Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Rørlegger from hell!

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 19-08-08, 18:04   #121
amor
Den som gir seg...

amor sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
amor har mye å være stolt avamor har mye å være stolt avamor har mye å være stolt avamor har mye å være stolt avamor har mye å være stolt avamor har mye å være stolt avamor har mye å være stolt avamor har mye å være stolt avamor har mye å være stolt avamor har mye å være stolt avamor har mye å være stolt av
Standard

Sv: Rørlegger from hell!

Tja... han gir seg ikke.

Her er mitt brev til han. Tilbud om løsning.

Jeg viser til din e-post av 11.august 2008.
La meg først få si at dette ikke har noe som helst med anstrengt økonomi å gjøre, men at jeg føler at mine rettigheter som forbruker ikke har blitt ivaretatt.
Reparasjonene som har blitt foretatt, ble presentert for meg som en rimeligere, men fullt brukbar løsning. Det ble gitt et muntlig prisoverslag på mellom 4 og 6.000 kr, og jeg kan ikke se at jeg som forbruker skulle tro noe annet enn at dette inkluderte deler, arbeid og mva.

Det er dessuten et faktum at jeg som forbruker er overlatt til å stole på dine råd.
Jeg ville neppe påkostet disse reparasjonene, når en ferdig montert varmtvannsbereder ville komme opp i tilnærmet samme prisklasse som den endelige fakturaen lød på.

Iht til håndverkertjenestelovens § 7, 2 ledd, har du en plikt til å underrette meg dersom arbeidet blir dyrere enn først antatt. Dette skjedde ikke, og jeg mener at jeg må ha hatt all grunn til å anta at arbeidet ble utført innenfor den prisrammen som jeg fikk forespeilt muntlig.
Jeg var hjemme hele tiden mens reparasjonene foregikk, og du hadde når som helst anledning til å avbryte arbeidet for å fortelle meg at dette ble dyrere enn først antatt, og også for å innhente min godkjennelse til å fortsette arbeidet.

Hadde jeg på det tidspunkt blitt forespeilt en sluttfaktura på nesten 12.000 kr, håper jeg du viser forståelse for at jeg da hadde avbrutt arbeidet, for så å innhente flere pristilbud på ferdig montert bereder/ evt tilsvarende arbeider fra flere rørleggere.
Dersom det er tilfelle at du har støtt på uventede problemer under reparasjonen, skal heller ikke disse utføres uten at du har innhentet mitt samtykke. (Jfr håndverkertjenesteloven § 9, 2. Ledd punkt b)

Riktignok skal du ha all honnør for at du var raskt på pletten, men hadde jeg overhodet blitt forespeilt at sluttfakturaen skulle bli over dobbelt så høy som jeg ble forestilt muntlig, hadde jeg nok tålt at berederen ble stående noen dager til mens jeg innhentet flere pristilbud.
Jeg er villig til å betale inn et beløp som er i samsvar med den muntlige prisantydningen jeg fikk pålydende mellom 4 og 6.000,-.
Mitt tilbud til deg er at jeg betaler inn kr 6.000,- + maksimumsbeløpet av det som er tillatt å kreve iht håndverkertjenestelovens § 32, 2. Ledd, totalt kr 6.900,-. Dette beløpet blir betalt fra min konto på forfallsdato den 13.august 2008 og vil være på din konto straks etter.

Dersom jeg ikke hører noe fra deg innen 1 – en – uke, anser jeg saken som avsluttet.

Dette ble sendt han pr post og pr mail. Han svarte raskt på mailen med disse ordene;

Det er veldig flott at du har satt deg inne i en del regelverk for
håndverkere, men du kan ikke "gjemme" deg bak det og tro at du kan
slippe billiger unna.
Det er ikke gitt noen skiftelig tilbud og dermed så er det underbilagene
til denne jobben som gir grunnlaget for fakturaen.
De prisene du sier jeg har sagt er/blir påstand mot påstand.
Vi ser helst at fakturaen blir betalt i sin helhet, for unngå rettslig-
skritt.

I dag har jeg gjort klart en klage til Forbrukerrådet. Det er første instans. Den sendes i morgen.

Gammel 19-08-08, 18:09   #122
Misteri
Opp og ned

Misteri sin avatar

Medlem siden: Dec 2006
Blogginnlegg: 407
Misteri har mye å være stolt avMisteri har mye å være stolt avMisteri har mye å være stolt avMisteri har mye å være stolt avMisteri har mye å være stolt avMisteri har mye å være stolt avMisteri har mye å være stolt avMisteri har mye å være stolt avMisteri har mye å være stolt avMisteri har mye å være stolt avMisteri har mye å være stolt av
Standard

Trodde ikke det gikk ann å bli mer sjokkert av den rørleggeren, men jaggu tok jeg ikke feil.

Han må jo være stokk dum? Med så gode argumenter, med loven mot seg så gir han seg ikke. Jaja, du får bare stå på, nå må du ikke gi deg.

Gammel 19-08-08, 18:15   #123
Eia
Permakulturell

Eia sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Telemark
Blogginnlegg: 125
Eia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner til
Standard

Er det virkelig mulig?

Ja, gi deg nå endelig ikke. Du har virkelig alle kortene her, Amor. Go girl!

Gammel 19-08-08, 18:17   #124
MokkMokk
Bør lage seg en tittel selv

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: oppi der :peker:
MokkMokk har mye å være stolt avMokkMokk har mye å være stolt avMokkMokk har mye å være stolt avMokkMokk har mye å være stolt avMokkMokk har mye å være stolt avMokkMokk har mye å være stolt avMokkMokk har mye å være stolt avMokkMokk har mye å være stolt avMokkMokk har mye å være stolt avMokkMokk har mye å være stolt avMokkMokk har mye å være stolt av
Standard

Åh, jeg kjenner at jeg gleder meg til å se en sånn premieidiot bli satt skikkelig på plass. For det er jeg overbevist om at du vil klare, amor. Jeg kan ikke begripe annet enn at han virkelig er ute å kjøre her. Leit at du nå kanskje får denne merbelastningen i hverdagen, men jeg håper du ikke gir deg. Stå på, dette kan du bare ikke finne deg i.

MokkMokk er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-08-08, 18:18   #125
Misteri
Opp og ned

Misteri sin avatar

Medlem siden: Dec 2006
Blogginnlegg: 407
Misteri har mye å være stolt avMisteri har mye å være stolt avMisteri har mye å være stolt avMisteri har mye å være stolt avMisteri har mye å være stolt avMisteri har mye å være stolt avMisteri har mye å være stolt avMisteri har mye å være stolt avMisteri har mye å være stolt avMisteri har mye å være stolt avMisteri har mye å være stolt av
Standard

Vist han ikke gir seg, så får du gi oss beskjed alle sammen så kan vi troppe opp en hel gjeng på kontoret hans for å spørre hvilken hjerne han tenker med.

Gammel 19-08-08, 18:20   #126
amor
Den som gir seg...

amor sin avatar

amor har mye å være stolt avamor har mye å være stolt avamor har mye å være stolt avamor har mye å være stolt avamor har mye å være stolt avamor har mye å være stolt avamor har mye å være stolt avamor har mye å være stolt avamor har mye å være stolt avamor har mye å være stolt avamor har mye å være stolt av
Standard

Tusen takk damer!

Jeg gir meg ikke. Klagen er skrevet og papirer er kopiert, skrevet ut og gjort klart. Konvolutten er tykk og god og går med postmannen til Forbrukerrådet i morgen.

Gammel 19-08-08, 18:22   #127
Canisa
Viser tenner

Canisa sin avatar

Hvor: Tromsø
Blogginnlegg: 14
Canisa har mye å være stolt avCanisa har mye å være stolt avCanisa har mye å være stolt avCanisa har mye å være stolt avCanisa har mye å være stolt avCanisa har mye å være stolt avCanisa har mye å være stolt avCanisa har mye å være stolt avCanisa har mye å være stolt avCanisa har mye å være stolt avCanisa har mye å være stolt av
Standard

Ta vare på det innlegget du skrev her den dagen han var hos deg første gang. Det kan komme godt med, for hvorfor skulle du lyve her inne om hva han tilbød deg?

Lykke til amor!
Det var virkelig ikke dette du trengte nå!

Canisa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-08-08, 18:31   #128
Mauser
Frafallen

Mauser sin avatar

Medlem siden: Mar 2008
Mauser har en fantastisk fremtidMauser har en fantastisk fremtidMauser har en fantastisk fremtidMauser har en fantastisk fremtidMauser har en fantastisk fremtidMauser har en fantastisk fremtidMauser har en fantastisk fremtidMauser har en fantastisk fremtidMauser har en fantastisk fremtidMauser har en fantastisk fremtidMauser har en fantastisk fremtid
Standard

Men igjen: Hva er det han hevder å ha utført, helt konkret?

Gammel 19-08-08, 18:42   #129
Svanen
trenger lading

Svanen sin avatar

Medlem siden: Sep 2007
Hvor: Oppland
Blogginnlegg: 61
Svanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner til
Standard

Ikke lest dette før nå. Det er bra at du står på.

For en del år siden pusset vi opp et bad. Vi fikk muntlig beskjed om at vi skulle få -15 % på innredningen som vi kjøpte hos rørleggeren som også skulle gjøre rørleggerarbeidet. Badet var nesten ferdig. Vi skulle reise bort ei uke og ga rørlegger nøkkel for at han skulle gjøre ferdig sitt den uka før elektrikker kom kl 7 dagen etter vi kom hjem. Vi skulle få beskjed dersom de ikke rakk det, slik at vi kunne utsette elektrikker (rørlegger måtte jo gjøre seg ferdig først). Da vi kom hjem så vi at rørlegger ikke hadde vært der. Vi ringte straks til rørlegger og sa at de måtte gjøre seg ferdig, for det var avtalen. De kom etter arbeidstid den kvelden og gjorde ferdig. Vi var da fornøyd helt til regningen kom. De hadde tatt full pris for innredningen, og fakturert 2 timer overtid.
Vi ville ikke betale det, så jeg regnet ut hva innredningen skulle koste med rabatten, og trekte fra overtid (ikke vår skyld det!), og betalte "riktig" sum. Sendte også en e-post der jeg viste regnestykket mitt.
Men vi var heldig, hørte aldri mer fra de. Så de var sleipe, men ikke "from hell". Skjønte vel at de hadde tabbet seg ut, noe din rørlegger ikke har skjønt.
Trenger vel ikke nevne at vi ikke har brukt den rørleggeren etter da...

Gammel 19-08-08, 18:54   #130
LilleRosin
Muligens verdt å vente på

LilleRosin sin avatar

Blogginnlegg: 7
LilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Dulter på Canisa. Ta vare på alt av dokumentsjon.

Gammel 19-08-08, 18:56   #131
Nenne
Introvert optimist

Nenne sin avatar

Hvor: Telemark
Blogginnlegg: 202
Nenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg tror det er det eneste rette du gjør nå, amor. Få med deg Forbrukerkontoret på saken.

Storesøster (juli -99), Storebror (mars -02), Lillebror (oktober -04)
Nenne er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-08-08, 18:57   #132
Go\jenta
Mellom barken og veden

Go\jenta sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Oslo
Go\jenta er virkelig godt liktGo\jenta er virkelig godt liktGo\jenta er virkelig godt liktGo\jenta er virkelig godt liktGo\jenta er virkelig godt liktGo\jenta er virkelig godt liktGo\jenta er virkelig godt liktGo\jenta er virkelig godt liktGo\jenta er virkelig godt liktGo\jenta er virkelig godt likt
Standard

Stå på! Du er tøff!!

Gammel 19-08-08, 19:14   #133
Inagh
Slumrende Ullteppe

Inagh sin avatar

Blogginnlegg: 35
Inagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jøye meg!

Stå på krava, dokumenter alt, og vit at så lenge du bestrider regninga, kan han ikke gjøre noe mht evt inkasso og slikt.

Rettsak blir det uansett neppe ut av det. Slikt noe er man ofte interessert i å løse på bakrommet, og da kommer det godt med at du kan dokumentere at du har satt deg inn i regelverk, og har vist vilje til å betale.

Lykke til.

Gammel 19-08-08, 19:43   #134
safran
saftig

safran sin avatar

Blogginnlegg: 18
safran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Ikke gi deg! Jeg er fristet til å be deg legge ut navnet hans, sånn at jeg kan holde meg langt unna.

Gammel 19-08-08, 21:15   #135
amor
Den som gir seg...

amor sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Mauser, her.

Men igjen: Hva er det han hevder å ha utført, helt konkret?

Hva mener du? Jeg vet jo hva han har utført.. Sitter med en spesifisert regning på hva han har gjort....

Gammel 19-08-08, 21:18   #136
Aminta
ƒœß†˙*∂ü*∂醆é?

Aminta sin avatar

Medlem siden: Aug 2007
Aminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt likt
Standard

Re: Sv: Rørlegger from hell!

Guri!
Stå på og ikke gi deg, herlighet.

Aminta er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-08-08, 21:20   #137
Patsy
Ingen tittel

Patsy sin avatar

Medlem siden: Jan 2007
Patsy er populærPatsy er populærPatsy er populærPatsy er populær
Standard

Men ikke overrasket, med tanke på den første mailen hans.

Stå på, ikke gi deg.
Syns du er tøff.

Patsy er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-08-08, 21:27   #138
Mauser
Frafallen

Mauser sin avatar

Mauser har en fantastisk fremtidMauser har en fantastisk fremtidMauser har en fantastisk fremtidMauser har en fantastisk fremtidMauser har en fantastisk fremtidMauser har en fantastisk fremtidMauser har en fantastisk fremtidMauser har en fantastisk fremtidMauser har en fantastisk fremtidMauser har en fantastisk fremtidMauser har en fantastisk fremtid
Standard

Opprinnelig lagt inn av amor, her.

Hva mener du? Jeg vet jo hva han har utført.. Sitter med en spesifisert regning på hva han har gjort....

Ut i fra det du har skrevet tidligere er det litt uklart for meg hva som ble gjort:

Opprinnelig lagt inn av amor, her.

Alternativ 2 og utført er; Montering av reduksjonsventil (det var altfor høyt trykk inn i dette huset. For de som har greie på sånn, så slo det i bånn på målerapparatet hans og det stanset på 7 bar (skrives det sånn tro?). Vel. Det skal ligge på under 4). I tillegg er det montert et ekspansjonskar på berederen. Det har kommet til endel biter av rør og overgang og ventil for å få utført arbeidet. Forespeilet pris var altså mellom 4 og 6.000,-. Igjen tenkte jeg aldri tanken på annet enn at det var inkl mva. Man oppgir da aldri priser uten moms? Er det lov?

Hvis det er dette som er gjort, er overslaget bindende. Da er jo det første regnestykket hans med og uten VVB = 2600 bare vas? Prisen skal også være med moms til forbruker.

Jeg skjønner heller ikke hvilke underbilag det er han hele tiden henviser til - inneholder de mer enn det du har listet opp her, eller står det de samme tingene der som i ditt alternativ 2, bare med en høyere pris?

Gammel 19-08-08, 21:31   #139
amor
Den som gir seg...

amor sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Mauser, her.

Ut i fra det du har skrevet tidligere er det litt uklart for meg hva som ble gjort:

Hvis det er dette som er gjort, er overslaget bindende. Da er jo det første regnestykket hans med og uten VVB = 2600 bare vas? Prisen skal også være med moms til forbruker.

Jeg skjønner heller ikke hvilke underbilag det er han hele tiden henviser til - inneholder de mer enn det du har listet opp her, eller står det de samme tingene der som i ditt alternativ 2, bare med en høyere pris?

Ja.. hans regnestykke hvor han trekker ut VVB er bare tull....

Det er dette som ble gjort og som var den muntlige avtalen og som ga en forespeilet pris på mellom 4-6000 kr.

Underbilaget han refererer til er hans spesifiserte regning til meg. Jeg har ikke listet opp den her inne. Den omhandler alle biter, arbeidstimer, rigging av arbeidsbil osv osv....

Slik jeg ser det, er dette bilaget bare tull å refere til. Jeg bestrider hans pris da denne er mye høyere enn det han muntlig oppga til meg. Dessuten burde jeg ha blitt anbefalt en ny VVB istedenfor når regningen han sender er på MER enn det en ny VVB ville ha kostet. Poenget med å velge alternativ 2 var jo nettopp at det skulle bli en rimeligere, men god løsning for meg.....

Jeg blir helt kvalm av denne saken nå.... blæ...

Gammel 19-08-08, 22:23   #140
Malus
lurer

Malus sin avatar

Hvor: Her og der
Malus er virkelig godt liktMalus er virkelig godt liktMalus er virkelig godt liktMalus er virkelig godt liktMalus er virkelig godt liktMalus er virkelig godt liktMalus er virkelig godt liktMalus er virkelig godt liktMalus er virkelig godt liktMalus er virkelig godt likt
Standard

Stå på! Du har en stor gjeng her inne som heier på deg!
Tøff du!

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 17:04.