Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Mat og kosthold > Madam Mims oppskriftsforum

Hva skal jeg bruke alle eplene til?

Madam Mims oppskriftsforum Har du noen gode oppskrifter å dele, eller er på jakt etter noen gode oppskrifter? Da er dette det rette forumet.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 14-11-06, 14:25   #1
My
Semiaktiv

My sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Trondheim
My har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Hva skal jeg bruke alle eplene til?

Svigerforeldrene mine hadde med seg en stor bærepose full av epler fra hagen sist de var på besøk. Nå begynner de å bli litt myke i skallet (men er fortsatt gode), og enda har vi bare greid å spise en brøkdel. Er det noen som har gode forslag og oppskrifter til mat/kaker som inneholder epler, slik at jeg får brukt denne luksusen til noe fornuftig før det er for sent?

Gammel 14-11-06, 14:34   #2
Observatøren
Bør lage seg en tittel selv

Observatøren sin avatar

Blogginnlegg: 25
Observatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hva skal jeg bruke alle eplene til?

Opprinnelig lagt inn av Lille*My, her.

Svigerforeldrene mine hadde med seg en stor bærepose full av epler fra hagen sist de var på besøk. Nå begynner de å bli litt myke i skallet (men er fortsatt gode), og enda har vi bare greid å spise en brøkdel. Er det noen som har gode forslag og oppskrifter til mat/kaker som inneholder epler, slik at jeg får brukt denne luksusen til noe fornuftig før det er for sent?

Eplemos. Lag uten sukker.

Gammel 14-11-06, 14:37   #3
kisha
Tar en fot av gangen

kisha sin avatar

Hvor: Havørnbyen
kisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de fleste
Standard

Bak eplekaker og frys ned.

Gammel 14-11-06, 14:38   #4
Silence
٩(●̮̮̃●̃)۶ ٩(●̮̮̃●̃)۶

Silence sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Silence imponerer mange og er sikkert smartSilence imponerer mange og er sikkert smartSilence imponerer mange og er sikkert smartSilence imponerer mange og er sikkert smartSilence imponerer mange og er sikkert smartSilence imponerer mange og er sikkert smartSilence imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Søk her: http://www.aperitif.no/index.db2?dos...bok&match=eple

Oppskrift på det meste med epler. Du kan gjøre søk i seksjonene også.

Silence er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-11-06, 14:38   #5
Tinka
Gjør så godt som jeg kan.

Tinka er et glitrende lys på stjernehimmelenTinka er et glitrende lys på stjernehimmelenTinka er et glitrende lys på stjernehimmelenTinka er et glitrende lys på stjernehimmelenTinka er et glitrende lys på stjernehimmelenTinka er et glitrende lys på stjernehimmelenTinka er et glitrende lys på stjernehimmelenTinka er et glitrende lys på stjernehimmelenTinka er et glitrende lys på stjernehimmelenTinka er et glitrende lys på stjernehimmelenTinka er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Eplepaier, eple muffinser, eplesnurrer og frys de ned så har du når det kommer besøk.

Tinka er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-11-06, 14:41   #6
Fluke
Bør lage seg en tittel selv

Fluke sin avatar

Hvor: Rogaland
Fluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Eplegelé er kjempegodt.

Fluke er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-11-06, 14:57   #7
My
Semiaktiv

My sin avatar

My har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Fluke, her.

Eplegelé er kjempegodt.

Gele er en av de få tingene jeg ikke takler av mat Jeg får gåsehud over hele meg og halsen snører seg sammen når jeg får det i munnen. Ellers takk for tipset

Gammel 14-11-06, 15:00   #8
My
Semiaktiv

My sin avatar

Standard

Jill: Tusen takk for link! Skal gå inn og kikke nærmere på den
Saint: Uten sukker? Blir ikke det fryktelig surt? (syltetøy, fruktmos o.l. blir ellers av en eller annen grunn ikke brukt her i huset)

Hva med matretter, sauser og lignende, jeg har hørt om at epler brukes til sånt av og til ... Ser det er masse oppskrifter på dette inne på linken til Jill, men det hadde vært fint om noen av dere hadde oppskrifter dere anbefaler også!

Gammel 14-11-06, 15:43   #9
Silence
٩(●̮̮̃●̃)۶ ٩(●̮̮̃●̃)۶

Silence sin avatar

Silence imponerer mange og er sikkert smartSilence imponerer mange og er sikkert smartSilence imponerer mange og er sikkert smartSilence imponerer mange og er sikkert smartSilence imponerer mange og er sikkert smartSilence imponerer mange og er sikkert smartSilence imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Det eneste jeg vet om av middagsmat med eple, er en Toro(?) gryterett som var med eple og chili. Nydelig! Men navn på retten eller oppskrift... Det vet jeg ikke.

Silence er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-11-06, 16:32   #10
Gremli Skremli
Ansvar for egen luring

Gremli Skremli sin avatar

Hvor: På rette sida av elva
Blogginnlegg: 8
Gremli Skremli har en fantastisk fremtidGremli Skremli har en fantastisk fremtidGremli Skremli har en fantastisk fremtidGremli Skremli har en fantastisk fremtidGremli Skremli har en fantastisk fremtidGremli Skremli har en fantastisk fremtidGremli Skremli har en fantastisk fremtidGremli Skremli har en fantastisk fremtidGremli Skremli har en fantastisk fremtidGremli Skremli har en fantastisk fremtidGremli Skremli har en fantastisk fremtid
Standard

Tørkede epleringer som julesnacks! Skjær dem i tynne ringer og la dem ligge i stekeovnen over natta på... øh... kan det være 100 grader? Husker ikke.
Kjempegodt, og sunn snacks til ungene!

ble huset fylt av nye knøtt, som både sang og lo
Gremli Skremli er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-11-06, 16:42   #11
Harriet Vane
Epikur

Harriet Vane sin avatar

Blogginnlegg: 440
Harriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Å bake mange eplekaker fullstappede med epler er en god ide. Da har du alltid noe i frysen når det kommer folk.

Bankers oppskrift:

250 g mykt smør
250 g sukker
250 g mel
4 egg
2 ts bakepulver
2 ts vailjesukker eller litt vaniljepulver

Alt mikses sammen og has i en form, skrell 4-5 epler og skjær i båter, ha i så mange båter (stapp litt ned i deigen) og strø på kanel og sukker.

Stekes på 175 C i 30-35 minutter. Prøv med pinne og se om de er gjennomstekt.

Gammel 14-11-06, 16:44   #12
Harriet Vane
Epikur

Harriet Vane sin avatar

Harriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Amerikansk eplekake
Amerikansk eplekake 3
Apfelstrudel
Apfelstrudel 2
Apple-pie
Bestefars beste eplekake
Dansk eplekake
Dansk eplekake 2
Dessertkake med epler
Ellens eplekake
Emmas Eplekake
Enkel eplekake
Enkel eplekake 7
Eple opp-nedkake
Eple/toscakake
Epledrøm
Epleformkake
Eplekake
Eplekake 2
Eplekake 3
Eplekake 4
Eplekake 5
Eplekake 6
Eplekake fra Elsa
Eplekake fra Jenny
Eplekake fra Kristiansand
Eplekake fra Turid
Eplekake glutenfri
Eplekake glutenfri 2
Eplekake med aprikos
Eplekake med cottage cheese
Eplekake med mandelgitter
Eplekake med mersmak
Eplekake med nøtter
Eplekake med nøtter 7
Eplekake med poteter
Eplekake med rømme
Eplekake med rømme 2
Eplekake med vaniljekrem
Eplekrans 2
Eple-ostekake
Epler i konvolutt
Eplestang
Eplestrudel
Eplestrudl med brunost
Epleterte
Farmors eplekake
Fransk eplekake
Fruktkake 4

Glutenfri Aprikos/eplekake
Hasselnøttkake med epler
Havregryns-eplekake
Havregrynskake med epler
Havregrynskake med epler 2
Herregårdens eplekake
Herregårds eplekake
Hollandsk eplekake
Husets eplekake
Irsk potetkake
Italiensk pinjekjernekake
Juniors epleform
Jødisk fruktkake
Kake med eplefyll
Kalles eplekake
Kivikskake
Kjetil's eplekake
Krydret eplekake 2
Lettvint eplekake
Mandel- sjokoladerand
Mandelkake med epler
Marengskake med frukt
Mors fruktkake
Myk eplekake
Overraskelseskaker
Paradiskaker
Russisk eplekake
Russisk eplekake (Sharlotka)
Saftig kaffekake
Stiftgårdskake
Sunn eplekake
Sunn gulrot og eplekake
Svensk eplekake
Tarte Tatin
Østerrisk Eplekake

Gammel 14-11-06, 16:53   #13
Harriet Vane
Epikur

Harriet Vane sin avatar

Standard

Ovnsretter med eple:

Andestek
Andestek 2
Andestek 3
Appelsinbakt laks med fennikelsalat
Appelsinglasert påskekalkun (kald)
Blodpudding 3
Bogstek i folie
Braiseret svinefilet
Dansk andestek
Duer med eplesaus
Ellys julenøttestek
Eplepølse
Falukorv med karrieple
Falukorv surprise
Fasan med epler
Fasanbryst med sherrysjy og frityrstekte mandelpot
Fasanrett fra Normandie
Fiskekaker epletzaziki og bakte tomater
Fransk lakseform
Franskinspirert duerett
Fylt gås
Fylt svinekam 7
Fylte villender
Glasert svinekam
Glaserte vaktler med eplegrateng
Gås med fruktfyll
Harr med eggerøre
Helstekt kalvefilet, bakt tomat og sellrerirot, li
Helstekt stokkand med appelsinsaus
Hjortefilet med glaserte epler
Hjortefilet med honning
Juleand
Julekalkun
Julekalkun med sviske- og eplefyll
Juleribbe, pølser og medisterkaker
Kalkun 2
Kalkun med forskjellige stuffinger
Kalkun til jul
Kylling fra landet
Kyllingvinger med eplekarri
Laksekoteletter med syrlig eplesaus
Lulegrateng med reinsdyr og epler
Makrell med eplesaus
Mortensgås
Mortensgås 1
Mortensgås 2
Normannisk fasan med fylte epler
Ovnsbakt kjøttkake
Ovnsstekt eplespekket pølse
Ovnstekt lever

Pensjonatets fiskespesial
Piggvar à la Normandie
Porsjonskyllinger på indisk vis
Potetform med epler
Potetmosreder
Pølser med eplefyll
Reinsdyrfilet med epler og rognebærgelé
Ribbe med epler, svisker og rødkål
Ribbe med spennede fyll
Ribbenstek
Roastbiff med farserte egg og sylvestersalat
Rugde med kantarellstuing
Røkt kalkun på koldtbordet
Selskapsbiffer i ovn
Siderposjert ørretfilet med eplekremsaus
Skåne-gås
Stekt and med aprikoser
Stekt and med svisker og epler
Stekt gås
Stekt kalkun 2
Stekt villand med kumquats
Svinekam med paprikasaus
Svinestek med salvie og epler
Søndagens eplesvineri (Epleflesk)
Villsvinkotelett på eple- og paprikaseng
Villsvinstek i ovn

Gammel 14-11-06, 16:54   #14
Harriet Vane
Epikur

Harriet Vane sin avatar

Standard

Stekte retter/panneretter med epler

Biff med scampi 2
Blodpudding stekt
Blodpølse med epler
Edelgriskoteletter fra Hurum
Epleflesk
Epleflesk ( Gammeldags )
Epleflesk og rotmos
Eplekoteletter
Epleomelett
Fiskefilet med epledressing
Fylt orrhane med surkål
Fylte pølser
Hamburgerkoteletter med epler og kål
Kalkun med krydderurtefyll
Kalvekjøtt i sur/søt saus
Karriboller
Karriskinke
Karriwurst med epler
Koteletter med epler og grønnsaker
Kylling i karry 3
Kyllingfilet i portvinsaus
Kyllingflette med karrisaus
Lettstekt harefilet
Lever med pasta
Leverpanne
Leversnitzel
Melkefri risrett
Ostepølse med eple
Paprika med pølsesalat
Picadillo
Ribbet og helstekt lirype
Seibiff med løk og epler
Sjokolade-crêpes med eple og aprikosfyll
Skinkerulader
Sommerkoteletter med surkålblanding
Stekt fisk med sauterte epler
Stekt lettsaltet flesk med eple og løk
Stekt makrell eller sild
Stekte Oksekarbonader m/glasert løk og eple
Svinekjøtt med søt/sur saus
Svinekoteletter med epleskiver
Svinekoteletter med pølse
Varmrøget laks med epleflesk

Gammel 14-11-06, 16:55   #15
Harriet Vane
Epikur

Harriet Vane sin avatar

Standard

Kokte/dampede retter med epler

Basilikumkylling i sitronsaus
Breiflabb i kokos-karrisaus
Brennende kjærlighet med kalkun og salat
Duer med druer
Fylt svinefilet
Fylte reinsdyrhjerter 2
Hurtiglaget falukorv
Hyse med eple og sellerisaus
Høstmakrell med pepperrot, epler og persillerot
Indisk risrett med reker
Pølser med surkål
Raspeball m/smikl (fett)
Svinekjøtt med brekkbønner
Villgås i sidersaus

Gammel 14-11-06, 16:57   #16
Harriet Vane
Epikur

Harriet Vane sin avatar

Standard

Julegavetips?

Eplechutney:

6 epler
10 fersken
2 løk
2 dl god eddik
2 dl rosiner
50 g skåldede mandler
250 g brunt sukker
1 ss revet ingefær
10 nellik
3 hvitløkbåter
½ ts salt og litt pepper.

Fremgangsmåte:
Eplene renses fri for blomst, stilk og kjernehus og skjæres i båter. Del ferskenene i to, ta ut steinene og skjær i skiver. Løken skrelles og skjæres i mindre båter. Ta alt over i kjele med eddik og kokes ca. ½ time. Ta så i rosiner, skåldede, grovhakkede mandler, sukker, ingefær, nellik, og hvitløksbåter. Kokes videre ca. 10 minutter. Smak til med salt og pepper. Ta det hele over på reine glass. Skru tett på lokk.
Avkjøles og oppbevares kaldt.<

Gammel 14-11-06, 21:20   #17
My
Semiaktiv

My sin avatar

Standard

Tusen takk, her burde det være litt av hvert ...

(nå må jeg bare bestemme meg for hva jeg vil lage av "blodpølse med eple", "leversnitzel" og "fylt orrhane med surkål" Kanskje en treretters? )

Sist redigert av My : 14-11-06 kl 21:53.
My er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-11-06, 21:47   #18
Eia
Permakulturell

Eia sin avatar

Hvor: Telemark
Blogginnlegg: 125
Eia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner til
Standard

Eplemos med bittelitt pære (søter litt) og mye kanel går ned på høykant som pålegg her i huset, både for store og små. I år har vi spist opp ca. 8 syltetøyglass fulle. Kan fryses.

Og så er det jo perfekt til tilslørte bondepiker

Gammel 20-09-08, 23:03   #19
Mei
Har fått viljen sin

Mei sin avatar

Blogginnlegg: 397
Mei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtid
Standard

Jeg drar opp denne med vanvittige mengder linker for å spørre hva eplesnurrer er .

Mei er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-09-08, 00:00   #20
Mei
Har fått viljen sin

Mei sin avatar

Blogginnlegg: 397
Mei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtid
Standard

Jeg skal plukke epler i morgen .

Mei er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 01:41.