|
Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier. |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
![]() |
#1 |
Nybegynner
Medlem siden: Sep 2008
![]() |
![]() Å forholde seg til datter i pubertetDatteren min er 11 år og begynner nå å få synlige tegn på pubertet. Å ta av seg alle klær i mitt nærvær når hun skifter, skal dusje, osv har hun aldri vært sjenert for og er det forsatt ikke. Bør jeg likevel begynne å vise respekt og forlate rommet/badet nå hun skifter? Før eller siden vil hun jo garantert være alene. Ellers skal jeg ikke bry meg om det og kanskje på den måten signalisere at nakenhet er noe helt naturlig. |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
flisespikker
|
![]() Sv: Å forholde seg til datter i pubertetHvis ikke datteren din synes det er ubehagelig, synes jeg ikke du trenger å forlate rommet for hennes del, men hvis du selv synes det mest naturlige er å gå ut, kan du jo bare gjøre det. Folk har ulike grenser på slikt, og det er jo også helt greit.
![]() |
#3 |
.
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Å forholde seg til datter i pubertet
Nå har ikke jeg så store barn selv enda, men inntil videre tror jeg jeg ville gjort slik som du beskriver her. De fleste blir tidsnok sjenerte og "flaue" for å vise kroppen sin.. Jeg tror de har god nytte av at vi som foreldre har et naturlig forhold til kropp og nakenhet |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
Nybegynner
![]() |
Joda, det er rett, men er det en sjanse for at hun da plutselig ser tibake med vemmelse på tiden jeg så henne naken mens hun var pubertet? |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
sporadisk
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Bodø
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Å forholde seg til datter i pubertetJeg ville være alene på badet fra jeg var rundt åtte år, husker at mamma kom på badet da jeg var 11 og skulle dusje. Ba henne om å gå ut, og ikke i en vennlig tone! Var ganske så sint på henne for at hun kom inn på badet og husker det virkelig den dag idag. Men så fikk jeg mensen som 11 åring også...og det markerte virkelig et skille.
![]() |
#6 |
På opplading
Medlem siden: Oct 2007
Hvor: Flekkefjord
![]() Sv: Å forholde seg til datter i pubertetJeg syns ikke man skal gjøre noe som idag er naturlig unaturlig.
![]() |
#7 |
kåt vikingbrud
Hvor: Østlandet
![]() Sv: Å forholde seg til datter i pubertetShamu er vis. Ingen vits å signalisere at "nå er det på tide at du blir flau over kroppen din", en del ungdommer er rett og slett ikke flaue ovenfor mamman sin heller, så det tror jeg du rolig kan avvente og la henne styre selv.
![]() |
#9 |
Teller ned
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Å forholde seg til datter i pubertetDet kommer litt an på hvor usjenerte dere er i dag, synes jeg. Hvis hun er vant til at dere svinser nakne om hverandre på badet, slik som vi gjør, ville jeg ventet til hun gir signaler om at dette ikke er ok lenger. Jeg hadde en periode på et par år, hvor jeg ikke ville at moder'n eller søsteren min skulle se meg naken, men det gikk over i 14-års alderen. |
![]() |
![]() |
![]() |
#10 |
flisespikker
|
Nå vet vi forsåvidt ikke om ladder er en mamma eller pappa. Ville du synes det gjorde forskjell om det var en far som spurte? (Bare interessert i hvordan folk tenker om dette.)
![]() |
#11 |
Ferdig!
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Å forholde seg til datter i pubertetHer er også puberteten i full blomst hos 10,5 åringen. |
![]() |
![]() |
![]() |
#12 |
kåt vikingbrud
Hvor: Østlandet
Nei, det gjør jo ikke noen forskjell for meg om H.I er mamma eller pappa. (Jeg bare gikk ut fra at det var en mamma som skreiv. :forutintatt: ) Ellers har du et godt poeng med de voksnes bluferdighet, det hadde jeg ikke tenkt på. Men selvsagt har voksne også lov til å trekke seg unna nakenhet når/hvis det føles ubehagelig for dem. Man skal jo ikke trasse seg til å være så innmari naturlig at man har det litt ekkelt selv. (mitt eldste barn er tre og et halvt, problemstillingen er veldig teoretisk ennå.)
![]() |
#13 |
Nybegynner
![]() |
Godt poeng. Jeg er faren hennes. |
![]() |
![]() |
![]() |
#14 |
er grønn og fin.
|
![]() Sv: Å forholde seg til datter i pubertetDe sier i fra når du ikke er velkommen lengre.
![]() |
#15 |
Nybegynner
![]() |
![]() Sv: Å forholde seg til datter i pubertetMange fornuftige betraktninger her som egentlig underbygger det jeg selv har ment hele tiden. Takk for svar. |
![]() |
![]() |
![]() |
|
|