Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Når lærte barna å svømme?

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Se resultatene: Hvor gamle var barna da de lærte å svømme
Under ett år 0 0%
ett år 0 0%
to år 2 2,41%
tre år 6 7,23%
fire år 11 13,25%
fem år 11 13,25%
seks år 15 18,07%
syv år 4 4,82%
åtte år 6 7,23%
ni år 3 3,61%
ti år eller eldre 1 1,20%
barna/barnet kan ikke svømme, jeg spesifiserer i tråden om hvor gammelt barna/barnet er 40 48,19%
Flervalgsundersøkelse. Deltakere: 83. Du kan ikke stemme på denne undersøkelsen

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 31-07-08, 21:03   #1
Pepper Lemon
Peppy!

Pepper Lemon sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 253
Pepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Når lærte barna å svømme?

Jeg har en treåring som ikke kan svømme. Det er ikke rart at han ikke kan det altså, han har ikke badet så mye, og er tross alt ganske liten. Jeg ser imidlertid at ganske mange av barna rundt oss lærte å svømme det året de var tre, og lurer derfor på om vi nå bør begynne å fokusere litt på svømmeopplæring.

Såh - hvor gamle var FP-barna da de lærte å svømme? Jeg definerer ikke hva som er å svømme (altså om det er når de kan flyte og farter rundt på hundemåten, når de kan ordentlige svømmetak, når de kan svømme under vann og over vann osv), stem etter hva dere mener er å knekke svømmekoden. Pollen blir flervalgs, slik at dere kan stemme for flere barn.

Pepper Lemon er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-07-08, 21:08   #2
Bokormen
Absolute Beginner

Bokormen sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 13
Bokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Når lærte barna å svømme?

Under vann: 3, over vann: 5.

Bokormen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-07-08, 21:10   #3
Ru
Protonterapeut

Ru sin avatar

Hvor: Hundremeterskogen
Blogginnlegg: 935
Ru har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Poden er 3,5 år og kan ikke svømme. Han tror riktignok at han kan svømme, og hopper derfor gladelig uti.
Han kan snu seg under vann og komme seg til kanten, han kan sparke i fra på kanten og flyte flere meter bortover (både over og under vann), men han er fortsatt langt fra å kunne svømme.
I mitt hode, så kan man ikke svømme før man kan svømme minst 30 meter. Og da mener jeg ordentlige svømmetak.
Det duger nemlig ikke med de som kan svømme 25 meter og som drukner når de kommer til 26 meter.

Den der kravlingen under vann som han holder på med, regner jeg ikke som svømming.

Gammel 31-07-08, 21:10   #4
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Blogginnlegg: 641
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Glitterbarnet blir fire til høsten og kan ikke svømme. I sommer oppdaget han gleden ved å leke i vannet, flyte med badering og slikt. Jeg skal prøve å ta ham med i svømmehallen litt innimellom i løpet av vinteren, og satser på å lære ham å svømme innen skolealder, men stresser ikke. Jeg er ikke overvettes begeistret for å svømme i norsk vann - i sjøen er det masse ekle, digre dyr og i ferskvann er det masse ekle små dyr. Men vi har vært litt på Frognerbadet, og til tross for alle menneskene har det vært ganske fint. Neste sommer skal jeg sørge for en lang ferie til et sted med strender med sandbunn.
Jeg har også registrert at de fleste svømmekurs er fra 4-5 år og oppover, under den alderen er det bare typ "trygg i vann-kurs". Jeg vet om veldig få treåringer som kan svømme, dvs. holde seg flytende med hodet over vann over avstander uten flyteutstyr.

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-07-08, 21:22   #5
Blondie
ctrl+z

Blondie sin avatar

Blogginnlegg: 228
Blondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Eldstejenta kunne bevege seg fritt i vannet uten noen fare fra hun var fire. Hun var imidlertid mer under enn over vann. Hun lærte ordentlig å svømme, på den "vanlige" måten den sommeren hun fylte seks.

Filosofen har svømt hele livet har jeg inntrykk av, men kun under vann. Nå, som han er sju, har han endelig knekket koden og svømmer på vanlig måte.

Gammel 31-07-08, 21:23   #6
goldnugget
fornøyd

Medlem siden: Aug 2007
Hvor: nedre eiker
goldnugget imponerer mange og er sikkert smartgoldnugget imponerer mange og er sikkert smartgoldnugget imponerer mange og er sikkert smartgoldnugget imponerer mange og er sikkert smartgoldnugget imponerer mange og er sikkert smartgoldnugget imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Storesøster blir 4 idag og har kunnet svømme under vann fra hun var ca 2,5. Hun kan holde seg flytende med hodet over vannet i basseng nå, men det er ikke like lett i bølgeskvulp.

Gammel 31-07-08, 21:28   #7
safran
saftig

safran sin avatar

Blogginnlegg: 18
safran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Enern lærte å svømme da hun var syv. Toern kunne svømme da hun var fem, men kunne ikke svømme langt før hun var seks.

Gammel 31-07-08, 21:29   #8
safran
saftig

safran sin avatar

Blogginnlegg: 18
safran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Nå har jeg svart med tanke på "ordentlig" svømming, og ikke under vann, eller holde seg flytende. Jeg snakker om å forflytte seg fremover med hodet over vannet ved hjelp av riktige ben- og armtak.

Gammel 31-07-08, 21:30   #9
turi
representert

turi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Eldste kunne svømme da hun var litt over 4, både over og under vann, men noen ordentlig svømmer ble hun ikke før hun var ca 6. Da kunne hun svømme langt.

Minsten er 4,5 og mener selv at han svømmer, vi som foreldre tenker mer skiftnøkkel!!

Gammel 31-07-08, 21:30   #10
Michelle
X First Lady

Michelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt av
Standard

Eldstejenta og minstejenta har begge svømt/vært under vann fra de var bittesmå og begge lærte de å svømme over vann på riktig måte samt være trygg på dypet da de var 6 år.

Michelle er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-07-08, 21:36   #11
Stompa
50 & somewhat fab

Stompa sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Nordpå
Stompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtid
Standard

Jeg stemte 4 år, men ved nærmere ettertanke var de nok 5. Fram til de var 3 år og noen måneder hadde de omtrent ikke vært i basseng fordi jeg ikke kom meg på babysvømming med to, og da de ble større bygde kommunen nytt badeland og stengte det gamle bassenget. Badeland åpna da de var vel 3 år, og etter det har de vært der mye, spesielt med faren, og etter hvert lært å svømme. Jeg tror det er et par år siden de begynte å svømme under vann, men er ikke helt sikker.

Gammel 31-07-08, 21:37   #12
ming
i tåkeheimen

ming sin avatar

Medlem siden: Mar 2008
Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 11
ming er kulere enn de flesteming er kulere enn de flesteming er kulere enn de flesteming er kulere enn de flesteming er kulere enn de flesteming er kulere enn de flesteming er kulere enn de flesteming er kulere enn de flesteming er kulere enn de flesteming er kulere enn de flesteming er kulere enn de fleste
Standard

Eldste lærte å svømme over vann uten flytemidler da hun var 6. Teknikken har bedret seg med tiden, så nå som hun er 8 svømmer hun med noe som kan kvalifisere til å kalles brysttak. Hun svømmer nå også på rygg, og prøver seg innimellom på butterfly. (?) Hun gikk et svømmekurs da hun var 5,5, og da gikk det fort etter det. I høst skal hun begynne på svømming igjen.

Minste er 5,5, og bruker ennå armringer. Han flyter uten, men er ikke trygg nok til å gi slipp på armringene når han skal forflytte seg i vann. Jeg stemte på at han ikke kan svømme ennå. Det går i hundesvømming for hans del. Vi lurer på svømmekurs for ham nå til høsten, men vi må se hvordan det blir med logistikken i hverdagen. Han hadde dren i flere år, og vi var derfor ikke så mye i bassenget med ham, så vanntilvenningen startet egentlig ikke før han var 4.

ming er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-07-08, 22:06   #13
Martis
Ute på tur

Martis sin avatar

Hvor: Bøgda
Blogginnlegg: 142
Martis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de fleste
Standard

Junior er 3,5 år og kan ikke svømme. Han er trygg i vann og sparker seg rundt med armringer på, men det er langt ifra det jeg definerer som svømming.

Gammel 31-07-08, 22:20   #14
leliane
madmanized

leliane sin avatar

Medlem siden: Dec 2006
leliane er virkelig godt liktleliane er virkelig godt liktleliane er virkelig godt liktleliane er virkelig godt liktleliane er virkelig godt liktleliane er virkelig godt liktleliane er virkelig godt liktleliane er virkelig godt liktleliane er virkelig godt liktleliane er virkelig godt likt
Standard

Tre år og svømmedyktige hørtes tidlig ut. Hvis du mener svømmedyktige as in trygge "på dypet".

Mine er fem. De er veldig trygge i vannet (hopper, dykker, snurrer salto, svømmer under og over vann), og jenta mi øver mer enn gjerne uten armringer, og i sommer har hun gjort store fremskritt. Hun kan nå flyte, svømme bakover, svømme bra under vann, samt noen få (5-8 tak) over vann.

Sønnen min er måtelig interessert og dessuten en frysepinn. Jeg satser på at de lærer det skikkelig før neste sommer.

leliane er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-07-08, 22:40   #15
~TM~
trøtt

~TM~ sin avatar

Blogginnlegg: 12
~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste
Standard

Storebror ble seks år i sommer og han kan ikke svømme. Han har fra i fjor høst gått på svømmekurs en gang i uken og vi fortsetter når det starter opp igjen om noen uker.

~TM~ er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-07-08, 22:42   #16
nolo
Fola Blakken

nolo sin avatar

Blogginnlegg: 86
nolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg har svart 6 (jenta), og 8 (eldste gutt), og regner fra da de knakk koden, og skjønte at de klarte å holde seg flytende og komme seg fremover uten hjelp. Det var store øyeblikk.

Gammel 31-07-08, 22:45   #17
Tjorven
ej ikke møjkets heije

Tjorven sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 183
Tjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Snuppa (3,5 i dag) er babysvømmer og har gått på kurs frem til nå. Hun svømmer tvers over bassenget under vann (stikker hodet opp underveis for luft). Jeg definerer det allikevel ikke som å svømme. Hun regnes som de flinke på svømmekurset sitt hvor mange er langt eldre enn henne.

Men hun storkoser seg i vann, og det var poenget med å gå på babysvømming.

Gammel 31-07-08, 22:52   #18
Mandarin
godt brukt

Mandarin sin avatar

Hvor: Der
Blogginnlegg: 259
Mandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de fleste
Standard

Min er 3 år og kan ikke svømme. Vi er mer på stadiet "bli vant med svømmeringer og badering". Setter ikke inn skytsene før om et år eller to.

Mandarin er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-07-08, 22:53   #19
Susse
Gal kattedame

Susse sin avatar

Medlem siden: Jan 2007
Blogginnlegg: 544
Susse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtid
Standard

Bassen lærte seg å svømme sommeren da han var 6 år. Han har alltid vært tøff i vannet og er nå aktiv svømmer på klubbnivå.
Nunnu har omsider funnet ut at vann ikke er skummelt, men har langt igjen til å svømme, tror han vil ha godt av den obligatoriske svømmeopplæringa i 2. klasse.
Ruska tror hun kan svømme og går rett til bunns før hun skyter opp igjen og gliser rått.

Gammel 31-07-08, 23:10   #20
Balanse
Vaklende

Balanse sin avatar

Medlem siden: Dec 2006
Blogginnlegg: 16
Balanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt av
Standard

Jeg har svart 3 år etter litt tankebry. Da regner jeg som nolo, at det å knekke koden betyr å kunne holde seg flytende og komme seg fremover. Det tror fremdeles det er langt igjen før vi snakker svømmeknappen. Jeg synes det er flott at han er trygg i vann og koser seg der. Blant annet fordi vi har tilgang til hytte(r) ved sjøen, samt er en del på fisketur, synes jeg det er viktig med vanntrygghet. Svømming med ordentlige tak synes jeg kan vente til han er stor nok til å ha utbytte av svømmekurs. Svømming har kommet fordi han hadde lyst, og antakelig fordi vi har gått 1 - 3 ganger i måneden i basseng siden han var 6 måneder.

Balanse er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 22:49.