Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

"Perfekte mødre"

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 15-11-06, 16:35   #361
Ingrid-lille
Dramaqueen

Ingrid-lille sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Nordens Paris
Ingrid-lille imponerer mange og er sikkert smartIngrid-lille imponerer mange og er sikkert smartIngrid-lille imponerer mange og er sikkert smartIngrid-lille imponerer mange og er sikkert smartIngrid-lille imponerer mange og er sikkert smartIngrid-lille imponerer mange og er sikkert smartIngrid-lille imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: "Perfekte mødre"

Opprinnelig lagt inn av Miss Norway, her.

Man bruker vel helst fellesbetegnelsen "Atopi" istedet for "Atopiske sykdommer", men de har vel prøvd å forenkle/fornorske det for å gjøre det lettere forståelig for pasientene.

På pasient-skolene vi lager her oppe lærer vi bort at det heter atopiske sykdommer og hva som ligger i den betegnelsen. (astma, allergi og eksem). Det er en av barnelegene (som har atopiske sykdommer som sin spesialtitet) som lærer foreldre dette.

Ingrid-lille er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-11-06, 16:40   #362
Linemix
Aktiv

Medlem siden: Nov 2006
Linemix er populærLinemix er populærLinemix er populærLinemix er populær
Standard

Opprinnelig lagt inn av Madam Mim, her.

Guri. Ser vi må få forbedret nettforbindelsen betraktelig i Tilsammans.

Jeg trenger en presisering. Er jeg en dobbeltmoralist ettersom jeg gir kostholdsråd, mattips og tips til endring av livsstil selv om jeg røyker litt?

Må jeg være uten feil og mangler for å gi råd? Eller oppfattes det å gi råd om kosthold, bilsikring og oppdragelse som angrep og medfører at enkelte blir bibelsk i tankegangen, og tenker "må den som er uten lyte kaste den første sten"? Er det å komme med råd, kritikk og innspill det samme som å kaste sten?

En gang var jeg på kafe med en venninne. Det var før røykeloven. Hun satt kjederøykende og snakket i en halvtime om hvor usunt det egentlig er med Farris. Da bli jeg litt sånn:

Men ellers er jeg enig i at man ikke trenger å være perfekt for å dele ut gode råd. Herlighet. Jeg er jo selv en mester i å mene saker og ting om andres situasjon, selvom jeg ikke er mer enn 96 % perfekt. Og jeg kan jo ikke akkurat gå ut og si at jeg selv er en dobbeltmoralist! Det skulle tatt seg ut!

Linemix er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-11-06, 17:00   #363
Candy Darling
Prettiest mess ever seen

Candy Darling sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Under ground
Blogginnlegg: 50
Candy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Linemix, her.

En gang var jeg på kafe med en venninne. Det var før røykeloven. Hun satt kjederøykende og snakket i en halvtime om hvor usunt det egentlig er med Farris. Da bli jeg litt sånn:

Men ellers er jeg enig i at man ikke trenger å være perfekt for å dele ut gode råd. Herlighet. Jeg er jo selv en mester i å mene saker og ting om andres situasjon, selvom jeg ikke er mer enn 96 % perfekt. Og jeg kan jo ikke akkurat gå ut og si at jeg selv er en dobbeltmoralist! Det skulle tatt seg ut!

Joda, men man kan fortsatt argumentere med at noe er farligere enn noe annet, synes jeg. Jeg kunne godt sagt at Farris nok ikke er like sunt som vann, men man kan drikke liter på liter før man er i nærhet av helseskaden av 1 sigg.

Det er noe helt annet enn å si at "du kan ikke uttale deg om hva som er sunt, så lenge du røyker".

Ikke at du gjør det, Linemix.

- No. 4 -
Candy Darling er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-11-06, 17:31   #364
Miss Norway
Kidding, right?

Miss Norway sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 127
Miss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av ingrid-lille, her.

På pasient-skolene vi lager her oppe lærer vi bort at det heter atopiske sykdommer og hva som ligger i den betegnelsen. (astma, allergi og eksem). Det er en av barnelegene (som har atopiske sykdommer som sin spesialtitet) som lærer foreldre dette.

Nemlig. Det var noe sånt jeg tenkte meg.

Miss Norway er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-11-06, 18:05   #365
My
Semiaktiv

My sin avatar

Hvor: Trondheim
My har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Det minner meg om en nederlandsk backpacker jeg møtte på Sri Lanka, som kjederøkte mens han fortalte meg at han ikke turde å brenne myggspiral inne på rommet sitt fordi han hadde hørt at det kunne være kreftfremkallende

Er forøvrig enig med Mim og Skilpadda ang dobbeltmoral, og ser ikke på det som dobbeltmoral at denne fyren opplyste meg om faren ved bruk av myggspiral på soverommet. Jeg bare tenkte med meg selv at hvis han var redd for kreft var kanskje ikke bruken av myggspiral det første han burde trappe ned på ...

Gammel 15-11-06, 18:29   #366
Miss Norway
Kidding, right?

Miss Norway sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 127
Miss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Lille*My, her.

Det minner meg om en nederlandsk backpacker jeg møtte på Sri Lanka, som kjederøkte mens han fortalte meg at han ikke turde å brenne myggspiral inne på rommet sitt fordi han hadde hørt at det kunne være kreftfremkallende

Er forøvrig enig med Mim og Skilpadda ang dobbeltmoral, og ser ikke på det som dobbeltmoral at denne fyren opplyste meg om faren ved bruk av myggspiral på soverommet. Jeg bare tenkte med meg selv at hvis han var redd for kreft var kanskje ikke bruken av myggspiral det første han burde trappe ned på ...

Hvem vet, kanskje han røykte dem også?

Sist redigert av Miss Norway : 15-11-06 kl 20:36.
Miss Norway er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-11-06, 21:02   #367
Linemix
Aktiv

Standard

Opprinnelig lagt inn av Lille*My, her.

Har du vært på Sri Lanka! Jeg også! Snakker om å være perfekte, da ...

Gammel 15-11-06, 21:20   #368
tutta
Passiv

Standard

Opprinnelig lagt inn av MinaX, her.

Nei, det er ikke i prostaglandinsyntesen at alfa-LA omdannes til EPA og DHA. Det skjer ved hjelp av elongaser og desaturaser, og ikke COX som er et viktig enzym i PG-syntesen. Mye tyder på at det er gustigere å bli tilført EPA og DHA direkte, da enzymsystemene for forlenging og desaturering ofte ikke er effektive nok. Derfor anbefales inntak av de lange omega-3 fiskefettsyrene EPA og DHA.

Alfa- linolensyre ( Finnes i Linfrø, valnøtter, fisk, grønne
grønnsaker,
hvetekim ) omdannes i Prostaglandinsyntesen
Ved at Udo,s choice inneholder linfrøolje vil disse kunne omdannes til
EPA
og DHA
vel og merke hvis man har de aktuelle enzymer tilgjengelig.
Delta 6-denaturase ( som krever Zn, Mg og B 6. Hemmes av transfett,
mettet
fett, for mye sukker og alkohol forhøyet insulin , stigende alder og
kroniske infeksjoner ) og
Delta 6- elogenase (som krever B3, B 6, Mg )
Problemet er ofte at man ikke omdanner dette selv pga årsakene nevnt
over,
derfor gir man ofte heller" rene " EPA /DHA tilskudd . For å få den
ønskete
virkning som kan være Hemming / demping av dannelsr av blodpropp,
nedsatt
kolesterolog blodtrykk, åreforkalkning/blodets koagulasjon, hemmer
inflamsjon feks ved tarm og gikt sykdommer, astma bronkitt, allergisk
eksem
og Psoriasis.

Svar med sitat
Gammel 15-11-06, 21:34   #369
Linemix
Aktiv

Standard

Opprinnelig lagt inn av tutta, her.

grønnsaker,
EPA
og DHA
Delta 6-denaturase ( som krever Zn, Mg og B 6. Hemmes av transfett,
mettet
fett, for mye sukker og alkohol forhøyet insulin , stigende alder og
kroniske infeksjoner ) og
Delta 6- elogenase (som krever B3, B 6, Mg )
Problemet er ofte at man ikke omdanner dette selv pga årsakene nevnt
over,
derfor gir man ofte heller" rene " EPA /DHA tilskudd . For å få den
ønskete
virkning som kan være Hemming / demping av dannelsr av blodpropp,
nedsatt
kolesterolog blodtrykk, åreforkalkning/blodets koagulasjon, hemmer
inflamsjon feks ved tarm og gikt sykdommer, astma bronkitt, allergisk
eksem
og Psoriasis.

Du også! Herlighet så mange naturfagsdamer det er her, da. Jeg håper dere er smittsomme, og at noe av kunnskapen deres kleber seg fast til oss andre.

Gammel 15-11-06, 21:42   #370
Storm
En som trener

Storm sin avatar

Blogginnlegg: 145
Storm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av tutta, her.

grønnsaker,
EPA
og DHA

Ja, alfa-linolensyre kan omdannes til EPA og DHA, men det er ikke det som kalles prostaglandinsyntesen. Substrater for prostaglandinsyntesen er AA (arakidonsyre) eller EPA.

Her vises prostaglandinsyntesen:

Her vises forlengingen og avmettingen av alfa-LA til EPA og DHA:

Storm er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-11-06, 21:48   #371
Dixie Diner
Nymotens gammeldags

Dixie Diner sin avatar

Hvor: Stavanger
Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Gammel 15-11-06, 21:50   #372
Skremmern
Ringskrømt

Skremmern sin avatar

Hvor: Øst
Blogginnlegg: 3
Skremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Skremmern er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-11-06, 21:54   #373
safran
frakoblet

safran sin avatar

Blogginnlegg: 18
safran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Iset, her.

MinaX får meg til å føle meg skikkelig blånn.

Gammel 15-11-06, 21:56   #374
Skremmern
Ringskrømt

Skremmern sin avatar

Skremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Gammel 15-11-06, 22:00   #375
Linemix
Aktiv

Standard

Opprinnelig lagt inn av Skremmern, her.

Du også Skremmern! Jeg tror jeg snart må lage et opprop for naturfagsgjengen, jeg. :misunnelig:

Gammel 15-11-06, 22:00   #376
Elin
Bør lage seg en tittel selv

Elin sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Akershus
Elin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de fleste
Standard

Jeg er mektig imponert damer! Jeg vet hva tutta har studert, men hva studerte/studerer du MinaX?

Jeg skjønner ikke det minste av hva dette dreier seg om en gang men jeg tror det har med mat å gjøre

Gammel 15-11-06, 22:01   #377
Linemix
Aktiv

Standard

Sjekk meg da, Elin: pi r i annen, to pi r!

Gammel 15-11-06, 22:02   #378
safran
frakoblet

safran sin avatar

Blogginnlegg: 18
safran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sjekk meg da, Elin: pi r i annen, to pi r!

Åh! Den kan jeg! Areal og omkrets av en sirkel!

Gammel 15-11-06, 22:03   #379
Skremmern
Ringskrømt

Skremmern sin avatar

Standard

Åsså denne:

Gammel 15-11-06, 22:03   #380
Linemix
Aktiv

Standard

Opprinnelig lagt inn av safran, her.

Åh! Den kan jeg! Areal og omkrets av en sirkel!

Denne er til oss:

Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 17:40.