|
|||||||
| Tinetoffs litteraturforum Litteraturdiskusjoner, bokanbefalinger, lesesirkel mm |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
#22 |
|
kamerat
|
Sv: Hva skal jeg lese nå?Ja! (Jeg er ingen genreslave, og legger ikke hele genrer for hat. Jeg kan like hva som helst som er godt skrevet og intelligent tenkt ut, jeg.)
|
|
|
#24 |
|
flisespikker
|
Sv: Hva skal jeg lese nå?
Er det The other Boleyn girl, f.eks.? Den fikk jeg med i forrige Amazon-pakke, men har ikke kommet til å lese den enda. Er den bra?
|
|
|
#25 |
|
kamerat
|
Sv: Hva skal jeg lese nå?Ah, her ramler bøkene ned i fanget på meg uten at jeg trenger å løfte en finger. Passer meg utmerket!
|
|
|
#26 |
|
Audacious
|
Sv: Hva skal jeg lese nå?Ja, blant annet The Other Boleyn Girl. Jeg synes den var ganske god. Det som jo er "strategien" i flere av bøkene hennes er at hun skriver om bipersjoner, f.eks søsteren til Anne Boleyn, kona til dronning Elizabeth I sin elsker, narren ved dronning Mary (den blodige, sådan) sitt hoff osv. Det gjør at hun kan tillate seg mer fantasi, samtidig som det er (så vidt jeg kan bedømme) et veldig godt researchet historisk rammeverk. Jeg synes dette kanskje fungerer best i Queen's Fool, fordi hovedpersonen får mere å spille på ifht. "eget" plot. The Virgin's Lover er også god, og litt spennende fordi det er et historisk uløst spørsmål ang. hvorfor en person døde, og hun har valgt en av teoriene og skriver veldig overbevisende. Gregory har en doktorgrad i syttenhundretallslitteratur, og innsikten i den perioden kommer veldig godt fram i Wideacre, men det er noen ting i den som blir for søkte, synes jeg. Også liker jeg egentlig ikke bøker hvor hovedpersonen gradvis blir så usympatisk at det er helt greit om hun blir drept snart. Hm.. jeg sa ikke for mye nå? For beskrivelsen av enclosureprosessen er knakende god og gjør den verdt å lese i seg selv! (Mulig litt nerdete interesse fra min side, siden britisk historie er mitt fag. Men likevel!)
|
|
|
#28 |
|
kan tilsettes alkohol
|
Sv: Hva skal jeg lese nå?Jeg vet du ønsket deg engelskspråklige bøker. Men har du lest Den lukkede bok av Jette Kaarsbøl? Anbefales.
|
|
|
#29 |
|
Sær og kresen
Medlem siden: Sep 2006
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
|
|
|
#30 |
|
Peppy!
|
Sv: Hva skal jeg lese nå?Jeg vil gjerne foreslå noe helt annet. Du sier at boken må være skrevet på engelsk, men antar du ikke har motforestillinger mot norske forfattere. Og det er vel kanskje ikke meningsfylt å lese oversatte versjoner? Jeg anbefaler nemlig Torbjørn Færøviks bok om India. Den er utrolig spennende, lærerik, besnærende... Ja, i det hele tatt vel verdt å lese. Det er ikke typisk reiselitteratur. Her lærer du om politiske systemer i verdens største demokrati, får vite ting som f eks at en inder som heter Singh til etternavn er sikh (Singh-er møter man jo støtt i businessverden i hvert fall, så det er jo artig å vite), du leser om evnukker som stiller til valg og om verdens mest forurensede by. For ikke å glemme hvordan brahminene og andre høykaster ser på dalittene (de kasteløse), som er en rasisme som får apartheidregimet i Sør-Afrika til å virke bagatellmessig i forhold. |
|
|
|
|
|
#31 |
|
Free Toy Inside!
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Oslo
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Hva skal jeg lese nå?Leser nå Running With Scissors av Augusten Burroughs som er en selvbiografi om hvordan det er å vokse opp med en dysfunksjonell familie.
|
|
|
#32 |
|
Protonterapeut
|
Sv: Hva skal jeg lese nå?Om du har god tid så er jo The Historian relativt ok. Elizabeth Kostova som har skrevet den.
|
|
|
#33 |
|
representert
Medlem siden: Oct 2006
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Den er oversatt, gifteiketreet!! Jeg syns ikke den var overvettes bra, men jeg har ikke lest den på Engelsk. |
|
|
|
|
|
#34 |
|
I could be violet sky
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Hva skal jeg lese nå?Pölsan av Torgny Lindgren, sjølvsagt!
|
|
![]() |
|
|