Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Skolen stiler brev direkte til barnet. Et "Er jeg urimelig"-innlegg

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 27-05-08, 11:31   #1
Teofelia
Bedreviter

Teofelia sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 391
Teofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Skolen stiler brev direkte til barnet. Et "Er jeg urimelig"-innlegg

Frøkna skal begynne på skolen til høsten, og i den forbindelse har vi fått en del informasjonsbrev fra skolen i forbindelse med innskriving og førskole – stilet til henne!

Jeg kjenner at jeg misliker at informasjon som først og fremst er myntet på oss voksne adresseres til henne; jeg mener at brev som er adressert til Frøkna er til henne, og at i prinsippet skal hun selv få velge om hun vil la oss få lese dem. Hvis skolen ønsker at informasjonen skal nå foreldrene, bør den adresseres til foreldrene. Eller i det minste til både barnet og foreldrene. Jeg hadde ikke reagert om det hadde stått "Frøkna med foresatte".

Selvsagt er det et rent prinsippielt spørsmål foreløpig: hun kan ikke lese og vi må lese både formelle brev og prospektkort for henne, men likevel misliker jeg at de gjør det på den måten. Jeg vil nemlig helst kunne praktisere i henhold til min overbevisning: brev er private, og det gjelder såvel barn som unge.

Hva synes andre om denne praksisen? Og er jeg urteit om jeg tilkjennegir overfor skolen at jeg ville foretrekke det om informasjon som egentlig er til Teomannen og meg adresseres til oss og ikke til henne?

Teofelia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-05-08, 11:37   #2
LaBanga
fri

LaBanga sin avatar

Blogginnlegg: 11
LaBanga har et rykte de fleste bare kan drømme omLaBanga har et rykte de fleste bare kan drømme omLaBanga har et rykte de fleste bare kan drømme omLaBanga har et rykte de fleste bare kan drømme omLaBanga har et rykte de fleste bare kan drømme omLaBanga har et rykte de fleste bare kan drømme omLaBanga har et rykte de fleste bare kan drømme omLaBanga har et rykte de fleste bare kan drømme omLaBanga har et rykte de fleste bare kan drømme omLaBanga har et rykte de fleste bare kan drømme omLaBanga har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Skolen stiler brev direkte til barnet. Et "Er jeg urimelig"-innlegg

Enig i at det hørtes klønete ut. Jeg tror ikke vi har fått sånne brev adressert til skolegutten vår. Men jeg husker at han fikk et brev fra læreren i slutten av juni, noen uker etter førskoledagen, som var skrevet til ham, hvor læreren skrev at det hadde vært så hyggelig å ble kjent med dem alle, og at hun gledet seg til skolestart og ønsket dem god sommer. Det var veldig hyggelig.

Men mer formelle brev synes jeg godt bare kan adresseres til foreldrene, evt. elevens foresatte.

LaBanga er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-05-08, 11:38   #3
Mauser
Frafallen

Mauser sin avatar

Medlem siden: Mar 2008
Mauser har en fantastisk fremtidMauser har en fantastisk fremtidMauser har en fantastisk fremtidMauser har en fantastisk fremtidMauser har en fantastisk fremtidMauser har en fantastisk fremtidMauser har en fantastisk fremtidMauser har en fantastisk fremtidMauser har en fantastisk fremtidMauser har en fantastisk fremtidMauser har en fantastisk fremtid
Standard

Snart-førsteklassingen vår får brev fra Fylkeskommunen vedr skolestart. Det åpner vi glatt uten å tenke over det engang.

Gammel 27-05-08, 11:39   #4
Vimsen
"De"

Vimsen sin avatar

Blogginnlegg: 4
Vimsen har mye å være stolt avVimsen har mye å være stolt avVimsen har mye å være stolt avVimsen har mye å være stolt avVimsen har mye å være stolt avVimsen har mye å være stolt avVimsen har mye å være stolt avVimsen har mye å være stolt avVimsen har mye å være stolt avVimsen har mye å være stolt avVimsen har mye å være stolt av
Standard

Dette blir litt vel flisespikkete etter min smak.

Gammel 27-05-08, 11:48   #5
Tove
XXX

Tove sin avatar

Hvor: Orkdal
Tove er kulere enn de flesteTove er kulere enn de flesteTove er kulere enn de flesteTove er kulere enn de flesteTove er kulere enn de flesteTove er kulere enn de flesteTove er kulere enn de flesteTove er kulere enn de flesteTove er kulere enn de flesteTove er kulere enn de flesteTove er kulere enn de fleste
Standard

Vesla her skal også begynne på skolen til høsten, og det kom brev til henne med informasjon om en dag de skulle på besøk på skolen. Det kom også et brev til med samtidig, det det var en mer utfyllende informasjon om denne dagen. Vesla syntes det var stor stas å få eget brev, og hun følte seg nok hvertfall som en skolestarter nå som hun begynte å få "ordentlig" post adressert til seg.

Mulig jeg hadde reagert på det, om det kom brev bare til henne, men siden jeg fikk et i tillegg, så syntes jeg det var flott de sendte et til henne også.

Gammel 27-05-08, 11:49   #6
Aminta
ƒœß†˙*∂ü*∂醆é?

Aminta sin avatar

Medlem siden: Aug 2007
Aminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt likt
Standard

Re: Sv: Skolen stiler brev direkte til barnet. Et "Er jeg urimelig"-innlegg

Jeg skjønner hva du mener.
Jeg er også sånn at jeg nok ville stusset ved det iom. at jeg har samme prinsipp om at brev er private og vil ha muligheten til å "practise what you preach".
Hittil har brev vært adressert til barn m/foresatt, og da er det greit.
Mulig jeg hadde tatt en prat med skolen og forklart mitt syn og sagt at jeg gjerne ville ha de adressert til barn m/foresatt foreks. ja.

Aminta er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-05-08, 11:50   #7
Aminta
ƒœß†˙*∂ü*∂醆é?

Aminta sin avatar

Aminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt likt
Standard

Opprinnelig lagt inn av Tove, her.

Mulig jeg hadde reagert på det, om det kom brev bare til henne, men siden jeg fikk et i tillegg, så syntes jeg det var flott de sendte et til henne også.

Ja, og da synes jeg det er greit også.

Gammel 27-05-08, 11:52   #8
annemede
Ser lyst på livet

annemede sin avatar

Blogginnlegg: 240
annemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtid
Standard

Hva er galt med å gjøre det som de gjør på sykehuset, der stiler de til barnet v/ foresatte.

annemede er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-05-08, 12:04   #9
Esme
Mother of Dragons

Esme sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 76
Esme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg er helt enig med deg, Teofelia, at det skal stå «barnets navn» v/foresatte eller lignende. På sykehus hvor jeg har jobbet har det nesten aldri vært et problem å få dette til når det gjelder pasienter som er barn. Men med noen unntak: Når det har vært masseutsendelser hvor man fletter inn navnet fra en liste, så har det visstnok vært umulig å få til. Kanskje de har et dårlig datasystem de som driver og sender ut informasjonen?

Gammel 27-05-08, 12:04   #10
Honda
Type R ;)

Honda sin avatar

Hvor: Nord
Honda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner til
Standard

Opprinnelig lagt inn av annemede, her.

Hva er galt med å gjøre det som de gjør på sykehuset, der stiler de til barnet v/ foresatte.

Det gjør ikke sykehuset her.

Turbo får brev fra sykehuset i hannes navn til han. Ikke noe v\foresatte eller noen ting.
Og han leser glatt at brev er til han så er så vidt vi får se hva det står i brevet.

Gammel 27-05-08, 12:04   #11
Donald
Superduperaktiv

Donald sin avatar

Medlem siden: Jan 2008
Donald er litt kulDonald er litt kul
Standard

Opprinnelig lagt inn av Vimsen, her.

Vel det synes jeg også. Innkallinger til sykehus osv.. kommer jo også adressert til barnet, litt vel tungvint om man ikke kan gjøre det på denne måten.

Donald er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-05-08, 12:08   #12
Veronal
Etylbarbital

Veronal sin avatar

Veronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Prototypen har fått minst 1 innkallelse til undersøkelse ved ønh på Ahus som har vært adressert og stilet til ham (inkl. beskrivelse av undersøkelsen osv.). Lett fjollete enn så lenge barnet på det tidspunktet var 1,5 år.

Gammel 27-05-08, 12:09   #13
Veronal
Etylbarbital

Veronal sin avatar

Veronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Donald

Vel det synes jeg også. Innkallinger til sykehus osv.. kommer jo også adressert til barnet, litt vel tungvint om man ikke kan gjøre det på denne måten.

Synes du det er tungvint å skrive "Barnet Navn og foresatte"?

Sist redigert av Veronal : 27-05-08 kl 12:14.
Veronal er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-05-08, 12:17   #14
ElinM
På vei

ElinM sin avatar

ElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de fleste
Standard

Jeg ser poenget. Selv ergrer jeg meg over en annen ting. Brev som vedrører skolejenta vår er ofte adressert til kun min mann. Jeg skjønner at det dreier seg om henne, da det gjerne står at det er fra skolekontoret utenpå. Jeg føler meg umyndiggjort, og kvier meg for å åpne disse brevene selv om jeg vet at det som står i brevet er like mye til meg som til han. Da foretrekker jeg heller at brevet er adressert til barnet.

ElinM er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-05-08, 12:17   #15
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Blogginnlegg: 639
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Veronal, her.

Prototypen har fått minst 1 innkallelse til undersøkelse ved ønh på Ahus som har vært adressert og stilet til ham (inkl. beskrivelse av undersøkelsen osv.). Lett fjollete enn så lenge barnet på det tidspunktet var 1,5 år.

Jeg husker vi fniste godt av et slikt brev som var stilet og sendt til Glitterbarnet om røntgen og ultralyd i forbindelse med en hoftedysplasiundersøkelse som skulle skje ved noen måneders alder.

Ellers er jeg litt sånn ja og tja. Litt enig med Teofelia, og litt ikke så veldig opptatt av problemstillingen. Dvs. jeg er enig i prinsippet med privat post, men jeg tror at jeg som førskolebarn hadde syntes at slike brev var kjempestas og jeg hadde følte meg voksen. Informasjonen er jo til henne også.

Sist redigert av Tallulah : 27-05-08 kl 12:40.
Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-05-08, 12:29   #16
Aminta
ƒœß†˙*∂ü*∂醆é?

Aminta sin avatar

Standard

Ved vårt sykehus har de alltid stillet brevene til Barnets Navn m/foresatte. Det er veldig greit. Og det gjelder absolutt alle henvendelser derfra.
Det kan skolen også gjøre synes nå jeg, tungvindt er det vel ikke akkurat.
Evnt. løse det slik som Tove beskriver.

Gammel 27-05-08, 12:32   #17
Blå
Dårlig husmor

Blå sin avatar

Blogginnlegg: 78
Blå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Det var det samme da storesøster begynte og jeg må innrømme at jeg ikke reagerte på det og heller ikke synes at dette er et viktig poeng ennå. Tvert i mot så syntes både hun og vi at det var hyggelig at brevet var adressert til henne og rettet seg til henne ettersom det var hun som skulle begynne på skolen. Hun kunne lese selv og syntes at det var veldig morsomt.

Blå er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-05-08, 12:38   #18
Bille
Sånn passe sane

Bille sin avatar

Medlem siden: Mar 2007
Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 18
Bille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av Vimsen, her.

Må si meg enig.

Gammel 27-05-08, 12:43   #19
TBM
Passiv

Standard

Opprinnelig lagt inn av glitterchick, her.

Ellers er jeg litt sånn ja og tja. Litt enig med Teofelia, og litt ikke så veldig opptatt av problemstillingen. Dvs. jeg er enig i prinsippet med privat post, men jeg tror at jeg som førskolebarn hadde syntes at slike brev var kjempestas og jeg hadde følte meg voksen. Informasjonen er jo til henne også.

Den skal du få fra meg også Teofelia - litt ja, men mest tja og ikke så veldig opptatt av problemstillingen.

Men kul tittel på tråden!

Svar med sitat
Gammel 27-05-08, 12:46   #20
tiddelibom
Lille tyrann

tiddelibom sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Oslo
tiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de fleste
Standard

Her fikk også datteren vår brev med informasjon om skolestart. Jeg reagerte ikke på at det var til henne, men åpnet og leste...

Dette er mine prinsipper. Hvis du ikke liker dem, så har jeg andre.
Groucho Marx
tiddelibom er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 03:25.