Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Jeg er sjokkert! (om bhg. og sikring av barn i bil)

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 15-11-06, 17:10   #1
Hønni

Hønni sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 38
Hønni har et rykte de fleste bare kan drømme omHønni har et rykte de fleste bare kan drømme omHønni har et rykte de fleste bare kan drømme omHønni har et rykte de fleste bare kan drømme omHønni har et rykte de fleste bare kan drømme omHønni har et rykte de fleste bare kan drømme omHønni har et rykte de fleste bare kan drømme omHønni har et rykte de fleste bare kan drømme omHønni har et rykte de fleste bare kan drømme omHønni har et rykte de fleste bare kan drømme omHønni har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg er sjokkert! (om bhg. og sikring av barn i bil)

Mannen henter guttene i barnehagen i dag, og får høre at guttene og to andre av de store barna har kjørt til Holmenkollen i dag og sett på skibakken. Mannen, som blir litt overrasket over at de har kjørt bil og ikke trikk/buss/bane, spør om hva slags bilstoler hun har, siden hun får plass til så mange barn. Nei, hun hadde ikke bilstoler, hun brukte bare trepunktselen! Mannen ble sint og sa at dette jo er ulovlig, og fikk til svar av ped. leder at hun ikke visste det! Hallo? Hvordan kan man unngå å vite det?

Da vi begynnte i denne barnehagen i august fikk vi jo masse papirer vi skulle fylle ut og signere på, bl.a. om vi tillot at barna kunne kjøre i privatbil med forsvarlig sikring. Vi tenkte selvfølgelig at forsvarlig sikring var bilstol og signerte. Jeg er kjempestreng på bilsikring og snudde ikke guttene før de var over tre år og satt med knærne i haken, og da med tungt hjerte.
Dette er jo forferdelig! Med ungene i trepunktsele kan de jo bli alvorlig skadet selv ved en liten bulk! For ikke å snakke om hva som kan skje om de virkelig kræsjer!

Hva gjør vi nå? Jeg synes det er på sin plass å reagere på dette og vil skrive et brev til barnehagen. Men burde ikke de andre foreldrene også opplyses om dette? '

Vi har vært så fornøyde med at barnehagen har tatt barna med på spontane og morsomme turer, og har lurt på hvordan de har fått det til. Nå forstår vi jo at de enkelt har kunnet gjøre dette når ped.leder har stilt sin bil til rådighet. Vi vil jo gjerne at de skal fortsette med spontane turer for noen av barna, men ikke uten forsvarlig sikring!

Sist redigert av Hønni : 15-11-06 kl 17:39.
Hønni er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-11-06, 17:28   #2
Beathe
thirtysomething

Beathe sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Beathe imponerer mange og er sikkert smartBeathe imponerer mange og er sikkert smartBeathe imponerer mange og er sikkert smartBeathe imponerer mange og er sikkert smartBeathe imponerer mange og er sikkert smartBeathe imponerer mange og er sikkert smartBeathe imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Jeg er sjokkert! (om bhg. og sikring av barn i bil)

Jeg ville tatt opp dette med FAU, og det ASAP!

Beathe er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-11-06, 17:34   #3
Marit K
Carve canem

Marit K sin avatar

Hvor: Øvre Romerike
Marit K er kulere enn de flesteMarit K er kulere enn de flesteMarit K er kulere enn de flesteMarit K er kulere enn de flesteMarit K er kulere enn de flesteMarit K er kulere enn de flesteMarit K er kulere enn de flesteMarit K er kulere enn de flesteMarit K er kulere enn de flesteMarit K er kulere enn de flesteMarit K er kulere enn de fleste
Standard

Ja dette ville jeg også tatt opp.
En ting er å ha med barna i privatbil, noe jeg forøvrig hadde likt dårlig selv. En annen ting er å kjøre rundt på unger som ikke er ordentlig sikret. Jeg hadde blitt helt sjokkert, og hadde nok sendt brev til styrer, med kopi til barnehagesjefen i kommunen, og til FAU. Samtidig hadde jeg også ringt alle disse temmelig umiddelbart.
Det barnehagen her har gjort, er jo ikke bare ulovlig, men også direkte livsfarlig. Hårreisende!!!!

06, 07, og 12.
Marit K er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-11-06, 17:36   #4
Divine
Textrovert

Divine sin avatar

Blogginnlegg: 251
Divine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Beathe, her.

Jeg ville tatt opp dette med FAU, og det ASAP!

Ja, og ring barnehagekontoret. Og det fortere enn svint!!!!! Jeg hadde vel tilta helt, tror jeg. Dette er alvorlig. Her er det uansett ikke snakk om dine personlige meninger om ting, men rett og slett om en totalt uvitende pedagogisk leder som bryter loven. I tillegg til at dere har blitt ført bak lyset ved at dere har undertegnet papirer som ikke er "gyldige".

Ikke la det aller beste bli det godes fiende
Divine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-11-06, 17:38   #5
Adrienne
Hertuginne

Adrienne sin avatar

Hvor: Østlandet
Blogginnlegg: 40
Adrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg er enig med Marit, dette hadde jeg aldri i livet godtatt, og hadde varslet de som varsles kunne. At ped.leder ikke visste at dette var ulovlig tror jeg ingenting på, så mye mediaomtale det har vært i det siste ang. bilsikring og ny lov.

Gammel 15-11-06, 17:42   #6
Propella
superbruker

Propella sin avatar

Blogginnlegg: 3
Propella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt av
Standard

Jeg er enig med de over. Dette går virkelig ikke ann :risteroppgittpåhodet:

Ring til NAF eller Trygg Trafikk å få de til å sende informasjon og sjekk om de kan holde et kurs for både ansatte og foreldre.

Gammel 15-11-06, 17:45   #7
Estrella
♥ ♥ ♥

Estrella sin avatar

Hvor: Nedre Romerike
Estrella har en fantastisk fremtidEstrella har en fantastisk fremtidEstrella har en fantastisk fremtidEstrella har en fantastisk fremtidEstrella har en fantastisk fremtidEstrella har en fantastisk fremtidEstrella har en fantastisk fremtidEstrella har en fantastisk fremtidEstrella har en fantastisk fremtidEstrella har en fantastisk fremtidEstrella har en fantastisk fremtid
Standard

Uten bilstoler? Helt utrolig at hun tør å si at hun ikke viste at det var ulovlig.

Estrella er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-11-06, 17:56   #8
Mikkeline
Flax

Mikkeline sin avatar

Hvor: Bergen
Mikkeline er et navn som alle kjenner tilMikkeline er et navn som alle kjenner tilMikkeline er et navn som alle kjenner tilMikkeline er et navn som alle kjenner tilMikkeline er et navn som alle kjenner tilMikkeline er et navn som alle kjenner tilMikkeline er et navn som alle kjenner tilMikkeline er et navn som alle kjenner tilMikkeline er et navn som alle kjenner tilMikkeline er et navn som alle kjenner tilMikkeline er et navn som alle kjenner til
Standard

Enig med de over her...varsle de som varsles kan.

Dessverre er det ikke første gangen jeg har hørt om slike tilfeller. Synes det er hårreisende at de engang kan tenke på å ta barna våre med på tur uten forsvarlig sikring.

Når barna i barnehagen "vår" skal på tur, så må vi ha med egne seter dersom de skal kjøre privatbil.

Mikkeline er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-11-06, 18:03   #9
Marit K
Carve canem

Marit K sin avatar

Marit K er kulere enn de flesteMarit K er kulere enn de flesteMarit K er kulere enn de flesteMarit K er kulere enn de flesteMarit K er kulere enn de flesteMarit K er kulere enn de flesteMarit K er kulere enn de flesteMarit K er kulere enn de flesteMarit K er kulere enn de flesteMarit K er kulere enn de flesteMarit K er kulere enn de fleste
Standard

Huff, jeg ble så sinna nå, at jeg oser.
Kjenner at dette virkelig engasjerte meg. Det er jo helt skrekkelig. Hvor har de hatt hodene sine????
Håper på oppdatering her altså, for dette vil jeg gjerne høre hvordan utvikler seg.

06, 07, og 12.
Gammel 15-11-06, 18:18   #10
Beckett
Fornøyd

Beckett sin avatar

Blogginnlegg: 48
Beckett er et glitrende lys på stjernehimmelenBeckett er et glitrende lys på stjernehimmelenBeckett er et glitrende lys på stjernehimmelenBeckett er et glitrende lys på stjernehimmelenBeckett er et glitrende lys på stjernehimmelenBeckett er et glitrende lys på stjernehimmelenBeckett er et glitrende lys på stjernehimmelenBeckett er et glitrende lys på stjernehimmelenBeckett er et glitrende lys på stjernehimmelenBeckett er et glitrende lys på stjernehimmelenBeckett er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Jeg er rett og slett sjokkert!
Signerer de over her. Varsle de som varsles kan - dette må få konsekvenser, og må aldri gjentas!

Beckett er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-11-06, 18:33   #11
Skremmern
Ringskrømt

Skremmern sin avatar

Hvor: Øst
Blogginnlegg: 3
Skremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Hvorfor er du ikke så nøye på sikringen i buss?

Skremmern er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-11-06, 19:03   #12
Agent Scully
Truth is in the x-files

Agent Scully sin avatar

Hvor: Akershus
Blogginnlegg: 584
Agent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme omAgent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme omAgent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme omAgent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme omAgent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme omAgent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme omAgent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme omAgent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme omAgent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme omAgent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme omAgent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Skremmern, her.

Hvorfor er du ikke så nøye på sikringen i buss?

Går det ikke an å være sjokkert over lovbrudd begått av barnehageansatte uten å ta eventuelle mangler med lovverket opp til diskusjon?

- Serenity now. Insanity later.
Agent Scully er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-11-06, 19:16   #13
Nessie
Erfaren nok

Nessie sin avatar

Hvor: Trøndelag
Blogginnlegg: 351
Nessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Vi bruker også personbiler i vår barnehage når vi skal på tur, men da tar foreldrene med bilstolene sine, og vi bruker de.

Hadde aldri tatt med barna på tur uten.

Er ikke spesielt overbegeistret for maxitaxi turer heller.. uten barnestoler... heldigvis (kan man si) er det ofte så dyrt at vi heller bruker personbiler.

Synes du rett og slett skal ta deg en PRAT med styrer jeg. I morgen. Uten å sende brev til kommunen og det som er.

Enten går det bra, eller så går det over.
Nessie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-11-06, 19:19   #14
Marit K
Carve canem

Marit K sin avatar

Standard

Fjernet, for jeg finner ikke dokumentasjon for påstanden min.

06, 07, og 12.

Sist redigert av Marit K : 15-11-06 kl 19:35.
Gammel 15-11-06, 19:59   #15
Hønni

Hønni sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 38
Hønni har et rykte de fleste bare kan drømme omHønni har et rykte de fleste bare kan drømme omHønni har et rykte de fleste bare kan drømme omHønni har et rykte de fleste bare kan drømme omHønni har et rykte de fleste bare kan drømme omHønni har et rykte de fleste bare kan drømme omHønni har et rykte de fleste bare kan drømme omHønni har et rykte de fleste bare kan drømme omHønni har et rykte de fleste bare kan drømme omHønni har et rykte de fleste bare kan drømme omHønni har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Har snakket med FAU representanten for avdelingen, som kunne fortelle at dette ikke er første gang. Ped.leder har til overmål spurt nettopp denne FAU representanten om det var greit at hennes datter, da 2.5 år, satt i bilen uten stol, siden de bare skulle "rett ned i veien".

FAU representanten ringte til de andre foreldrene som hadde hatt barn på tur i dag, og vil, sammen med oss, ta det opp med styrer i morgen.

Hønni er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-11-06, 20:06   #16
Huldra
Ferdig!

Huldra sin avatar

Hvor: Telemark
Huldra er et glitrende lys på stjernehimmelenHuldra er et glitrende lys på stjernehimmelenHuldra er et glitrende lys på stjernehimmelenHuldra er et glitrende lys på stjernehimmelenHuldra er et glitrende lys på stjernehimmelenHuldra er et glitrende lys på stjernehimmelenHuldra er et glitrende lys på stjernehimmelenHuldra er et glitrende lys på stjernehimmelenHuldra er et glitrende lys på stjernehimmelenHuldra er et glitrende lys på stjernehimmelenHuldra er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Blir ikke sjokkert. Har opplevd det før, desverre....

Klag.

Gammel 15-11-06, 20:28   #17
ElinM
På vei

ElinM sin avatar

ElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de fleste
Standard

Kan ikke annet enn å signere de over. Dette du reagere på!

ElinM er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-11-06, 20:28   #18
Dixie Diner
Nymotens gammeldags

Dixie Diner sin avatar

Hvor: Stavanger
Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Flott, Hønni! Dette hadde ikke jeg heller funnet meg i. Vi har jo også underskrevet papirer på at vi godtar at barna sitter på i de ansattes biler såfremt de er sikret ordentlig etter Trygg Trafikks regler. Foreløpig stoler jeg på at de gjør det, men jeg blir jo litt nervøs når jeg leser dette.

Jeg jobber selv i barnehage, og der må foreldrene ha med egne bilseter om ungene skal på tur i en av våre biler.

Gammel 15-11-06, 20:35   #19
Polyanna
Yes, we can!!

Polyanna sin avatar

Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Angående hva som er lov: Når de er såpass store så er det vel lov å kjøre med bare puter? Man MÅ ikke ha seter, ikke sant? Setene gir jo først og fremst en komforteffekt, samt noe sidebeskyttelse.

Jeg hadde syns det var ok om barn over 4 år satt på puter og i 3-punktssele på barnehageturer. Og det koster jo ikke barnehagen mange kronene å ha en bunke puter liggende.

Gammel 15-11-06, 20:45   #20
Kaprifol
Kjernesnill

Kaprifol sin avatar

Blogginnlegg: 89
Kaprifol er kulere enn de flesteKaprifol er kulere enn de flesteKaprifol er kulere enn de flesteKaprifol er kulere enn de flesteKaprifol er kulere enn de flesteKaprifol er kulere enn de flesteKaprifol er kulere enn de flesteKaprifol er kulere enn de flesteKaprifol er kulere enn de flesteKaprifol er kulere enn de flesteKaprifol er kulere enn de fleste
Standard

Jeg må si at jeg skjønner ikke helt hvorfor de reiste med bil i det hele tatt. Det aller morsomste for ungene er jo ofte en enkel og grei tur med trikken, det å komme seg ut hvor det nå måtte være.

Og en ped.leder i en barnehage må jo kjenne til lovverket! Skjønner veldig godt at du reagerer på dette, det ville jeg også gjort.

Kaprifol er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 01:25.