Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Har du prøvd stoff?

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Se resultatene: Har du noen gang prøvd/tatt stoff?
Nei 154 68,14%
Ja 69 30,53%
Dustepoll (denne må vel også med?) 3 1,33%
Deltakere: 226. Du kan ikke stemme på denne undersøkelsen

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 21-07-08, 07:25   #121
Enhjørning
Gullfisk

Enhjørning sin avatar

Medlem siden: Feb 2007
Hvor: Bøgda
Enhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt av
Standard

Sv: Har du prøvd stoff?

Ja.
And that's all I have to say about that.

Gammel 21-07-08, 07:27   #122
Mams
er grønn og fin.

Mams sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Akershus
Blogginnlegg: 8
Mams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtid
Standard

Alle mennesker kan ta dumme avgjørelser og gjøre dumme ting, uten at de er dumme av den grunn.

Gammel 21-07-08, 09:08   #123
Lilith
Hulder

Lilith sin avatar

Medlem siden: Mar 2007
Lilith imponerer mange og er sikkert smartLilith imponerer mange og er sikkert smartLilith imponerer mange og er sikkert smartLilith imponerer mange og er sikkert smartLilith imponerer mange og er sikkert smartLilith imponerer mange og er sikkert smartLilith imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Ja, jeg har røykt hasj et par ganger i mitt liv, men det er lenge siden, og jeg synes ikke det var så fantastisk. Dette er egentlig ikke noe jeg skjemmes over, jeg var nysgjerrig, jeg prøvde det, og det var det. Jeg har derimot en venninne som røyker hasj ukentlig i voksen alder, DET synes jeg ikke noe om, men hun har jo ikke barn og må så klart leve sitt eget liv.

-02
-06
Lilith er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-07-08, 09:23   #124
Nuppa
Superduperaktiv

Nuppa sin avatar

Nuppa er populærNuppa er populærNuppa er populærNuppa er populær
Standard

Nei, jeg har ikke prøvd.
Riktignok var det mye hasj og andre stoffer i mitt ungdomsmiljø, men jeg var nok for prippen. Dermed endte jeg opp med å være ganske så ensom etterhvert, for alle andre syns det var så spennende å eksprimentere på fest. :roll:
For fem av dem i min klasse på 24 tok det overhånd, og de har slitt med rusproblemer siden.

Nuppa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-07-08, 10:14   #125
Botero
Viva la vida

Botero sin avatar

Medlem siden: Apr 2007
Hvor: Bergen
Botero er populærBotero er populærBotero er populærBotero er populærBotero er populær
Standard

Re: Har du prøvd stoff?

Ikke jeg eller, har ikke set den en gang i min liv, har ikke få tilbuld det eller!! og ja, jeg er colombiansk

Botero er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-07-08, 12:00   #126
Harriet Vane
Epikur

Harriet Vane sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 440
Harriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Benmurphy, her.

For gruppen som tilsvarer relativt ressurssterke mennesker her på forumet er konsekvensen av rusmiddelbruk stort sett ikke noe annet enn rus, og dette er en ønsket konsekvens, og jeg tror stort sett ikke denne gruppen føler seg særlig truffet over å bli kalt tjukk i hue over sin rusmiddelbruk heller. Derfor er det ikke så rart om noen tolker ditt utsagn som et angrep på de andre, som har problemer som følge av og sammen med sin rusmiddelbruk.

Som amatørhasjrøyker for 18 år siden, tar jeg ikke beskyldningene fra Nebbia om at jeg er tjukk i huet særlig alvorlig. For det første mener jeg at jeg ikke er tjukk i huet, rent objektivt, og jeg vet at man ta noen idiotiske valg som fjortis uten at det nødvendigvis betegner alle ens valg eller intelligensen generelt senere.

For det andre mener jeg som BM at å kalle dem som i desperasjon tar valg om rusbruk pga andre problemer, tjukke i huet er å sparke nedover.

Jeg har problemer med å betegne tidligere barnevernsbarn som er blitt misbrukt siden de var en halvmeter lange for tjukke i huet når de prøver å bote på smertene/desperasjonen/angsten de føler. Jeg har jobbet med en god del av dem som har vært på barnehjem, og blitt utsatt for omsorgssvikt og overgrep. I godt voksen alder har nesten alle disse større eller mindre rusproblemer, damene spiser piller og mennene er alkoholikere. de som er født på 40- og 50-tallet som ble narkomane er selvsagt døde nå, men av de som er født på 60-tallet og utover er fordelingen jevn mellom piller, alkohol og nakotika.

Disse har få eller ingen forutsetninger til å mestre livet greit. Det er ikke bare å ta seg sammen. Rus er ikke bare rus, det er trøst, selskap og medisin. Det erstatter familie, lykke og et godt liv. Og så kaller du dem tjukke i huet?

Du har helt klart et vellykket middelklasseperspektiv på dette, litt sånn Fabian "kan de ikke bare ta en tur i marka, da" Stang, da han ble møtt med utfordringene omkring ti års levealdersforskjell mellom øst og vest i Oslo. Kan de ikke bare ta seg sammen, liksom?

Gammel 21-07-08, 12:34   #127
bina
Ustabil

Medlem siden: Jan 2007
Blogginnlegg: 11
bina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av Madam Mim, her.

Som amatørhasjrøyker for 18 år siden, tar jeg ikke beskyldningene fra Nebbia om at jeg er tjukk i huet særlig alvorlig. For det første mener jeg at jeg ikke er tjukk i huet, rent objektivt, og jeg vet at man ta noen idiotiske valg som fjortis uten at det nødvendigvis betegner alle ens valg eller intelligensen generelt senere.

For det andre mener jeg som BM at å kalle dem som i desperasjon tar valg om rusbruk pga andre problemer, tjukke i huet er å sparke nedover.

Jeg har problemer med å betegne tidligere barnevernsbarn som er blitt misbrukt siden de var en halvmeter lange for tjukke i huet når de prøver å bote på smertene/desperasjonen/angsten de føler. Jeg har jobbet med en god del av dem som har vært på barnehjem, og blitt utsatt for omsorgssvikt og overgrep. I godt voksen alder har nesten alle disse større eller mindre rusproblemer, damene spiser piller og mennene er alkoholikere. de som er født på 40- og 50-tallet som ble narkomane er selvsagt døde nå, men av de som er født på 60-tallet og utover er fordelingen jevn mellom piller, alkohol og nakotika.

Disse har få eller ingen forutsetninger til å mestre livet greit. Det er ikke bare å ta seg sammen. Rus er ikke bare rus, det er trøst, selskap og medisin. Det erstatter familie, lykke og et godt liv. Og så kaller du dem tjukke i huet?

Du har helt klart et vellykket middelklasseperspektiv på dette, litt sånn Fabian "kan de ikke bare ta en tur i marka, da" Stang, da han ble møtt med utfordringene omkring ti års levealdersforskjell mellom øst og vest i Oslo. Kan de ikke bare ta seg sammen, liksom?

Nå må jeg jo si, uten å ha lest absolutt hele tråden - det ER forskjell på de som røyker hasj som ungdommer "fordi det var kult" eller "for å eksperimentere" - og de som havner i rus fordi livet deres har vært et helvete fra ende til annen. Det er vel de ellers ressurssterke, jeg kunne funnet på å kalt litt dumme i hodet.

bina er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-07-08, 13:09   #128
Go\jenta
Mellom barken og veden

Go\jenta sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Oslo
Go\jenta er virkelig godt liktGo\jenta er virkelig godt liktGo\jenta er virkelig godt liktGo\jenta er virkelig godt liktGo\jenta er virkelig godt liktGo\jenta er virkelig godt liktGo\jenta er virkelig godt liktGo\jenta er virkelig godt liktGo\jenta er virkelig godt liktGo\jenta er virkelig godt likt
Standard

Opprinnelig lagt inn av bina, her.

Nå må jeg jo si, uten å ha lest absolutt hele tråden - det ER forskjell på de som røyker hasj som ungdommer "fordi det var kult" eller "for å eksperimentere" - og de som havner i rus fordi livet deres har vært et helvete fra ende til annen. Det er vel de ellers ressurssterke, jeg kunne funnet på å kalt litt dumme i hodet.

Min søsters beste venninne var en av de ressurssterke, fra en ressurssterk familie, som eksperimenterte med hasj som 15-åring. Det ble mer og mer, og hun fikk angstanfall, og måtte røyke mer hasj for å døyve det, mer hasj for å få sove, for å fungere sosialt osv..osv... Droppet ut av skolegang, begynte med sterke smertestillende og valium for å forsterke rusen.

I dag er hun 36 år, uføretrygdet, og har mistet omsorgen til sin nydelige datter. Når jeg av og til snakker med henne, er hun fortsatt på 15-årsstadiet,- modent sett.

Vi som har fulgt med henne i alle år, er ikke i tvil om at det var eksperimenteringen med hasj som startet det hele,- så at hasj er så uskyldig som enkelte skal ha det til, er jeg dypt uenig i.

Gammel 21-07-08, 13:20   #129
Lilith
Hulder

Lilith sin avatar

Medlem siden: Mar 2007
Lilith imponerer mange og er sikkert smartLilith imponerer mange og er sikkert smartLilith imponerer mange og er sikkert smartLilith imponerer mange og er sikkert smartLilith imponerer mange og er sikkert smartLilith imponerer mange og er sikkert smartLilith imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Det blir litt sånn hvem kom først, høna eller egget? Røyker enkelte hasj for å døyve angst og depresjon, eller får de angst og depresjon av å røyke hasj? En venninne av meg har bipolar lidelse (såkalt manisk depressiv). Hun fikk diagnosen omtrent samtidig som hun begynte å røyke hasj, men det er ikke tvil i mitt hjerte om at hun ikke hadde begynt å røyke dersom hun ikke allerede var svært syk. På den tiden da vi andre var unge og testet ut dette med hasj (en håndfull ganger) var det ikke en gang snakk om at hun ville prøve. Nå kan hun røyke 3-4 joint om dagen og kalle det selvmedisinering. Jeg tror hun begynte å røyke fordi hun var syk, men jeg tror jo også det er med på å gjøre henne sykere.

-02
-06
Lilith er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-07-08, 13:53   #130
Harriet Vane
Epikur

Harriet Vane sin avatar

Harriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg kan i hvertfall si med sikkerhet at barneverns- og barnehjemsbarn ikke begynte med rus.Dvs, overgrepene, omsorgssvikten og de psykiske problemene kom først.

Sist redigert av Harriet Vane : 21-07-08 kl 14:20.
Harriet Vane er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-07-08, 14:21   #131
Blomst
nygift

Blomst sin avatar

Medlem siden: May 2008
Hvor: beste plassen
Blogginnlegg: 4
Blomst imponerer mange og er sikkert smartBlomst imponerer mange og er sikkert smartBlomst imponerer mange og er sikkert smartBlomst imponerer mange og er sikkert smartBlomst imponerer mange og er sikkert smartBlomst imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Ser din HB og cola og høyner med HB og tropical schweppes.

"Tatt av stoff"? :ser for meg heroinsprøyter som prøver å fange folk på flukt: Det er nok litt forskjell, tror jeg, som jeg har nevnt over her, i fht hvor lett man blir tatt av narkotikaen. I noen miljøer sklir nær alle utpå, permanent eller for en periode, i andre miljøer er det ingen.

Jeg kjenner noen som jobber på rusfeltet, og de sier at folk som ikke er helt på felgen og virkelig kjenner på de kjipe konsekvensene av livet i rus ikke er det spor motivert for å slutte. Ettersom de som ruser seg enten driver med selvmedisinering, og føler de trenger medisinen sin, eller kiler belønningssenteret og nytelsessenteret i hjernen er det lite som stimulerer til å slutte så lenge man har tennene i behold.

Tatt og tatt, det var en måte å skrive det på, men les gjerne: falt for, hekta på, blitt avhengig av osv.

Knoll & Tott 04 lykketrollet 10
Blomst er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-07-08, 15:21   #132
era
Bør lage seg en tittel selv

era sin avatar

Hvor: østfold
era har mye å være stolt avera har mye å være stolt avera har mye å være stolt avera har mye å være stolt avera har mye å være stolt avera har mye å være stolt avera har mye å være stolt avera har mye å være stolt avera har mye å være stolt avera har mye å være stolt avera har mye å være stolt av
Standard

Jeg kan i hvertfall si med sikkerhet at barneverns- og barnehjemsbarn ikke begynte med rus.Dvs, overgrepene, omsorgssvikten og de psykiske problemene kom først.

Jeg er enig i det du sier og jeg tror jeg skjønner hva du mener, men jeg må få lov å påpeke at selv om man er vokst opp i regi av barneværnet betyr det ikke at man ikke kan ha de "normale" forutsetningen for å få ting til ,og ikke gå til grunne.

Jeg påberoper meg retten til å bli kaldt tjukk i hue istedet for et offer...Men her er jeg hårsår og det blir veldig personlig.

era er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-07-08, 15:51   #133
Harriet Vane
Epikur

Harriet Vane sin avatar

Standard

Era: Helt klart. det er ikke slik at det å vokse opp på barnehjem eller i fosterhjem gjør deg narkoman. Men det gir en økt sårbarhet og en økt risiko. Det er også en økt risiko der barnevernet burde ha vært, men ikke var. Manglende omsorg gir økt sårbarhet. Men ikke nødvendigvis rusavhengighet.

Gammel 21-07-08, 15:52   #134
Pasta
En skrue løs

Pasta sin avatar

Medlem siden: Dec 2007
Hvor: I nord
Pasta er et navn som alle kjenner tilPasta er et navn som alle kjenner tilPasta er et navn som alle kjenner tilPasta er et navn som alle kjenner tilPasta er et navn som alle kjenner tilPasta er et navn som alle kjenner tilPasta er et navn som alle kjenner tilPasta er et navn som alle kjenner tilPasta er et navn som alle kjenner tilPasta er et navn som alle kjenner tilPasta er et navn som alle kjenner til
Standard

Aldri prøvd og skal aldri prøve.

Gammel 21-07-08, 15:56   #135
Jessica
Pauset

Hvor: for mye skog her... vil ut mot havet
Blogginnlegg: 361
Jessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtid
Standard

Har aldri prøvd noe som helst stoff.... ikke nikotin en gang....

Jessica er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-07-08, 17:09   #136
Benmurphy
-

Benmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtid
Standard

Opprinnelig lagt inn av Go\jenta, her.

(…) Vi som har fulgt med henne i alle år, er ikke i tvil om at det var eksperimenteringen med hasj som startet det hele,- så at hasj er så uskyldig som enkelte skal ha det til, er jeg dypt uenig i.

Dette er først og fremst statistikk. Statistikken sier vel at hasj ikke er særlig farlig, og det gjør den enten man er enig eller uenig, og til tross for moteksempler i form av skrekkhistorier. Og jeg tviler på at skrekkhistoriene virker slik de som forteller dem ønsker dersom man samtidig underslår hva statistikken sier, men i rettferdighetens navn ser det ikke ut til at nøktern informasjon får ungdom til å ruse seg i særlig mindre grad heller da.

Årsakssammenhenger er også kinkige greier; det er i ettertid svært vanskelig å fastslå hva som er årsak og virkning i eksemplet ditt, og hvis man ønsker å gjøre noe med rusproblemer, psykiske lidelser og sosiale problemer tviler jeg på at det er mest fruktbart å alltid gå ut fra at rusmiddelbruken er hovedårsaken til problemene, men det har, så vidt jeg forstår, vært ganske vanlig i Norge.

Ben "damned if you do" Murphy

Benmurphy er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-07-08, 17:22   #137
Nebbia
Passiv

Standard

Å sammenlikne min karakteristikk av de som prøvd narkotika, med Fabian Stangs idioti er lavmål.

I følge tall fra Apollon har over 40% under 30 år prøvd hasj. Denne gruppen inneholder selvfølgelig alle samfunnslag, ikke bare de med problemer som du ensidig fokuserer på. Og uavhengigg hva slags begrunnelse som ligger bak for å prøve, så gjør de dette mot bedre viten. Vet de ikke det lever de virkelig opp til betegnelsen tjukk i hue.

Beslutningen om å prøve narkotika for første gang er selvstendig avgjørelse, og selv om man har hatt det jævlig må man tåle å høre at den avgjørelsen var alt annet enn smart. Du får det nærmest som å høres ut som at de svakest stilte ikke hadde noe valg.

Svar med sitat
Gammel 21-07-08, 17:24   #138
*TB*
Superduperaktiv

*TB* sin avatar

Medlem siden: Mar 2008
Hvor: Trøndelag
*TB* er populær*TB* er populær*TB* er populær
Standard

Ja, jeg har røyka hasj et par-tre ganger.

*TB* er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-07-08, 18:48   #139
MissS
Like blid!

MissS sin avatar

MissS er kulere enn de flesteMissS er kulere enn de flesteMissS er kulere enn de flesteMissS er kulere enn de flesteMissS er kulere enn de flesteMissS er kulere enn de flesteMissS er kulere enn de flesteMissS er kulere enn de flesteMissS er kulere enn de flesteMissS er kulere enn de flesteMissS er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av Mor til 4, her.

Har aldri prøvd og ikke har det fristet eller.

Gammel 21-07-08, 18:55   #140
turi
representert

turi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Men det skulle jo vært interesant å vite hvorfor dere takket ja, istedet for å takke nei. Eller blir det en annen tråd kanskje?

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 18:19.