Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Skravleforum

Betyr navnets betydning noe for deg?

Skravleforum Forum for skravletråder. Forumet vil bli ryddet med jevnlige mellomrom og gamle tråder bli slettet. Innleggstelleren er ikke på her.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 10-08-08, 14:41   #1
Pingis
Kald på føttene

Pingis sin avatar

Medlem siden: Nov 2007
Blogginnlegg: 121
Pingis er kulere enn de flestePingis er kulere enn de flestePingis er kulere enn de flestePingis er kulere enn de flestePingis er kulere enn de flestePingis er kulere enn de flestePingis er kulere enn de flestePingis er kulere enn de flestePingis er kulere enn de flestePingis er kulere enn de flestePingis er kulere enn de fleste
Standard

Betyr navnets betydning noe for deg?

Når dere valgte navn til ungene, tenkte dere da over opprinnelsen og betydningen til navnet? Har det noe innflytelse på navnevalget, eller kunne du gjerne hatt en Loke Johannes?

Gammel 10-08-08, 14:45   #2
Tjorven
ej ikke møjkets heije

Tjorven sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 181
Tjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Betyr navnets betydning noe for deg?

Nei, navnets betydning har ingen ting å si. Jeg vet ikke hva navna til barna mine betyr.

Gammel 10-08-08, 15:01   #3
Optimist
Teacher.

Optimist sin avatar

Medlem siden: Sep 2007
Hvor: På midten
Optimist er virkelig godt liktOptimist er virkelig godt liktOptimist er virkelig godt liktOptimist er virkelig godt liktOptimist er virkelig godt liktOptimist er virkelig godt liktOptimist er virkelig godt liktOptimist er virkelig godt liktOptimist er virkelig godt likt
Standard

Opprinnelig lagt inn av Tjorven75, her.

Nei, navnets betydning har ingen ting å si. Jeg vet ikke hva navna til barna mine betyr.

Slik er det her i heimen også!

Gammel 10-08-08, 15:02   #4
Inagh
Slumrende Ullteppe

Inagh sin avatar

Blogginnlegg: 35
Inagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg har ikke den fjerneste ide om hva navnene til gutta våre betyr.

Gammel 10-08-08, 15:09   #5
Kate
Bør lage seg en tittel selv

Kate sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Kate har mye å være stolt avKate har mye å være stolt avKate har mye å være stolt avKate har mye å være stolt avKate har mye å være stolt avKate har mye å være stolt avKate har mye å være stolt avKate har mye å være stolt avKate har mye å være stolt avKate har mye å være stolt avKate har mye å være stolt av
Standard

Jepp. Barnet mitt sitt navn har en betydning som er veldig vakker.

Gammel 10-08-08, 15:15   #6
Veronal
Etylbarbital

Veronal sin avatar

Veronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Nei, betydningen er ikke viktig. Jeg er mer interessert i opprinnelsen - dvs. jeg (og høyst sannsynlig også vi) kunne ikke tenkt oss bibelske navn. Førstemann har et navn med gotisk opprinnelse (hadde vi lagt til en bokstav så hadde det visst blitt norrøn opprinnelse, men vi valgte den mest vanlige skrivemåten). Navnet til sistemann har norrøn opprinnelse. Visstnok.

Gammel 10-08-08, 15:18   #7
Hjertensfryd
Unik

Hjertensfryd sin avatar

Medlem siden: Dec 2006
Hvor: Casa Del Troll
Blogginnlegg: 98
Hjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de fleste
Standard

Me såg litt på betydningen av navnet og, men det var ikkje det som var utslagsgjevande.

Gammel 10-08-08, 15:24   #8
KristinS
Aktiv

Medlem siden: Mar 2007
KristinS er litt kul
Standard

Nei, jeg hadde bestemt meg for hva junior skulle hete over 10 år før han ble født. Så hva navnet hans betyr brydde jeg meg ikke om.

KristinS er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-08-08, 15:26   #9
Svanen
trenger lading

Svanen sin avatar

Medlem siden: Sep 2007
Hvor: Oppland
Blogginnlegg: 61
Svanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner til
Standard

har ikke sett på det nei, fant navn vi syntes var fine og som hørtes ok ut sammen.
Eldste dattera vår har i grunnen et rart navn om en tenker på hva de enkelte navnene "betyr"... Hun heter Strid Fred

Her finner dere foresten mange navn og deres betydning: http://www.norskenavn.no/

Gammel 10-08-08, 15:34   #10
Skremmern
Ringskrømt

Skremmern sin avatar

Hvor: Øst
Blogginnlegg: 3
Skremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Nei, ikke det spor. Jeg er mer opptatt av å finne et navn som passer akkurat det barnet, det må med andre ord ikke passe våre, søskenes eller andre ...

Gammel 10-08-08, 15:51   #11
Lykken
Nek er allrighte dyr

Lykken sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: nær Oslo
Lykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtid
Standard

Nei, men jeg har selvfølgelig sjekket hva de betyr, men det hadde ingenting å si for valget, for oss betydde det mer å kalle opp etter noe kjære personer i familien på hver vår side, samt at vi selvfølgelig likte navnene.

Gutt 2002 og jente 2005
Lykken er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-08-08, 16:07   #12
leliane
madmanized

leliane sin avatar

Medlem siden: Dec 2006
leliane er virkelig godt liktleliane er virkelig godt liktleliane er virkelig godt liktleliane er virkelig godt liktleliane er virkelig godt liktleliane er virkelig godt liktleliane er virkelig godt liktleliane er virkelig godt liktleliane er virkelig godt liktleliane er virkelig godt likt
Standard

Nei ikke i utgangspunktet, men jeg ville nok slitt med å kalle noen for Lucifer eller Diablo! Eller Jesus for den del...

Betydningen og opprinnelsen av navnet er underordnet, men det er jo hyggelig hvis det betyr noe bra. Og nå som vi vurderer navn til minstesnuppa, vil jeg gjerne vite hva det betyr, uten at det har avjgørende betydning.

Lyden og populariteten (dvs ikke "toppTi") betyr mer for meg. Samt at det passer med de andre søsknenes navn.

leliane er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-08-08, 16:14   #13
Tertit
Stort sett blid

Tertit sin avatar

Medlem siden: Feb 2008
Hvor: Nordmøre
Tertit er virkelig godt liktTertit er virkelig godt liktTertit er virkelig godt liktTertit er virkelig godt liktTertit er virkelig godt liktTertit er virkelig godt liktTertit er virkelig godt liktTertit er virkelig godt liktTertit er virkelig godt likt
Standard

Niks, ikke i det hele tatt. Vi valgte navn vi syns var fine.

Gammel 10-08-08, 16:22   #14
Slettet bruker
Passiv

Standard

Ja, vi har funnet navn som vi synes passer med barnas personlighet.

Svar med sitat
Gammel 10-08-08, 16:42   #15
Toffskij
kamerat

Toffskij sin avatar

Blogginnlegg: 694
Toffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Betydning og opphav har vært viktige faktorer på ørtikriterierslista vår, ja. Ikke i den forstand at jeg mener navnets betydning må matche barnet på en eller annen måte, men jeg ville styrt unna navn jeg ikke visste betydningsopphavet til, og noen betydninger er ille nok til at vi ikke ville valgt det navnet.

“Do you find it easy to get drunk on words?"
"So easy that, to tell you the truth, I am seldom perfectly sober.”
(Dorothy L. Sayers, Gaudy Night)
Toffskij er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-08-08, 16:44   #16
Pasta
En skrue løs

Pasta sin avatar

Medlem siden: Dec 2007
Hvor: I nord
Pasta er et navn som alle kjenner tilPasta er et navn som alle kjenner tilPasta er et navn som alle kjenner tilPasta er et navn som alle kjenner tilPasta er et navn som alle kjenner tilPasta er et navn som alle kjenner tilPasta er et navn som alle kjenner tilPasta er et navn som alle kjenner tilPasta er et navn som alle kjenner tilPasta er et navn som alle kjenner tilPasta er et navn som alle kjenner til
Standard

Nei, jeg valgte navn som jeg likte uten å tenke på betydningen.

Gammel 10-08-08, 16:48   #17
Pippilopp
I tenkeboksen

Pippilopp sin avatar

Medlem siden: Apr 2008
Hvor: Oslo
Pippilopp har et hav av muligheter foran seg
Standard

Vi har valgt navn litt er uttalen faktisk. Det at man betoner navn på forskjellig måte på forskjellige dialekter kommer tydlig fram iallfall hos oss, der en er fra østlandet og en er fra trønderlag. Valgte derfor navn som uttales likt okke som. (Bomma litt på Snuppis, men sånn kan det gå)

Gammel 10-08-08, 16:50   #18
Storm
En som trener

Storm sin avatar

Blogginnlegg: 145
Storm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av FarOutFishing, her.

Ja, vi har funnet navn som vi synes passer med barnas personlighet.

Hvor lenge har dere da ventet med å gi navnet? Jeg mener, det er vel ikke så lett å vite så mye om personligheten til en bitteliten baby?

Jeg har selvsagt sjekket hva navnene til barna mine betyr. Som Tinetoff sier, er det noen navn som utgår pga betydningen. Det forbauser meg at så mange svarer at det ikke betyr noe.

Storm er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-08-08, 17:06   #19
Hyacinth
Kontrollfrik

Hyacinth sin avatar

Hvor: Sammen med Richard
Hyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Pingis, her.

Når dere valgte navn til ungene, tenkte dere da over opprinnelsen og betydningen til navnet? Har det noe innflytelse på navnevalget, eller kunne du gjerne hatt en Loke Johannes?

Jeg kunne ikke kalt ungen min Loke Johannes, men det er fordi jeg ikke likte den sammensetningen. Johannes er forresten fint, men det er ikke Loke. Jeg ville heller ikke valgt navn som krasjet helt stilmessig, som f.eks. dette eksempelet.

Utover det har selve betydningen av navnet ingenting å si for meg.

Hyacinth er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-08-08, 17:08   #20
Hyacinth
Kontrollfrik

Hyacinth sin avatar

Hvor: Sammen med Richard
Hyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Tinetoff, her.

men jeg ville styrt unna navn jeg ikke visste betydningsopphavet til, og noen betydninger er ille nok til at vi ikke ville valgt det navnet.

Hvilke navn da, for eksempel? Er det så mange navn som betyr noe ille?

Minsten vår sitt navn betyr "hjemmets hersker". Det passer jo forøvrig utrolig godt, men det var ikke derfor vi kalte ham det, for å si det sånn.

Hyacinth er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 21:08.