Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Skikk og bruk når man selger ting på FP

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 19-10-08, 08:57   #1
Mei
Har fått viljen sin

Mei sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 397
Mei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtid
Standard

Skikk og bruk når man selger ting på FP

Jeg har den siste tiden vært litt forundret over prosessen i en del salg, og oppførselen til en del av de som selger ting her inne. Jeg lurer rett og slett på om jeg har misforstått noen uskrevne regler, og ønsker meg deres synspunkter på følgende kasus;

1) Noen legger ut en tråd på "ønskes" om et spesifikt plagg i en spesifik størrelse. En annen bruker svarer at hun har plagget, hvorpå en tredje bruker sier at hun vil kjøpe det. Plagget blir solgt til bruker nummer tre før brukeren som la ut tråden har svart.

2) Noen legger ut et klesplagg til salgs. En bruker har spørsmål om plagget. En annen bruker skriver "jeg kjøper det" . Plagget blir solgt til bruker nummer to før bruker nummer en har fått svar på spørsmålene sine.

3) En bruker legger ut en ting og spør om det er interesse for denne. To brukere melder sin interesse og den som selger vil ha budrunde. En av de som var interessert legger inn bud og kjøper setter en frist og selger til denne før den andre som var interessert har fått tid å logge på/svare/legge inn bud.

Mei er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-10-08, 09:09   #2
Fibi
Prematurmamma

Fibi sin avatar

Medlem siden: Mar 2007
Hvor: Sanniss, Rogaland
Blogginnlegg: 11
Fibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Skikk og bruk når man selger ting på FP

Jeg syns nå at det er første interesserte som burde få produktet i de to første tilfellene. Og i det tredje syns jeg at begge interesserte burde få legge inn bud.

Podcaster for Kjerringrådet - Helt uten filter (@Kjerringraadet)

Fibi er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-10-08, 09:10   #3
Blondie
ctrl+z

Blondie sin avatar

Blogginnlegg: 228
Blondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg aner veldig at jeg er på linje med deg her, zol. Jeg tror vel kanskje det bunner i overivrighet eller tankeløshet, men jeg har gjort meg de samme tankene.

Gammel 19-10-08, 09:47   #4
Left
Passiv

Standard

Samme her ja.
Det er ikke sikkert alle sitter her inne 24/7, så folk må jo få en sjanse til å svare før det blir solgt til nestemann.

Svar med sitat
Gammel 19-10-08, 09:52   #5
kokosbolle
Har bakt søte kaker

kokosbolle sin avatar

Medlem siden: Oct 2007
Hvor: Den fineste byen
Blogginnlegg: 696
kokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av zol, her.

Jeg har den siste tiden vært litt forundret over prosessen i en del salg, og oppførselen til en del av de som selger ting her inne. Jeg lurer rett og slett på om jeg har misforstått noen uskrevne regler, og ønsker meg deres synspunkter på følgende kasus;

1) Noen legger ut en tråd på "ønskes" om et spesifikt plagg i en spesifik størrelse. En annen bruker svarer at hun har plagget, hvorpå en tredje bruker sier at hun vil kjøpe det. Plagget blir solgt til bruker nummer tre før brukeren som la ut tråden har svart.
Dette høres jo helt ulogisk og litt frekt ut! Det er jo den som har lagt ut ønskeseg-tråden som skal ha plagget. Men selvsagt, tar det veeldig lang tid før den som har laget tråden svarer, kan man jo vurdere å legge inn egen salgsannonse, slik at salget blir mer rettferdig.

2) Noen legger ut et klesplagg til salgs. En bruker har spørsmål om plagget. En annen bruker skriver "jeg kjøper det" . Plagget blir solgt til bruker nummer to før bruker nummer en har fått svar på spørsmålene sine.
Dette er heller ikke greit synes jeg. Man bør ta seg tid til å svare på spørsmålet til den første brukeren, og så se om denne vil ha plagget.

3) En bruker legger ut en ting og spør om det er interesse for denne. To brukere melder sin interesse og den som selger vil ha budrunde. En av de som var interessert legger inn bud og kjøper setter en frist og selger til denne før den andre som var interessert har fått tid å logge på/svare/legge inn bud.
Det bør settes en rimelig frist, slik at begge interessentene får tid til å sjekke budrunden. Kanskje 24 timer?

Sånn, da har jeg svart i quoten.

minibolle mai 2012
kokosbolle er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-10-08, 09:55   #6
polarjenta
Tittel og tittel....

polarjenta sin avatar

Hvor: Vesterålen
Blogginnlegg: 66
polarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt av
Standard

Nr 1: Jeg syns jo at den som har etterlyst plaget bør få mulighet til å svare. For min egen del så svarer jeg ikke engang i en slik tråd fordi jeg mener at det først og fremst er etterlyserens tråd. Det eneste måtte være å gi signal om at dersom ikke førstnevnte ønsker plagget så er det noe jeg kunne tenkt meg.

Nr 2: Da syns jeg at bruker nr 1 som har stilt spørsmål bør få svar på disse og muligheten til å kjøpe plagget. I mitt hode er det logisk at man har et ønske om å kjøpe plagget når man har spørsmål til det og da bør man ha førsterett.

Nr 3: Her er jeg litt mer usikker. JEg syns iallefall det bør settes såpass lang frist at begge har mulighet til å komme med bud. Men om jeg som potensiell kjøper ikke logget på meg på et par dager så ville jeg hatt forståelse for at plagget var solgt til noen andre i løpet av den tiden. En frist på et døgn eller så syns jeg nok det bør være.

polarjenta er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-10-08, 09:55   #7
Teofelia
Bedreviter

Teofelia sin avatar

Blogginnlegg: 391
Teofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg skjønner godt at selger gjerne vil selge til første og beste som kjøper. Man legger jo ut ting for salg for å bli kvitt det. Det er jo ikke et samfunnsgode, som på død og liv skal være rettferdig. Min erfaring er at det ikke lønner seg å vente med å selge: Da risikerer du at førstemann ikke vil ha tingen likevel og at andremann har mistet interessen i mellomtiden. Jeg har derfor full forståelse for at man selger til førstemann som sier "Jeg slår til".

Når det gjelder det første eksempelet, så er det kanskje litt mer i gråsonen, men det er vel neppe noen FP-trend, men mer av et enkelteksempel?

Teofelia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-10-08, 09:56   #8
malena

malena sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
malena er et navn som alle kjenner tilmalena er et navn som alle kjenner tilmalena er et navn som alle kjenner tilmalena er et navn som alle kjenner tilmalena er et navn som alle kjenner tilmalena er et navn som alle kjenner tilmalena er et navn som alle kjenner tilmalena er et navn som alle kjenner tilmalena er et navn som alle kjenner tilmalena er et navn som alle kjenner tilmalena er et navn som alle kjenner til
Standard

Enig med deg, zol.

Men jeg synes også det er en uting når folk skriver feks "venter på bilder" og med det mener at plagget dermed er reservert til dem til de evt sier de ikke skal ha det.

Gammel 19-10-08, 10:20   #9
Dixie Diner
Nymotens gammeldags

Dixie Diner sin avatar

Hvor: Stavanger
Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Enig med deg. Om jeg har lyst på et plagg og en annen bruker har lagt ut ønsketråden, svarer jeg gjerne "jeg er interessert i plagget om ikke hovedinnlegger er interessert".
Jeg har fått en dårlig uvane når det gjelder kjøp; jeg glemmer alltd å sende PM tilbake om at plaggene er mottatt.

Gammel 19-10-08, 10:24   #10
Blondie
ctrl+z

Blondie sin avatar

Blogginnlegg: 228
Blondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Iset, her.

Jeg har fått en dårlig uvane når det gjelder kjøp; jeg glemmer alltd å sende PM tilbake om at plaggene er mottatt.

Uff ja, det er jeg dårlig på også.

Gammel 19-10-08, 10:58   #11
MegaMie
Multitaskingmaniac

MegaMie sin avatar

Medlem siden: Dec 2007
Hvor: Ut mot havet
Blogginnlegg: 162
MegaMie er et glitrende lys på stjernehimmelenMegaMie er et glitrende lys på stjernehimmelenMegaMie er et glitrende lys på stjernehimmelenMegaMie er et glitrende lys på stjernehimmelenMegaMie er et glitrende lys på stjernehimmelenMegaMie er et glitrende lys på stjernehimmelenMegaMie er et glitrende lys på stjernehimmelenMegaMie er et glitrende lys på stjernehimmelenMegaMie er et glitrende lys på stjernehimmelenMegaMie er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Dette har jeg også tenkt på og vi er nok på samme linje her Zol. Men jeg vet også at mange mener det er førstemann som sier "ja takk" som skal få varen. Jeg ønsker å kunnes stille et spørsmål før jeg evnt takker ja til kjøpet.

Jeg er også sløv på å si at varen er mottat. Men det skal sies at jeg har vært storfornøyd med alt jeg har kjøpt her inne på FP!

Gammel 19-10-08, 11:05   #12
Stompa
50 & somewhat fab

Stompa sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Nordpå
Stompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtid
Standard

Jeg har reagert på det samme som deg, zol. Jeg tenker sånn at hvis man har et spørsmål har man stilt seg i køen og bør gå foran nestemann som melder sin interesse så lenge man er innom igjen innen rimelig tid (innenfor et døgn, kanskje?). Får man svar i en tråd på Ønsker synes jeg det er en selvfølge at man står først i køen. Det tredje eksempelet har jeg ikke registrert, men det høres merkelig ut.

Gammel 19-10-08, 11:09   #13
Kirsebær
Guardian of the galaxy

Kirsebær sin avatar

Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 85
Kirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Teofelia, her.

Jeg skjønner godt at selger gjerne vil selge til første og beste som kjøper. Man legger jo ut ting for salg for å bli kvitt det. Det er jo ikke et samfunnsgode, som på død og liv skal være rettferdig. Min erfaring er at det ikke lønner seg å vente med å selge: Da risikerer du at førstemann ikke vil ha tingen likevel og at andremann har mistet interessen i mellomtiden. Jeg har derfor full forståelse for at man selger til førstemann som sier "Jeg slår til".

Når det gjelder det første eksempelet, så er det kanskje litt mer i gråsonen, men det er vel neppe noen FP-trend, men mer av et enkelteksempel?

Signerer Teo. Nå selger ikke jeg noe særlig her inne, men om jeg skulle solgt noe hadde jeg helt klart solgt til den første som var klar til å betale.

Gammel 19-10-08, 11:13   #14
Siwa
Bør lage seg en tittel selv

Siwa sin avatar

Medlem siden: Aug 2008
Hvor: Trondheim
Siwa er populærSiwa er populærSiwa er populærSiwa er populærSiwa er populær
Standard

Vi tenker nok likt Zol for dette har slått meg også

storesøster 96
Siwa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-10-08, 11:15   #15
emm
Men først, kaffe!

emm sin avatar

emm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Signerer Teo, jeg synes det er helt greit at man bruker det som en slags "finn.no", førstemann til mølla, den som selger får bestemme hvordan det blir. Det kan dessuten være endel dialog man ikke ser som foregår via PM også, og da har man ikke hele bildet.

emm er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-10-08, 11:17   #16
Filifjonka
Fortynnet

Filifjonka sin avatar

Blogginnlegg: 297
Filifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av emm, her.

Signerer Teo, jeg synes det er helt greit at man bruker det som en slags "finn.no", førstemann til mølla, den som selger får bestemme hvordan det blir. Det kan dessuten være endel dialog man ikke ser som foregår via PM også, og da har man ikke hele bildet.

Enig. Og hvis man virkelig er interessert, men har et spørsmål, så går det jo an å prøve seg med "Jeg er interessert, men lurer på ... Kan du reservere den til jeg har fått svar på dette?"

Sist redigert av Filifjonka : 19-10-08 kl 11:27.
Filifjonka er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-10-08, 11:18   #17
Mei
Har fått viljen sin

Mei sin avatar

Blogginnlegg: 397
Mei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtid
Standard

Opprinnelig lagt inn av Teofelia, her.

Mener du dette også dersom man eksplisitt har sagt "jeg er interessert" i tråden eller på PM? Hva med tredje eksempel? Er fks 4 timer en grei frist å sette på å legge inn bud, sent en lørdags kveld?

Sist redigert av Mei : 19-10-08 kl 11:24.
Mei er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-10-08, 11:18   #18
kokosbolle
Har bakt søte kaker

kokosbolle sin avatar

Medlem siden: Oct 2007
Hvor: Den fineste byen
Blogginnlegg: 696
kokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av emm, her.

Men er det ikke da greit at selgeren skriver et nytt innlegg i salgstråden som forteller at plagget er solgt via PM som kom før første interessent i tråden?
Hvis selger bare skriver solgt, kan man jo ikke være sikker på hva som har skjedd. Det er helt ok for meg at den som først tar kontakt, via PM eller innlegg, får kjøpe, men det er kjekt å vite hva som har skjedd, så man ikke føler seg forbigått i køen.

minibolle mai 2012
kokosbolle er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-10-08, 11:19   #19
safran
saftig

safran sin avatar

Blogginnlegg: 18
safran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

I utgangspunktet tenker jeg som deg, zol, men Teofelia har gode poeng. Jeg har selv opplevd å gjøre det på den "riktige" måten (som jo tar lenger tid fordi de øverste skal få tid til å svare), for så å finne ut at de lenger ned trekker seg når de til slutt får tilbudet. Så står jeg igjen uten salg.

Gammel 19-10-08, 11:27   #20
Teofelia
Bedreviter

Teofelia sin avatar

Blogginnlegg: 391
Teofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av zol, her.

Mener du dette også dersom man eksplisitt har sagt "jeg er interessert" i tråden eller på PM?

Jeg synes ikke man "forplikter seg til å gi et rettferdig tilbud til alle" når man selger noe på FP, rett og slett. Jeg synes at den som legger ut noe for salg skal få lov til å sette premissene for salget. Og jeg syns "først til mølla" er et helt ok prinsipp.

Og jeg synes det er sutring når man ikke skjønner at den som først er villig til å forplikte seg til kjøp, blir den som får kjøpe varen.

Teofelia er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 17:02.