Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Hjem og utstyr > Stikkas barneutstyrshjørne

Spinoff til håpløs bekledning fra barnehagen

Stikkas barneutstyrshjørne Diskusjonsforum for utstyr til barn.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 27-10-08, 21:23   #1
Nin
MORMOR

Nin sin avatar

Medlem siden: Sep 2008
Nin er kulere enn de flesteNin er kulere enn de flesteNin er kulere enn de flesteNin er kulere enn de flesteNin er kulere enn de flesteNin er kulere enn de flesteNin er kulere enn de flesteNin er kulere enn de flesteNin er kulere enn de flesteNin er kulere enn de flesteNin er kulere enn de fleste
Spørsmål

Spinoff til håpløs bekledning fra barnehagen

Nå har jeg lest denne HER, og jeg har lest det samme mange ganger før både på forskjellige forumer hvor klær er tema og i mammablader.
Det er dette jeg prøver å følge når jeg kler poden, jeg vil ikke at han skal være kald, ikke for varm, han skal ha lette bevegelige klær osv sånn at han virkelig kan kose seg ute.

I barnehagen ser jeg at ungene stort sett bruker bomull innerst. Strømpebukse og tynn genser. Forstår det godt hvis de ikke tåler ull, men se bort ifra dem.
Så er det joggedress utenpå der, i bomull. Ikke alle men mange.

Så vidt jeg har forstått så egner bomull seg dårlig som mellomplagg, les i linken.
Men jeg ser at de fleste bruker dette alikevel.
Jeg styrer totalt unna. Vi bruker ikke bomull i vinterhalvåret - jeg snakker om ute, som utebekledning under dress når ungen er ute og leker, når det er kaldt og vått. Av den enkle grunn at jeg utallige ganger har lest at ull er det beste og at bomull er fy,fy som mellomplagg i vinterhalvåret. Man må gjerne ha en joggedress som mellomlag bare den ikke er i bomull sier ekspertene.

Hva gjør dere? Bruker dere bomull under dressen ute når det er kaldt og vått?

Og om dere gjør, opplever dere at den funker så dårlig som ekspertene sier?
:nysjerrig:

Nin er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-10-08, 21:25   #2
Marit K
Carve canem

Marit K sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Øvre Romerike
Marit K er kulere enn de flesteMarit K er kulere enn de flesteMarit K er kulere enn de flesteMarit K er kulere enn de flesteMarit K er kulere enn de flesteMarit K er kulere enn de flesteMarit K er kulere enn de flesteMarit K er kulere enn de flesteMarit K er kulere enn de flesteMarit K er kulere enn de flesteMarit K er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Spinoff til håpløs bekledning fra barnehagen

Vi bruker bomull innerst, så har vi på ullgenser og ullbukse, og så dressen utenpå der. Ungene er varme og tørre, og har aldri klaget.

06, 07, og 12.
Marit K er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-10-08, 21:27   #3
Ru
Protonterapeut

Ru sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Hundremeterskogen
Blogginnlegg: 935
Ru har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Vi har alltid brukt ull underst, men nå har han bestemt seg for at det klør, så han får en bomullsinglet under. Når det er som kaldest, pleier det å bli ull - ull - vinterdress,eller ull- ull- vinterdress, evt. ull- fleece - vinterdress
Det blir ikke så hinsides kaldt her, men på fjellet er vi mer konsekvent på ull-fleece-dress, det er det som blir desidert varmest.

Gammel 27-10-08, 21:29   #4
Jinx
Tre små T

Jinx sin avatar

Jinx imponerer mange og er sikkert smartJinx imponerer mange og er sikkert smartJinx imponerer mange og er sikkert smartJinx imponerer mange og er sikkert smartJinx imponerer mange og er sikkert smartJinx imponerer mange og er sikkert smartJinx imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Bruker bomull, og enten fleece eller ull også dress. Hun klager aldri på at hun fryser. Har prøvd ullundertøy,men hun er som meg, en som klør.

Gammel 27-10-08, 21:30   #5
polarjenta
Tittel og tittel....

polarjenta sin avatar

Hvor: Vesterålen
Blogginnlegg: 66
polarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Marit K, her.

Vi bruker bomull innerst, så har vi på ullgenser og ullbukse, og så dressen utenpå der. Ungene er varme og tørre, og har aldri klaget.

Samme her... Dvs innimellom har han tynn ullbody og ullstrømpebukse, ullgenser, ullbukse og dress, det er ingen stor forskjell.

polarjenta er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-10-08, 21:30   #6
Pingis
Kald på føttene

Pingis sin avatar

Medlem siden: Nov 2007
Blogginnlegg: 121
Pingis er kulere enn de flestePingis er kulere enn de flestePingis er kulere enn de flestePingis er kulere enn de flestePingis er kulere enn de flestePingis er kulere enn de flestePingis er kulere enn de flestePingis er kulere enn de flestePingis er kulere enn de flestePingis er kulere enn de flestePingis er kulere enn de fleste
Standard

Poden har stort sett bomullsklær som inneklær. Han blir så innmari varm i ull. Har ikke hatt noe problemer så langt. Når det er kaldt ute har han ulltøy under dressen, så det blir vel omtrent det samme som hos Marit K.

Gammel 27-10-08, 21:30   #7
Schnuppa
Livsnyter

Schnuppa sin avatar

Blogginnlegg: 5
Schnuppa er virkelig godt liktSchnuppa er virkelig godt liktSchnuppa er virkelig godt liktSchnuppa er virkelig godt liktSchnuppa er virkelig godt liktSchnuppa er virkelig godt liktSchnuppa er virkelig godt liktSchnuppa er virkelig godt liktSchnuppa er virkelig godt liktSchnuppa er virkelig godt likt
Standard

Her går det i ull, ull og atter ull. Begge barna er frysepinner og dette er det eneste som funker for oss i vinterhalvåret.
Det samme gjelder for meg. Det er ingenting som er så deilig som å ikle seg tynne lag med ull når man er utendørs.

Schnuppa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-10-08, 21:33   #8
Elise
Ute av drift

Elise sin avatar

Medlem siden: Nov 2007
Elise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtid
Standard

Vi bruker ull og nesten bare ull. Til og med ulltruser, har 3-åringen.

Gammel 27-10-08, 21:34   #9
Apple
Elsker gamlis- godis

Apple sin avatar

Apple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt av
Standard

Her går 3,5-åringen så og si bare i ull hele vinteren. Har ikke startet enda, sparer litt til det blir kaldt. Ulltøyet blir brukt så mye at det er deilig å bruke annet type tøy når man kan.

Men når det er vinter er det ull innerst (gjerne joggebukse i ull fra Janus feks), fleece som mellomlag, og så Trolldress med ullfor. Og ullsokker, selvfølgelig.

Hadde en kamp med han i fjor da han mente det klødde. Men når han først har fått det på seg, klager han ikke mer. Så får se hvordan det går i år.

Apple er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-10-08, 21:35   #10
Apple
Elsker gamlis- godis

Apple sin avatar

Apple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Elise, her.

Vi bruker ull og nesten bare ull. Til og med ulltruser, har 3-åringen.

Ulltruser, ja. Hvor kjøper dere det?

Apple er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-10-08, 21:36   #11
Niobe
Personlig pessimist

Niobe sin avatar

Blogginnlegg: 11
Niobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Her bruker de fleste ull, da... Og de fleste barna har "tekniske dresser". Men jeg jobbet selv i en barnehagen noen kilometer herfra, og der brukte så og si ingen av barna ull, og de hadde stort sett bevernylondresser.

Poden bruker bare ullltøy i barnehagen nå.

Gammel 27-10-08, 21:36   #12
Teflona
audio, video, disco

Teflona sin avatar

Medlem siden: Sep 2007
Teflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt av
Standard

Har observert det samme som Nin, mye bomull ute og går i barnehagen, både innerst og som mellomlag. Jeg bruker ull-ull eller ull-fleece under på mi jente. Kanskje det er bare de som henger på mamma-forumer som er ull-gærne?

Teflona er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-10-08, 21:41   #13
MegaMie
Multitaskingmaniac

MegaMie sin avatar

Medlem siden: Dec 2007
Hvor: Ut mot havet
Blogginnlegg: 162
MegaMie er et glitrende lys på stjernehimmelenMegaMie er et glitrende lys på stjernehimmelenMegaMie er et glitrende lys på stjernehimmelenMegaMie er et glitrende lys på stjernehimmelenMegaMie er et glitrende lys på stjernehimmelenMegaMie er et glitrende lys på stjernehimmelenMegaMie er et glitrende lys på stjernehimmelenMegaMie er et glitrende lys på stjernehimmelenMegaMie er et glitrende lys på stjernehimmelenMegaMie er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Ull, ull, ull.. Storebror er mye nede på gulvet, sikler og søler når han spiser så ull helt supert. I barnehagen tasser han som regel rundt med fullt ullundertøy og kanskje en snekkerbukse eller kosebukse over.

I den barnehagen jeg jobber er det veldig mange barn som bare har bomull. Jeg er litt overrasket over hvor lite varmt tøy de har på plassen. Det funker ikke med vanlig collegegenser under en tynn parkdress synes nå jeg, selv om barnet er varmt av seg.

Gammel 27-10-08, 21:44   #14
Nin
MORMOR

Nin sin avatar

Medlem siden: Sep 2008
Nin er kulere enn de flesteNin er kulere enn de flesteNin er kulere enn de flesteNin er kulere enn de flesteNin er kulere enn de flesteNin er kulere enn de flesteNin er kulere enn de flesteNin er kulere enn de flesteNin er kulere enn de flesteNin er kulere enn de flesteNin er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av Teflona, her.

Kanskje det er bare de som henger på mamma-forumer som er ull-gærne?

Det er akkurat det jeg lurer litt på. Om det er oss mamma-forum-mammaer som er ullgale og påkledningsfreaker i den grad at vi er veldig opptatt av komforten til ungene når de er ute.

Nin er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-10-08, 21:50   #15
Adele
In love with a fairytale

Adele sin avatar

Medlem siden: Oct 2007
Adele imponerer mange og er sikkert smartAdele imponerer mange og er sikkert smartAdele imponerer mange og er sikkert smartAdele imponerer mange og er sikkert smartAdele imponerer mange og er sikkert smartAdele imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Her går det i ull når barna er ute. Tynt ullundertøy innerst, og hjemmestrikket ullgenser/ullbukse utenpå.

Adele er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-10-08, 21:52   #16
Lykken
Nek er allrighte dyr

Lykken sin avatar

Hvor: nær Oslo
Lykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtid
Standard

Vi bruker ull, ullfrotte og fleece i høst-vinterhalvåret. Vi får mye hjemmestrikket i sokker, gensere og varmestilongser, men ungene synes som regel det klør, og uansett hva vi tar under, så har de bestemt seg.
I vår barnehage sier de fra om noe mangler eller de synes ungen er feil påkledd, og det står plakater foran hver "sesong" som minner på riktig bekledning og rikelig med skift. Jeg ser at noen bruker bomull, og det må de gjerne gjøre, noen unger er varme av seg og har annet tilbehør som passer greit.
At helt perfekt og riktig påkledning noen ganger glipper i barnehagen har jeg full forståelse for, det er mange unger på få voksne som skal kle på seg, og det er da mange forskjellige de må forholde seg til. I tillegg er det nok mange som sliter med sykemeldinger og kortvarige vikaropphold, og da er det kanskje ikke så rart de ikke har full oversikt. Kontinuerlig, fast personale som er oppdaterte og kjenner unger og foreldre godt, de gjør gjerne det riktige.

Gutt 2002 og jente 2005
Lykken er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-10-08, 21:53   #17
Anne C
Bør lage seg en tittel selv

Anne C sin avatar

Medlem siden: Sep 2007
Anne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg har alltid (nesten) brukt bomull innerts, så ull. Eldstemann vil IKKE ha noe som ligner ull noe sted. Og både jeg og gubben har "angst" for ull innerst. Så vi har jo helt klart blitt påvirket av det i vårt valg av klær til ungene. Men jeg har ikke opplevd at de har vært iskalde og jeg har heller ikke fått noe tilbakemelding fra bhg om at de har vært kalde.

Anne C er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 27-10-08, 21:53   #18
annemede
Ser lyst på livet

annemede sin avatar

Blogginnlegg: 241
annemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtid
Standard

Her er det ull- ull- og regnklær stort sett.

annemede er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-10-08, 21:57   #19
ming
i tåkeheimen

ming sin avatar

Medlem siden: Mar 2008
Hvor: Trondheim
ming er kulere enn de flesteming er kulere enn de flesteming er kulere enn de flesteming er kulere enn de flesteming er kulere enn de flesteming er kulere enn de flesteming er kulere enn de flesteming er kulere enn de flesteming er kulere enn de flesteming er kulere enn de flesteming er kulere enn de fleste
Standard

Barnehagegutten min er kledd i ull innerst fra september til april. Mellomlaget kan være bomull vår og høst dersom han ikke har utedag i barnehagen. Det blir innmari varmt de timene de er inne i barnehagen ellers... Når det er vinter eller når han skal være ute hele dagen, er mellomlaget ull eller fleece. Fra november og ut februar er det få andre klær enn ullklærne som blir brukt i løpet av hverdagene.

ming er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-10-08, 21:59   #20
Niobe
Personlig pessimist

Niobe sin avatar

Niobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Nin, her.

Det er akkurat det jeg lurer litt på. Om det er oss mamma-forum-mammaer som er ullgale og påkledningsfreaker i den grad at vi er veldig opptatt av komforten til ungene når de er ute.

Det er vel mulig, men jeg kjenner flest ullmammaer som ikke er på forum. Og jeg var opptatt av påkledning, ull og tekniske plagg før jeg joinet mammaforumene.

Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 12:23.