Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

17. mai er vi så glad i?

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 15-05-08, 22:52   #1
Ingrid-lille
Dramaqueen

Ingrid-lille sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Nordens Paris
Ingrid-lille imponerer mange og er sikkert smartIngrid-lille imponerer mange og er sikkert smartIngrid-lille imponerer mange og er sikkert smartIngrid-lille imponerer mange og er sikkert smartIngrid-lille imponerer mange og er sikkert smartIngrid-lille imponerer mange og er sikkert smartIngrid-lille imponerer mange og er sikkert smart
Standard

17. mai er vi så glad i?

Hva er ditt forhold til nasjonaldagen? Stress? Mas? En fin dag for ettertanke? Fyr løs.

Jeg innrømmer at jeg har et anstrengt forhold til 17.mai. Jeg har aldri likt å gå i 17.mai-tog, Jeg synes det er stress om morgenen for å rekke til byen, det er kaos, kø for å kjøpe is, kø for å kjøpe pølse, ja til og med kø for å gå på do.

Jeg gleder meg til jeg blir gammel og kan innta hytta på 17.mai. Å kun høre bølgene slå inn mot land (og ikke falsk korpsmusikk) mens jeg leser på en god bok og drikker rødvin og slik setter pris på at vi bor i et fritt land. (På 17.mai kan man jo være patriotisk og lese norsk forfatter kanskje? )

Er det dårlig moral å ikke verdsette norske tog-tradisjoner og 17.mai feiring? Er det flere som meg der ute?

Ingrid-lille er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-05-08, 22:54   #2
Bluen
intro

Bluen sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Lillestrøm
Blogginnlegg: 388
Bluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: 17. mai er vi så glad i?

15 år i korps, flere år med ufrivillig barnløshet og en generell motvilje mot krampefestlige merkedager har torpedert mitt forhold til nasjonaldagen.

Gammel 15-05-08, 22:55   #3
Manga
Bør lage seg en tittel selv

Manga sin avatar

Hvor: Østfold
Manga er populærManga er populærManga er populærManga er populærManga er populærManga er populær
Standard

Før syntes jeg det omtrent bare var stress og mas med 17. mai, men etter at jeg flyttet hit til byen, møtte min mann og ikke minst nå når vi har barn så synes jeg det er en kjempekoselig dag. Jeg gleder meg veldig.

Men jeg er helt sikker på at det er mange som deg der ute.

Gammel 15-05-08, 22:57   #4
Canisa
Viser tenner

Canisa sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Tromsø
Blogginnlegg: 14
Canisa har mye å være stolt avCanisa har mye å være stolt avCanisa har mye å være stolt avCanisa har mye å være stolt avCanisa har mye å være stolt avCanisa har mye å være stolt avCanisa har mye å være stolt avCanisa har mye å være stolt avCanisa har mye å være stolt avCanisa har mye å være stolt avCanisa har mye å være stolt av
Standard

Jeg vil være med deg på hytta, ingrid-lille!

Canisa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-05-08, 22:58   #5
Nå også i farger

Avatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtid
Standard

Det er en dag med masse stress og mas, OG kos.

Før derimot, før man fikk barn (eller da de eldste var sammen med pappaen), da var det egentlig ganske kos.
Dro til byen, så litt av toget og satt meg ned med gode venner og drakk øl. Det var tider det.

Avatar er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-05-08, 22:58   #6
Hannah
tankefull

Hannah sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Blogginnlegg: 111
Hannah er virkelig godt liktHannah er virkelig godt liktHannah er virkelig godt liktHannah er virkelig godt liktHannah er virkelig godt liktHannah er virkelig godt liktHannah er virkelig godt liktHannah er virkelig godt liktHannah er virkelig godt liktHannah er virkelig godt likt
Standard

Jeg liker 17. mai. Jeg får høytidsstemning når jeg ser alle flaggene og hører korpsmusikken, spesiellt når de spiller nasjonalsangen.
Her vi bor begynner ikke toget før kl 12.30, så vi har en ganske rolig start på dagen. Etter toget er det et par timer med leker og mat på samfunnshuset, før vi drar hjem eller til familie.
I år gleder jeg meg til å se eldstemann gå fremst med barnehagen i toget, samt å se guttene synge med barnehagen på samfunnshuset. Blir rent rørt bare ved tanken. :ekstremt lettrørt:

Hannah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-05-08, 23:00   #7
Tjorven
ej ikke møjkets heije

Tjorven sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 181
Tjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg elsker 17. mai.

Men vi forsøker å unngå de mest stressede situasjonene. Vi går ikke til byen med to små barn (har egentlig aldri vært i Oslo sentrum på 17. mai), men holder oss til det lokalet arrangementet på skolen. Så støtter vi det lokalet skolekorpset og spiser deres hjemmelagde kaker. Snuppa hopper i hoppeslott og trekker en penn fra fiskedammen. Etterpå går vi å spiser middag på den lokale restauranten (som forresten er veldig bra).

Tidligere har det vært full pakke med fest 16. mai, stor 17. mai-frokost med masse gjester og grillings på kvelden. Tidene har forandret seg, så nå gjør vi det ikke slik lenger.

Gammel 15-05-08, 23:03   #8
Zip
I farta!!

Zip sin avatar

Blogginnlegg: 59
Zip er kulere enn de flesteZip er kulere enn de flesteZip er kulere enn de flesteZip er kulere enn de flesteZip er kulere enn de flesteZip er kulere enn de flesteZip er kulere enn de flesteZip er kulere enn de flesteZip er kulere enn de flesteZip er kulere enn de flesteZip er kulere enn de fleste
Standard

Eg er veldig glad i 17. mai og gler meg veldig.
Litt stress og mas blir det men syns me har forholdsvis roleg feiring. Går i tog og er på skola etterpå. Lita skole så veldig koselig og masse leik.

Gammel 15-05-08, 23:03   #9
Dixie Diner
Nymotens gammeldags

Dixie Diner sin avatar

Hvor: Stavanger
Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg elsker den dagen og gleder meg til den hvert år. Gleder meg ihjel, faktisk!

Gammel 15-05-08, 23:14   #10
Lykken
Nek er allrighte dyr

Lykken sin avatar

Hvor: nær Oslo
Lykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtid
Standard

Før var 17 mai en anledning til fest og moro, men nå er dagen for ungene. Vil gjerne gi de opplevelsen av en tradisjonell 17 mai, så det blir å se og gå i tog, spise is og delta i leker på nærskolen, kaffe med familie før borgertog og grilling/mat sammen familie og/eller venner på ettermiddagen og kvelden.
Men egentlig er jeg helt åpen for å gjøre andre ting den dagen, men som sagt, etterhvert som ungene vokser til så blir det en del som føles "obligatorisk". I år er første gang f.eks eldste er med i allidrett og har mulighet til å gå i borgertoget sammen med gruppa. Jeg har også litt sansen for den høytidelige stemningen, at folk pynter seg og flagger og roper hurra, se på toget foran slottet på tv og få en litt godfølelse for det landet man tilhører.

Gutt 2002 og jente 2005
Lykken er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-05-08, 23:16   #11
pippimamma
Bør lage seg en tittel selv

pippimamma sin avatar

Medlem siden: Feb 2007
Hvor: Østlandet
pippimamma imponerer mange og er sikkert smartpippimamma imponerer mange og er sikkert smartpippimamma imponerer mange og er sikkert smartpippimamma imponerer mange og er sikkert smartpippimamma imponerer mange og er sikkert smartpippimamma imponerer mange og er sikkert smartpippimamma imponerer mange og er sikkert smartpippimamma imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Det eneste som er litt stress er akkurat når vi kjører til barnetoget, men etter flere år så har vi vel funnet den beste ruten å kjøre. Det er så voldsomt mange biler ute på veien.

Jeg syns det er koselig med barnetog og vi har funnet vår måte å feire dagen på, som er minst mulig stress og mas, og mest mulig kos.

Det sprenger i brystet (og øynene) når korpsmusikken spiller. Har aldri spilt eller hatt noe ønske om å spille i korps, men det er noe ved musikken som setter følelsene i sving hos meg.

pippimamma er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-05-08, 23:18   #12
007
© All rights reserved

007 sin avatar

Hvor: Vest
Blogginnlegg: 57
007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg liker 17. mai, aller mest fordi ungene elsker den dagen. I forkant er det mye stress med 3 bunader, i etterkant er det stress med svigers på rømmegrøt. Alt i alt er det en stressende dag (inkludert at alle foreldre til skolebarna må jobbe dugnad i på kjøkken, i kiosk og med premieutdeling/lykkehjul, lodd og hva_har_du), men jeg fryder meg over glade og forventningsfulle barn.

007 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-05-08, 23:18   #13
Kirsebær
Guardian of the galaxy

Kirsebær sin avatar

Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 85
Kirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg misliker den dagen så sterkt at det gjør vondt.

Jeg har ikke spesielt gode minner knyttet opp til denne dagen, og jeg syns generelt det alltid er for mye folk, for kaldt og for mye stress.

Før poden pleide jeg alltid å pakke sekken min med alt mulig rart (mat, bøker, skrivesaker, kamera, div)og dra på tur i skogen på 17. mai. Jeg mener fremdeles at jeg kan ta med meg Poden å gjøre slike ting, siden han mest sannsynlig har mange år igjen på å gå i tog og veive med flagget, men Exbo vil gjerne at Poden får med seg norsk tradisjon og kultur så da blir det full pakke i år.

Gammel 15-05-08, 23:21   #14
Kanina
Sviiisj!!

Kanina sin avatar

Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Enga
Blogginnlegg: 841
Kanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtid
Standard

Veldig avslappet forhold. Eneste jeg har tenkt at vi får med oss, er ballong til Kaninungen og litt vifting med flagg, noe som innebærer en tur til byen. 18. mai, derimot, er datoen som er grunnen til gulvvask, kakebaking og andre krampeaktige forberedelser her i heimen

Kanina er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-05-08, 00:17   #15
Solblomst
Passiv

Standard

Jeg vil bli med Ingrid-Lille og Canisa på hyttetur.

Svar med sitat
Gammel 16-05-08, 01:01   #16
Knerten
lykkelig

Knerten sin avatar

Medlem siden: Aug 2007
Blogginnlegg: 43
Knerten er et glitrende lys på stjernehimmelenKnerten er et glitrende lys på stjernehimmelenKnerten er et glitrende lys på stjernehimmelenKnerten er et glitrende lys på stjernehimmelenKnerten er et glitrende lys på stjernehimmelenKnerten er et glitrende lys på stjernehimmelenKnerten er et glitrende lys på stjernehimmelenKnerten er et glitrende lys på stjernehimmelenKnerten er et glitrende lys på stjernehimmelenKnerten er et glitrende lys på stjernehimmelenKnerten er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

17.mai er et evig stress fra ende til annen.

Vi rekker så vidt å hive i oss en kjapp frokost før vi skal ned på skolen for å overvære flaggveisingen og deretter avgang med trikk til byen for barna. I byen står barna en evighet på Festningsplassen og venter på å få gå i barnetoget mens vi foreldre stresser ned med bil, prøver å finne parkeringsplass og ikke minst; komme oss på plass før skolen passerer oss i toget.
Så er det å prøve å finne igjen barna på Rådhusplassen blant 20000 andre barn. Etterpå er det obligatorisk møte med svigers som skal spandere is og brus på barna.

Så skal vi stresse videre til lunsj hos modern med resten av familien. Der blir vi i maks 2 timer før vi skal rekke lekene som begynner på skolen til barna klokken 16:00. De rekker å løpe gjennom 5-kampen og kjøpe seg en gassballong før vi skal videre på fast grillselskap hos noen venner av oss klokken 17:00.
Der igjen er det undertegnede som i alle år har fått ansvaret for å arrangere enda flere leker for de til nå 8 barna, med påfølgende godtepose som premie (som også undertegnede fikser).

Når så lekene er ferdig og jeg føler for å grave med ned i sandkassen, er minstesnuppen utslitt og vi drar hjem.

Hurra for 17.mai.

Det merkelige er at jeg egentlig gleder meg litt. For det er så koselig å se barna pyntet i bunad og penklær. Viftende forventningsfullt med flaggene sine og med glede i ansiktet. Det er glede å kunne gi dem så mange is de vil, og la dem få kjøpe seg en gassballong, se snuppa på 7 jage etter russen for å få tak i russekort, spise den gode maten hos modern, og oppleve stemningen i Oslo sentrum.
Jeg er bare litt sliten akkurat nå.

Sist redigert av Knerten : 16-05-08 kl 01:07.
Knerten er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-05-08, 06:30   #17
Nenne
Introvert optimist

Nenne sin avatar

Hvor: Telemark
Blogginnlegg: 202
Nenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Det er mye styr og mye moro. Jeg er veldig glad i nasjonaldagen og er stort sett rørt til tårer fra jeg står opp og til jeg legger meg.

Storesøster (juli -99), Storebror (mars -02), Lillebror (oktober -04)
Nenne er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-05-08, 06:49   #18
Maz
Pauset

Medlem siden: Dec 2006
Hvor: Barteby
Maz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt av
Standard

Det var noen år der jeg følte meg på siden 17 mai, og det var jo ikke så ok. Alt i alt har jeg gode minner fra 17 mai som liten, og helt fra Mazungen var bitteliten har jeg storkoset meg.

Vi legger ikke opp til så mye stress.

Til byen og se på barnetog og så hente moren min og dra til Svigerfar og kjæresten på en mottagelse, når mor er sliten leverer vi henne og tar om mulig en tur innom skolen. Enkelt og greit. Værmeldingen er jo elendig så noe opplegg på kvelden dropper vi nok i år.

Maz er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-05-08, 07:54   #19
Selma
blid

Selma sin avatar

Selma er et glitrende lys på stjernehimmelenSelma er et glitrende lys på stjernehimmelenSelma er et glitrende lys på stjernehimmelenSelma er et glitrende lys på stjernehimmelenSelma er et glitrende lys på stjernehimmelenSelma er et glitrende lys på stjernehimmelenSelma er et glitrende lys på stjernehimmelenSelma er et glitrende lys på stjernehimmelenSelma er et glitrende lys på stjernehimmelenSelma er et glitrende lys på stjernehimmelenSelma er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Jeg synes at det er flott med korps, glade unger og masse flotte bunader! Vi starter dagen forskrekkelig tidlig (alle mann ut av huset kvart over sju i morgen tidlig), men med litt planlegging så unngår vi at det blir bare stress.

Frokost med korpset, flaggheising og deretter barnetog. Finner vi et ledig bord på en cafè, så blir det is og brus i byen. Hvis ikke så drar vi hjem og koser oss der. Borgertoget tror jeg at vi dropper. På ettermiddagen får vi besøk av to vennefamilier på middag.

Finstasen (inkl ulltrøyer til hele gjengen...) henger nystrøket og klar og bordekking og middagsforberedelser inkl kakepynting ordner vi i kveld, så da er det bare å håpe på godvær i morgen

Gammel 16-05-08, 08:02   #20
Pebbles
By the Sea

Pebbles sin avatar

Medlem siden: Mar 2007
Blogginnlegg: 186
Pebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg elsker 17. mai og har alltid gjort det. Men så er jeg generelt glad i feiringer også.

Jeg har ikke så mange nasjonalistiske bein i kroppen, så det er ikke stoltheten over Norge som får hjertet til å svulme.
Alle ute på gatene i finstasen, glade barn med flagg og musikk - det gir en glad fellesskapsfølelse.

Det er klart at har man skolebarn, blir det nødvendigvis litt stress på morgenen med inntak av frokost og påkledning av finstas før barnetoget. Men utover det kan man jo velge å ikke fylle dagen til randen av aktiviteter om man synes det bare er stress og mas.
Selv synes jeg det er litt av sjarmen å være litt i farta den dagen.

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 23:40.