Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Skikk og bruk på søndager

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Se resultatene: Hva er IKKE greit på en søndag?
Klippe gress. 48 22,22%
Sage med motorsag. 85 39,35%
Hogge ved for hånd. 23 10,65%
Luke. 5 2,31%
Male eget hus/garasje. 8 3,70%
Male fellesanlegg. 15 6,94%
Henge ut klær til tørk. 15 6,94%
Alt er greit, søndag er bare en dag. 75 34,72%
Alt er greit, så lenge det er etter kirketid/fyllesyketid (kl. 14). 58 26,85%
Ingenting, søndager skal man sitte inne og lese bibelen. 3 1,39%
Flervalgsundersøkelse. Deltakere: 216. Du kan ikke stemme på denne undersøkelsen

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 01-06-08, 16:09   #61
007
© All rights reserved

007 sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Vest
Blogginnlegg: 57
007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Skikk og bruk på søndager

Jeg hater naboens vinkelsliper, uansett dag!

Vi har travle dager, og det hender vi bruker søndagen til å jobbe i hagen. Bråkete jobber (som motorsag og plenklipper), drøyer vi til ettermiddag/tidlig kveld.

007 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-06-08, 16:28   #62
Hyacinth
Kontrollfrik

Hyacinth sin avatar

Hvor: Sammen med Richard
Hyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg synes det meste er greit, men svarte nei på det med motorsag. Ikke fordi det er søndag i seg selv, men fordi mange slapper av på en søndag og motorsager bråker!

Hyacinth er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-06-08, 16:40   #63
Veronal
Etylbarbital

Veronal sin avatar

Veronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg synes det meste er greit (fra andre), men selv har jeg sperrer for det som bråker. I hvert fall legger jeg ned veto hvis mannen har bråkeplanen på en søndag før sent på formiddagen (dvs. frem til etter kirketid) og på lørdager før kl. 10. Med bråkearbeid tenker jeg på plenklipping og høyttrykksspyling. Motorsag, vinkelsliper og liknende synes jeg er i overkant og ville helst foretrukket at mannen ikke dro frem overhodet på søndager (heldigvis ikke aktuelt hos oss heller).

Veronal er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-06-08, 16:42   #64
allium
Bare sær

allium sin avatar

allium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Hattifnatten, her.

Jeg ser nå at jeg kan være glad for at jeg har naboer som holder fred en dag i uka. Ikke alle dere jeg ville likt å hatt til naboer .
Vi skal spise middag i hagen i ettermiddag sammen med gjester og jeg synes slikt er koselig å kunne gjøre en dag i uka uten å bli overdøvet av motorsager i nabolaget.

Enig.

Det er mulig spørsmålet er uklart formulert, for det er én ting hva jeg selv synes, men jeg vet at jeg har mange naboer som reagerer på støy på søndager, og jeg synes man bør kunne ta litt hensyn.

Spesielt når noen mener at det er verre å støye på 1. mai. For dem, ja. Naboene deres kan jo være av en annen mening.

Forget your perfect offering, there is a crack in everything, that's how the light gets in.
allium er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-06-08, 16:45   #65
Dixie Diner
Nymotens gammeldags

Dixie Diner sin avatar

Hvor: Stavanger
Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Støy er jo en ting, og der er jeg enig i at man bør ta hensyn (bor i blokk og HAAAATER støy!). Men er det noen av dere religiøse som tenker negativt om dere ser noen henge opp klær, støvsuge (inne), vaske bilen og lignende på en søndag? Jeg tror det (heldigvis) helst er den eldre generasjonen som tenker slik.

Gammel 01-06-08, 17:23   #66
annemede
Ser lyst på livet

annemede sin avatar

Blogginnlegg: 240
annemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtid
Standard

Men når dere sier nei til plenklipping, så lurer jeg litt på. Jeg har en sånn gammeldags skyveplenklipper, og den bråker ikke noe særlig, så den tar jeg gjerne frem på søndager, men jeg hadde neppe gjort det om det var e motorplenklipper.

På samme tid så tenker jeg at om naboen skulle hatt dåp eller konfirmasjon, så hadde jeg nok latt være å henge ut klær, slik at de fikk en finest mulig uteplass ...

annemede er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-06-08, 17:23   #67
Libra
Bør lage seg en tittel selv

Libra sin avatar

Medlem siden: Apr 2007
Blogginnlegg: 51
Libra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de fleste
Standard

Venter til litt ut på dagen jeg også, men 14.00 synes jeg blir alt for langt på dag. Jeg er forresten glad i å sove lenge selv, og er nok en av de i nabolaget som sover lengst.

Jeg synes det er greit at folk bruker søndagen til å få unnagjort litt hagestell og andre ting som må gjøres. Har selv en hektisk hverdag og greier heller ikke selv å få alt unna de andre dagene. Jeg må innrømme at jeg ikke tenker på slike lyder fra naboene som støy, det er lyder og det viser at det bor folk i området. Synes det er bedre om naboen bruker søndagen til å klippe plenen (som vi jo ser) enn at det vokser vilt i hagen.

Libra er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-06-08, 17:26   #68
Libra

Libra sin avatar

Medlem siden: Apr 2007
Blogginnlegg: 51
Libra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av annemede, her.

På samme tid så tenker jeg at om naboen skulle hatt dåp eller konfirmasjon, så hadde jeg nok latt være å henge ut klær, slik at de fikk en finest mulig uteplass ...

For meg er det også selvsagt å ta slike hensyn. Det samme gjelder dersom en av naboene som har veranda inntil vår sitter å spiser middag, så venter jeg jo med pussing, eller saging eller plenklipping til etter at de er ferdige.

Libra er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-06-08, 17:53   #69
pippimamma

pippimamma sin avatar

Medlem siden: Feb 2007
Hvor: Østlandet
pippimamma imponerer mange og er sikkert smartpippimamma imponerer mange og er sikkert smartpippimamma imponerer mange og er sikkert smartpippimamma imponerer mange og er sikkert smartpippimamma imponerer mange og er sikkert smartpippimamma imponerer mange og er sikkert smartpippimamma imponerer mange og er sikkert smartpippimamma imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Det er greit å vite hva loven sier om helligdagsfreden:
§ 3. Helligdagsfred
På helligdag fra kl 00 til kl 24 samt påske-, pinse- og julaften etter kl 16 skal det være helligdagsfred som ingen noe sted må forstyrre med utilbørlig larm.
Ved kirke eller gudstjenestested er det mens helligdagsfreden varer ikke tillatt å forstyrre gudstjenesten med unødig larm eller arbeid eller annen forstyrrende virksomhet.
http://www.lovdata.no/all/hl-19950224-012.html#3

Så lenge naboene tar hensyn til hverandre, som vi gjør i nabolaget mitt, så må de gjerne dra igang gressklipperen på søndag så mye de vil for meg.

Jeg bor rett ved trafikkert vei og blir ikke nevneverdig plaget om naboene klipper gresset. Motorsag og vedkløyver tror jeg ikke noen har brukt på helligdager her. Det er mer av hensyn til naboene enn at naboene reagerer negativt, tror jeg.

Alle diskusjoner om klesvask ute på søndager, syns jeg er bare tåpelig. Jeg henger svært sjelden ut klær på søndag. Ikke fordi jeg syns det er sjenerende, men fordi jeg vil ha fri fra husarbeide i helgene. Om naboene henger ut klær på søndager, vet jeg ikke. Det interesserer meg ikke.

pippimamma er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-06-08, 18:10   #70
Butterfly
Superaktiv

Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Bor i Lier
Butterfly er litt kul
Standard

Vi gjør stort sett det vi vil på søndager, men står ikke opp kl 7 å går ut å klipper plenen som andre rundt her gjør. Prøver å bråke minst mulig, men søndag er jo alt steng og da prøver jeg å få gjort unna litt da. Uten å forstyrre naboene.

Butterfly er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-06-08, 18:22   #71
turi
representert

Medlem siden: Oct 2006
turi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

"... og forøvrig kan man gjøre som man vil".

Vi drar ikke frem motorsag,men har klipt plen på en søndag. Søndag er en hvilkensomhelstdag! Og det ser jeg at naboene mener også.

Og vi bor altforlangt unna en kirke til å forstyrre gudstjenesten også!

Gammel 01-06-08, 18:55   #72
Maxine
Einsam

Maxine sin avatar

Hvor: Heme ve Mjøsa
Blogginnlegg: 17
Maxine er et glitrende lys på stjernehimmelenMaxine er et glitrende lys på stjernehimmelenMaxine er et glitrende lys på stjernehimmelenMaxine er et glitrende lys på stjernehimmelenMaxine er et glitrende lys på stjernehimmelenMaxine er et glitrende lys på stjernehimmelenMaxine er et glitrende lys på stjernehimmelenMaxine er et glitrende lys på stjernehimmelenMaxine er et glitrende lys på stjernehimmelenMaxine er et glitrende lys på stjernehimmelenMaxine er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Skikk og bruk på søndager.

Synes det meste er greit. Vi har ingen naboer som hører hva vi driver med uansett, så vi gjør som vi vil, men hadde vi bodd på boligfelt hadde vi nok ikke klipt plena før fuglene fiser en søndagsmorgen nei. Det gjør vi forsåvidt heller ikke nå da..

Maxine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-06-08, 18:58   #73
Ariel
Queen of intentions...

Ariel sin avatar

Medlem siden: Feb 2008
Hvor: Oschlo
Ariel er populærAriel er populærAriel er populærAriel er populærAriel er populær
Standard

Opprinnelig lagt inn av Ariel, her.

Jeg er oppvokst med at man ikke henger ut tøy på søndager. Jeg driter egentlig litt i det, da tøyet faktisk må tørke den dagen også. Mamma vrenger seg, men det får så bare være.

Nå vrenger hun seg forsåvid også om ikke tøyet henges opp i "riktig rekkefølge" også.

Jeg kjenner forresten at jeg blir litt hissig om naboene mine begynner å hege opp ting i 8 tiden, noe et par av dem faktisk gjør.

Gammel 01-06-08, 19:00   #74
kokosbolle
Har bakt søte kaker

kokosbolle sin avatar

Medlem siden: Oct 2007
Hvor: Den fineste byen
Blogginnlegg: 696
kokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Det er visst heller ikke greit å spille litt stille på trompeten kl9.30 om morgen Hvertfall ikke i følge naboen hvis mann jobber sene vakter og liker å sove til 11-tiden.

:småbarnsforeldre som er vant til å stå opp kl0600 klarer ikke alltid å se hva som er rimelig og ikke:

minibolle mai 2012
kokosbolle er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-06-08, 19:01   #75
kokosbolle
Har bakt søte kaker

kokosbolle sin avatar

Medlem siden: Oct 2007
Hvor: Den fineste byen
Blogginnlegg: 696
kokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Ariel, her.

Nå vrenger hun seg forsåvid også om ikke tøyet henges opp i "riktig rekkefølge" også.

Jeg kjenner forresten at jeg blir litt hissig om naboene mine begynner å hege opp ting i 8 tiden, noe et par av dem faktisk gjør.

Støyer man når man henger opp tøy??

minibolle mai 2012
kokosbolle er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-06-08, 19:05   #76
Ru
Protonterapeut

Ru sin avatar

Hvor: Hundremeterskogen
Blogginnlegg: 935
Ru har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Pope, her.

Men da har dere en gartner som gjør alt slikt i arbeidsstiden!

Gartnerne banker og borer generelt veldig sjelden, men ja; All plenklipping foregår i ukedagene.
Gjerne fra klokken 8 om morgenen. Jeg elsker å bli vekket av gressklipper utenfor soveromsvinduet.

Nå har jeg plantet bed der, så de kan holde seg unna.

Gammel 01-06-08, 19:13   #77
007
© All rights reserved

007 sin avatar

Hvor: Vest
Blogginnlegg: 57
007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av kokosbolle, her.

Det er visst heller ikke greit å spille litt stille på trompeten kl9.30 om morgen Hvertfall ikke i følge naboen hvis mann jobber sene vakter og liker å sove til 11-tiden.

:småbarnsforeldre som er vant til å stå opp kl0600 klarer ikke alltid å se hva som er rimelig og ikke:

Man har da gangsyn selv om man er småbarnsforeldre?

Mine barn får ikke lov å ringe til venner før etter 10 om søndagen. Ringelyd kan også være støy.

007 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-06-08, 19:15   #78
Mikkeline
Flax

Mikkeline sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Bergen
Mikkeline er et navn som alle kjenner tilMikkeline er et navn som alle kjenner tilMikkeline er et navn som alle kjenner tilMikkeline er et navn som alle kjenner tilMikkeline er et navn som alle kjenner tilMikkeline er et navn som alle kjenner tilMikkeline er et navn som alle kjenner tilMikkeline er et navn som alle kjenner tilMikkeline er et navn som alle kjenner tilMikkeline er et navn som alle kjenner tilMikkeline er et navn som alle kjenner til
Standard

Jeg synes det meste er greit, men setter pris på at man ihvertfall drøyer de verste lydene til etter kl 10.

Søndagen er for oss en av de få dagene vi virkelig har tid til å gjøre ting i og rundt huset, så søndagen brukes gjerne til luking og maling for vår del. Plen har vi ikke, men om vi hadde hatt det ser jeg ikke bort fra at søndagen hadde blitt brukt til å klippe den.

Gammel 01-06-08, 19:38   #79
tillemor
Nybegynner

Medlem siden: Jun 2008
tillemor har et hav av muligheter foran seg
Standard

Syns det meste er greit, men viser vanlig hensyn som alle andre dager!

tillemor er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-06-08, 20:13   #80
Agent Scully
Truth is in the x-files

Agent Scully sin avatar

Hvor: Akershus
Blogginnlegg: 584
Agent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme omAgent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme omAgent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme omAgent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme omAgent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme omAgent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme omAgent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme omAgent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme omAgent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme omAgent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme omAgent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Kan jeg sette på en vask i fellesvaskeriet nå? Jeg syns det, spesielt siden det er kun oss som kan høre den da vi bor i etasjen over. Jeg vet at katolikkene i 3. etasje lever i synd, ettersom han er skilt og de ikke er gift ... Aupairen i etasjen over går i kirken, vet jeg ...

- Serenity now. Insanity later.
Agent Scully er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 12:25.