Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Skravleforum

Ordet "preferanse"

Skravleforum Forum for skravletråder. Forumet vil bli ryddet med jevnlige mellomrom og gamle tråder bli slettet. Innleggstelleren er ikke på her.

Se resultatene: Ordet preferanse...
Ja, jeg bruker det 92 92,93%
Jeg bruker det ikke, men vet hva det betyr 6 6,06%
Jeg har aldri hørt ordet brukt, men kan tenke meg til hva det betyr 1 1,01%
Har aldri hørt ordet 0 0%
Dustepoll... 0 0%
Deltakere: 99. Du kan ikke stemme på denne undersøkelsen

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 31-10-08, 10:16   #41
Guava
Bør lage seg en tittel selv

Guava sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 17
Guava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Ordet "preferanse"

Opprinnelig lagt inn av Divine, her.

Sorry, men hadde jeg møtt på folk som ikke skjønte ordet "preferanse", så hadde jeg blitt litt satt ut.

Jeg tror sjansen for å møte på dem er ganske stor, men de kommer garantert til å forsøke å kamuflere det at de ikke skjønner.

Guava er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-10-08, 10:19   #42
Luftslottet
geskjeftig

Luftslottet sin avatar

Medlem siden: Feb 2008
Blogginnlegg: 271
Luftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de fleste
Standard

Ja, men jeg foretrekker å bruke norske ord.

Stjernekikkeren 08 + Alkymisten 11
Luftslottet er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-10-08, 10:19   #43
Stellebord

Stellebord sin avatar

Medlem siden: Dec 2006
Stellebord imponerer mange og er sikkert smartStellebord imponerer mange og er sikkert smartStellebord imponerer mange og er sikkert smartStellebord imponerer mange og er sikkert smartStellebord imponerer mange og er sikkert smartStellebord imponerer mange og er sikkert smartStellebord imponerer mange og er sikkert smartStellebord imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Ja, regelmessig.

Gammel 31-10-08, 10:25   #44
Divine
Textrovert

Divine sin avatar

Blogginnlegg: 251
Divine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Hattifnatten, her.

Jeg tror sjansen for å møte på dem er ganske stor, men de kommer garantert til å forsøke å kamuflere det at de ikke skjønner.

Å? Er det virkelig et vanskelig ord, altså? Jeg er vant til at søsteren min ser ut som et levende spørsmålstegn når jeg snakker til henne, og hun har sagt at jeg bruker for mange vanskelige ord, men ordet "preferanse" tror jeg da virkelig at hun hadde skjønt.

Ikke la det aller beste bli det godes fiende
Divine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-10-08, 10:26   #45
Divine
Textrovert

Divine sin avatar

Divine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Luftslottet, her.

Ja, men jeg foretrekker å bruke norske ord.

Jeg ville ikke karakterisere preferanse som et unorsk ord. Eksitert, derimot.

:har fått et nytt yndlingsord:

Gammel 31-10-08, 10:30   #46
Kirsebær
Guardian of the galaxy

Kirsebær sin avatar

Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 85
Kirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg bruker det, men ikke ofte.

Gammel 31-10-08, 10:31   #47
Nenne
Introvert optimist

Nenne sin avatar

Hvor: Telemark
Blogginnlegg: 202
Nenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Bauche, her.

Jeg bruker ordet "eksitert" (av excited) også, så jeg var litt usikker på om jeg bare var rar som brukte det så mye som jeg gjør.

Preferanse er da et helt allminnelig ord, men eksitert høres hjemmelaget ut.

Storesøster (juli -99), Storebror (mars -02), Lillebror (oktober -04)
Nenne er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-10-08, 10:33   #48
Guava

Guava sin avatar

Guava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Å? Er det virkelig et vanskelig ord, altså? Jeg er vant til at søsteren min ser ut som et levende spørsmålstegn når jeg snakker til henne, og hun har sagt at jeg bruker for mange vanskelige ord, men ordet "preferanse" tror jeg da virkelig at hun hadde skjønt.

Jeg har i alle fall tidligere overvurdert hvor mye folk forstår (og da mener jeg virkelig forstår) bruken av fremmedord. Preferanse karakteriserer jeg som fremmedord selv om det er mye brukt.

Jeg har inntrykk av at mange også bruker fremmedord uten å forstå dem. Det synes jeg er verre.

Gammel 31-10-08, 10:33   #49
Luftslottet
geskjeftig

Luftslottet sin avatar

Medlem siden: Feb 2008
Blogginnlegg: 271
Luftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de fleste
Standard

Ok, du har et poeng.

Det spiller ingen rolle hvor ordet kommer fra. Det enkle er ofte det beste.

Stjernekikkeren 08 + Alkymisten 11
Luftslottet er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-10-08, 10:36   #50
Guava

Guava sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Nenne, her.

Jeg tror det er noe av det som gjør det vanskelig å innrømme at man ikke vet hva det betyr. Det er så alminnelig at det har gått inn i språket til mange uten at de har reflektert over hva det betyr.

De fleste vil også forstå en setning hvor ordet blir brukt fordi sammenhengen (skulle til å skrive konteksten ) gir nøklene til forståelse.

Gammel 31-10-08, 10:53   #51
Skilpadda
flisespikker

Skilpadda sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 675
Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Ja, "preferanse" bruker jeg stadig vekk, både muntlig og skriftlig. "Eksitert" bruker jeg derimot bare når det er snakk om fysikk, det har aldri falt meg inn å bruke det i dagligdagsbetydning, og jeg ville synes det var litt pussig å høre noen gjøre det.

Gammel 31-10-08, 10:53   #52
Che
Har tro på forbedring

Che sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: "Cuba"
Blogginnlegg: 293
Che har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Ja, er ikke eksitert et fint ord?

Gammel 31-10-08, 10:54   #53
Skilpadda
flisespikker

Skilpadda sin avatar

Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Og så leste jeg det andre alternativet feil først, som "Jeg bruker det, men vet ikke hva det betyr" - og ble lettere imponert over at fem stykker faktisk hadde svart dette.

Gammel 31-10-08, 10:56   #54
Che
Har tro på forbedring

Che sin avatar

Che har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Nenne, her.

Fagbakgrunnen min har mange som "lager ord" - f.eks verbet "å språke" - kanskje det kan være litt fagnerdtendenser...

Gammel 31-10-08, 10:57   #55
maggypop
nye muligheter

maggypop sin avatar

Medlem siden: Sep 2007
maggypop er virkelig godt liktmaggypop er virkelig godt liktmaggypop er virkelig godt liktmaggypop er virkelig godt liktmaggypop er virkelig godt liktmaggypop er virkelig godt liktmaggypop er virkelig godt liktmaggypop er virkelig godt liktmaggypop er virkelig godt likt
Standard

Jeg bruker preferanse. Eksitert forbinder jeg med elektroner som hopper inn og ut av ulike orbitaler Men jeg hadde nok skjønt hva du mente.

Gammel 31-10-08, 10:59   #56
Divine
Textrovert

Divine sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av maggypop, her.

Eksitert forbinder jeg med elektroner som hopper inn og ut av ulike orbitaler

Gammel 31-10-08, 11:07   #57
Skilpadda
flisespikker

Skilpadda sin avatar

Standard

Hvis et atom får tilført en ekstra dose energi, så sier man at atomet blir eksitert. I den gamle atommodellen som vi lærte tidlig på skolen, ser man for seg at elektronene går i baner - orbits - rundt atomkjernen, litt som planeter rundt en stjerne, og at noen baner er nær kjernen og noen er lengre ut. I den modellen ser man for seg at elektronet kan hoppe ut til en bane som er lengre ut dersom det får litt ekstra energi (energien kommer i form av et foton, altså en "lyspartikkel"). Og da blir altså atomet eksitert.

Når man kommer over på litt mer avansert atomfysikk, lærer man at det ikke akkurat er sånne baner det er snakk om, men en slags mer kompliserte "tilstander" som elektronene kan være i, og som kalles orbitaler. Fremdeles snakker man da om at elektronene flytter seg til høyere orbitaler ettersom de får tilført energi (og at de "hopper" tilbake til lavere orbitaler når de gir fra seg energien igjen).

Gammel 31-10-08, 11:07   #58
Che
Har tro på forbedring

Che sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av maggypop, her.

Jeg bruker preferanse. Eksitert forbinder jeg med elektroner som hopper inn og ut av ulike orbitaler Men jeg hadde nok skjønt hva du mente.

Om jeg har sagt: Jeg kjenner jeg blir skikkelig eksitert, jeg! - så vil jeg da regne med at du ikke tror jeg snakker om elektroner og orbitaler..

Gammel 31-10-08, 11:10   #59
Divine
Textrovert

Divine sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Skilpadda, her.

Hvis et atom får tilført en ekstra dose energi, så sier man at atomet blir eksitert. I den gamle atommodellen som vi lærte tidlig på skolen, ser man for seg at elektronene går i baner - orbits - rundt atomkjernen, litt som planeter rundt en stjerne, og at noen baner er nær kjernen og noen er lengre ut. I den modellen ser man for seg at elektronet kan hoppe ut til en bane som er lengre ut dersom det får litt ekstra energi (energien kommer i form av et foton, altså en "lyspartikkel"). Og da blir altså atomet eksitert.

Når man kommer over på litt mer avansert atomfysikk, lærer man at det ikke akkurat er sånne baner det er snakk om, men en slags mer kompliserte "tilstander" som elektronene kan være i, og som kalles orbitaler. Fremdeles snakker man da om at elektronene flytter seg til høyere orbitaler ettersom de får tilført energi (og at de "hopper" tilbake til lavere orbitaler når de gir fra seg energien igjen).

Jeg SKJØNTE hva Skilpadda skrev!

Gammel 31-10-08, 11:10   #60
Divine
Textrovert

Divine sin avatar

Standard

TILSLAGSORDARTIKKEL FRA BOKMÅLSORDBOKA (offisiell rettskriving) eksitere~e're v2 fra lat. 'kalle ut, oppmuntre' 1 pirre, stimulere, opphisse 2 fys.: tilføre energi til et system slik at det går over til en høyere engergitilstand, særlig om elektron

Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 01:04.