Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Hjem og utstyr > Stikkas barneutstyrshjørne

Utstyr til skolestart

Stikkas barneutstyrshjørne Diskusjonsforum for utstyr til barn.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 18-07-08, 11:38   #1
Lilith
Hulder

Lilith sin avatar

Medlem siden: Mar 2007
Lilith imponerer mange og er sikkert smartLilith imponerer mange og er sikkert smartLilith imponerer mange og er sikkert smartLilith imponerer mange og er sikkert smartLilith imponerer mange og er sikkert smartLilith imponerer mange og er sikkert smartLilith imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Utstyr til skolestart

Jeg har begynt å tenke skolestart her.
Mye å sette seg inn i.
Har kjøpt skolesekk til begge to. Trollsekker, som visstnok skal ha vært best i test ørten ganger, med to magestropper og masse duppedingser. Penal er kjøpt inn, to forskjellige, valgt etter utseende

Så må jeg vel ha gymbagger, gymtøy, drikkeflasker. Mormoren har kjøpt matbokser fra USA. Bokbind hadde hun visst også kjøpt.

Hm...
Hva mer?

-02
-06
Lilith er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-07-08, 11:56   #2
Nenne
Introvert optimist

Nenne sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Telemark
Blogginnlegg: 202
Nenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Utstyr til skolestart

Gymbagger og gymtøy ville jeg ha ventet med. Her hos oss begynner de ikke med skifting og dusjing i forbindelse med gymmen før i tredje klasse. Ikke har de svømming før i tredje klasse heller. Det eneste vi måtte ha var gymsokker. Vent og hør litt hvordan de gjør det på deres skole. De trenger ikke å ha alt på plass første uka.

Innesko eller tøfler trenger de sikkert. Her hos oss går førsteklasse mye på tur, så et godt sitteunderlag, gjerne et som kan rulles sammen og legges i sekken, er kjekt å ha.

Storesøster (juli -99), Storebror (mars -02), Lillebror (oktober -04)
Nenne er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-07-08, 12:00   #3
bina
Ustabil

Medlem siden: Jan 2007
Blogginnlegg: 11
bina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de fleste
Standard

Enig med Nenne, vent og hør hva skolen ber dere om. I utgangspunktet trenger de skolesekk, pennal og matboks. De fleste bruker innesko, men vent og se. Det er mye tur, og vi fikk beskjed om at de skal ha egen tursekk som skal henge på skolen, sitteunderlag og sånn pølsepinne av det sammenleggbare slaget. I tillegg skulle de ha kopp med navn til å ha ved vasken. Til turer er det også nødvendig med drikkeflaske eller termos.

Gymtøy og bager er bortkastede penger de første årene, tror ikke det er vanlig at de skifter til gym i de første klassetrinnene.

bina er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-07-08, 12:04   #4
Lilith
Hulder

Lilith sin avatar

Medlem siden: Mar 2007
Lilith imponerer mange og er sikkert smartLilith imponerer mange og er sikkert smartLilith imponerer mange og er sikkert smartLilith imponerer mange og er sikkert smartLilith imponerer mange og er sikkert smartLilith imponerer mange og er sikkert smartLilith imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Ah, det visste jeg ikke! Takk for tipset. Lurer på om skinntøfler er noe aktuelt som innesko, eller kanskje Crocs?

-02
-06
Lilith er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-07-08, 12:05   #5
bina
Ustabil

bina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av Thula, her.

Ah, det visste jeg ikke! Takk for tipset. Lurer på om skinntøfler er noe aktuelt som innesko, eller kanskje Crocs?

Crocs. Skinntøfler tror jeg nok kan bli både klamt og varmt, og er vel ikke helt egnet hvis de må ut plutselig (brannøvelse og sånt). På vår skole har de fleste barna noen Crocs-lignende, en del bruker sandaler, og et fåtall bruker tøfler.

Gammel 18-07-08, 12:19   #6
Kaija
WF: Sausnebbet

Kaija sin avatar

Blogginnlegg: 120
Kaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt av
Standard

Vi har kjøpt pennal, bokbind og navneetiketter til bøkene. Sekk har JC fått på skolen. Matboks og vannflaske har han fra før. Turnsokker også. Innesko blir enten sommerens sandaler eller crocsa. Tøfler er gjerne litt glatte under, og det hender også at ungene går på innesko mellom to bygg, så skikkelig såle er kjekt. -De skal jo også ha innesko på seg ved evt. brannalarm, og vanlige tøytøfler fungerer dårlig dersom man må stå ute i pøsregnet et kvarters tid.

Ellers satser vi på å ordne skikkelig utetøy, regntøy, gummistøvler og vindjakke. Det blir vel en del uteskole. Merkelapper til klærne er kjekt, for det er utrolig mye tøy som forsvinner på skole og sfo. Til slutt har jeg lovet JC at han skal få en nøkkelring etter valg, til å henge på sekken så han kan kjenne igjen sin sekk blant de andre gulsekkene.

Ellers har jeg sett over pennalet vi kjøpte, og ser at jeg skal bytte ut fargeblyanter og blyanter med begynnerblyanter/farger som er tykkere og passer bedre til 1. klassingers skrivegrep og motorikk.

Sist redigert av Kaija : 19-07-08 kl 22:26.
Kaija er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-07-08, 12:35   #7
bina
Ustabil

Standard

Opprinnelig lagt inn av Kaija, her.

Ellers har jeg sett over pennalet vi kjøpte, og ser at jeg skal bytte ut fargeblyanter og blyanter med begynnerblyanter/farger som er tykkere og passer bedre til 1. klassingers skrivegrep og motorikk.

Akkurat der gjorde vi motsatt. Begynnerblyantene tar for mye plass i pennalet.

Gammel 18-07-08, 14:48   #8
Tertit
Stort sett blid

Tertit sin avatar

Medlem siden: Feb 2008
Hvor: Nordmøre
Tertit er virkelig godt liktTertit er virkelig godt liktTertit er virkelig godt liktTertit er virkelig godt liktTertit er virkelig godt liktTertit er virkelig godt liktTertit er virkelig godt liktTertit er virkelig godt liktTertit er virkelig godt likt
Standard

Navnelapper til å merke klær med er ganske lurt. Da er det enkelt å finne igjen klærne/støvlene.

Gammel 18-07-08, 14:52   #9
Propella
superbruker

Propella sin avatar

Blogginnlegg: 3
Propella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt av
Standard

Vi har så smått begynt å handle inn, vi også. En stolt jente har valgt sitt første penal. Har kjøpt inn et par blyanter, viskelær, blyantspisser med hus (etter ønske fra læreren), Hello Kitty-bokpapir, en beskjedmappe og litt andre småting.

Sekk skal vi kjøpe sammen med mormor.

Gammel 18-07-08, 15:11   #10
amylin
One of These Days

amylin sin avatar

Blogginnlegg: 247
amylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtid
Standard

Vi skal ta denne runden i starten av august, tenker jeg. Stor stas. Ville brukt Crocs og ikke skinntøfler.

amylin er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-07-08, 15:24   #11
Lucifer
Skummelt distré...

Lucifer sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Norge
Lucifer er populærLucifer er populærLucifer er populærLucifer er populærLucifer er populær
Standard

Her hadde faren veldig lyst til å kjøpe sekk og pennal. Jeg håper virkelig det kommer, for det kan bli vanskelig å finne noe dagen før... Ellers får hun bruke matboksene hun hadde i barnehagen. Vi har ørten stykken. Drikkeflasker likes. Sitteunderlag og termos har hun fra barnehagen det også. Sitteunderlaget er hjemmestrikket og tovet. Fra oldemoren hennes. Fatisk veldig praktisk.

Ingenting er umulig, det tar bare litt lenger tid!
Lucifer er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-07-08, 22:01   #12
Hyacinth
Kontrollfrik

Hyacinth sin avatar

Hvor: Sammen med Richard
Hyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Skolen er ikke nødvendigvis hva den engang var. Min erfaring er at foreldre kjøper altfor mye de tror barnet trenger, men vi bruker ikke en brøkdel på skolen. Det mange IKKE har, derimot, er skikkelig utetøy. Man er en del ute på skolen, og jeg vil tro de fleste førsteklasser i Norge har uteskole en gang i uka. Ordentlig utetøy er derfor mitt heteste tips.

En sekk er selvsagt. Pennal bruker vi ikke på vår skole på 1. trinn. Elevene sitter gjerne i grupper eller roterer rundt på stasjoner, så det er mer hensiktsmessig å ha utstyret de trenger i klasserommet. Vi har noen store bokser vi kaller "fellespennal".

Gymsokker må man ha, men gymtøy forøvrig trenger man ikke i 1. klasse.

Vi har heller ikke hatt bøker som trenger bokbind e.l. Man har vanligvis ikke så mange bøker på 1. trinn, og på vår skole og på skolen hvor jentungen min går, brukes fortrinnsvis engangsbøker.

Hyacinth er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-07-08, 00:15   #13
~TM~
trøtt

~TM~ sin avatar

Blogginnlegg: 12
~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste
Standard

Hva er gymsokkker? Slike ekle og alt annet en fotvennlige sokker med gummibelegg som også var i bruk da jeg var liten en gang på 70-tallet?

Det er lov med skikkelige treningssko håper jeg. Jeg er ikke tilhenger av at storebror skal løpe og leke på et hardt gulv i slike sokker. Det er neppe videre bra for verken føttene eller ryggen hans.

~TM~ er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-07-08, 00:29   #14
Éowyn
Whatever, never mind

Éowyn sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Blogginnlegg: 67
Éowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Opprinnelig lagt inn av ~TM~, her.

Det er lov med skikkelige treningssko håper jeg. Jeg er ikke tilhenger av at storebror skal løpe og leke på et hardt gulv i slike sokker. Det er neppe videre bra for verken føttene eller ryggen hans.

Vi fikk beskjed om gymsko og kjøpt joggesko.

Éowyn er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-07-08, 16:04   #15
Hyacinth
Kontrollfrik

Hyacinth sin avatar

Hvor: Sammen med Richard
Hyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Hva er gymsokkker? Slike ekle og alt annet en fotvennlige sokker med gummibelegg som også var i bruk da jeg var liten en gang på 70-tallet?

Jeg tror det er bedre med sokker enn sko hvis man tenker på kontroll av føttene på underlaget etc. Det er ingen av mine elever som har med gummi, de har helt vanlige, greie gymsokker i skinn. Stort sett hvite. Det er meget lette å ta på, og er å foretrekke framfor slike som må knyttes. Når vi har 30 minutter gym, går det en del tid bort hvis alle trenger hjelp til knytting.

Hyacinth er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-07-08, 16:23   #16
Myrsnipa
Pen. Så det så.

Myrsnipa sin avatar

Myrsnipa har et rykte de fleste bare kan drømme omMyrsnipa har et rykte de fleste bare kan drømme omMyrsnipa har et rykte de fleste bare kan drømme omMyrsnipa har et rykte de fleste bare kan drømme omMyrsnipa har et rykte de fleste bare kan drømme omMyrsnipa har et rykte de fleste bare kan drømme omMyrsnipa har et rykte de fleste bare kan drømme omMyrsnipa har et rykte de fleste bare kan drømme omMyrsnipa har et rykte de fleste bare kan drømme omMyrsnipa har et rykte de fleste bare kan drømme omMyrsnipa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Hvis alle løper rundt i gymsokker så blir det vondt å bli tråkket på foten av de to som har joggesko da..

Gammel 21-07-08, 16:34   #17
Maggie74
Bør lage seg en tittel selv

Maggie74 sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Blogginnlegg: 8
Maggie74 imponerer mange og er sikkert smartMaggie74 imponerer mange og er sikkert smartMaggie74 imponerer mange og er sikkert smartMaggie74 imponerer mange og er sikkert smartMaggie74 imponerer mange og er sikkert smartMaggie74 imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Skulle da tro at gymsokker er bedre enn joggesko. Er ikke naturlig best?

Forøvrig kan jeg nevne at jentungen brakk storetåen sin da en medelev tråkket på foten hennes med joggesko, jentungen gikk i sokker. Faktisk hadde hun brudd på to steder i storetåen. Hør helst med skolen hva som er normalt, slik at ikke en blir
løpende rundt med store sko, mens alle de andre løper i sokker.

Gammel 22-07-08, 14:49   #18
bina
Ustabil

Standard

Hos oss er det vanlig med, og oppfordret til, gymsokker. Vi kjøpte på G-sport eller noe sånt, og de er som en sånn ekkel sokk med gummibeleggunder foten, ja. Vi syns de er kjempedårlige. Storebror brukte dem første halvåret i første klasse, så gikk vi over til inne-trenings-sko. Løpe rundt på steinhardt golv med bare en tynn gummi-stripe under foten? Nei takk.

Gammel 22-07-08, 14:50   #19
bina
Ustabil

Standard

Opprinnelig lagt inn av Maggie74, her.

Skulle da tro at gymsokker er bedre enn joggesko. Er ikke naturlig best?

Forøvrig kan jeg nevne at jentungen brakk storetåen sin da en medelev tråkket på foten hennes med joggesko, jentungen gikk i sokker. Faktisk hadde hun brudd på to steder i storetåen. Hør helst med skolen hva som er normalt, slik at ikke en blir
løpende rundt med store sko, mens alle de andre løper i sokker.

Gymsalgolv er ikke mye naturlig.

Gammel 22-07-08, 14:57   #20
Filifjonka
Fortynnet

Filifjonka sin avatar

Blogginnlegg: 297
Filifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Vi har kjøpt skolesekk, pennal og en ny matboks til førsteklassingen. Har også utvidet samlingen av tykke gode fargeblyanter, som han har i en egen boks. Men jeg tror egentlig de har det de trenger av sånt på skolen, så den kan nok ligge hjemme til leksebruk.

Resten venter vi med til vi ser hva som trengs. Vet at de bruker innesko, så da kjøper vi nok en form for tøfler (jeg avskyr Crocs, så det blir det ikke). Ellers har han det han trenger av uteklær til all slags vær.

Filifjonka er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 18:57.