Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Mat og kosthold > Madam Mims oppskriftsforum

Spennende norsk mat?

Madam Mims oppskriftsforum Har du noen gode oppskrifter å dele, eller er på jakt etter noen gode oppskrifter? Da er dette det rette forumet.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 09-07-08, 21:41   #1
Observatøren
Bør lage seg en tittel selv

Observatøren sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 25
Observatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt av
Standard

Spennende norsk mat?

På fredag kommer det 20 internasjonale studenter på middagsbesøk. Jeg har tidligere servert fiskesuppe, tomatsuppe, brødmat (smøre"lunsj" med forskjellig pålegg)...

De har også fått servert vafler, sjokoladekake og eplekake.

Det er noen vegetarianere, og noen som ikke spiser svinekjøtt.

Hva serverer jeg på fredag?
Det er fint om jeg slipper å stå på kjøkkenet hele dagen, og om vi unngår suppe.

Gammel 09-07-08, 21:43   #2
Honda
Type R ;)

Honda sin avatar

Hvor: Nord
Honda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Spennende norsk mat?

Fiskekaker
Fiskegrateng.
Fiskeboller

kanskje mere nordnorsk mat

brødmat-smørre lunsh tror jeg er noe mere sørnosk tradisjon en norsk

Gammel 09-07-08, 21:44   #3
Señora

Señora sin avatar

Señora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de fleste
Standard

Lapskaus? Komle? Reker? Krabbe?

Smørbrød? Sodd? Fiskekaker? Pølse i brød

Nå tok jeg ikke hensyn til vegetarianere og de som unngår svinekjøtt.

Señora er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-07-08, 21:49   #4
Blåbær
Tankefull

Blåbær sin avatar

Hvor: Østlandet
Blogginnlegg: 59
Blåbær er kulere enn de flesteBlåbær er kulere enn de flesteBlåbær er kulere enn de flesteBlåbær er kulere enn de flesteBlåbær er kulere enn de flesteBlåbær er kulere enn de flesteBlåbær er kulere enn de flesteBlåbær er kulere enn de flesteBlåbær er kulere enn de flesteBlåbær er kulere enn de flesteBlåbær er kulere enn de fleste
Standard

Hva med ett lite koldtbord?
Smørbrød med røkelaks og eggerøre, spekekjøtt, reker, fiskekaker?
Eller kanskje rømmegrøt med spekekjøtt?

Gammel 09-07-08, 21:56   #5
Che
Har tro på forbedring

Che sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: "Cuba"
Blogginnlegg: 293
Che har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

bacalao. Det er blitt meg fortalt at den feridigbacalaoen som selges i sorte bokser er kjempegod. (må tilsette potet og olivenolje bare) Jeg har bare smakt ekte bacalao.

Gammel 09-07-08, 22:00   #6
Hasselnøtt
Sliter med tastaturet

Hasselnøtt sin avatar

Hasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner til
Standard

Grandiosa.

Hasselnøtt er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-07-08, 22:09   #7
Observatøren

Observatøren sin avatar

Observatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt av
Standard

Grandiosa blir det ikke. Det er bare en grunn - jeg har bare en ovn, og grandis til 20 mennesker blir minst 15 pizzaer.

Neida.

Men bacalao er en god idé - jeg glemte nemlig å nevne at vi ikke har ordentlig spisestue til 20 stk, så det blir i sofaer og stoler og på hjørner - stående buffet.

Spekemat/koldtbord hadde vært bra, men de har fått mye av maten før, og dette er såpass sent på dagen at de trenger litt ordentlig mat.

Gammel 09-07-08, 22:58   #8
Beathe
thirtysomething

Beathe sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Beathe imponerer mange og er sikkert smartBeathe imponerer mange og er sikkert smartBeathe imponerer mange og er sikkert smartBeathe imponerer mange og er sikkert smartBeathe imponerer mange og er sikkert smartBeathe imponerer mange og er sikkert smartBeathe imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Terteskjell med fiskepudding, reker, erter og asparges i hvis saus?

Gammel 09-07-08, 23:02   #9
ElinM
På vei

ElinM sin avatar

ElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av Bauche, her.

bacalao. Det er blitt meg fortalt at den feridigbacalaoen som selges i sorte bokser er kjempegod. (må tilsette potet og olivenolje bare) Jeg har bare smakt ekte bacalao.

Namnam, den er god. Hvis det er den som man får kjøpt på Rema så. Jeg var på Rema nylig og så disse boksene og da kom jeg på at jeg må spise dette igjen snart.

ElinM er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-07-08, 23:08   #10
Observatøren

Observatøren sin avatar

Standard

Jeg har nå bestemt meg, det blir bacalao. Hva har jeg som tilbehør? Brød og smør? Det går fint å lage bacalao i langpanne i ovnen, sant?

Gammel 09-07-08, 23:08   #11
Pio
Har ponny, ønsker høyhest

Pio sin avatar

Pio er populærPio er populærPio er populærPio er populær
Standard

Lapskaus med flatbrød.

Pio er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-07-08, 23:12   #12
ElinM
På vei

ElinM sin avatar

ElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de fleste
Standard

Bacalao dePedro heter den jeg tenker på. Strengt tatt er vel ikke bacalao opprinnelig norsk mat, den er importert fra Spania på 1800-talet, men det gjør kanskje ikke så mye.

ElinM er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-07-08, 23:14   #13
Observatøren

Observatøren sin avatar

Standard

Men fisken er norsk! Det teller nok i denne sammenhengen.

Gammel 09-07-08, 23:18   #14
Tertit
Stort sett blid

Tertit sin avatar

Medlem siden: Feb 2008
Hvor: Nordmøre
Tertit er virkelig godt liktTertit er virkelig godt liktTertit er virkelig godt liktTertit er virkelig godt liktTertit er virkelig godt liktTertit er virkelig godt liktTertit er virkelig godt liktTertit er virkelig godt liktTertit er virkelig godt likt
Standard

Bacalao

Eller så griller du, med enkelt tilbehør.

Gammel 09-07-08, 23:20   #15
him
Leser

him sin avatar

Blogginnlegg: 5
him har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Reinskav. I fløtesaus, med potetmos og tyttebær. (Jeg har også grønnsaker til: broccoli, stekt sopp etc)

Gammel 09-07-08, 23:21   #16
Tertit
Stort sett blid

Tertit sin avatar

Tertit er virkelig godt liktTertit er virkelig godt liktTertit er virkelig godt liktTertit er virkelig godt liktTertit er virkelig godt liktTertit er virkelig godt liktTertit er virkelig godt liktTertit er virkelig godt liktTertit er virkelig godt likt
Standard

Opprinnelig lagt inn av him, her.

Reinskav. I fløtesaus, med potetmos og tyttebær. (Jeg har også grønnsaker til: broccoli, stekt sopp etc)

En kjempegod ide! Faktisk bedre enn Bacalao

Gammel 09-07-08, 23:23   #17
Observatøren

Observatøren sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Tertit, her.

Men ikke så bra når jeg har noen veggiser, dessverre. Da blir det liksom en gryte for dem, og en for de andre...

Gammel 09-07-08, 23:35   #18
Tertit
Stort sett blid

Tertit sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Observatøren, her.

Men ikke så bra når jeg har noen veggiser, dessverre. Da blir det liksom en gryte for dem, og en for de andre...

Uff, da. Det glemte jeg.

Gammel 10-07-08, 00:15   #19
Señora

Señora sin avatar

Señora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de fleste
Standard

Hva med å lage focacciabrød i langpannen til å servere sammen med bacalaoen. Evt. kan du servere baguetter eller fransk brød til.

Vi bruker å ha hvitløk i bacalaoen også, mange oppskrifter har ikke det. I tillegg har vi litt gulrøtter oppi.

Señora er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-07-08, 00:19   #20
gajamor
Travelt opptatt

gajamor sin avatar

Medlem siden: Sep 2007
Blogginnlegg: 3
gajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtid
Standard

Opprinnelig lagt inn av Tertit, her.

Og du bor hvor, sa du?

De svarte boksene er kanongode. Det burde gå fint i langpanne, men jeg ville heller skaffet en stor gryte og gjort den ferdig dagen før, og så bare varmet opp. Bacalao er best dagen etter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 16:15.