Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Hvordan rekke alt om morgenen?

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 07-08-08, 22:32   #1
Hønni

Hønni sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 38
Hønni har et rykte de fleste bare kan drømme omHønni har et rykte de fleste bare kan drømme omHønni har et rykte de fleste bare kan drømme omHønni har et rykte de fleste bare kan drømme omHønni har et rykte de fleste bare kan drømme omHønni har et rykte de fleste bare kan drømme omHønni har et rykte de fleste bare kan drømme omHønni har et rykte de fleste bare kan drømme omHønni har et rykte de fleste bare kan drømme omHønni har et rykte de fleste bare kan drømme omHønni har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Hvordan rekke alt om morgenen?

Nå begynner en ny tilværelse i Hønniheimen. Tre barn skal ut av huset, to skal begynne på skolen og en skal begynne hos dagmamma. To voksne skal rekke jobben sin.

Jeg har fri, og vi har rolig innkjøring på SFO for guttene denne uken, og Lillesøster har innkjøring neste uke. Vi er i ferd med å snu døgnet på plass igjen, men alle er treige og vi bruker en evighet på å komme oss ut av døra.
Nå er jo det ok, men om en uke er vi i gang for alvor.

Når står dere opp for å rekke alt?
Noen gode tips?

Hønni er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-08-08, 22:34   #2
him
Leser

him sin avatar

Blogginnlegg: 5
him har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvordan rekke alt om morgenen?

Mitt tips: La mannen pakke det som skal være med kvelden i forveien. Det er effektivt, men lite heroisk.

Gammel 07-08-08, 22:35   #3
Blomst
nygift

Blomst sin avatar

Medlem siden: May 2008
Hvor: beste plassen
Blogginnlegg: 4
Blomst imponerer mange og er sikkert smartBlomst imponerer mange og er sikkert smartBlomst imponerer mange og er sikkert smartBlomst imponerer mange og er sikkert smartBlomst imponerer mange og er sikkert smartBlomst imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Pakke sekk, finne frem klær og lage nista kvelden før.

Knoll & Tott 04 lykketrollet 10
Blomst er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-08-08, 22:37   #4
Maxine
Einsam

Maxine sin avatar

Hvor: Heme ve Mjøsa
Blogginnlegg: 17
Maxine er et glitrende lys på stjernehimmelenMaxine er et glitrende lys på stjernehimmelenMaxine er et glitrende lys på stjernehimmelenMaxine er et glitrende lys på stjernehimmelenMaxine er et glitrende lys på stjernehimmelenMaxine er et glitrende lys på stjernehimmelenMaxine er et glitrende lys på stjernehimmelenMaxine er et glitrende lys på stjernehimmelenMaxine er et glitrende lys på stjernehimmelenMaxine er et glitrende lys på stjernehimmelenMaxine er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Opprinnelig lagt inn av Blomst, her.

Pakke sekk, finne frem klær og lage nista kvelden før.

Nettopp.

Maxine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-08-08, 22:39   #5
Propella
superbruker

Propella sin avatar

Blogginnlegg: 3
Propella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt av
Standard

Jeg har alltid trengt god tid på morgenen. Selv før jeg fikk barn stod jeg opp minimum 1 time før jeg skulle dra. Nå ringer klokka 2 timer før jeg skal dra. Jeg gjør flere ting som ikke må gjøres om morgenen. Jeg velger likevel å gjøre klar en vaskemaskin som er ferdig når jeg kommer hjem fra jobb (har tidsforskjyvning på vaskemaskinen) eller henge opp en vask, rydde, ta ut av oppvaskmaskin osv.

Vi foretrekker å lage matpakker om morgenen. Ingen av oss liker brødmat som har ligget over natten i kjøleskap. Det smaker gammelt. Ellers kan det være en grei måte å spare litt tid på når man smører maten om kvelden. Legge frem klær om kvelden. Legge ting klart om kvelden. Dekke på frukostbordet. Jakker, luer, skiftetøy osv ligger klart. Ikke tilate spilling eller tv-titting om morgenen.

Gammel 07-08-08, 22:43   #6
Nå også i farger

Medlem siden: Oct 2006
Avatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtid
Standard

Opprinnelig lagt inn av him, her.

Mitt tips: La mannen pakke det som skal være med kvelden i forveien. Det er effektivt, men lite heroisk.

Wow, det får`n si.

Her tømmes barnehagesekker om kvelden, skolesekker gjøres også klare.
Eventuelle ytterklær o.l. fikses også på kvelden.
Klær til de minste finnes frem, de to eldste har nå begynt å finne selv på morgenen.
Finner også frem klær til meg selv på kvelden. For å forenkle det enda mer dusjer og vasker jeg håret på kvelden også.

På morgenen vasker jeg meg og våkner av kaldt vann i fjeset.
Kler og sminker meg. Dersom jeg skal levere vekkes så de to minste og gjøres klare. Mannen skal da ha matpakkene klare til vi drar.
De gangene jeg ikke leverer lager jeg matpakkene.
Ungene (de minste) får se barnetv mens vi fikser det siste.

Ut i gangen, på med ytterklær og så er det rett i barnehagen.

Det fungerer helt supert, dersom vi kommer oss opp på morgenen.
Det er helt alfa omega. Forsover vi oss går alt helt skeis.

Jeg så på detet med gru da jeg begynte i jobb for 1 år siden.
Trodde aldri jeg skulle komme presis på jobb med 4 barn (og en treg mann!), men det går.

Lykke til!

Avatar er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-08-08, 22:44   #7
MokkMokk
Bør lage seg en tittel selv

Hvor: oppi der :peker:
MokkMokk har mye å være stolt avMokkMokk har mye å være stolt avMokkMokk har mye å være stolt avMokkMokk har mye å være stolt avMokkMokk har mye å være stolt avMokkMokk har mye å være stolt avMokkMokk har mye å være stolt avMokkMokk har mye å være stolt avMokkMokk har mye å være stolt avMokkMokk har mye å være stolt avMokkMokk har mye å være stolt av
Standard

Vi er vanligvis ute av døra med våre tre små før kvart på sju om morgenen de dagene jeg har tidligvakt. Mine tips er å legge frem klærne (til både små og store!) kvelden før, samt pakke sekkene til ungene. Jeg har selv en liten motvilje mot å smøre matpakker kvelden i forveien, men det er jo også et godt tips. Ellers kan det være greit at de voksne dusjer om kvelden fremfor om morgenen. Ha gjerne en arbeidsfordeling klar i forkant, mtp. hvem som skal ta seg av hvem av barna ift. morgenstell og påkledning og sånn. Det hender alt dette glipper litt for oss iblant, og jeg skal love deg at vi merker det. Spesielt fordi både jeg og mannen har litt morgengrettentendenser.

MokkMokk er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-08-08, 22:46   #8
Susse
Gal kattedame

Susse sin avatar

Medlem siden: Jan 2007
Blogginnlegg: 544
Susse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtid
Standard

Jeg står opp 6.15. Går på badet,spiser,kler på meg arbeidsdress, og har 2 min i ro med avisa før jeg vekker Ruska.Veldig greit å kun ha henne å konsentrere meg om når jeg er helt klar selv. Vi kjører 7.20. Hun spiser frokost i barnehagen 7.30
Gubbelure går i dusjen kl 6.30, da rekker han å gå sammen med gutta til SFO før jobben.
Jeg smører alle 6 matpakker kvelden før. 2 til Ruska som også skal ha frokosten i barnehagen. Legger frem alt av klær og ser over sekker og bager dagen før, også min egen.
Faste morgenrutiner er en stor fordel, TV er ikke lov dersom de ikke er helt ferdig kledd, har spist og pusset tenner.

Gammel 07-08-08, 22:47   #9
Blomst
nygift

Blomst sin avatar

Blomst imponerer mange og er sikkert smartBlomst imponerer mange og er sikkert smartBlomst imponerer mange og er sikkert smartBlomst imponerer mange og er sikkert smartBlomst imponerer mange og er sikkert smartBlomst imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Opprinnelig lagt inn av Propella, her.

Vi foretrekker å lage matpakker om morgenen. Ingen av oss liker brødmat som har ligget over natten i kjøleskap. Det smaker gammelt.

Det smaker rett å slett ikke gammelt, men du må jo pakke det inn.

Gammel 07-08-08, 22:50   #10
Left
Passiv

Standard

Jeg har jobbet i hele sommer stort sett, og fordi sambo er så mye borte, har jeg bare tidligvakter, og begynner 07.30 på jobb. Står opp kl 06 og dusjer før jeg vekker guttene ca 06.20. Klær finner jeg i det de skal kles på.
De kles på og gjøres klare, og får sitte å se på TV til vi skal dra. Dvs storebror kler på seg selv. Ofte spiser de en frukt eller en yoghurt før vi drar.
Jeg lager matpakke til meg selv, og småpusler - finner evt. skiftetøy til bhg, nytt regntøy osv. 06.55 går vi ut døra, og rett i barnehagen. Jeg har god margin til jobb 07.30. Guttene får alle måltider i barnehagen, så matpakke er ikke tema.
Får legge til at vi har max 5 min å kjøre til barnehagen, og det er 5 min fra barnehagen og på jobb.

Svar med sitat
Gammel 07-08-08, 22:51   #11
Aminta
ƒœß†˙*∂ü*∂醆é?

Aminta sin avatar

Medlem siden: Aug 2007
Aminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt likt
Standard

Re: Sv: Hvordan rekke alt om morgenen?

Gjøre klar sekker og bagger og alt som skal med, og legge frem klær til alle på kvelden ja.

Aminta er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-08-08, 22:56   #12
Maxine
Einsam

Maxine sin avatar

Hvor: Heme ve Mjøsa
Maxine er et glitrende lys på stjernehimmelenMaxine er et glitrende lys på stjernehimmelenMaxine er et glitrende lys på stjernehimmelenMaxine er et glitrende lys på stjernehimmelenMaxine er et glitrende lys på stjernehimmelenMaxine er et glitrende lys på stjernehimmelenMaxine er et glitrende lys på stjernehimmelenMaxine er et glitrende lys på stjernehimmelenMaxine er et glitrende lys på stjernehimmelenMaxine er et glitrende lys på stjernehimmelenMaxine er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Vi foretrekker å lage matpakker om morgenen. Ingen av oss liker brødmat som har ligget over natten i kjøleskap. Det smaker gammelt.

Man kan spise veldig mye annet enn brødmat i nistepakka

Maxine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-08-08, 23:18   #13
Elisabet
Står på egne ben

Elisabet sin avatar

Elisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Mannen smører mat, mannen tar opp ungene og mannen tar på klær på ungene og gjør dem helt klare. Mor ordner seg selv, og alle er klare til å dra samtidig ca. halv åtte. Største tulla må kle på seg selv, men det er ikke lett så tidlig på morgenen. Har måttet noen "gulrøtter" til for å få til det. Ungene må spise frokost i barnehagen og på SFO. Begynner vi med organisert frokost hjemme så er vi ille ute med en gang. Hvis ungene er bråsultne når de står opp så får de en brødskalk eller en banan i handa. Somling ut døra kan være et problem noen ganger. Lillebror er en ekspert på og sabotere og største tulla er ekspert på og somle. Jeg velger mine "kamper" med omhu, for er det en 4-åring som klikker i vinkel så kan jeg bare glemme og komme tidsnok på jobb. Levering tar litt tid, men det er om og gjøre og ikke skynde seg for mye akkurat med det.

Elisabet er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-08-08, 00:28   #14
Propella
superbruker

Propella sin avatar

Blogginnlegg: 3
Propella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Maxine, her.

Man kan spise veldig mye annet enn brødmat i nistepakka

Jepp, vet det. Selv spiser jeg sjeldent matpakke. Jeg har pålegg og brød/knekkebrød på jobben, eller kjøper salat. Jentene har som regel middagsrester i matpakken. Eldstemann har sin spesialmat.

Opprinnelig lagt inn av Blomst, her.

Det smaker rett å slett ikke gammelt, men du må jo pakke det inn.

Brødmat som er smurt om kvelden og ikke spises før ut på dagen smaker gammelt uansett hvordan den pakkes inn. Jeg klarer ikke den ekle smaken og konsistensen som det blir.

Gammel 08-08-08, 00:31   #15
Miss Norway
Kidding, right?

Miss Norway sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 127
Miss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Vi spiser samlet frokost alle sammen, men det er kun frokostblandinger på menyen. Orket ikke holde på med påleggsbestemming/ombestemming lenger, så nå er det RugFras eller müsli - take it or leave it. Den ene lager frokosten klar og får igang den biten mens den andre lager matpakker. Vi står aldri opp før storesøster vekker oss halv åtte.

Miss Norway er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-08-08, 00:34   #16
Sol
Skinner

Sol sin avatar

Medlem siden: Apr 2008
Sol er et glitrende lys på stjernehimmelenSol er et glitrende lys på stjernehimmelenSol er et glitrende lys på stjernehimmelenSol er et glitrende lys på stjernehimmelenSol er et glitrende lys på stjernehimmelenSol er et glitrende lys på stjernehimmelenSol er et glitrende lys på stjernehimmelenSol er et glitrende lys på stjernehimmelenSol er et glitrende lys på stjernehimmelenSol er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Vi gjør alt klart kvelden før. Gubben vekker ungene sørger for at de kommer seg i klærne, gir de frokost hjemme om de vil ha, eventuelt lager frokost som de kan ha med i barnehagen (de foretrekker som regel det) og kjører dem i barnehagen. Jeg er allerede på jobb, så jeg syns ikke det hele er særlig slitsomt.

Gammel 08-08-08, 00:36   #17
Blånn
Bør lage seg en tittel selv

Blånn sin avatar

Medlem siden: Apr 2007
Blånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de fleste
Standard

Jeg bør ideelt sett stå opp 6.15 for å rekke en kjapp dusj. 6.30 begynner prosessen med å få opp guttene. Storebror dekker bordet og tar fram pålegg mens jeg kler de minste. Når vi kommer ned skjærer jeg brød til hele hurven (tror egentlig vi bør begynne å skjære det i butikken...) og til nistemat. Jeg smører niste mens jeg spiser og guttene spiser.

Så rydder vi av bordet, alle går opp og pusser tenner og jeg gjør siste shining på utseenet og ned i gangen for å komme oss ut. Innimellom dette har jeg funnet fram alt av klær som skal være med osv. Når jeg skal lever kommer vi oss ut døra mellom kl. 7.30 og 7.45. Det er litt under 10 min å gå til barnehagen. Så sykler jeg videre på jobb - max 10 min. I år bør jeg komme ut av huset litt før 7.30, men vi får se.....

Behind every great man is a woman rolling her eyes.
-Jim Carrey-
Blånn er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 08-08-08, 00:40   #18
Éowyn
Whatever, never mind

Éowyn sin avatar

Blogginnlegg: 67
Éowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Jeg har ingen erfaring med dette selv siden dette blir første året vårt hvor alle må være klare om morgenen.

Foruten å pakke ferdig sekk og legge fram klær kvelden før har vi tenkt å ha en arbeidsfordeling ift hvem som tar hvilket barn på badet, hvem som passer på at frokosten blir laget, matpakker etc.

Éowyn er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-08-08, 00:48   #19
Blomst
nygift

Blomst sin avatar

Standard

Brødmat som er smurt om kvelden og ikke spises før ut på dagen smaker gammelt uansett hvordan den pakkes inn. Jeg klarer ikke den ekle smaken og konsistensen som det blir.

Merker ikke noe til det,men som sagt jeg pakker dem inn i bokser da.

Gammel 08-08-08, 01:30   #20
Azi
Come what may...

Azi sin avatar

Blogginnlegg: 40
Azi er kulere enn de flesteAzi er kulere enn de flesteAzi er kulere enn de flesteAzi er kulere enn de flesteAzi er kulere enn de flesteAzi er kulere enn de flesteAzi er kulere enn de flesteAzi er kulere enn de flesteAzi er kulere enn de flesteAzi er kulere enn de flesteAzi er kulere enn de fleste
Standard

Denne uken har de to minste begynt i barnehage. Det har vært ganske så tøft. Vi har vært i seng sent og nektet nærmest å stå opp hele gjengen. Ingen rutine eller noen ting.

Vi kommer nok inn i det vi også etterhvert. Gleder meg til helga og margaritas.

Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 18:27.