Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Nyheter og media

Dobler engangsstøtten, fjerner kontantstøtten, utvider fedrekvoten

Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 11-08-08, 08:32   #1
gajamor
Travelt opptatt

gajamor sin avatar

Medlem siden: Sep 2007
Blogginnlegg: 3
gajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtid
Standard

Dobler engangsstøtten, fjerner kontantstøtten, utvider fedrekvoten

Men jeg er mest spent på hva fru Halvorsen mener når hun sier hun skal likestille retten til foreldrepenger mellom mor og far. Dette høres ihvertfall svært positivt ut!

http://www.dagbladet.no/nyheter/2008/08/11/543201.html

Gammel 11-08-08, 08:47   #2
jolie
Kom ut av tellinga.

jolie sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 201
jolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt av
Standard

Sv: Dobler engangsstøtten, fjerner kontantstøtten, utvider fedrekvoten

Det er helt sikkert kjempepositivt i lengden, men på kort sikt vil det ramme de som har valgt å være hjemme en liten stund til utover det første året. Jeg har planer om to år til hjemme, men uten kontantstøtta blir det håpløst.

Likestilling, hva samfunnet er tjent med etc. Jeg bryr meg i grunnen litt katta om det når jeg har lyst til å la være å sende barna i barnehage før de er tre.

Gammel 11-08-08, 09:35   #3
Hjertensfryd
Unik

Hjertensfryd sin avatar

Medlem siden: Dec 2006
Hvor: Casa Del Troll
Blogginnlegg: 98
Hjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de fleste
Standard

Då sliter i alle fall me. KS er halve inntekta mi ( den andre halvdelen er barnetrygda )

Får håpe de ikkje gjer noko slikt før det er full bhg dekning i det minste. Det burde jo vera ein forutsetning før dei gjer noko slikt.

Gammel 11-08-08, 22:07   #4
Mams
er grønn og fin.

Mams sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Akershus
Blogginnlegg: 8
Mams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtid
Standard

At de fjerner kontantstøtten vil selvsagt ramme noen, men jeg for min del tror det vil være en gevist for flere om engangsstønaden økes.
Om pappapermisjonen økes så vil jo også perioden hvor man har bruk for kontantstøtte også reduseres.

KS var i utgangspunktet en fin ordning på noen måter, men det har slått feil.
For mange av mottakerne bruker ikke den til å få mere tid sammen med barna, men til å betale en svart dagmamma. (og velger det framfor barnehage da det økonomisk gir en gevinst)

Gammel 11-08-08, 22:17   #5
Pepper Lemon
Peppy!

Pepper Lemon sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 253
Pepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Mams, her.

For mange av mottakerne bruker ikke den til å få mere tid sammen med barna, men til å betale en svart dagmamma. (og velger det framfor barnehage da det økonomisk gir en gevinst)

Jeg tror ikke på at det er den vanligste måten å benytte kontantstøtten. Jeg er ikke nødvendigvis tilhenger av å subsidiere foreldre som ønsker å være hjemme med barna utover ett år. Men jeg synes det er blodig urettferdig at foreldre som er så uheldige å ikke vinne i barnehagelotteriet skal straffes dobbelt opp ved i tillegg ikke få støtte til annet barnepass.

Pepper Lemon er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-08-08, 22:21   #6
Mandarin
godt brukt

Mandarin sin avatar

Hvor: Der
Blogginnlegg: 259
Mandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de fleste
Standard

Jeg liker Kristin.

Mandarin er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-08-08, 22:21   #7
Irma
Ekvilist

Irma sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 25
Irma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg håper nå iallefall at kontantstøtten fjernes. Og at fedrekvoten samt total foreldrepermisjonsmulighet utvides. Dette med engangsstønaden er jeg litt mer usikker på hvordan jeg synes bør håndteres.

Gammel 11-08-08, 22:21   #8
Stompa
50 & somewhat fab

Stompa sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Nordpå
Stompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtid
Standard

Interessante utspill. Jeg tror mye av dette er gode ideer, men det er viktigå være oppmerksom på at dette ikke er noe som er vedtatt, men noe av det som SV ønsker å jobbe for framover. Det er slett ikke sikkert at de klarer å få gjennomslag for det.

Gammel 11-08-08, 22:28   #9
Dixie Diner
Nymotens gammeldags

Dixie Diner sin avatar

Hvor: Stavanger
Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Dersom de først skal fjerne kontantstøtten synes jeg dette var en fin måte å gjøre det på. Men jeg er i utgangspunktet for å beholde kontantstøtten. De må I HVERTFALL ikke fjerne den før det er full barnehagedekning overalt, det blir jo hårreisende.

Gammel 11-08-08, 22:40   #10
kiki
Bør lage seg en tittel selv

kiki sin avatar

kiki er et navn som alle kjenner tilkiki er et navn som alle kjenner tilkiki er et navn som alle kjenner tilkiki er et navn som alle kjenner tilkiki er et navn som alle kjenner tilkiki er et navn som alle kjenner tilkiki er et navn som alle kjenner tilkiki er et navn som alle kjenner tilkiki er et navn som alle kjenner tilkiki er et navn som alle kjenner tilkiki er et navn som alle kjenner til
Standard

Hm, ja hva mener jeg egentlig?

Jeg ser jo at KS ikke helt har virket slik den burde. Blant annet mottar mange innvandrerfamilier KS, mens det nok hadde vært best for barna i disse familiene å gå i barnehage, for å lære det norske språket og for å bli integrert i det norske samfunnet.

Samtidig så er KS den som mulliggjør at jeg nå jobber 50% og har masse tid med Mathias. (vi er så heldige å ha besteforeldre som kan være barnevakt de dagene jeg jobber dagtid.) Og personig så mener jeg at barn under 2-3 år har det best hjemme.

Ang. å øke engangsstøtten så høres det jo ok ut. Men det kan og føre til at flere unge (under 18) synes det er mer attraktivt å få barn enn å f.ex gå på skole eller ta seg jobb.

Gammel 11-08-08, 22:41   #11
gajamor
Travelt opptatt

gajamor sin avatar

Blogginnlegg: 3
gajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtid
Standard

Jeg er mest spent på om de klarer å fjerne alle de teite lovene som begrenser fars rettigheter. I dag får jo ikke far fedrekvote hvis ikke mor har jobbet 50%, pluss at mor må ut i jobb for at far skal kunne søke om å få overta den felles permisjonen. Så vidt jeg klarer å tolke det som sto i dagbladet ser det ut som om de ønsker å endre dette

Gammel 11-08-08, 23:44   #12
allium
Bare sær

allium sin avatar

allium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

KS var i utgangspunktet en fin ordning på noen måter, men det har slått feil.
For mange av mottakerne bruker ikke den til å få mere tid sammen med barna, men til å betale en svart dagmamma.

Nå var ikke meningen med kontantstøtten bare at man skulle få mer tid med barna, men at de som ikke vinner i barnehagelotteriet skulle få den samme støtten som de som gjør det. Det er ikke feil bruk av ordningen å bruke den til å betale dagmamma (men det bør vel være en hvit en...).

Forget your perfect offering, there is a crack in everything, that's how the light gets in.
allium er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-08-08, 11:04   #13
Mams
er grønn og fin.

Mams sin avatar

Hvor: Akershus
Blogginnlegg: 8
Mams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtid
Standard

Når kontantstøtten kom så var det faktisk for at foreldrene skulle få mere tid sammen med barna. Det skulle være en "betaling" for at foreldrene skulle redusere arbeidstiden sin.

Gammel 12-08-08, 11:16   #14
Candy Darling
Prettiest mess ever seen

Candy Darling sin avatar

Hvor: Under ground
Blogginnlegg: 50
Candy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg synes kontantstøtte er fundamentalt galt. Subsidiering av barnehageplass skal være et økonomisk incentiv for å få begge foreldrene i arbeid så de kan holde de økonomiske hjulene i samfunnet i gang. På samme måte synes jeg ikke at ungdom som velger ikke å studere skal ha rett til stipend på lik linje med de som tar en utdannelse, selv om de velger å gjøre nyttige og verdifulle ting med tiden sin (som jeg helt klart ser at "å være hjemme med barn" er). Økonomiske incentiver skal brukes til ting som lønner seg økonomisk for samfunnet på sikt.

Når det er sagt, virker det absolutt som om en oppgradering av engangsstøtten var på sin plass, det samme med en mer fornuftig opptjening av fødselspenger. Alt i alt, med et tabloid forbehold, ser dette nokså fornuftig ut.

- No. 4 -
Candy Darling er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-08-08, 11:23   #15
Alfa
Dukkar plutseleg opp ...

Alfa sin avatar

Alfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Eg synest det er flott dersom eingongsstøtta vert høgre. Det vil gjere det mykje enklare å gjennomføre svangerskap og fødsel også før ein er utdanna og har jobba seg opp.

Alfa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-08-08, 11:24   #16
Alfa
Dukkar plutseleg opp ...

Alfa sin avatar

Alfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Og når det gjeld kontantstøtte er eg som vanleg heilt einig med Irma og Scarlett.

Alfa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-08-08, 11:25   #17
allium
Bare sær

allium sin avatar

allium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Når kontantstøtten kom så var det faktisk for at foreldrene skulle få mere tid sammen med barna. Det skulle være en "betaling" for at foreldrene skulle redusere arbeidstiden sin.

Nei, det var ikke bare derfor. Lik støtte til alle, uavhengig av om man fikk barnehageplass eller ikke, var hovedargumentet for at Høyre og Frp støttet ordningen. Uten deres stemmer ville den ikke blitt vedtatt.

(og nå føler jeg behov for å presisere at dette ikke nødvendigvis er en argumentasjon jeg er enig i)

Forget your perfect offering, there is a crack in everything, that's how the light gets in.
allium er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-08-08, 11:31   #18
Dixie Diner
Nymotens gammeldags

Dixie Diner sin avatar

Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Alfa, her.

Eg synest det er flott dersom eingongsstøtta vert høgre. Det vil gjere det mykje enklare å gjennomføre svangerskap og fødsel også før ein er utdanna og har jobba seg opp.

Enig, og ikke minst at den utbetales hver måned i stedet for EN gang slik som nå.

Gammel 12-08-08, 11:32   #19
Candy Darling
Prettiest mess ever seen

Candy Darling sin avatar

Hvor: Under ground
Blogginnlegg: 50
Candy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Når det er sagt, jeg ser poenget til Monsoon. Kanskje man burde fått en støtte til barnepass hvis kommunen ikke kunne skaffe deg plass?

- No. 4 -
Candy Darling er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-08-08, 11:36   #20
Dixie Diner
Nymotens gammeldags

Dixie Diner sin avatar

Standard

God ide. Nå er jo dekningen litt bedre enn i 2006, men jeg fikk ikke plass før langt over ett år etter at jeg søkte, og da etter 2 avslag, der det i det ene brevet stod at over 900 (NI HUNDRE!) barn stod på venteliste i kommunen. Godt vi hadde kontantstøtten da ja.

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 14:11.