|
|||||||
| Økologisk og diettmat Forum for diskusjoner om og deling av oppskrifter på diettmat og økologisk mat. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
#1 |
|
Øyboer
Medlem siden: Sep 2006
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Hvordan bruker man den MME'en jeg fikk på blå resept?Når barna er 1 år skal de jo egentlig slutte med MME, men vi har jo fått det på blå resept. |
|
|
|
|
|
#2 |
|
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Viken
Sv: Hvordan bruker man den MME'en jeg fikk på blå resept?Vi bruker Nutramigen, og på den står det oppgitt dagsdose til 210 ml x 2, så hun får en flaske med 210 ml før hun sover på formiddagen, og det sammen igjen før hun legger seg på kvelden.
|
|
|
#3 |
|
Hekta
Hvor: Indre Østlandet
Sv: Hvordan bruker man den MME'en jeg fikk på blå resept?Lag melk av den som du bruker på samme måte som vanlig melk. Men den smaker jo ikke noe godt da, så hvis barnet er vent til smaken og syns det er greit holder det vel med et par-tre glass om dagen. Da behøver du ikke bruke det i matlagingen.
|
|
|
#4 |
|
Øyboer
Sv: Hvordan bruker man den MME'en jeg fikk på blå resept?så en 2 flasker om dagen er ikke for mye? |
|
|
|
|
|
#5 |
|
fornøyd
Medlem siden: Aug 2007
Hvor: nedre eiker
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Hvordan bruker man den MME'en jeg fikk på blå resept?Gutten vår får i seg ca 500 ml Nutramigen om dagen. Det dekker hans behov for bla kalsium.
|
|
|
|
#6 |
|
Ser lyst på livet
|
Sv: Hvordan bruker man den MME'en jeg fikk på blå resept?Vi har vedtak på melkeerstatning til de er 10 år. Når de er over ett år heter det melkeerstatning og ikke MME. |
|
|
|
|
|
#7 |
|
Øyboer
Sv: Hvordan bruker man den MME'en jeg fikk på blå resept?Det står morsmelkerstattning på pakken så da er det morsmelkerstattning. Og den er fra fødselen. |
|
|
|
|
|
#8 |
|
Glamorøs
|
Sv: Hvordan bruker man den MME'en jeg fikk på blå resept?Men er det noen grunn til at han må ha en melkeerstatning? Barn over året kan jo fint leve uten melkeprodukter og få kalsiumet og næringstoffene i melka andre steder i fra.
|
|
|
#9 |
|
fornøyd
Medlem siden: Aug 2007
Hvor: nedre eiker
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Hvordan bruker man den MME'en jeg fikk på blå resept?Det er sant at de lever på dette når de er babyer, men det dekker ikke barnets nærings-behov når det blir eldre.
|
|
|
|
#10 |
|
Øyboer
Sv: Hvordan bruker man den MME'en jeg fikk på blå resept?
Hvor får man kalium fra da? |
|
|
|
|
|
#11 |
|
Glamorøs
|
Sv: Hvordan bruker man den MME'en jeg fikk på blå resept?Kalium eller kalsium? Kalium får man bl.a. i banan, linser, aprikos og sardiner. Kalsium finnes i broccoli, spinat, grønnkål og andre grønne grønnsaker (jo grønnere, jo bedre), samt grove kornprodukter, nøtter og endel frukt. Man kan også få kalsiumberiket soya eller havremelk. De har mer melkekonsistens og smaker ikke så verst. De fleste jeg kjenner med melkeintolreante barn har gått over på dette når barnet har fyllt ett år. Det finnes også kalsiumtilskudd.
|
|
|
#12 |
|
Ser lyst på livet
|
Sv: Hvordan bruker man den MME'en jeg fikk på blå resept?Det jeg fikk beskjed om, og som vi voksne har erfart, er at om man ikke får i seg melkeprodukter, så får man i seg veldig lite fett, om man ikke er veldig bevisst på det å tilsette olje etc i kosten. Så barn under 10 år tror jeg det er, har problemer med å få nok kcal i seg uten melkeprodukter. |
|
|
|
|
|
#13 |
|
Øyboer
Sv: Hvordan bruker man den MME'en jeg fikk på blå resept?Så da trenger jeg ikke være redd for at han får for mye uansett? |
|
|
|
|
|
#14 |
|
Hekta
Hvor: Indre Østlandet
Det er helt riktig, men man skal være ganske bevisst på hva man gir barna for å sikre at de får alle næringsstoffene de skal ha. Sånn sett er det enklere å gi melk. Vi har en gutt med melkeallergi (har vokst den av seg, heldigvis), og han likte dårlig nutramigenmelken. Vi var til ernæringsfysiolog for å sikre at vi ga gutten fullverdig kost, og fikk hjelp til å få oversikt over hva vi måtte gi som erstatning.
|
|
|
#15 |
|
Bør lage seg en tittel selv
Hvor: Viken
Vi ble henvist til ernæringsfysiolog i februar, og har fremdeles ikke fått tildelt time. I mellomtiden har jenta begynt å spise mer mat, og rutiner skal etableres. Jeg skjønner ikke at det må være så lang ventetid på sånne ting, nå kommer vi antakelig ikke inn før nærmere jul, og i mellomtiden går det litt på lykke og fromme hva hun faktisk får i seg. (Mer kresen enn sin mor) Heldigvis liker hun Nutramigenmelken, så hun får den i hvertfall.
|
|
|
#16 |
|
VeloppDragen
|
Sv: Hvordan bruker man den MME'en jeg fikk på blå resept?Bonus blir to i september, og får fortsatt Prosobee på flaske. Det skal han få en god stund til.
Som en gullring i et grisetryne, er en vakker kvinne uten vett. (Sal. 11:22) |
|
|
|
![]() |
|
|