|
Skilpaddas flisespikkeri Ingen flis for liten - her er det fritt frem for alle pedanter! |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
![]() |
#1 |
En som trener
|
![]() Beyond a reasonable doubtI murder one-saker i USA, må jo skyld bevises "beyond a reasonable doubt". Kan noen gi en utdypende forklaring på hva som menes? Jeg skjønner det sånn delvis, tror jeg, men vil gjerne få det skikkelig forklart. Kan det oversettes med "hevet over enhver tvil"? |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
En som trener
|
![]() Sv: Beyond a reasonable doubtDet er forøvrig ikke egentlig bare en språkling oversettelse jeg vil ha, jeg vil få forklart hva som menes med det, juridisk. Hva skal til for å bevise noe beyond a reasonable doubt? Hva er det tilsvarende i norsk lov? |
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
Bare sær
Medlem siden: Sep 2006
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Beyond a reasonable doubtPleier man ikke å si hevet over enhver rimelig tvil?
![]() |
#7 |
Glamorøs
|
![]() Sv: Beyond a reasonable doubtHm, det siste du spør om MinaX, er jeg ikke sikker på. Men i norsk lov brukes det jo mye fornuft, rett og slett, eller med andre ord, om du blir trodd. Og det går jo på det samme. Mennesker har blitt dømt kun på indisier, og ingen direkte bevis, fordi det regnes som "sannsynlig" at de har gjort det. Om det ikke er et fnugg av tvil kan jo diskuteres (og det gjør man jo ofte!
![]() |
#8 |
Frafallen
Medlem siden: Mar 2008
![]() Sv: Beyond a reasonable doubtBeyond reasonable doubt, fra Wikipedia:
![]() |
#9 |
Bare sær
Medlem siden: Sep 2006
![]() Sv: Beyond a reasonable doubt
Men det fanger man opp hvis man legger til "rimelig".
![]() |
#11 |
Sviiisj!!
|
![]() Sv: Beyond a reasonable doubtHer til lands er det vel dessuten forskjell på graden av tvil i straffesaker og i sivile erstatningssaker. Dette har medført at en person som har blitt frifunnet for drap har blitt idømt erstatningsansvar.
![]() |
|
|