulah : 29-11-18 kl 11:09.
Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-11-18, 11:17   #382
Blå
Dårlig husmor

Blå sin avatar

Blogginnlegg: 78
Blå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg pynter i teorien heller ikke før lille julaften. Men jeg har kjøpt juleblomster og i helgen kommer det opp stjerne i vinduet og adventsstake og kalender. Så førjulsstemning blir det jo.

Vi bestilte julekort denne uken, så jeg satser på å få skrevet neste uke. Og nesten alle presangene er kjøpt. Det er bare ca 6 strikkede gaver som ikke er ferdig, så hver kveld er strikkekveld akkurat nå.

Blå er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-11-18, 11:24   #383
Hyacinth
Kontrollfrik

Hyacinth sin avatar

Hvor: Sammen med Richard
Hyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Tallulah, her.

Jeg syns egentlig biscotti er oppskrytt. De smaker litt gammelt, syns jeg. Som om de egentlig ikke skulle være tørre.

Ikke Sjuve sine. De smaker deilig av smør (Trine sine inneholder ikke smør, og det merkes), er chewy i midten og sprø på kantene og ikke tørre. Men stek kun én gang, og ikke for lenge.

Hyacinth er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-11-18, 11:24   #384
Madicken
Flawsome

Madicken sin avatar

Medlem siden: Aug 2011
Madicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt av
Standard

Min niåring bruker mørke bukser med en pen skjorte til. Og så har jeg kjøpt jule-tversover og juleslips som han får i adventskalenderen.

Madicken er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-11-18, 11:26   #385
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Hyacinth, her.

Ikke Sjuve sine.

Hva/hvem er Sjuve, og hvor finner jeg oppskriften? Hvordan blir de når du ikke dobbelsteker?

Gammel 29-11-18, 11:29   #386
ming
i tåkeheimen

ming sin avatar

Medlem siden: Mar 2008
Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 11
ming er kulere enn de flesteming er kulere enn de flesteming er kulere enn de flesteming er kulere enn de flesteming er kulere enn de flesteming er kulere enn de flesteming er kulere enn de flesteming er kulere enn de flesteming er kulere enn de flesteming er kulere enn de flesteming er kulere enn de fleste
Standard

Jeg tjuvstartet med adventspynting i går kveld. Fullt program i kveld og julebord i morgen gjorde at jeg helst ville være tidlig ute. Det er ikke mye, altså. Krans og noe lys ute, gardiner på kjøkkenet, adventslys, en løper og et par lilla puter i sofaen. Stjerne i vinduet (men den tennes ikke før lørdag - rett skal være rett!). Pluss adventskalenderen, da.

Julekort/brev utgår visst med høye kneløft i år. Målet er å få ut takkekort fra konfirmasjonen før jul.

Gammel 29-11-18, 11:30   #387
Madicken
Flawsome

Madicken sin avatar

Medlem siden: Aug 2011
Madicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt av
Standard

Jeg syns egentlig biscotti er oppskrytt. De smaker litt gammelt, syns jeg. Som om de egentlig ikke skulle være tørre.

Ja, dette er virkelig verdens mest oppskrytte kjeks, og jeg har ikke tall på alle de gangene jeg har fått servert "verdens beste biscotti" som bare smaker gamle og tørre julekjeks av ubestemmelig sort.

Så om jeg får rester etter julekakene mine, kanskje jeg skal ta vare på dem og servere som biscotti om et par år?

Madicken er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-11-18, 11:32   #388
Hyacinth
Kontrollfrik

Hyacinth sin avatar

Hvor: Sammen med Richard
Hyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Hva/hvem er Sjuve, og hvor finner jeg oppskriften? Hvordan blir de når du ikke dobbelsteker?

Oppskriften ligger her inne et sted, søk på biscotti. Enkel å finne. Tror kanskje det er Myria sin, er ikke helt sikker. Men det står at det er Sjuve. Den er enkel fordi man bare knar alle ingredienser sammen og steker. Det står to ganger der, men det gjør som sagt ikke jeg. Jeg synes de blir bedre av å stekes kun én gang, vanskelig å forklare, men jeg synes ikke to ganger gjør noe som helst bra for kjeksene.

Tips: Bruk mer sitronskall OG en del av sitronsaften også! Enda bedre!

Jeg liker forresten heller ikke andre biscottier (eller kun biscotti, det er jo flertall av biscotto) enn disse. Som regel er biscotti en nedtur.

Hyacinth er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-11-18, 11:33   #389
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Standard

Takk! Jeg tester. Jeg tror jeg hadde likt biscotti om de var litt mykere.

Gammel 29-11-18, 11:41   #390
My
Semiaktiv

My sin avatar

My har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg tror jeg rett og slett bare baker noe annet. Som jeg liker. Men måtte likevel google Sjuve, som jeg heller ikke har hørt om.

Jeg kan ellers anbefale vaffelkjeksene fra Matstart.no, som yngstejenta og ei venninne fikk lage her en dag de ikke visste hva de skulle finne på. De dyppet halve kjeksen i smeltet sjokolade, og strødde på kakestrø. Kjempegodt og superenkelt! Så dette tenker jeg ungene skal få lage senere også, til å gi bort, og til å ha i jula.

Gammel 29-11-18, 11:45   #391
Malama
Bør lage seg en tittel selv

Malama sin avatar

Medlem siden: Jul 2009
Hvor: Sunnmøre!
Malama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt av
Standard

Ehh, ja 1,5 er han nok ikke, han er 10,5 denne guttungen min. Men skjorte har han likt å pynte seg med siden.... vel, barnehagen en gang i alle fall.

Gammel 29-11-18, 11:50   #392
Myria
Eppur si muove.

Myria sin avatar

Medlem siden: Jan 2012
Myria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt av
Standard

Min 10-åring bruker enten mørk dressbukse e.l. med en penskjorte og av og til tversoversløyfe. Lillebroren på 7,5 bruker det samme (han elsker tversoversløyfe og insisterer alltid på det). Dressjakke blir altfor varmt innendørs.

Gammel 29-11-18, 11:53   #393
Myria
Eppur si muove.

Myria sin avatar

Medlem siden: Jan 2012
Myria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt av
Standard

Sjuve sin biscottioppskrift er god ja, det er de eneste biscottiene jeg spiser. Jeg liker også mine biscotti litt mykere, i alle fall ikke sånne skikkelig sprø og harde som må bløtgjøres i drikke for å bli spiselige, så jeg passer på å ikke skjære for tynne skiver og ikke steke dem for mye.

Her er oppskriften:

100 g smør
2 dl sukker
1 ts bakepulver
½ ts salt
revet skall av 1 sitron
1 egg
4 dl hvetemel
25 g valnøtter eller pecannøtter

Kna alle ingrediensene sammen (jeg brukte food processor og bare knadde inn nøttene til slutt så de ikke skulle bli hakket i maskinen). Form deigen til et 10x30 cm rektangel og legg på stekebrett. Stek ved 175 grader i 30 minutter. Skjær i tynne skiver og legg dem flatt på stekebrettet. Stek videre 15 minutter. Avkjøl på rist.

Gammel 29-11-18, 12:03   #394
Dragen
VeloppDragen

Dragen sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Blogginnlegg: 813
Dragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtid
Standard

Jeg har laget brente mandler. Nå skal jeg lære meg å lage salte karameller. Oppskrift?

Som en gullring i et grisetryne, er en vakker kvinne uten vett. (Sal. 11:22)
Dragen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-11-18, 12:10   #395
veobra
på slep

veobra sin avatar

Medlem siden: Aug 2009
veobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de fleste
Standard

Jeg liker biscottiene til Trine og har gitt dem bort i gave også. Jeg pleier ikke steke to ganger og synes de er gode hvis de er litt myke i midten.

Jeg må prøve Sjue sine også.

Gammel 29-11-18, 13:17   #396
Chablis
Drømmer

Medlem siden: Dec 2006
Hvor: Ved vannet
Blogginnlegg: 22
Chablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt av
Standard

Min på 12 år skal ha dress.

Chablis er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-11-18, 14:35   #397
millact
Bør lage seg en tittel selv

Medlem siden: Mar 2008
millact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtid
Standard

Opprinnelig lagt inn av My, her.

Jeg har en gutt som trenger nye penklær til jul. Jentene tror jeg har så det holder. Hva pynter andre 11 år gamle gutter seg med i jula?

Han har beige chinos fra 17.mai og så kjøpte jeg en i mørkeblått på Cubus forleden. Skjorter har han mange av, i ulike farger. Ny sløyfe fra Cubus, men den så liten ut, så usikker på om den passer.

Gammel 29-11-18, 14:48   #398
Millen
Klare sjøl

Millen sin avatar

Medlem siden: Apr 2007
Hvor: Oslo
Millen har en fantastisk fremtidMillen har en fantastisk fremtidMillen har en fantastisk fremtidMillen har en fantastisk fremtidMillen har en fantastisk fremtidMillen har en fantastisk fremtidMillen har en fantastisk fremtidMillen har en fantastisk fremtidMillen har en fantastisk fremtidMillen har en fantastisk fremtidMillen har en fantastisk fremtid
Standard

Min er noe yngre på 8, men penbukse og skjorte og kanskje slips tenker jeg. Pleier å være standard pynte antrekket hans og kanskje pen jakke (om den passer, men kjøper ikke ny).

Gammel 29-11-18, 16:28   #399
Chablis
Drømmer

Medlem siden: Dec 2006
Hvor: Ved vannet
Blogginnlegg: 22
Chablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av millact, her.

Klær? Bok?

Får se hva vi finner på.

Chablis er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-11-18, 20:18   #400
My
Semiaktiv

My sin avatar

My har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Da har jeg jammen julegaven til mannen i boks også! Den vanskeligste av dem alle. Så nå har jeg klart, eller kjøpt, gavene både til mannen, ungene, og tenåringene jeg er tante til, i tillegg til at jeg har kjøpt eller foreslått gaver til ungene fra diverse andre i familien som ikke greier å kjøpe selv, og jeg har sendt pakken som skulle til utlandet. De som gjenstår nå er forholdsvis lette å kjøpe til. Og vi har ikke begynt på desember engang!

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 04:02.