Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Mat og kosthold > Madam Mims oppskriftsforum

Risboller

Madam Mims oppskriftsforum Har du noen gode oppskrifter å dele, eller er på jakt etter noen gode oppskrifter? Da er dette det rette forumet.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 29-11-06, 14:06   #1
Stikka
...

Stikka sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Stikka er et glitrende lys på stjernehimmelenStikka er et glitrende lys på stjernehimmelenStikka er et glitrende lys på stjernehimmelenStikka er et glitrende lys på stjernehimmelenStikka er et glitrende lys på stjernehimmelenStikka er et glitrende lys på stjernehimmelenStikka er et glitrende lys på stjernehimmelenStikka er et glitrende lys på stjernehimmelenStikka er et glitrende lys på stjernehimmelenStikka er et glitrende lys på stjernehimmelenStikka er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Risboller

Noen som har en god og enkel oppskrift?

Kan man bruke Cocosa istedenfor delfiafett i en slik oppskrift?

Hvordan oppbevare risboller? Kan de stå i skapet fram til mandag hvis jeg lager de i dag?

Gammel 29-11-06, 14:08   #2
kisha
Tar en fot av gangen

kisha sin avatar

Hvor: Havørnbyen
kisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Risboller

Denne tråden kan kanskje hjelpe deg. http://www.foreldreportalen.no/forum...ight=risboller

Gammel 29-11-06, 15:58   #3
DM
Live and let live

DM sin avatar

Blogginnlegg: 86
DM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

De kan stå i kjøleskapet i en boks til mandag ja. Og jeg bruker cocosa istedet for delfiafett når jeg lager risboller. Fruktose istedet for sukker (og mindre mengde), 70% Lindt sjokolade, og cocosa og den oppskriften jeg finner i farten med mest egg.

DM er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-11-06, 23:36   #4
Stikka
...

Stikka sin avatar

Stikka er et glitrende lys på stjernehimmelenStikka er et glitrende lys på stjernehimmelenStikka er et glitrende lys på stjernehimmelenStikka er et glitrende lys på stjernehimmelenStikka er et glitrende lys på stjernehimmelenStikka er et glitrende lys på stjernehimmelenStikka er et glitrende lys på stjernehimmelenStikka er et glitrende lys på stjernehimmelenStikka er et glitrende lys på stjernehimmelenStikka er et glitrende lys på stjernehimmelenStikka er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Takk for svar.

Nå står risbollene i kjøleskapet. Håper de holder over helgen for de var gode. Fare for smaksprøver.

Gammel 30-11-06, 21:30   #5
DM
Live and let live

DM sin avatar

DM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Hvilken oppskrift brukte du?

Opprinnelig lagt inn av Stikka74, her.

Fare for smaksprøver.

Sender du over en til meg?

Gammel 30-11-06, 21:42   #6
Siv
Passiv

Standard

Hva er cocosa og hvorfor bruker man det istedenfor delfiafett?

Svar med sitat
Gammel 30-11-06, 21:46   #7
Skilpadda
flisespikker

Skilpadda sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 676
Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg mener bestemt å ha hatt/sett en oppskrift med sjokolade (ikke kakao), delfiafett (ikke smør) og uten egg. Ingen av dem jeg fant i den tråden som det ble linket til, stemmer overens med dette. Kan jo ta en av dem med egg, da, jeg tror i alle fall ikke det er noen eggallergikere som kommer i bursdagen på søndag (og kommer det noen likevel, så er det eggefri sjokoladekake og hveteboller, så det burde gå greit).

Stikka74, hvilken brukte du? Greit å ha en som er kvalitetskontrollert (selv om forskjellene vel neppe er så store).

Gammel 30-11-06, 21:49   #8
kisha
Tar en fot av gangen

kisha sin avatar

kisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de fleste
Standard

http://www.matnyttig.no/oppskrifter/...er-141201.html

Hva med denne?

Uff, den hadde margarin.

http://www.nybaktmamma.com/plassen/a.../t-104897.html

Gammel 30-11-06, 21:52   #9
Skilpadda
flisespikker

Skilpadda sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 676
Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av kisha, her.

http://www.matnyttig.no/oppskrifter/...er-141201.html

Hva med denne?

Uff, den hadde margarin.

Det gjør ikke noe, altså. Jeg bare spekulerte på om noen hadde en oppskrift som lignet mer på den jeg hadde før. Men alle disse er sikkert også gode.

Gammel 30-11-06, 21:54   #10
kisha
Tar en fot av gangen

kisha sin avatar

Standard

Jeg bare googlet litt.
Det er masser av oppskrifter der "ute".

Gammel 30-11-06, 21:59   #11
DM
Live and let live

DM sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Siv, her.

Hva er cocosa og hvorfor bruker man det istedenfor delfiafett?

Delfiafett er bearbeidet varmpresset olje(det er ikke bra, man bør se etter kaldpressete oljer), og inneholder KUN fett, ingen næringstoffer (0.1 % vit E pr 100 gram ) i.h.t. matvaretabellen.

Mens Extra Virgin kokosolje er fremstilt på en helt annen måte, - kaldpresset fra friske kokosnøtter så alle næringsstoffene, laurinsyre, vitaminer og mineraler og antioksidanter bevares.

Så det brukes fordi det er sunnere.

Gammel 30-11-06, 22:06   #12
DM
Live and let live

DM sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Skilpadda, her.

Jeg bare spekulerte på om noen hadde en oppskrift som lignet mer på den jeg hadde før.

Jeg har pleid å bruke sånn ca den som er på baksiden av posen med puffet ris:
250 g delfiafett
1 plate kokesjokolade
2 egg
250g melis.

Så har jeg vel gjort den litt om slik som det passer meg
Med 200g cocosa
2 plater Lindt 70%(kokesjokolade er større enn Lindt og jeg vil ha litt mer sjokolade)
2-3 egg
og så lager jeg melis (hvis jeg gidder) av fruktose, og tilsetter ca 100g (smaker det litt til etter hva jeg liker).
Og 1-2 ss kaffe

Gammel 30-11-06, 22:07   #13
Stikka
...

Stikka sin avatar

Standard

Jeg brukte oppskriften bak på risposen. Fra Tau Mølle.

125 gram delfiafett (brukte samme mengde Cocosa, den for steking)
100 gram kokesjokolade (brukte lys med 36% kakao)
3 spiseskjeer kaffe (lagde sterk pulverkaffe)
100 gram melis (stod 200 gram i oppskriften men som kjent så halverer jeg alltid sukkermengder i oppskrifter )
1 ss kakao (bakekakao altså)
1,5 liter Tau Mølle puffet ris (selvfølgelig siden oppskriften står på posen fra dette merket Jeg brukte nok ca 2 liter.)
2 egg

Smelt fett og sjokolade, avkjøl
Pisk eggedosis av egg og melis.
Rør inn kaffe, kakao og fett/sjokoladeblanding. (jeg blandet kakaoen i kaffen først)
Bland slik at alt får jevn og brun farge.
Ha i ris og bland godt.

Slik det ser ut nå så må jeg lage en ny ladning på søndag. *skylder på graviditeten*

Desembermamma: Selvfølgelig. Må bare prøvesmake litt til, sånn for sikkerhetsskyld.

Gammel 30-11-06, 22:08   #14
Stikka
...

Stikka sin avatar

Standard

I fjor brukte jeg omtrent oppskriften til Desembermamma. Men tenkte jeg skulle prøve noe nytt i år.

Gammel 30-11-06, 23:20   #15
Siv
Passiv

Standard

Opprinnelig lagt inn av Desembermamma, her.

Delfiafett er bearbeidet varmpresset olje(det er ikke bra, man bør se etter kaldpressete oljer), og inneholder KUN fett, ingen næringstoffer (0.1 % vit E pr 100 gram ) i.h.t. matvaretabellen.

Mens Extra Virgin kokosolje er fremstilt på en helt annen måte, - kaldpresset fra friske kokosnøtter så alle næringsstoffene, laurinsyre, vitaminer og mineraler og antioksidanter bevares.

Så det brukes fordi det er sunnere.

Takk for svar. Kjekt å vite. Da må det prøves, for ungene her vil ikke ha når jeg bruker delfiafett.

Svar med sitat
Gammel 23-09-09, 15:32   #16
Gourmeta
Nybegynner

Medlem siden: Sep 2009
Gourmeta har et hav av muligheter foran seg
Standard

Hei hvor får jeg tak i Cocosa eller Den oljen?
hvem selger det
Må haaaaaaaaa
Hvordan smaker rosboller med det blir dem gode da.

Gourmeta er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-09-09, 15:35   #17
Gourmeta
Nybegynner

Standard

cocosa, er det samme som margain eller smør ?

Gammel 23-09-09, 15:35   #18
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Blogginnlegg: 641
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Blir det godt med cocosa? Litt kokos-smak? Bruker dere den grønne eller brune?

I fjor lagde jeg med smør og 70-sjokolade bare, blandet litt på gefuhlen, det funket fint.

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-09-09, 15:37   #19
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Blogginnlegg: 641
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Gourmeta, her.

cocosa, er det samme som margain eller smør ?

Nei, det er kokosolje. Du får det på helsekosten.

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-09-09, 18:00   #20
Gourmeta
Nybegynner

Standard

glitterchick takk for hjelpen klemm
Kom gjerne med en god oppskrift på risboller her..
husker det kan bli litt kvalmt, med for mye sjokolade, husker ikke om det var kakao vi brukte for lenge sen

Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 21:13.