Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Hvem var Abraham?

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 14-11-06, 23:35   #21
My
Semiaktiv

My sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Trondheim
My har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvem var Abraham?

Opprinnelig lagt inn av kisha, her.

Men mannfolkene er det ingen som tukler med, vel?

Sara var over 90 hun også.

Abraham drømte om en himmelstige med engler på. Det kan du fortelle. Nei forresten, var ikke det Jakob? Eh glem det ...

Gammel 15-11-06, 00:32   #22
Nabojenta

Nabojenta sin avatar

Blogginnlegg: 99
Nabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Lille*My, her.

Sara var over 90 hun også.

Abraham drømte om en himmelstige med engler på. Det kan du fortelle. Nei forresten, var ikke det Jakob? Eh glem det ...

Gammel 15-11-06, 00:35   #23
LilleLeo
A friend with benefits

LilleLeo sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Bergen
Blogginnlegg: 195
LilleLeo har en fantastisk fremtidLilleLeo har en fantastisk fremtidLilleLeo har en fantastisk fremtidLilleLeo har en fantastisk fremtidLilleLeo har en fantastisk fremtidLilleLeo har en fantastisk fremtidLilleLeo har en fantastisk fremtidLilleLeo har en fantastisk fremtidLilleLeo har en fantastisk fremtidLilleLeo har en fantastisk fremtidLilleLeo har en fantastisk fremtid
Standard

Han var sikkert en liten lav mann, med masse grått skjegg

Gammel 15-11-06, 00:58   #24
Ryli
lissom sjarmør

Ryli sin avatar

Ryli er virkelig godt liktRyli er virkelig godt liktRyli er virkelig godt liktRyli er virkelig godt liktRyli er virkelig godt liktRyli er virkelig godt liktRyli er virkelig godt liktRyli er virkelig godt liktRyli er virkelig godt likt
Standard

Abraham kam jeg fortelle litt om, og dette passer for barn også (bortsett fra siste verset, kanskje).

Fader Abraham har fire sønner
Fire sønner har Fader Abraham
Og så åt de litt
Og så drakk de litt
Og så gjorde de som så
- Høyre hånd!
(Så vifter man med høyre hånd mens man synger verset på nytt …)

Og så åt de litt
Og så drakk de litt
Og så gjorde de som så
- Høyre hånd, venstre hånd!

Og så åt de litt
Og så drakk de litt
Og så gjorde de som så
- Høyre hånd, venstre hånd, høyre fot!

Og så åt de litt
Og så drakk de litt
Og så gjorde de som så
- Høyre hånd, venstre hånd, høyre fot, venstre fot!

Og så åt de litt
Og så drakk de litt
Og så gjorde de som så
- Høyre hånd, venstre hånd, høyre fot, venstre fot, rumpa opp!

Og så åt de litt
Og så drakk de litt
Og så gjorde de som så
- Høyre hånd, venstre hånd, høyre fot, venstre fot, rumpa opp, haka ned!

Og så åt de litt
Og så drakk de litt
Og så gjorde de som så
- Høyre hånd, venstre hånd, høyre fot, venstre fot, rumpa opp, haka ned, tunga ut!

Og så åt de litt
Og så drakk de litt
Og så gjorde de som så
- Høyre hånd, venstre hånd, høyre fot, venstre fot, rumpa opp, haka ned, tunga ut, KLÆRNE AV!

Ryli er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-11-06, 01:03   #25
Kaija
WF: Sausnebbet

Kaija sin avatar

Blogginnlegg: 120
Kaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Inagh, her.

En liten søt ting om Abraham... Det eneste stedet hvor det refereres til i Bibelen om at noen ler, det er nettopp om Abraham.

Da Gud fortalte Abraham at han skulle bli pappa i en alder av 99 år,
ja kastet han seg til marken og lo... Tok vel det hele for en god spøk...

Ikke det eneste stedet, for Abrahams kone, Sara fikk seg en god latter hun også da hun fikk høre om hvilke fremtidsutsikter Herren hadde for henne:

1. Mos 18

10 En av dem sa: «Jeg kommer til deg igjen neste år på denne tid, og da skal din kone Sara ha en sønn.» Sara hørte det i teltåpningen, som var like bak ham. 11 Nå var Abraham og Sara gamle, langt oppe i årene, og Sara hadde det ikke lenger slik som kvinner pleier ha det. 12 Derfor lo hun ved seg selv og tenkte: «Skulle jeg føle lyst, så gammel som jeg er? Og mannen min er også til års!» 13 Da sa Herren til Abraham: «Hvorfor ler Sara og tenker: Skal jeg virkelig få barn, så gammel som jeg er? 14 Er det noe som er umulig for Herren? Neste år på denne tid kommer jeg igjen, og da skal Sara ha en sønn.» 15 Sara nektet og sa at hun ikke hadde ledd; for hun var redd. Men han svarte: «Jo, du lo.»

Kaija er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-11-06, 01:06   #26
Kaija

Kaija sin avatar

Kaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Hattifnatten, her.

Det var Josef

Nei, det var Jakob. 1. Mos. 28

Gammel 15-11-06, 11:10   #27
My
Semiaktiv

My sin avatar

My har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Hattifnatten, her.

Det var Josef

Josef drømte om nek

Pottifar drømte om kuer. Josef tydet.

Gammel 15-11-06, 11:23   #28
LilleRosin
Muligens verdt å vente på

LilleRosin sin avatar

Blogginnlegg: 7
LilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Ryli, her.

Abraham kam jeg fortelle litt om, og dette passer for barn også (bortsett fra siste verset, kanskje).

Og så åt de litt
Og så drakk de litt
Og så gjorde de som så
- Høyre hånd!
(Så vifter man med høyre hånd mens man synger verset på nytt …)

Fin sang!

Men Abraham hadde da ikke 4 sønner?

Gammel 15-11-06, 11:47   #29
My
Semiaktiv

My sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av LilleRosin, her.

Fin sang!

Nei han hadde to. Den ene var lodden. Det var slik han kunne kjenne forskjell på dem etter at han ble blind. Han lodne var favoritten, jeg tror det var Esau. Jakob tok på seg en fell for å lure faren.

Gammel 15-11-06, 11:50   #30
Skilpadda
flisespikker

Skilpadda sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 676
Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Nei han hadde to. Den ene var lodden. Det var slik han kunne kjenne forskjell på dem etter at han ble blind. Han lodne var favoritten, jeg tror det var Esau. Jakob tok på seg en fell for å lure faren.

Nei, det var da Isak som var faren til Esau og Jakob? Så Abraham var farfaren.

Gammel 15-11-06, 11:51   #31
My
Semiaktiv

My sin avatar

Standard

Beklager, jeg tenkte selvfølgelig på Isak. Det gikk litt fort i svingene. Abraham hadde vel bare en sønn han da. Det skulle bare mangle, når han begynte etter at han ble nitti. Når Sara egentlig ikke hadde lyst lengre fikk det vel klare seg med den ene gangen.

Lett å gå i surr i disse patriarkene gitt!

(nå ser jeg forresten for meg Ingebrigt Davig i et lyseblått studio...)

Sist redigert av My : 15-11-06 kl 11:56.
My er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 15-11-06, 11:55   #32
Alfa
Dukkar plutseleg opp ...

Alfa sin avatar

Alfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Beklager, jeg tenkte selvfølgelig på Isak. Det gikk litt fort i svingene. Abraham hadde vel bare en sønn han da. Det skulle bare mangle, når han begynte etter at han ble nitti. Når Sara egentlig ikke hadde lyst lengre fikk det vel klare seg med den ene gangen.

Lett å gå i surr i disse patriarkene gitt!

Eg trur Abraham hadde ein son med ei palestinsk kvinne også (før Sara vart gravid), og at han difor også vert rekna som mulsimane sin stamfar

Alfa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-11-06, 12:00   #33
Skilpadda
flisespikker

Skilpadda sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 676
Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Alfa, her.

Eg trur Abraham hadde ein son med ei palestinsk kvinne også (før Sara vart gravid), og at han difor også vert rekna som mulsimane sin stamfar

Ja, jeg sa det tidligere - som Sitron sa, så fikk han barn med hushjelpen, og denne sønnen, Ishmael, skal være stamfaren til de arabiske folkene.

Gammel 15-11-06, 12:02   #34
My
Semiaktiv

My sin avatar

Standard

Kanskje han egentlig hadde fire? Man vet aldri hvis han hadde for vane å holde på med hushjelpene sine.

Gammel 15-11-06, 12:02   #35
Alfa
Dukkar plutseleg opp ...

Alfa sin avatar

Alfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Skilpadda, her.

Ja, jeg sa det tidligere - som Sitron sa, så fikk han barn med hushjelpen, og denne sønnen, Ishmael, skal være stamfaren til de arabiske folkene.

Les heile tråden...les heile tråden... :mantra:

Alfa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-11-06, 12:33   #36
Ryli
lissom sjarmør

Ryli sin avatar

Ryli er virkelig godt liktRyli er virkelig godt liktRyli er virkelig godt liktRyli er virkelig godt liktRyli er virkelig godt liktRyli er virkelig godt liktRyli er virkelig godt liktRyli er virkelig godt liktRyli er virkelig godt likt
Standard

Opprinnelig lagt inn av LilleRosin, her.

I sangen har han det, så da er det nok sånn. Han hadde vel flere hushjelper, da.

Ryli er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-11-06, 00:48   #37
Inagh
Slumrende Ullteppe

Inagh sin avatar

Blogginnlegg: 35
Inagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Kaija, her.

Ikke det eneste stedet, for Abrahams kone, Sara fikk seg en god latter hun også da hun fikk høre om hvilke fremtidsutsikter Herren hadde for henne:

1. Mos 18

10 En av dem sa: «Jeg kommer til deg igjen neste år på denne tid, og da skal din kone Sara ha en sønn.» Sara hørte det i teltåpningen, som var like bak ham. 11 Nå var Abraham og Sara gamle, langt oppe i årene, og Sara hadde det ikke lenger slik som kvinner pleier ha det. 12 Derfor lo hun ved seg selv og tenkte: «Skulle jeg føle lyst, så gammel som jeg er? Og mannen min er også til års!» 13 Da sa Herren til Abraham: «Hvorfor ler Sara og tenker: Skal jeg virkelig få barn, så gammel som jeg er? 14 Er det noe som er umulig for Herren? Neste år på denne tid kommer jeg igjen, og da skal Sara ha en sønn.» 15 Sara nektet og sa at hun ikke hadde ledd; for hun var redd. Men han svarte: «Jo, du lo.»

Ah... mulig jeg husket feil, at det var kona som fikk seg en god latter, og ikke Abraham...
Eller så lo de begge to - det hadde garantert gubben og jeg gjort om vi fikk en slik melding godt oppi 90-årene, uansett hvor guddommelig den meldinga måtte ha vært.

Gammel 16-11-06, 02:25   #38
Kaija

Kaija sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Inagh, her.

Ah... mulig jeg husket feil, at det var kona som fikk seg en god latter, og ikke Abraham...
Eller så lo de begge to - det hadde garantert gubben og jeg gjort om vi fikk en slik melding godt oppi 90-årene, uansett hvor guddommelig den meldinga måtte ha vært.

Joda, leste at Abraham syntes det var temmelig festlig han også.

Tenker på hvilke ukebladoppslag det er når dagens "ungmøyer" i sekstiåra gjør seg gravide m. kunstig befruktning, hormoner og masse annet fiksfakseri. Det er jo egentlig ikke sensasjonelt i det hele tatt, disse bibelhistoriene tatt i betraktning.

Gammel 16-11-06, 04:47   #39
Candy Darling
Prettiest mess ever seen

Candy Darling sin avatar

Hvor: Under ground
Blogginnlegg: 50
Candy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Har du hørt om Abraham som bodde trygt og godt
Hos slekten sin og hadde det så bra
Men fra sin Gud i himmelen beskjed han hadde fått
At ut til ukjent mål han skulle dra
Og Abraham brøt lydig opp
Og tok sin Gud på ordet
Og alle ble velsignet
Av det oppbrudd som han gjorde

:synger:

Abraham blir ikke regnet som Israels stamfar fordi han var villig til å ofre sin sønn, men fordi han tok sin husholdning og forlot stammen sin på Guds ord, for å starte en ny, rettferdig stamme under hans vilje. Han ble belønnet med sønnen Isak. Såvidt jeg husker, er sønnen Ismael et resultat av at Sara ikke trodde på at hun kunne bli gravid og overtalte ham til å legge seg med tjenestepiken. Det var derfor Gud ville teste hans tro med ofringen.

Det var altså kvinnens skyld, som vanlig.

Jeg husker forøvrig også huskeregelen fra barndommen:
Alle får, alle får, Sara fekk då ho var 90 år

- No. 4 -
Candy Darling er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-11-06, 13:04   #40
Polyanna
Yes, we can!!

Polyanna sin avatar

Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Skilpadda, her.

Det er det visst flere som synes. Både Bob Dylan og Lenoard Cohen har skrevet sanger om den. Det vil si, i Highway 61 er det vel bare det første verset som handler om Abraham. Story of Isaac starter fra Isaks perspektiv:

The door it opened slowly,
my father he came in,
I was nine years old.
And he stood so tall above me,
his blue eyes they were shining
and his voice was very cold.

He said, "I've had a vision
and you know I'm strong and holy,
I must do what I've been told."

:bælje:

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 10:58.