Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Tar du vare på dine introverte bekjentskap?

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 28-09-08, 15:53   #1
Dronningen
Pauset

Medlem siden: Oct 2007
Dronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtid
Standard

Tar du vare på dine introverte bekjentskap?

Du som er sosial, åpen og utadvent. Tar du vare på dine introverte bekjente?

http://www.theatlantic.com/doc/200303/rauch

Dronningen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-09-08, 16:01   #2
Teofelia
Bedreviter

Teofelia sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 391
Teofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Tar du vare på dine introverte bekjentskap?

Tja, min beste venninne er introvert, og jeg tror jeg tar brukbart vare på henne, men jeg ser ikke helt dette i henne da:

Sitat:

Do you know someone who needs hours alone every day? Who loves quiet conversations about feelings or ideas, and can give a dynamite presentation to a big audience, but seems awkward in groups and maladroit at small talk? Who has to be dragged to parties and then needs the rest of the day to recuperate? Who growls or scowls or grunts or winces when accosted with pleasantries by people who are just trying to be nice?

Teofelia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-09-08, 16:07   #3
Dronningen
Pauset

Dronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtid
Standard

Opprinnelig lagt inn av Teofelia, her.

Tja, min beste venninne er introvert, og jeg tror jeg tar brukbart vare på henne, men jeg ser ikke helt dette i henne da:

Nei det er vel ulike grader. Sitatet ditt er derimot veldig mye meg.

Gammel 28-09-08, 16:09   #4
Skvetten
Passiv

Standard

Det tror jeg at jeg gjør, men noen ganger er det litt vanskelig siden jeg er såpass utadvendt og sosial selv.

Svar med sitat
Gammel 28-09-08, 16:23   #5
era
Bør lage seg en tittel selv

era sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: østfold
era har mye å være stolt avera har mye å være stolt avera har mye å være stolt avera har mye å være stolt avera har mye å være stolt avera har mye å være stolt avera har mye å være stolt avera har mye å være stolt avera har mye å være stolt avera har mye å være stolt avera har mye å være stolt av
Standard

selvfølgelig, hvem ellers er i stand til å høre på mine endeløse monologer om me myself and I ?

era er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-09-08, 16:30   #6
Teofelia
Bedreviter

Teofelia sin avatar

Blogginnlegg: 391
Teofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Hmm … Jeg har flere introverte venner, og det er ingen av dem som jeg vil omtale som påfallende fåmælte akkurat. Jeg tror ikke egentlig det er det som er malen for om man er introvert eller ekstrovert.

Teofelia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-09-08, 17:04   #7
Dronningen
Pauset

Standard

Opprinnelig lagt inn av Teofelia, her.

Hmm … Jeg har flere introverte venner, og det er ingen av dem som jeg vil omtale som påfallende fåmælte akkurat. Jeg tror ikke egentlig det er det som er malen for om man er introvert eller ekstrovert.

Nei jeg kan skravle i timesvis med én venn, men blir veldig stille grupper av ukjente. Jeg trodde før at jeg måtte dra ut og treffe folk f.eks. barseltreff, for ikke å være helt asosial. Jeg gikk med en forestilling om at jeg måtte gjøre en del ting som jeg egentlig hadde problemer med, for å komme over en del av mine personlighetstrekk. At jeg var unormal og asosial, og at det var galt på en måte. Dette varte faktisk helt fram til nå nylig. Jeg leste en del artikler, og fikk faktisk en "oppvåkning", da jeg forstod at mye av det "rare" ved meg, var ganske vanlig for mange.

Gammel 28-09-08, 17:15   #8
007
© All rights reserved

007 sin avatar

Hvor: Vest
Blogginnlegg: 57
007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg tror ikke jeg har noen introverte venner.

007 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-09-08, 17:41   #9
Niobe
Personlig pessimist

Niobe sin avatar

Blogginnlegg: 11
Niobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Men det er viktig å skille her: man kan være introvert og utadvendt og sosial. Introvert/ekstrovert sier egentlig bare noe om hvor man "lader batteriene". Der introverte trenger tid for seg selv for å hente energi, henter ekstroverte energi sammen med andre.

Men en introvert kan være utpreget sosial og utadvendt likevel, og en ekstrovert være stille i store forsamlinger.

Det er vanlig å sette likhetstegn mellom introvert/innadvendt og ekstrovert/utadvendt, men dette blir ikke riktig.

Jeg er introvert, og har nok flere introverte enn ekstroverte venner. Vi trives veldig godt sammen.

Gammel 28-09-08, 19:53   #10
Dronningen
Pauset

Standard

Opprinnelig lagt inn av Niobe, her.

Men det er viktig å skille her: man kan være introvert og utadvendt og sosial. Introvert/ekstrovert sier egentlig bare noe om hvor man "lader batteriene". Der introverte trenger tid for seg selv for å hente energi, henter ekstroverte energi sammen med andre.

Men en introvert kan være utpreget sosial og utadvendt likevel, og en ekstrovert være stille i store forsamlinger.

Det er vanlig å sette likhetstegn mellom introvert/innadvendt og ekstrovert/utadvendt, men dette blir ikke riktig.

Jeg er introvert, og har nok flere introverte enn ekstroverte venner. Vi trives veldig godt sammen.

Det med energi er viktig, men dekker jo ikke alt ved begrepet. Hvis du leser den artikkelen, så beskriver den mange særtrekk som kan være tilstede.

Har du forresten dekning for det med at introverte kan være utpreget sosiale? I så fall vil jeg tro at det er med nære venner eller mennersker de har mye til felles med, og gjerne få om gangen. Det er jo også grader av alt.

Mannen min er nok også introvert, men han er mer utadvent enn meg. Jeg kan godt trives sammen med ekstroverte, hvis vi har noe til felles av interesser.

Gammel 28-09-08, 19:58   #11
Niobe
Personlig pessimist

Niobe sin avatar

Blogginnlegg: 11
Niobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Electronica, her.

Det med energi er viktig, men dekker jo ikke alt ved begrepet. Hvis du leser den artikkelen, så beskriver den mange særtrekk som kan være tilstede.

Har du forresten dekning for det med at introverte kan være utpreget sosiale? I så fall vil jeg tro at det er med nære venner eller mennersker de har mye til felles med, og gjerne få om gangen. Det er jo også grader av alt.

Mannen min er nok også introvert, men han er mer utadvent enn meg. Jeg kan godt trives sammen med ekstroverte, hvis vi har noe til felles av interesser.

Dekning og dekning; jeg var på MB-kurs for to uker siden, og dette ble behørig dekket. Dette ble faktisk tatt opp spesielt, siden mange utpreget sosiale på kurset var i tvil om de faktisk kunne være introverte. Men ikke dekning utover det, nei.

Min venninne er et typisk eksempel; introvert, men utpreget sosial og menneskekjær. Men har altså behov for "egentid" for å lade, mellom slagene. (Jeg er nøye på å la henne få denne tiden, for hun er ikke spesielt festlig om hun går tom. Ikke jeg heller, har hørt. )

Sist redigert av Niobe : 28-09-08 kl 20:05.
Niobe er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-09-08, 20:04   #12
Ru
Protonterapeut

Ru sin avatar

Hvor: Hundremeterskogen
Blogginnlegg: 935
Ru har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Liven, her.

Jeg tror ikke jeg har noen introverte venner.

Jeg vet om opp til flere.
(Nei, jeg er definitivt ikke en av dem. )

Gammel 28-09-08, 20:09   #13
Che
Har tro på forbedring

Che sin avatar

Hvor: "Cuba"
Blogginnlegg: 293
Che har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg er gift med en relativt introvert kar. Jeg tror han synes det er mer vanskelig å forholde seg til at jeg er så ekstremt ekstrovert som jeg er enn omvendt.

Gammel 28-09-08, 20:17   #14
Siri
seru

Siri sin avatar

Hvor: uren luren
Blogginnlegg: 8
Siri imponerer mange og er sikkert smartSiri imponerer mange og er sikkert smartSiri imponerer mange og er sikkert smartSiri imponerer mange og er sikkert smartSiri imponerer mange og er sikkert smartSiri imponerer mange og er sikkert smartSiri imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Opprinnelig lagt inn av Electronica, her.

Her kjenner jeg meg godt igjen, men jeg håper da virkelig ikke at mine ekstroverte venner føler at de må "ivareta mitt bekjentskap..." Jeg har stort sett kun ekstroverte venner av en eller annen grunn. Kanskje forklaringen ligger her?

Opprinnelig lagt inn av era, her.

selvfølgelig, hvem ellers er i stand til å høre på mine endeløse monologer om me myself and I ?

Sist redigert av Siri : 28-09-08 kl 20:23.
Siri er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-09-08, 20:54   #15
Appelsin
Søt og rar

Appelsin sin avatar

Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Bergen
Blogginnlegg: 266
Appelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtid
Standard

Jeg er introvert,
men har en veldig ekstrovert jobb, om det går an å si det sånn
så på fritiden (= når barna har lagt seg og mannen forhåpentligvis er på joggetur) er jeg nødt til å dyrke introvert-heten min

Det er velig teit, for jeg oppsøker sjelden venner når jeg har det travelt og ser mange mennesker i ukedagene, og har en tendens til å miste kontakten med de jeg liker aller best, bare fordi de er "folk"
- hvis noen forstod dette surret her

Gammel 28-09-08, 21:00   #16
Maverick

Maverick sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 1282
Maverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Det era sa.

Altså, selv om de er introverte føler jeg ikke at jeg som ekstrovert har et ekstra ansvar for å bevare vennskapet.

Maverick er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-09-08, 21:12   #17
Pebbles
By the Sea

Pebbles sin avatar

Medlem siden: Mar 2007
Blogginnlegg: 186
Pebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Det era og aC sa!

Snodig vinkling. Er introverte mennesker noen som "skal tas vare på"?
Om det kan være slik at man som ekstrovert kan ha vanskelig for å sette seg inn i introvertes oppførsel og behov, så er det jo akkurat likt den andre veien.
I mine yngre dager la jeg ofte bånd på min utadventhet og snakkesalighet pga av misbilligende blikk fra venner som stort sett ikke snakket i grupper. Jeg følte at jeg måtte skjerpe meg og ta hensyn til de stille - kanskje de var stille pga meg - at jeg tok alt som var av taletid til disposisjon, liksom.
Så ved et par anledninger holdt jeg helt kjeft. Hele kvelden. Men mine introverte venner sa ikke noe mer av den grunn. Heller mindre faktisk. Så nå har jeg heldigvis konkludert at utover normal høflig og empatisk væremåte, er ikke andre menneskers liv, hverdag og væremåte mitt ansvar.

Gammel 28-09-08, 21:19   #18
Skilpadda
flisespikker

Skilpadda sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 676
Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av alfaCharlie, her.

Altså, selv om de er introverte føler jeg ikke at jeg som ekstrovert har et ekstra ansvar for å bevare vennskapet.

Jeg skummet bare den aktuelle artikkelen, men den virket ganske, um, humoristisk spissformulert på meg. Jeg mener,

Sitat:

Second, when you see an introvert lost in thought, don't say "What's the matter?" or "Are you all right?"

Third, don't say anything else, either.

- jeg antar jo at forfatteren ikke seriøst mener at man skal ivareta sine introverte venner ved å ikke snakke til dem.

Jeg er ellers introvert, og temmelig sosial, på grensen til direkte skravlete, og til dels også i grupper med folk jeg ikke kjenner så godt. Men det passer meg best at denslags ikke skjer så ofte. Jeg har forholdsvis mye mer bruk for alenetid enn for vennetid, selv om venner er veldig viktige for meg og jeg setter veldig stor pris på å skravle over et par øl eller kaffekopper.

Gammel 28-09-08, 21:45   #19
007
© All rights reserved

007 sin avatar

Hvor: Vest
Blogginnlegg: 57
007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Lille Ru, her.

Jeg vet om opp til flere.

Joa, men jeg ser dem ikke så ofte. Og jeg tror de klarer seg bra.

007 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-09-08, 21:49   #20
Toffskij
kamerat

Toffskij sin avatar

Blogginnlegg: 694
Toffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Skilpadda, her.

Jeg er ellers introvert, og temmelig sosial, på grensen til direkte skravlete, og til dels også i grupper med folk jeg ikke kjenner så godt. Men det passer meg best at denslags ikke skjer så ofte. Jeg har forholdsvis mye mer bruk for alenetid enn for vennetid, selv om venner er veldig viktige for meg og jeg setter veldig stor pris på å skravle over et par øl eller kaffekopper.

Du er jammen en underlig skrue.

Ellers syntes jeg artikkelen balanserte på randen av sutrete, men jeg er jo for så vidt enig i at en del ting i samfunnet er litt vel lagt opp til at alle skal være ekstroverter. Jeg har f.eks. mine mørke mistanker til grunnskolen og diverse fritidsaktiviteter for barn.

Jeg trives forresten voldsomt godt i små grupper med en ekstrovert eller to involvert, sånn at jeg kan kose meg med å file på og plassere onelinerne mine mens de holder praten i gang.

“Do you find it easy to get drunk on words?"
"So easy that, to tell you the truth, I am seldom perfectly sober.”
(Dorothy L. Sayers, Gaudy Night)
Toffskij er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 00:17.