|
|||||||
| Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier. |
| Se resultatene: Hva betyr det å blande saft i forholdet 1:4? | |||
| Det er 1 del saft og 4 deler vann |
|
144 | 67,92% |
| Det er 1 del saft og 3 deler vann |
|
68 | 32,08% |
| Deltakere: 212. Du kan ikke stemme på denne undersøkelsen | |||
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
#103 |
|
Kald på føttene
|
Sv: Blandingsforhold 1:4, pollJeg klarer ikke helt å bestemme meg for hva jeg skal svare. I saftsammenheng tror jeg nok egentlig at det er 1 del saft og 4 deler vann, men labmennesket i meg klarer ikke gi slipp på 1 del saft og 3 deler vann. |
|
|
|
|
|
#104 |
|
Frafallen
Medlem siden: Mar 2008
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Blandingsforhold 1:4, pollNebbia et al har rett hvis man refererer til fraksjoner, og det gjør man sikkert i kjemi og slikt. Da leses uttrykket som brøk - 1:4 er "én del av det hele", altså 1+3. 1:1 fraksjon tilsier ufortynnet medium, altså ingen blanding. Tilsvarende vil en 10% oppløsning være det samme som 1+9 (10 % av det hele).
You can't trust girls. When I get a girlfriend I am not going to tell her where I live or work. Sist redigert av Mauser : 19-05-08 kl 11:31. |
|
|
|
|
|
#105 |
|
Passiv
|
Sv: Blandingsforhold 1:4, poll1:4 er entydig, så jeg lurer på opphavet til at 1:4 skal tolkes som 1+4 rett og slett skyldes en misforståelse som har skjedd for lenge siden. Kanskje noen erindret å ha sett en fortynning var benevnt som 1:10, og ikke var klar over hva dette innebar? Selv i vitenskapelige kretser skaper brøken forvirring hos enkelte, og man har tatt konsekvensen av dette og oppfordrer derfor til å skrive 1+4. Det er godt å se at saftprodusentene har innsett det samme. |
|
|
|
#106 |
|
Frafallen
Medlem siden: Mar 2008
Sv: Blandingsforhold 1:4, poll
Det er kontekstavhengig. I aspektsammenhenger er 1:4 ikke en brøk. Hva med 16:9 flatskjermer? 4:3 monitorer? 1:100 fall ved drenering?
|
|
|
#107 |
|
Kald på føttene
|
Men når det gjelder saft er det jo snakk om ei fortynning, og da er det jo ikke så unaturlig å tenke brøk. |
|
|
|
|
|
#108 |
|
Passiv
|
I denne sammenhengen - fortynninger. Jeg ser at noen har brukt begrepet blande, som om det betyr noe annet enn å fortynne. Det er meningsløst å operere med ulike begreper om man fortynner saftkonsentrat eller løsninger på laben. |
|
|
|
#109 |
|
Leser
|
Ja, det å blande er vel noe annet enn å fortynne?
|
|
|
#110 |
|
Passiv
|
|
|
|
|
#111 |
|
Audacious
|
Sv: Blandingsforhold 1:4, pollEr det nå jeg skal fortelle om min veninne som prøvde seg som bartender i bryllupet vårt og skulle gi en venn av meg Vodka Battery og da hun fikk vite at blandingsforholdet skulle være 4:1 tok fire deler vodka og én del battery?
|
|
|
#112 |
|
ƒœß†˙*∂ü*∂醆é?
Medlem siden: Aug 2007
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Re: Sv: Blandingsforhold 1:4, poll
|
|
|
#113 |
|
Hertuginne
|
Nope, for det har mannen din allerede fortalt oss.
|
|
|
#115 |
|
Passiv
|
Sv: Blandingsforhold 1:4, poll[massiv selvkritikk] |
|
|
|
#117 |
|
Tøff i frakk
Medlem siden: Nov 2006
Det er slett ikke alltid man vet utgangskonsentrasjonen av noe når man lager en fortynning på laben, noen ganger er fortynningen (eller en fortynningsrekke) utgangspunktet for å bestemme utgangskonsentrasjonen i den ene løsningen. For eksempel ved virustitrering. :pirker:
|