Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Hjem og utstyr > Stikkas barneutstyrshjørne

Hvordan sikrer deres barnehage de minste barna på tur?

Stikkas barneutstyrshjørne Diskusjonsforum for utstyr til barn.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 04-09-08, 14:08   #1
Isolde
Øyboer

Isolde sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Isolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt av
Standard

Hvordan sikrer deres barnehage de minste barna på tur?

Vi skal ha mappeoppgave i småbarnsped nå og min gruppe har bestemt seg for å ta for seg sikkerhet rundt de småbarna. Jeg har fått ansvar for bilsikkring og båt.

så hvordan gjør deres barnehage det?

Bruker de personbiler?
Minibuss?
Buss?
Tog?

er de ute i båt?

Tusen takk på forhånd for svar.

Isolde er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-09-08, 14:14   #2
Apple
Elsker gamlis- godis

Apple sin avatar

Apple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hvordan sikrer deres barnehage de minste barna på tur?

De har brukt buss, så det med sikringen lurer jeg også på.

Apple er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-09-08, 15:44   #3
Isolde
Øyboer

Isolde sin avatar

Isolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt av
Standard

Glemte å si at det er 0-3 år

Gammel 04-09-08, 16:09   #4
Alexy
Lykkelig nygift.

Alexy sin avatar

Medlem siden: Sep 2007
Alexy imponerer mange og er sikkert smartAlexy imponerer mange og er sikkert smartAlexy imponerer mange og er sikkert smartAlexy imponerer mange og er sikkert smartAlexy imponerer mange og er sikkert smartAlexy imponerer mange og er sikkert smartAlexy imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Personbiler med barnas private seter. Barnehagen har også minibuss, men snuppa får ikke være med på tur med den så lenge hun ikke sitter i egnet sete. Og jeg synes det hadde vært galskap å dra på båttur med 0-3 åringer. Eller kommer vel helt an på hvilken båt det hadde vært, og hvor mange små som skulle dratt.

Storebror 03 og lillesøster 06.
Alexy er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-09-08, 16:17   #5
Isolde
Øyboer

Isolde sin avatar

Standard

Men alexy: Har du nektet de å ha henne i mini bussen, eller bruker de den ikke til de små?

Er ute etter om barnehagene sikrer barna av seg selv eller om det er foreldrene som må gjøre det.

Privatbiler med egne bilseter fungerer vel greit. Eneste er at ikke alle seter passer i alle biler.

Gammel 04-09-08, 16:19   #6
*HH*
Frøken

*HH* sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Østlandet
*HH* imponerer mange og er sikkert smart*HH* imponerer mange og er sikkert smart*HH* imponerer mange og er sikkert smart*HH* imponerer mange og er sikkert smart*HH* imponerer mange og er sikkert smart*HH* imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Her har de brukt vanlig rutebuss og privatbiler(men vi har ikke hatt noen av de turene enda, bare vet at de gjør det).

Min toåring(da) fikk ikke være med på bussturen, store deler av turen foregår i 80 km/t på en Europavei med relativt mye trafikk.. Ville ikke ta sjansen på å sette ham på en buss enten uten noe som helst sikring eller med trepunktssele hvis man var heldig.

Mamma til poden 05 og prinsessen 11.
*HH* er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-09-08, 16:23   #7
Lucifer
Skummelt distré...

Lucifer sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Norge
Lucifer er populærLucifer er populærLucifer er populærLucifer er populærLucifer er populær
Standard

Her bruker de turbuss og trepunktsele.

Ingenting er umulig, det tar bare litt lenger tid!
Lucifer er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-09-08, 17:03   #8
Guava
Bør lage seg en tittel selv

Guava sin avatar

Blogginnlegg: 17
Guava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Isolde, her.

Vi skal ha mappeoppgave i småbarnsped nå og min gruppe har bestemt seg for å ta for seg sikkerhet rundt de småbarna. Jeg har fått ansvar for bilsikkring og båt.

så hvordan gjør deres barnehage det?

Bruker de personbiler?
Minibuss?
Buss?
Tog?

er de ute i båt?

Tusen takk på forhånd for svar.

Barnehagen bruker som oftest taxi eller personbiler og da setter vi igjen bilseter.
Tog reiser de med av og til. Dette er et veterantog som går ganske så sakte og inni det toget er det bare gamle trebenker. Den turen vi har hatt i båt var med hele familien og da måtte alle ha vester selvsagt.

Guava er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-09-08, 17:06   #9
Isolde
Øyboer

Isolde sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Hattifnatten, her.

Barnehagen bruker som oftest taxi eller personbiler og da setter vi igjen bilseter.
Tog reiser de med av og til. Dette er et veterantog som går ganske så sakte og inni det toget er det bare gamle trebenker. Den turen vi har hatt i båt var med hele familien og da måtte alle ha vester selvsagt.

Klarer barnehagen å feste bakovervendte seter?

Gammel 04-09-08, 17:22   #10
Guava
Bør lage seg en tittel selv

Guava sin avatar

Guava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Klarer barnehagen å feste bakovervendte seter?

De gangene privatbiler brukes har jeg festet setet selv. Når det gjelder taxier forventer jeg at de klarer det, men jeg har aldri kjørt til barnehagen for å sjekke.

Guava er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-09-08, 17:29   #11
Isolde
Øyboer

Isolde sin avatar

Standard

Selv stoler jeg ikke på mannen engang, men han har fått montert det noen ganger.

Ser ved litt søkning på nett at private biler med egne seter er mest vanlig.

Er jo ikke så ofte de minste reiser på tur, men er ofte krikebesøk, pepperkakebyen, sommertuer osv.

Tenker helst på de aller minste fra 9mnd og oppover. Alt for mange som bare settes på pute.

Og så tenker jeg litt på det med mini buss og ikke så strenge regler.

Skal vi som foreldre godta at det er lov å ikke ha noe sete i minibuss fordi reglene er sånn eller skal vi kreve at barna festet i sete eventuelt bakover.

Gammel 04-09-08, 17:29   #12
Hondacrv
Gå heim, kyss din kvardag

Hondacrv sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Buskerud
Hondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de fleste
Standard

De har reist med minibuss og privatbilder. Av en eller annen grunn har Tuppa alltid kjørt i privatbilen til en av de ansatte med sitt eget sete.
Det er sikkert fordi de forstår at jeg ikke hadde likt noe annet. Blir kanskje annerledes nå når hun går på stor avdeling.

Gammel 04-09-08, 17:30   #13
Isolde
Øyboer

Isolde sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Hondacrv, her.

De har reist med minibuss og privatbilder. Av en eller annen grunn har Tuppa alltid kjørt i privatbilen til en av de ansatte med sitt eget sete.
Det er sikkert fordi de forstår at jeg ikke hadde likt noe annet. Blir kanskje annerledes nå når hun går på stor avdeling.

er dette sete fremover eller bakover?

Gammel 04-09-08, 17:41   #14
Tjorven
ej ikke møjkets heije

Tjorven sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 183
Tjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Vi skriver under på et skjema når de begynner (knerten begynte i dag, så jeg har det friskt i minne). Der skriver vi under på om de kan få sitte på i privatbil med barnesete og om de kan få ta buss.

Privatbil er ikke egentlig et relevant spørsmål siden det knapt er noen av personalet i barnehagen som har lappen. I tillegg bor vi sentralt. Jeg har krysset av p åat det er greit, men jeg vet jo at det ikke kommer til å skje (og det er jeg glad for).

De tar rutebuss, og da sitter de minste i vognene. Akkurat som når jeg selv tar rutebuss.

De har tatt båt til øyene i et par ganger, men det er også rutebåt, så da følger de bare rutiner som om de var privatpersoner.

Gammel 04-09-08, 18:00   #15
Maxine
Einsam

Maxine sin avatar

Hvor: Heme ve Mjøsa
Maxine er et glitrende lys på stjernehimmelenMaxine er et glitrende lys på stjernehimmelenMaxine er et glitrende lys på stjernehimmelenMaxine er et glitrende lys på stjernehimmelenMaxine er et glitrende lys på stjernehimmelenMaxine er et glitrende lys på stjernehimmelenMaxine er et glitrende lys på stjernehimmelenMaxine er et glitrende lys på stjernehimmelenMaxine er et glitrende lys på stjernehimmelenMaxine er et glitrende lys på stjernehimmelenMaxine er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Her fraktes de kun i privatbiler, og vi monterer selv på plass bakovervendt sete ved levering.

Maxine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-09-08, 18:08   #16
krystallklart
Lett rørt

krystallklart sin avatar

Medlem siden: Nov 2007
Hvor: Gardskjærring igjen
Blogginnlegg: 16
krystallklart er virkelig godt liktkrystallklart er virkelig godt liktkrystallklart er virkelig godt liktkrystallklart er virkelig godt liktkrystallklart er virkelig godt liktkrystallklart er virkelig godt liktkrystallklart er virkelig godt liktkrystallklart er virkelig godt liktkrystallklart er virkelig godt likt
Standard

nå er min sønn over 3 år nå. Men før han ble 3 var det likedann. De kjører med barna i maxitaxi, og barna sitter rett i sele. Ikke noe pute eller sete.
Vi har kjørt vår sønn selv, det gjør vi ennå.

Gammel 04-09-08, 18:11   #17
Isolde
Øyboer

Isolde sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av krystallklart, her.

nå er min sønn over 3 år nå. Men før han ble 3 var det likedann. De kjører med barna i maxitaxi, og barna sitter rett i sele. Ikke noe pute eller sete.
Vi har kjørt vår sønn selv, det gjør vi ennå.

Det er sånne historier jeg er redd for.

Har nå bestilt 50 sikring av barn i bil brosjyrer som skal leveres ut til alle i klassen under fremføringen. Da har vi 40 nyutdannede førskolelærere i Bergensområdet med litt info om barnesikkring

Gammel 04-09-08, 18:28   #18
Hannah
tankefull

Hannah sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Blogginnlegg: 111
Hannah er virkelig godt liktHannah er virkelig godt liktHannah er virkelig godt liktHannah er virkelig godt liktHannah er virkelig godt liktHannah er virkelig godt liktHannah er virkelig godt liktHannah er virkelig godt liktHannah er virkelig godt liktHannah er virkelig godt likt
Standard

I vår barnehage har ikke de minste barna vært med på kjøretur. Ikke båttur heller såvidt jeg vet.

Hannah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-09-08, 18:36   #19
Blåbær
Tankefull

Blåbær sin avatar

Hvor: Østlandet
Blogginnlegg: 59
Blåbær er kulere enn de flesteBlåbær er kulere enn de flesteBlåbær er kulere enn de flesteBlåbær er kulere enn de flesteBlåbær er kulere enn de flesteBlåbær er kulere enn de flesteBlåbær er kulere enn de flesteBlåbær er kulere enn de flesteBlåbær er kulere enn de flesteBlåbær er kulere enn de flesteBlåbær er kulere enn de fleste
Standard

I Storebror sin barnehage + den jeg jobbet i var det kun se store barna som fikk dra på turer der en må bruke motorisert kjøretøy.

De har brukt buss. Banrehagen sin forsikring gjelder nemlig ikke hvis de ansatte bruker egne biler på å kjøre barna. Hvis noe skulle skje ville dette gått på den ansatte sin forsikring, og det har jeg full forståelse for at de ikke vil ta sjansen på.

Gammel 04-09-08, 19:00   #20
Alexy
Lykkelig nygift.

Alexy sin avatar

Medlem siden: Sep 2007
Alexy imponerer mange og er sikkert smartAlexy imponerer mange og er sikkert smartAlexy imponerer mange og er sikkert smartAlexy imponerer mange og er sikkert smartAlexy imponerer mange og er sikkert smartAlexy imponerer mange og er sikkert smartAlexy imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Men alexy: Har du nektet de å ha henne i mini bussen, eller bruker de den ikke til de små?

Jeg har sagt ifra at hun ikke skal være med på tur dersom det kun er minibussen som er alternativet. Er ingen annen form for sikring enn trepunktsbelte, og det er ikke aktuelt. Da får de finne på et annet alternativ til henne i barnehagen.

Storebror 03 og lillesøster 06.
Alexy er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 23:34.