Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Hjem og utstyr > Stikkas barneutstyrshjørne

Er det jeg eller barnehagen som er snål

Stikkas barneutstyrshjørne Diskusjonsforum for utstyr til barn.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 27-10-08, 17:06   #21
Joika
Pauset

Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Internett
Blogginnlegg: 180
Joika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Er det jeg eller barnehagen som er snål

Opprinnelig lagt inn av Rypejenta, her.

Jeg synes tre lag med ull under dressen blir litt voldsomt. Blir klærne for tette så blir man fort kald og klam, det skal være litt luftig da luft isolerer. Hos oss er det samme temperatur som hos dere i tillegg til litt vind og regn. Eldste min bruker to sett ull under Reima høstdressen: ullundertøy og tykk ullgenser og ullbukse. Jeg synes Janus sin ullfrotte er ganske tynn, men hvis gutten din er veldig varm av seg kan det jo godt være at det holder. Minstemann har ullundertøy, ullfleecedress fra Nøstebarn og høstdress, det holder lenge foreløpig.

Ull blir ikke klamt. Men tre lag er helt hinsides. Så lenge man har ull innerst og noe mer fluffy over (fleece, strikkeplagg ol), så skal det mye til at man fryser uansett. Om ungen blir klam så er det fordi skallplagget (dressen) ikke puster godt nok. Sånn sett så vil jeg bruke høstdress lengst mulig. Den puster mye bedre.

Joika er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-10-08, 17:08   #22
Nin
MORMOR

Nin sin avatar

Medlem siden: Sep 2008
Nin er kulere enn de flesteNin er kulere enn de flesteNin er kulere enn de flesteNin er kulere enn de flesteNin er kulere enn de flesteNin er kulere enn de flesteNin er kulere enn de flesteNin er kulere enn de flesteNin er kulere enn de flesteNin er kulere enn de flesteNin er kulere enn de fleste
Standard

Det jeg synes er dumt i barnehagen vår er at de kler på ungene altfor mye, etter min mening.
Da jeg sto med poden i gangen i dag ble en liten frøken kledd på.
Bomullstrømpebukse og genser, strikket ulldress fra Reflex (tykk) og vinterdress utenpå der. Jeg synes det er altfor mye, hva skal hun ha på seg senere i vinter, det går jo ikke mer under dressen enn de hadde på i dag.
Sender jeg med poden vinterdress er jeg redd de kler på han tre lag ull under dressen.
Og det nytter ikke å si ifra, for uansett hva jeg sier så gjør de motsatt. Det er altfor mange voksne, altfor mange vikarer om dagen og altfor mye kaos der.
Fredag hadde han tykk dress med seg, Reflex regndress med ullfleece. Det var vel 12 grader ute. Han har alltid rema høstdressen hengende også.
Under den hadde de på han ullundertøy og krinkelulldress fra janus. Da jeg leverte ga jeg beskjed om at krinkelulla skulle av før dressen gikk på fordi det var så varmt, alikevel hadde han den på da jeg kom og han var gjennomsvett.
Lue derimot hadde han ikke, kun hetta på genseren som er altfor liten til å dekke hodet.
Da jeg sa ifra om det, at jeg hadde gitt beskjed fikk jeg bare til svar at da var det sikkert en annen enn den jeg ga beskjed til som hadde kledd på ungen. Ang luer fikk jeg beskjed om at de ikke fant lue.
Jeg titter opp i hylla som vi sto ved siden av, peker og sier at her ligger det jo to stykker, en i ull og en i bomull. "ja da har de sikkert ikke sett dem".
Jeg tror jeg må ta en prat med de.
Men jeg er så dårlig på sånt.
Ikke flink til å si ifra, føler at jeg er en sånn masemamma når jeg gjør det.

Nin er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-10-08, 17:09   #23
Joika
Pauset

Joika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

http://www.discovery.no/Bekledning.htm

Gammel 27-10-08, 17:11   #24
Mei
Har fått viljen sin

Mei sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 397
Mei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtid
Standard

Sære greier. Storebror er ute hele dagen, og jeg får stadig høre at jeg pakker på han for mye. En dag forrige uke kom han hjem med bare tynt ullundertøy under trolldressen (som ikke har for). Da hadde de strippet av han tynn ullbukse og tynn ulljakke fordi han var så varm.

Du bestemmer hva han skal ha på, så lenge han ikke fryser. Vi har ikke foret vinterdress en gang vi. I barnehagen vår foretrekker de uforet dress med mange tynne lag under.

Mei er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-10-08, 17:12   #25
Nin
MORMOR

Nin sin avatar

Nin er kulere enn de flesteNin er kulere enn de flesteNin er kulere enn de flesteNin er kulere enn de flesteNin er kulere enn de flesteNin er kulere enn de flesteNin er kulere enn de flesteNin er kulere enn de flesteNin er kulere enn de flesteNin er kulere enn de flesteNin er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av Joika, her.

Det der skal kunne holde hele vinteren i praksis, med mindre han skal være ute i veldig mange minusgrader. Det du beskriver er omtrent det de bruker på polekspedisjoner.
Tynt skallplagg, isolerende mellomlag og ull innerst.

Det virker ikke som om barnehagen kan særlig mye om bekledning. Det er luften i klærne som varmer, ikke klærne i seg selv. Dermed så er det ikke alltid best å stappe på ungen mest mulig til enhver tid.

Amen.
Det der er det jeg kler han etter. Det der er det jeg har lest meg til ang bekledning og som jeg mente var riktig.
Jeg lar vinterdressen ligge hjemme. Basta!

Gammel 27-10-08, 17:16   #26
Joika
Pauset

Standard

Du får presisere at om de stapper dressen full, så blir den faktisk kald. Blir som å sove fullt påkledd i en sovepose på vinteren. Det er faktisk kaldere enn å sove naken (evt med ullundertøy da). Om de opplever kalde barn ofte (og mener det er derfor de må pakke de bedre inn), så si at om de kler på barna utelukkende ull og skallplagg, så skal det omtrent være umulig å fryse. Print ut informasjon om trelags beklendning til de.

Gammel 27-10-08, 17:36   #27
pixie
Fullverdig medlem

pixie sin avatar

Medlem siden: Feb 2007
Hvor: oslo
pixie har et hav av muligheter foran seg
Standard

Opprinnelig lagt inn av Tante Grønn, her.

Jeg har merket meg det samme. Mange har allerede funnet frem vinterdressen, og det virker veldig varmt på 2-3 åringene syns jeg.
Snuppa har ett lag med tynn ull, så ett lag med tykk ull/fleece og en høstdress utenpå. Hun er dog av den varme typen, og er veldig aktiv.

dette kjører jeg på også nå om dagen.....

pixie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-10-08, 17:37   #28
Left
Passiv

Standard

Vi har ikke begynt med vinterdress enda, og jeg kan ikke si jeg har sett så mange i barnehagen her som har det heller. Her har gutta på seg undertøysull, litt tykkere ull eller fleece utenpå, og høst/vårdress. Har ikke hørt noe om at de har vært kalde.
Vinterdressen får vente litt til synes jeg.

Svar med sitat
Gammel 27-10-08, 17:38   #29
Nin
MORMOR

Nin sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Joika, her.

Du får presisere at om de stapper dressen full, så blir den faktisk kald. Blir som å sove fullt påkledd i en sovepose på vinteren. Det er faktisk kaldere enn å sove naken (evt med ullundertøy da). Om de opplever kalde barn ofte (og mener det er derfor de må pakke de bedre inn), så si at om de kler på barna utelukkende ull og skallplagg, så skal det omtrent være umulig å fryse. Print ut informasjon om trelags beklendning til de.

Jeg skal gi beskjed. Forskjellen her er at det faktisk kun er min unge som har ull innerst, og har skalleplagg (reimadress).
Jeg ser de andre ungene har bomull innerst, så har de fleece eller ulldress utenpå der og bevernylondresser med for i.

Vi bor på bygda og her handler folk dresser på Cubus, lindex og kappahl.
Vi har en eneste butikk som selger reimadresser men de henger innerst i et hjørne, butikken er en kombinert dameundertøy og barneforretning. En dyr en så det er ikke dit folk går for å handle.
30 minutter unna er det stort senter med alt av Reima, troll og andre skikkelig gode dresser, men jeg ser aldri unger i sånt her.
Jeg så bilder fra en barnehage i Oslo, der hadde 90 prosent av ungene reima eller trolldresser på seg. Her har min unge det. Helt rart.

Bare jeg ikke virker belærende og blærete nå da. Jeg tror rett og slett ikke de har peiling på bekledning, i den forstand at den ulla ungen har er nok i massevis så lenge han har det og pustende ytterdress.
Jeg har sagt ifra en million ganger ang regntøy og gummistøvler og. "DET ER RESERVE. Dressen hans og gore texen hans er vanntett."
Alikevel trer de på regntøy og gummistøvler om det regner eller er vått, så nå har jeg fjernet det fra barnehagen.

Gammel 27-10-08, 17:41   #30
Blomst
nygift

Blomst sin avatar

Medlem siden: May 2008
Hvor: beste plassen
Blogginnlegg: 4
Blomst imponerer mange og er sikkert smartBlomst imponerer mange og er sikkert smartBlomst imponerer mange og er sikkert smartBlomst imponerer mange og er sikkert smartBlomst imponerer mange og er sikkert smartBlomst imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Altså på 6 grader synes jeg det høres ut som om du har kledd han etter forholdene, det er jo ull, kanskje de ikke er klar over det! Men hva med å spørre han selv, hvis han fryser så er det jo en annen ting og hvis han ikke har klaget på det synes jeg ikke det er noe å tenke på. Det er grusomt å gå å være for varm også.

Knoll & Tott 04 lykketrollet 10
Blomst er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-10-08, 17:44   #31
Anne C
Bør lage seg en tittel selv

Anne C sin avatar

Medlem siden: Sep 2007
Anne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg har ikke tatt med vinterdressen enda. Her går det i vanlig tøy med ulldress over og så høstdressen.

Anne C er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-10-08, 17:44   #32
Left
Passiv

Standard

Jeg tror faktisk ikke ungene mine hadde hatt bare "riktig" tøy heller, om ikke jeg hadde vært aktiv "forumis" - det var ordet sitt. Har vanket på diverse fora siden jeg ble gravid med storebror. Det begynte med Barnimagen og ballet på seg med etforummanikkesnakkerhøytom.
Ull hadde de nok hatt, men jeg vet ikke om jeg hadde kommet på at det er veldig viktig å ha vann og vindtett dress helt av meg selv.

Svar med sitat
Gammel 27-10-08, 17:45   #33
Nin
MORMOR

Nin sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Blomst, her.

Altså på 6 grader synes jeg det høres ut som om du har kledd han etter forholdene, det er jo ull, kanskje de ikke er klar over det! Men hva med å spørre han selv, hvis han fryser så er det jo en annen ting og hvis han ikke har klaget på det synes jeg ikke det er noe å tenke på. Det er grusomt å gå å være for varm også.

Det er det som er problemet. Han er ikke så god på å snakke ennå, og greier ikke å formidle om han er kald eller varm. Han svarer så klart ja eller nei hvis jeg spør om han er kald/varm, men svaret samsvarer ikke med hva som faktisk er tilfelle.
:liten gutt med spesielle behov:
Han er igang med å knekke språket nå, og det skal bli så deilig når han kan formidle skikkelig selv.

Gammel 27-10-08, 17:53   #34
Blomst
nygift

Blomst sin avatar

Medlem siden: May 2008
Hvor: beste plassen
Blogginnlegg: 4
Blomst imponerer mange og er sikkert smartBlomst imponerer mange og er sikkert smartBlomst imponerer mange og er sikkert smartBlomst imponerer mange og er sikkert smartBlomst imponerer mange og er sikkert smartBlomst imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Bare kjenn bak i nakken på han, det skal indikerere om de er varme eller kalde, og det kan de vel gjøre i bhg selv, uansett kjenner man selv sine egne barn best.

Knoll & Tott 04 lykketrollet 10
Blomst er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-10-08, 17:57   #35
Katta
maler

Katta sin avatar

Medlem siden: Jul 2008
Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 92
Katta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Akkurat nå er det sånn være ute at jeg kunne sendt ut ungene i både vinterdress med ullundertøy under og høstdress med ullundertøy + et mellomlag av ull eller fleece. Tenker det er ganske likeverdig påkledning egentlig...

Katta er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-10-08, 18:01   #36
Nin
MORMOR

Nin sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Katta, her.

Akkurat nå er det sånn være ute at jeg kunne sendt ut ungene i både vinterdress med ullundertøy under og høstdress med ullundertøy + et mellomlag av ull eller fleece. Tenker det er ganske likeverdig påkledning egentlig...

Ja hadde barnehagen enda holdt seg til ullundertøy under vinterdressen så skulle de gjerne fått den nå, men det vet jeg de ikke greier.

Gammel 27-10-08, 18:10   #37
Perhonen
Pessimistisk Optimist.

Perhonen sin avatar

Medlem siden: Jul 2007
Perhonen er et glitrende lys på stjernehimmelenPerhonen er et glitrende lys på stjernehimmelenPerhonen er et glitrende lys på stjernehimmelenPerhonen er et glitrende lys på stjernehimmelenPerhonen er et glitrende lys på stjernehimmelenPerhonen er et glitrende lys på stjernehimmelenPerhonen er et glitrende lys på stjernehimmelenPerhonen er et glitrende lys på stjernehimmelenPerhonen er et glitrende lys på stjernehimmelenPerhonen er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Jeg jobber i barnehage, og her var fire grader pluss da vi tok ut barna i dag. De har helårsdresser, det vil si tynne uforede reimadresser, som også er vanntette. Under der har de to sett med tynn ull (ullbody, ullstrømpebukse, ullgenser/bukse evt fleece), ull-labber, votter, lue, skjerf og så vintersko. Jeg ønsker meg at alle barna på småbarnsavdelingen hadde strikkede ullvotter, fins ikke bedre for de aller minste. Og vi sjekker jevnlig at barna ikke fryser eller er for varme. Barn er veldig forskjellige, og jeg kan jo ikke kle på barnet ekstra mye klær fordi jeg fryser. For barna er bevegeligheten kjempeviktig. Hvis de ikke har god bevegelighet klarer de heller ikke å holde varmen.

Perhonen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-10-08, 18:12   #38
Elisabet
Står på egne ben

Elisabet sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Elisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg sender ikke med noen vinterdress ennå. Jeg har sagt tydelig i fra at jeg tar ikke med noen vinterdress ennå, men at de bare skal justere hva de har under høstdressen. Vi har ullundertøy, og så enten tynn ulldress eller todelt fleece under høstdressen etter været. Ofte har han bare på en overdel ekstra i ull eller fleece under nå om dagen, bortsett fra om morgenen når det er ekstra kaldt har han ullbuksa under også utenpå longsen. Det jeg synes er viktigst er at de har noe godt opp i halsen og lue og evnt. tynne ullvotter. Da kan min holde seg varm i bare høstdressen lenge til.

Elisabet er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-10-08, 18:13   #39
Nin
MORMOR

Nin sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Perhonen, her.

Jeg jobber i barnehage, og her var fire grader pluss da vi tok ut barna i dag. De har helårsdresser, det vil si tynne uforede reimadresser, som også er vanntette. Under der har de to sett med tynn ull (ullbody, ullstrømpebukse, ullgenser/bukse evt fleece), ull-labber, votter, lue, skjerf og så vintersko. Jeg ønsker meg at alle barna på småbarnsavdelingen hadde strikkede ullvotter, fins ikke bedre for de aller minste. Og vi sjekker jevnlig at barna ikke fryser eller er for varme. Barn er veldig forskjellige, og jeg kan jo ikke kle på barnet ekstra mye klær fordi jeg fryser. For barna er bevegeligheten kjempeviktig. Hvis de ikke har god bevegelighet klarer de heller ikke å holde varmen.

Åhh jeg skulle ønske min håpefulle gikk i akkurat din barnehage. Drømmebarnehagetante. Det heter kanskje ikke tante lenger men.

Gammel 27-10-08, 18:25   #40
Perhonen
Pessimistisk Optimist.

Perhonen sin avatar

Medlem siden: Jul 2007
Perhonen er et glitrende lys på stjernehimmelenPerhonen er et glitrende lys på stjernehimmelenPerhonen er et glitrende lys på stjernehimmelenPerhonen er et glitrende lys på stjernehimmelenPerhonen er et glitrende lys på stjernehimmelenPerhonen er et glitrende lys på stjernehimmelenPerhonen er et glitrende lys på stjernehimmelenPerhonen er et glitrende lys på stjernehimmelenPerhonen er et glitrende lys på stjernehimmelenPerhonen er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Opprinnelig lagt inn av Nin, her.

Åhh jeg skulle ønske min håpefulle gikk i akkurat din barnehage. Drømmebarnehagetante. Det heter kanskje ikke tante lenger men.

Tusen takk. Kan godt være tante jeg for å få sånne gode ord.

Men det er jo egentlig noe alle burde kunne da, og i sær i barnehagen, at om man ikke klarer å røre seg så blir man kald. Husker med skrekk klærne mine egne barn hadde. Helly Hansen hadde noen åletrange smale dresser som gav lite plass for klær under og lite bevegelighet. De dressene som man får kjøpt i dag er jo så gode.

Ser jo mitt eget tøy også, jeg har en goretex bukse, forøvrig kjøpt i Sverige hvor vintertøy generelt var billiger enn i Norge. Og en ganske tynn goretexjakke som jeg har enten tynn fleece eller ull under. Og jeg fryser aldri.

Perhonen er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 01:09.