|
|||||||
| Stikkas barneutstyrshjørne Diskusjonsforum for utstyr til barn. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
#1 |
|
Helt konge
|
BilstolTilde skal få seg ny bilstol, og jeg trenger hjelp. Jeg har nå sittet og lest tester av bilstoler, men blir ikke helt enig med meg selv. Er det noen av dere som har en bra stol å anbefalle? Hun blir 3 år til uka og veier 14,3 kg og har ingen planer om å sitte mot kjørerettningen mer. |
|
|
|
|
|
#2 |
|
ƒœß†˙*∂ü*∂醆é?
Medlem siden: Aug 2007
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Re: bilstolDet er vel i grunnen bare en beltestol som er godkjent fra 9 kg. Alle andre går vel fra 15 kg. så det er jo ikke så mye å velge i da.
|
|
|
#4 |
|
Helt konge
|
Sv: bilstolSer at den stolen ikke får bra skussmål i denne testen. |
|
|
|
|
|
#5 |
|
ej ikke møjkets heije
|
Sv: bilstolJeg har noe av samme problemstilling. På 3 av 4 barneutstyrbutikker jeg har besøkt så har jeg fått beskjed om at grensa på 15 kilo ikke er helt absolutt og har litt slingringsmonn. Men at man måtte se an kroppsfasongen på barnet. Det aller viktigste er at hodet kommer høyt nok opp i setet, og det kan dere jo teste ut i en butikk.
|
|
|
|
#6 |
|
Glamorøs
|
Sv: bilstolVi har et Maxi Cosi Rodi XR. Det sto mellom det, og Rømer Kid Plus, vi har ikke isofix. De har kommet omtrent likt ut i tester. Ingen av dem er testet i år, men har fått like mange poeng som det som kom best ut i år. Maxi Cosi har fått ett poeng mer, faktisk.
|
|
|
#7 |
|
ƒœß†˙*∂ü*∂醆é?
Re: Sv: bilstol
Beklager, men hva?
|
|
|
#8 |
|
Kald på føttene
|
Sv: bilstolDet er forskjell på framovervendte bilseter med interne belter og bilseter som bruker bilens belter. De siste er stort sett fra femten kilo og oppover. Når barna skal sitte framovervendt er det de sistnevnte som anbefales. Det er kanskje litt kjedelig å kjøpe en framovervendt stol som bare kan brukes ei lita stund? |
|
|
|
|
|
#9 |
|
Helt konge
|
Sv: BilstolTja, ikke lett dette. 500 gram frem og tilbake er jo vanligvis ikke mye, men når det gjelder sikkerhet i bil tar jeg ingen sjangser. Det med bakovervendt sete er en tapt kamp, det er meget uforsvarlig å ha den unge damen sittende bakover. Støynivået og frustrasjonen hennes er så stor at jeg som sjåfør blir ukonsentrert og direkte farlig på veien. |
|
|
|
|
|
#10 |
|
ƒœß†˙*∂ü*∂醆é?
Re: Sv: bilstolDet er forovervendt sete, det du har bilde av Pingis, det er ikke anbefalt å sitte i et slikt sete forovervendt. Skal de snues, så bør de ha beltestoler.
|
|
|
#11 |
|
ej ikke møjkets heije
|
Sv: Re: Sv: bilstol
Problemet er jo at det ikke finnes beltestoler for barn under 15 kilo.
|
|
|
|
#12 |
|
Kald på føttene
|
Sv: BilstolJeg tror jeg ville tatt den halvkilossjansen, særlig siden hun er tre år og antageligvis såpass høy at hun kommer til å sitte greit i setet. Vi har samme sete som glitterchick (eller muligens den som heter XR, husker ikke), og vi er også veldig fornøyde med det. |
|
|
|
|
|
#13 |
|
Kald på føttene
|
Sv: Re: Sv: bilstol
Jeg vet det, altså. Vi har ikke mulighet for å ha bakovervendt sete i bilen vår, så derfor hadde vi dette. Tenkte bare å vise Heiko alternativet til beltestol hvis jenta først skulle sitte framovervendt. |
|
|
|
|
|
#14 |
|
ƒœß†˙*∂ü*∂醆é?
Re: Sv: Re: Sv: bilstol
Joda, det gjør det.
|
|
|
#17 |
|
Viser tenner
|
Sv: BilstolEt alternativ er Britax Two Way Elite, som kan brukes både forover og bakovervendt. Den har egne seler som kan tas bort slik at den blir beltestol. |
|
|
|
|
|
#18 |
|
ƒœß†˙*∂ü*∂醆é?
Re: Sv: Bilstol
Jepp!
|
|
|
#19 |
|
ƒœß†˙*∂ü*∂醆é?
Re: Sv: Bilstol
Det er det mange stoler som har, men det er alikevel ikke opptimalt.
|
|
|
#20 |
|
ej ikke møjkets heije
|
Sv: Bilstol
Det er dette som gjør meg litt oppgitt. Hvis vi gjør snuppa litt feit, så skal hun passe inn i et sete som hun nå ikke kan ha. På hvilken måte skal det ekstra fettet gjøre henne mer egnet til et slikt sete?
|
|
![]() |
|
|