|
|||||||
| Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
#1 |
|
rakkarpus
|
Merket dere jordskjelvet?Flere som merket jordskjelvet på Østlandet?
|
|
|
#2 |
|
Ute på tur
|
Sv: Merket dere jordskjelvet?Ja, det ristet godt her og hørte drønnet. Hunden merket det før det skjedde og bjeffet som gal i minuttet før uten at det var noen utenfor.
|
|
|
#3 |
|
rakkarpus
|
Sv: Merket dere jordskjelvet?
Oj, så interessant det med hunden!
|
|
|
#4 |
|
Slumrende Ullteppe
|
Sv: Merket dere jordskjelvet?Jeg bor på Finnskogen, og her merka vi det godt. Satt i sofaen og drakk kaffe, da det plutselig drønna som tusan og skaka i huset. Først tenkte jeg "pokker, der røyk tårnet vaskemaskin/tørketrommel i gulvet!" For opp og inn på badet, men nei, det var alt normalt. (Puh) Så ble jeg redd det hadde vært en kraftig kollisjon utenfor (går mye tung tømmertransport forbi her vi bor.) Gikk ut, men takk og lov, helt rolig og fint ute. Først da begynte jeg å tenke "jøye, kan det ha vært jordskjelv."
|
|
|
#5 |
|
Kidding, right?
|
Sv: Merket dere jordskjelvet?Her hørtes det mest ut som en eksplosjon. Jeg våknet av det; hele sengen ristet. Tittet ut alle vinduene, forventet på en måte å se røyk eller noe annet uvanlig utenfor.
|
|
|
|
#6 |
|
Er fornøyd
Medlem siden: Jan 2011
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Merket dere jordskjelvet?Jeg må være ekstremt uoppmerksom, for jeg merket overhodet ingenting. |
|
|
|
|
|
#7 |
|
Dig for victory!
|
Sv: Merket dere jordskjelvet?Vi merka det godt, vi bor ikke så langt fra episenteret. Var våken, men trøtt, og i ferd med å vekke tolvåringen som hadde sniki seg inn i min seng på morrakvisten. Jeg var gjennom ei overraskende lang tankerekke med mulige teorier, (Må mellombror alltid bråke sånn med gamingstolen i etasjen over? Nei. Hva har lillebror gjort nå? Han er her, ja. Er det naboens vaskemaskin vegg-i-vegg som ramler ned? Lastebil utenfor? Hva er det den bråkenaboen driver med?) og så kom de eldste gutta løpende ned, og da hadde jeg landa på jordskjelv før storebror rakk å søke det opp. Det kom veldig kjapt info på nett! Og så hørte vi politihelikopteret kort tid etterpå. Bra det ikke ser ut til å være noen skader!
|
|
|
|
#8 |
|
Semiaktiv
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Trondheim
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Merket dere jordskjelvet?Bor ikke på østlandet, men merka litt rystelser i jobb-innboksen.
|
|
|
#9 |
|
kamerat
|
Sv: Merket dere jordskjelvet?Jepp, jeg trodde det var en eksplosjon, det føltes som en trykkbølge og det var jo et skikkelig drønn. Assosierte det umiddelbart med 22. juli 2011, som jeg hørte og kjente fra Blindern, så det var en lettelse å finne ut at det "bare" var jordskjelv.
|
|
|
#10 |
|
Textrovert
|
Sv: Merket dere jordskjelvet?Jeg satt ute på verandaen med bok og kaffe, da hele huset plutselig ristet. Min første tanke var at de drev med sprengningsarbeid, men det ga ikke mening, siden alt veiarbeid nært oss er ferdig pluss at det var tidlig søndag. Så tenkte jeg fly, men verken så eller hørte noe. Var litt redd for at det kunne være en bombe et sted, og ble litt engstelig da ikke hadde nettilgang en liten stund. Tok et minutt eller to før jeg begynte å tenke på jordskjelv.
|
|
|
#11 |
|
Musk
Medlem siden: Dec 2006
Sv: Merket dere jordskjelvet?Bor på Frogner i Oslo. Hadde sovet lenge og lå i sengen med kaffen. Det både ristet og smalt skikkelig. Mannen min kom løpende inn for å spørre hva det kunne ha vært. Jeg tenkte at noen hadde sprengt noe (på en søndag!??), mannen tenkte på tungtransport som kjørte forbi alt for fort. Svaret kom raskt på varsler fra nettavisene. Rart å oppleve. Sist redigert av liefje : I går kl 16:59. |
|
|
|
|
|
#12 |
|
Klar
|
Sv: Merket dere jordskjelvet?Jeg hadde såvidt gløttet på øynene da det smalt. Spratt opp, og i løpet av 1 minutt var VG oppdatert med at det hadde vært et smell på Østlandet. 😅 Det tok ikke lang tid før det sto jordskjelv heller. |
|
|
|
|
|
#13 |
|
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Sep 2007
Sv: Merket dere jordskjelvet?Vi bor ganske nærme episenteret og merket det godt. Huset ristet og buldret, og det klirret i glass. Det som var ekstra rart for min del var at jeg så på en sci-fi serie der de akkurat ble bombet så det var mye smell og sånt på det jeg så på også. Med ett var det neste som å sitte i en sånn 4D-kino der vann spruter og setene rister. Veldig merkelig opplevelse. |
|
|
|
|
|
#14 |
|
Glamorøs
|
Sv: Merket dere jordskjelvet?Ja, jeg kjente det godt. Jeg var på trening i femte etasje (sentralt/nord i Oslo), og rakk å tenke at det ikke var et lurt sted å være. Tenkte først eksplosjon, men jeg syns det varte for lenge. Ristet skikkelig før det kom et stort drønn som gikk over i risting igjen. Jeg har opplevd små jordskjelv i Oslo før, men ingenting som dette. Syns det er ganske gøy, når man vet det ikke er farlig.
|
|
|
#15 |
|
Klare sjøl
Medlem siden: Apr 2007
Hvor: Oslo
Sv: Merket dere jordskjelvet?Jada. Hørte et skikkelig drønn og tenkte først lastebil (endel utenfor her) så ingen. Tenkte svære helikopter, så ingen.
|
|
|
#16 |
|
Panzerekstremfeminist
|
Sv: Merket dere jordskjelvet?Jeg hadde på AirPods og hørte podcast. Mannen hadde akkurat gått inn på badet, og først trodde jeg han hadde tatt en skikkelig kolbøtte på badet - men så skrudde han på dusjen, så jeg gikk ut på balkongen for å se om noen hadde droppet et lass med pukk rett utenfor.
I myself have never been able to find out precisely what feminism is: I only know that people call me a feminist whenever I express sentiments that differentiate me from a doormat or a prostitute. Rebecca West |
|
|
|
|
|
#17 |
|
Langøret
Medlem siden: Oct 2010
Hvor: I byen..
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Merket dere jordskjelvet?Jeg merket ingenting,bor i Søndre Østfold. Men,datteren min bor i Innlandet,hun hadde merket det veldig godt. Hun ringte meg og fortalte at hun trodde noen rev huset. Det hadde visst ristet veldig godt. |
|
|
|
|
|
#18 |
|
50 & somewhat fab
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Nordpå
Sv: Merket dere jordskjelvet?Jeg var på hotell ved Youngstorget. Merka det godt. Trodde det var sprengningsarbeid, men stussa samtidig litt over at det smårista 5-6 sekund etter drønnet. At det var jordskjelv slo meg likevel ikke i det hele tatt.
|
|
|
#19 |
|
Kaldt hode, varmt hjerte!
|
Sv: Merket dere jordskjelvet?Jeg og merket det godt, og hunden ville gjerne ut etter at det ristet. Hun var forsåvidt rolig, men det var en rar følelse uten at det slo meg at det var et jordskjelv.
|
|
|
#20 |
|
guru advisor
|
Sv: Merket dere jordskjelvet?Vi var på vei ut til et idrettsarrangement og stod i gangen med venner på besøk. De trodde de endelig merket togtunnelen vi har under huset, men det varte alt for lenge og var for kraftig. Tenkte det kanskje var et godstog som var veldig langt eller noe. Kjente ikke smell, bare drønnkng. Rakk ikke tenke noe mer på det før vi måtte dra, men brikkene falt på plass da en venninne fortalte om hva det hadde vært. |
|
|
|
![]() |
| Trådverktøy | |
| Visningsmåter | |
|
|