Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Å forholde seg til datter i pubertet

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 16-09-08, 11:14   #1
ladder
Nybegynner

Medlem siden: Sep 2008
ladder har et hav av muligheter foran seg
Standard

Å forholde seg til datter i pubertet

Datteren min er 11 år og begynner nå å få synlige tegn på pubertet. Å ta av seg alle klær i mitt nærvær når hun skifter, skal dusje, osv har hun aldri vært sjenert for og er det forsatt ikke. Bør jeg likevel begynne å vise respekt og forlate rommet/badet nå hun skifter? Før eller siden vil hun jo garantert være alene. Ellers skal jeg ikke bry meg om det og kanskje på den måten signalisere at nakenhet er noe helt naturlig.

Det ser ut til at jeg trenger noen råd her.

ladder er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-09-08, 11:25   #2
Skilpadda
flisespikker

Skilpadda sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 675
Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Å forholde seg til datter i pubertet

Hvis ikke datteren din synes det er ubehagelig, synes jeg ikke du trenger å forlate rommet for hennes del, men hvis du selv synes det mest naturlige er å gå ut, kan du jo bare gjøre det. Folk har ulike grenser på slikt, og det er jo også helt greit.

Gammel 16-09-08, 11:25   #3
skyfri
.

skyfri sin avatar

skyfri er virkelig godt liktskyfri er virkelig godt liktskyfri er virkelig godt liktskyfri er virkelig godt liktskyfri er virkelig godt liktskyfri er virkelig godt liktskyfri er virkelig godt liktskyfri er virkelig godt liktskyfri er virkelig godt liktskyfri er virkelig godt likt
Standard

Opprinnelig lagt inn av ladder, her.

Ellers skal jeg ikke bry meg om det og kanskje på den måten signalisere at nakenhet er noe helt naturlig.

Det ser ut til at jeg trenger noen råd her.

Nå har ikke jeg så store barn selv enda, men inntil videre tror jeg jeg ville gjort slik som du beskriver her. De fleste blir tidsnok sjenerte og "flaue" for å vise kroppen sin.. Jeg tror de har god nytte av at vi som foreldre har et naturlig forhold til kropp og nakenhet

skyfri er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-09-08, 11:31   #4
ladder
Nybegynner

Standard

Opprinnelig lagt inn av skyfri, her.

De fleste blir tidsnok sjenerte og "flaue" for å vise kroppen sin..

Joda, det er rett, men er det en sjanse for at hun da plutselig ser tibake med vemmelse på tiden jeg så henne naken mens hun var pubertet?

Selv så jeg ikke problemstillingen før jeg plutselig ble "tipset" om at det kunne være lurt å gi henne tid alene når hun er naken.

Gammel 16-09-08, 11:35   #5
Ibidelma
sporadisk

Ibidelma sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Bodø
Ibidelma imponerer mange og er sikkert smartIbidelma imponerer mange og er sikkert smartIbidelma imponerer mange og er sikkert smartIbidelma imponerer mange og er sikkert smartIbidelma imponerer mange og er sikkert smartIbidelma imponerer mange og er sikkert smartIbidelma imponerer mange og er sikkert smartIbidelma imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Jeg ville være alene på badet fra jeg var rundt åtte år, husker at mamma kom på badet da jeg var 11 og skulle dusje. Ba henne om å gå ut, og ikke i en vennlig tone! Var ganske så sint på henne for at hun kom inn på badet og husker det virkelig den dag idag. Men så fikk jeg mensen som 11 åring også...og det markerte virkelig et skille.

Men om jenta di ikke ser ut til å bry seg med det, så gjør det sikkert ingenting =) Dere kan jo ta en liten forsiktig prat om det?

Gammel 16-09-08, 11:43   #6
Shamu
På opplading

Shamu sin avatar

Medlem siden: Oct 2007
Hvor: Flekkefjord
Shamu er virkelig godt liktShamu er virkelig godt liktShamu er virkelig godt liktShamu er virkelig godt liktShamu er virkelig godt liktShamu er virkelig godt liktShamu er virkelig godt liktShamu er virkelig godt liktShamu er virkelig godt liktShamu er virkelig godt likt
Standard

Jeg syns ikke man skal gjøre noe som idag er naturlig unaturlig.
Du merker fort om hun har behov for å være alene.

- Museskritt er også skritt. -
Shamu er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-09-08, 11:49   #7
Søster
kåt vikingbrud

Søster sin avatar

Hvor: Østlandet
Søster er virkelig godt liktSøster er virkelig godt liktSøster er virkelig godt liktSøster er virkelig godt liktSøster er virkelig godt liktSøster er virkelig godt liktSøster er virkelig godt liktSøster er virkelig godt liktSøster er virkelig godt liktSøster er virkelig godt likt
Standard

Shamu er vis. Ingen vits å signalisere at "nå er det på tide at du blir flau over kroppen din", en del ungdommer er rett og slett ikke flaue ovenfor mamman sin heller, så det tror jeg du rolig kan avvente og la henne styre selv.

Unger: 05 og 07. Gubbe: 77. Dugandes kone ønskes.
Søster er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-09-08, 11:53   #8
Filifjonka
Fortynnet

Filifjonka sin avatar

Blogginnlegg: 297
Filifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

De pleier å si tydelig fra når det er på tide å forlate badet. Jeg ville nok ikke forandret på noe før hun selv tok initiativet.
Hvis ikke det var for min egen del, liksom.

Filifjonka er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-09-08, 11:53   #9
Benzo
Teller ned

Benzo sin avatar

Benzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt av
Standard

Det kommer litt an på hvor usjenerte dere er i dag, synes jeg. Hvis hun er vant til at dere svinser nakne om hverandre på badet, slik som vi gjør, ville jeg ventet til hun gir signaler om at dette ikke er ok lenger. Jeg hadde en periode på et par år, hvor jeg ikke ville at moder'n eller søsteren min skulle se meg naken, men det gikk over i 14-års alderen.

Benzo er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-09-08, 11:53   #10
Skilpadda
flisespikker

Skilpadda sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 675
Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Søster, her.

Shamu er vis. Ingen vits å signalisere at "nå er det på tide at du blir flau over kroppen din", en del ungdommer er rett og slett ikke flaue ovenfor mamman sin heller, så det tror jeg du rolig kan avvente og la henne styre selv.

Nå vet vi forsåvidt ikke om ladder er en mamma eller pappa. Ville du synes det gjorde forskjell om det var en far som spurte? (Bare interessert i hvordan folk tenker om dette.)

Jeg er selvsagt enig i at man ikke skal signalisere at barna skal være flau eller skamme seg over kroppen sin. Men jeg synes man som forelder har rett til respekt for sin egen bluferdighet også. Og dersom man selv synes det begynner å føles unaturlig eller til og med ubehagelig å være naken sammen med barna eller at de er nakne sammen med en, så ser jeg ikke noe galt i å trekke seg litt unna uten å lage noe større oppstyr rundt det.

Gammel 16-09-08, 11:57   #11
Obelix
Ferdig!

Obelix sin avatar

Obelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt av
Standard

Her er også puberteten i full blomst hos 10,5 åringen.
HUn er langt i fra flau over det overfor oss. Nesten litt i overkant åpen.
Her er det fortsatt: " Mamma kom å kjenn på puppene mine ( på druestørrelse), se jeg har hår både her og der osv." Hun er litt mer sjenert når det kommer til å vise faren alt det nye som skjer med kroppen.

Jeg tipper hun sier ifra hvis hun ønsker å være alene på badet. Hun vil gjerne være alene; LES: ikke ha lillebroren flyvende på badet når hun dusjer.

Ellers sier jeg som Shamu.

Obelix er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-09-08, 12:05   #12
Søster
kåt vikingbrud

Søster sin avatar

Hvor: Østlandet
Søster er virkelig godt liktSøster er virkelig godt liktSøster er virkelig godt liktSøster er virkelig godt liktSøster er virkelig godt liktSøster er virkelig godt liktSøster er virkelig godt liktSøster er virkelig godt liktSøster er virkelig godt liktSøster er virkelig godt likt
Standard

Opprinnelig lagt inn av Skilpadda, her.

Nå vet vi forsåvidt ikke om ladder er en mamma eller pappa. Ville du synes det gjorde forskjell om det var en far som spurte? (Bare interessert i hvordan folk tenker om dette.)

Jeg er selvsagt enig i at man ikke skal signalisere at barna skal være flau eller skamme seg over kroppen sin. Men jeg synes man som forelder har rett til respekt for sin egen bluferdighet også. Og dersom man selv synes det begynner å føles unaturlig eller til og med ubehagelig å være naken sammen med barna eller at de er nakne sammen med en, så ser jeg ikke noe galt i å trekke seg litt unna uten å lage noe større oppstyr rundt det.

Nei, det gjør jo ikke noen forskjell for meg om H.I er mamma eller pappa. (Jeg bare gikk ut fra at det var en mamma som skreiv. :forutintatt: ) Ellers har du et godt poeng med de voksnes bluferdighet, det hadde jeg ikke tenkt på. Men selvsagt har voksne også lov til å trekke seg unna nakenhet når/hvis det føles ubehagelig for dem. Man skal jo ikke trasse seg til å være så innmari naturlig at man har det litt ekkelt selv. (mitt eldste barn er tre og et halvt, problemstillingen er veldig teoretisk ennå.)

Unger: 05 og 07. Gubbe: 77. Dugandes kone ønskes.
Søster er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-09-08, 14:49   #13
ladder
Nybegynner

Standard

Opprinnelig lagt inn av Skilpadda, her.

Nå vet vi forsåvidt ikke om ladder er en mamma eller pappa. Ville du synes det gjorde forskjell om det var en far som spurte? (Bare interessert i hvordan folk tenker om dette.).

Godt poeng. Jeg er faren hennes.

Gammel 16-09-08, 23:20   #14
Mams
er grønn og fin.

Mams sin avatar

Hvor: Akershus
Blogginnlegg: 8
Mams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtid
Standard

De sier i fra når du ikke er velkommen lengre.
Det varierer veldig i alder (når sier jeg det med erfaring kun som guttemamma da).
SÅ lenge de ikke bryr seg så synes jeg ikke man skal gjøre det heller.

Gammel 17-09-08, 21:59   #15
ladder
Nybegynner

Standard

Mange fornuftige betraktninger her som egentlig underbygger det jeg selv har ment hele tiden. Takk for svar.

Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 01:41.