Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Har dere anbefalinger ang. varmepumper?

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 30-10-08, 15:17   #1
Polyanna
Yes, we can!!

Polyanna sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Har dere anbefalinger ang. varmepumper?

Jeg har forstått at både pris og kvalitet varierer voldsomt, men jeg vet ikke helt hvor jeg skal begynne å lete.

Jeg syns denne sølvfargede var veldig fin, da.

Gammel 30-10-08, 15:18   #2
Ole Brumm
er her

Ole Brumm sin avatar

Hvor: Hundremeterskogen
Blogginnlegg: 222
Ole Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Har dere anbefalinger ang. varmepumper?

Gå inn på forbrukertester, der finner du de beste så er det bare å bestille...

Gammel 30-10-08, 15:23   #3
Nina
pretty ballerina

Nina sin avatar

Medlem siden: Mar 2008
Hvor: Oslo
Nina er et glitrende lys på stjernehimmelenNina er et glitrende lys på stjernehimmelenNina er et glitrende lys på stjernehimmelenNina er et glitrende lys på stjernehimmelenNina er et glitrende lys på stjernehimmelenNina er et glitrende lys på stjernehimmelenNina er et glitrende lys på stjernehimmelenNina er et glitrende lys på stjernehimmelenNina er et glitrende lys på stjernehimmelenNina er et glitrende lys på stjernehimmelenNina er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Hvis du skal benytte deg av Enøk tilskuddene er det viktig å bruke godkjent installatør. Tror jeg har endel dokumentasjon liggende etter at jeg var igjennom prosessen for et år siden. Hvis du vil kan jeg se etter det senere i dag?

Nina er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-10-08, 15:35   #4
Polyanna
Yes, we can!!

Polyanna sin avatar

Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Da hadde jeg blitt kjempeglad! JEg famler litt i blinde. Hva snakker man om når det gjelder kostnader, egentlig?

Gammel 30-10-08, 15:37   #5
Huldra
Ferdig!

Huldra sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Telemark
Huldra er et glitrende lys på stjernehimmelenHuldra er et glitrende lys på stjernehimmelenHuldra er et glitrende lys på stjernehimmelenHuldra er et glitrende lys på stjernehimmelenHuldra er et glitrende lys på stjernehimmelenHuldra er et glitrende lys på stjernehimmelenHuldra er et glitrende lys på stjernehimmelenHuldra er et glitrende lys på stjernehimmelenHuldra er et glitrende lys på stjernehimmelenHuldra er et glitrende lys på stjernehimmelenHuldra er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Opprinnelig lagt inn av Nina, her.

Hvis du skal benytte deg av Enøk tilskuddene er det viktig å bruke godkjent installatør. Tror jeg har endel dokumentasjon liggende etter at jeg var igjennom prosessen for et år siden. Hvis du vil kan jeg se etter det senere i dag?

Hvilke tilskudd?

Gammel 30-10-08, 16:10   #6
Kula
Trallallaa

Kula sin avatar

Medlem siden: Dec 2006
Hvor: Viken
Kula imponerer mange og er sikkert smartKula imponerer mange og er sikkert smartKula imponerer mange og er sikkert smartKula imponerer mange og er sikkert smartKula imponerer mange og er sikkert smartKula imponerer mange og er sikkert smartKula imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Om du snakker om luft til luft varmepumper, så har ikke Enova noen tilskudd til dette. De gir kun tilskudd til vann-luft pumper og pelletsovner.

Men jeg vet at Oslo kommune har begynt å gi tilskudd til luft-luft pumper nå.

Og pris og kvalitet henger absolutt sammen. Jeg ville ikke satset på en "gjør det selv"-pumpe.

Gammel 30-10-08, 16:15   #7
Polyanna
Yes, we can!!

Polyanna sin avatar

Standard

Jeg snakker om luft-til-luft, ja. Og bor i Oslo, så det var jo good news.

Gammel 30-10-08, 16:32   #8
Kula
Trallallaa

Kula sin avatar

Kula imponerer mange og er sikkert smartKula imponerer mange og er sikkert smartKula imponerer mange og er sikkert smartKula imponerer mange og er sikkert smartKula imponerer mange og er sikkert smartKula imponerer mange og er sikkert smartKula imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Men hvor mye de gir i tilskudd, vet jeg ikke.

Gammel 30-10-08, 16:42   #9
Teofelia
Bedreviter

Teofelia sin avatar

Blogginnlegg: 391
Teofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg har ikke satt meg så godt inn i varmepumper, men jeg vet i alle fall at støy er en faktor å ta med i beregningen. I alle fall hvis man ønsker å opprettholde et visst forhold til sine naboer. Noen venner av oss endte opp med at hele nabolaget gikk sammen om å oppfordre en nabo til å bytte/avvikle varmepumpen sin, for den bråket slik at det forstyrret naboene på alle sider. (Og ja, de bor også i villastrøk.)

Teofelia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-10-08, 16:49   #10
gullet
stille

gullet sin avatar

Hvor: Tønsberg
gullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

ITV varmepumper eller Panasonic.
Tilskuddsordninger fra Enova.

Gammel 30-10-08, 16:53   #11
gullet
stille

gullet sin avatar

Hvor: Tønsberg
gullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Viktig som Teofelia sier, støy er en faktor å ta hensyn til.
Det er en vifte som går hele tiden.
Den utvendige enheten skal stå på murvegg(for å unngå mest mulig vibrasjon).
Den burde skjules(er stygg).
Innvendig hører du også viften som går, for meg er det støy(er veldig var for "susing"). Og det er ikke pent når varmepumpeenheten står på stueveggen ...

Gammel 30-10-08, 16:54   #12
kokosbolle
Har bakt søte kaker

kokosbolle sin avatar

Medlem siden: Oct 2007
Hvor: Den fineste byen
Blogginnlegg: 696
kokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Svigermor har Panasonic, og den støyer minimalt.

minibolle mai 2012
kokosbolle er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-10-08, 16:59   #13
Dråpe-hmm
Diamantar og kirsebær

Dråpe-hmm sin avatar

Medlem siden: Oct 2008
Hvor: Laksikken
Dråpe-hmm er litt kul
Standard

Har fått høre at det er om å gjøre å ikke kaste seg på de billigste variantene fordi det ofte umoderne modeller som bruker mye mer strøm enn de nyere.

For de som bor i Osloregionen: jeg hørt at dette firmaet er seriøst:
http://www.mesterkulde.no/

Dråpe-hmm er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-10-08, 17:02   #14
turi
representert

turi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

vi har toshiba, og den er veldig stille. eneste er at det blir litt vann utenfor, men vet ikke hvordan det er med andre varmepumper der.

vi kjøpte den gjennom kraftverket.

Gammel 30-10-08, 17:21   #15
Kula
Trallallaa

Kula sin avatar

Standard

Forresten, jeg har en Panasonic He9 selv. Den er støysvak både på inne- og utedel. Og utedelene til Panasonic har vibrasjonsdempere så de avgir minimalt med støy. Så de må nødvendigvis ikke monteres på mur.

Les litt tester, og få noen fra seriøse forhandlere til å komme på befaring hos deg. De kan gi deg råd om hva slags pumpe som er best i ditt hus/leilighet, og hvor den bør plasseres for å få best effekt.

Gammel 30-10-08, 17:31   #16
Tøsa
Bølle

Tøsa sin avatar

Tøsa er litt kulTøsa er litt kul
Standard

Vi har en Toshibapumpe, D18 tror jeg. Med størst utganseffekt, ihvertfall da vi fikk den. Den er stillegående ute, og inne så kan en jo selvsagt høre den. Vi er vant med at den av og til suser.

Vi har et stort og åpent hus, så vi har to innerdeler for og få best mulig effekt. For oss vår det som en ny verden som åpnet seg med pumpen. Tidligere styrte vi fælt med oljefyring, og klarte ikke helt og holde skikkelig varme i huset på vinterstid.

Vi har støpt sokkel ute, og har snekret et hus til den, så den er kamuflert. Vi bor i villastrøk, og her har "alle" pumper. Noen har pumper som avgir noe lyd, men de fleste er stillgående.

Vi er svært fornøyd med innvesteringen av pumpen!

Vi fikk den montert av et firma.

Gammel 30-10-08, 18:03   #17
Frost
Bør lage seg en tittel selv

Frost sin avatar

Hvor: Tromsø
Frost imponerer mange og er sikkert smartFrost imponerer mange og er sikkert smartFrost imponerer mange og er sikkert smartFrost imponerer mange og er sikkert smartFrost imponerer mange og er sikkert smartFrost imponerer mange og er sikkert smartFrost imponerer mange og er sikkert smartFrost imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Vi har Panasonic med 2 inne-enheter, montert av godkjent installatør. Ville ikke montert dette selv.
Vi er veldig fornøyde. Den bråker ikke særlig mye.

Frost er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-10-08, 18:51   #18
Nina
pretty ballerina

Nina sin avatar

Medlem siden: Mar 2008
Hvor: Oslo
Nina er et glitrende lys på stjernehimmelenNina er et glitrende lys på stjernehimmelenNina er et glitrende lys på stjernehimmelenNina er et glitrende lys på stjernehimmelenNina er et glitrende lys på stjernehimmelenNina er et glitrende lys på stjernehimmelenNina er et glitrende lys på stjernehimmelenNina er et glitrende lys på stjernehimmelenNina er et glitrende lys på stjernehimmelenNina er et glitrende lys på stjernehimmelenNina er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Opprinnelig lagt inn av Kula, her.

Om du snakker om luft til luft varmepumper, så har ikke Enova noen tilskudd til dette. De gir kun tilskudd til vann-luft pumper og pelletsovner.

Men jeg vet at Oslo kommune har begynt å gi tilskudd til luft-luft pumper nå.

Og pris og kvalitet henger absolutt sammen. Jeg ville ikke satset på en "gjør det selv"-pumpe.

Jeg fikk tilskudd til luft -luft varmepumpe i fjor (september) og bor i Oslo. 3000 kr tilbake.

Nina er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-10-08, 18:57   #19
Corona
Superaktiv

Corona sin avatar

Corona er litt kulCorona er litt kulCorona er litt kul
Standard

Vi holder på å montere en Fujitsu Siemens as we speek. Så jeg kan ikke komme med erfaringer enda. Mannen jobber med varmepumper, og da Fujitsu, så valget ble enkelt her da. Koster vel ca 18.000 tror jeg.

Corona er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-10-08, 19:01   #20
emm
Men først, kaffe!

emm sin avatar

emm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Vi hadde en Toshiba i gamlehuset. Den var veldig bra! Tror vi fikk tilbake 4000,- fra Oslo kommune, dette var i 2006.

Sist redigert av emm : 30-10-08 kl 19:45. Årsak: Feil merke
emm er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 17:09.