Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Hjem og utstyr > Stikkas barneutstyrshjørne

Hvordan skal jeg vaske nøstebarnskinnet?

Stikkas barneutstyrshjørne Diskusjonsforum for utstyr til barn.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 12-11-08, 12:34   #1
Karima
I tropene

Karima sin avatar

Medlem siden: Jun 2008
Karima er virkelig godt liktKarima er virkelig godt liktKarima er virkelig godt liktKarima er virkelig godt liktKarima er virkelig godt liktKarima er virkelig godt liktKarima er virkelig godt liktKarima er virkelig godt liktKarima er virkelig godt likt
Standard

Hvordan skal jeg vaske nøstebarnskinnet?

Lillesøster har spydd på skinnet sitt. Og vi har selvsagt kastet vaskeanvisningen.

Noen som kan hjelpe?

Gammel 12-11-08, 12:39   #2
Arran
Under cover

Arran sin avatar

Medlem siden: Jul 2008
Hvor: Oslo
Arran imponerer mange og er sikkert smartArran imponerer mange og er sikkert smartArran imponerer mange og er sikkert smartArran imponerer mange og er sikkert smartArran imponerer mange og er sikkert smartArran imponerer mange og er sikkert smartArran imponerer mange og er sikkert smartArran imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Hvordan skal jeg vaske nøstebarnskinnet?

Jeg har spylt det med kaldt vann i dusjen, gnidd det godt med sitronsåpe og kastet det i vaskemaskinen på ullprogram. Husk å strekke i skinnet mens det tørker, evt gre det med en kardebørste når det er tørt, så blir det godt som nytt.

Gammel 12-11-08, 12:45   #3
Karima
I tropene

Karima sin avatar

Karima er virkelig godt liktKarima er virkelig godt liktKarima er virkelig godt liktKarima er virkelig godt liktKarima er virkelig godt liktKarima er virkelig godt liktKarima er virkelig godt liktKarima er virkelig godt liktKarima er virkelig godt likt
Standard

Ja, da må jeg bare i kardebørsteskapet og finne en i passende størrelse.

Spøk til side: Hvor får jeg tak i sitronsåpe og kardebørste?

Gammel 12-11-08, 12:45   #4
Skilpadda
flisespikker

Skilpadda sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 676
Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg har vasket det med ullvask på den "fineste" finvasken i vaskemaskinen, og det har gått bra flere ganger, men det er visst en del forskjell på maskiner. Har pleid å legge det flatt på tørkestativ (med håndkle under, til å begynne med) til tørk - det tar noen dager, men har blitt bra. De første gangene børstet jeg det av og til (med en grov hårbørste) mens det tørket, men jeg vet ikke hvor stor rolle det spilte.

Gammel 12-11-08, 12:54   #5
Daisy
Trademark: Imperfection

Daisy sin avatar

Medlem siden: Feb 2008
Daisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de fleste
Standard

Jeg har gjort følgende;

Tørket av spy, hevet det i maskinen med ullvaskemiddel. (helst ikke milo)
Tørk det liggende på et tørkestativ, kam det med en hårbørste innimellom.

Når det er tørt vil skinnet være stivt, men etter et par dagers bruk er det like mykt som før. Hvis det ikke fungerer med hårbørste kan du kjøpe en kattebørste på en dyrebutikk eller lignende.

Tre stk!
Daisy er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-11-08, 13:10   #6
Travolta
Erfaren

Travolta sin avatar

Medlem siden: Oct 2008
Travolta er populærTravolta er populærTravolta er populærTravolta er populær
Standard

Opprinnelig lagt inn av Sybil, her.

Jeg har gjort følgende;

Tørket av spy, hevet det i maskinen med ullvaskemiddel. (helst ikke milo)
Tørk det liggende på et tørkestativ, kam det med en hårbørste innimellom.

Når det er tørt vil skinnet være stivt, men etter et par dagers bruk er det like mykt som før. Hvis det ikke fungerer med hårbørste kan du kjøpe en kattebørste på en dyrebutikk eller lignende.

Bare et spørsmål fra ei som stadig forsøker å bli en bedre husmor Hvorfor skal man helst ikke bruke milo på ullvask? Jeg trodde at milo er er bra, jeg...?

Travolta er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-11-08, 13:14   #7
Arran
Under cover

Arran sin avatar

Arran imponerer mange og er sikkert smartArran imponerer mange og er sikkert smartArran imponerer mange og er sikkert smartArran imponerer mange og er sikkert smartArran imponerer mange og er sikkert smartArran imponerer mange og er sikkert smartArran imponerer mange og er sikkert smartArran imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Opprinnelig lagt inn av Jentemamma, her.

Bare et spørsmål fra ei som stadig forsøker å bli en bedre husmor Hvorfor skal man helst ikke bruke milo på ullvask? Jeg trodde at milo er er bra, jeg...?

Milo er ok på behandlet ull, men ikke på ubehandlet ull som fortsatt har lanolin i seg. Milo vasker bort lanolinet.

Kardebørste fås kjøpt på dyrebutikk. En grov hårbørste funker helt sikkert også.

Gammel 12-11-08, 13:18   #8
Travolta
Erfaren

Travolta sin avatar

Standard

Takk for svar ang. milo Så vet man det! Har ikke tenkt på dette med lanolin. Med andre ord bør jeg ikke vaske lammeskinnet vårt med milo, men kan derimot bruke det på barnas ulltøy (Janus, Steffens).

Gammel 12-11-08, 13:20   #9
Karamell
Introvert textrovert

Karamell sin avatar

Blogginnlegg: 287
Karamell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg vasker i maskinen på ullprogram og legger det flatt til tørking noen dager. Ingen børsting.

Jeg har brukt både Milo og lanolinsåpe alt ettersom hva vi hadde i huset når ulykken skjedde.

Karamell er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-11-08, 13:23   #10
Karima
I tropene

Karima sin avatar

Standard

Karamell: Blir skinnet like fint igjen uten børsting? Storebrors skinn ble aldri like mykt og deilig igjen etter vasking, men jeg har ingen anelse om hva jeg gjorde feil. Børstet ikke, da.

Gammel 12-11-08, 13:27   #11
Karamell
Introvert textrovert

Karamell sin avatar

Blogginnlegg: 287
Karamell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Mulig det var mykere før? Jeg husker ikke. Det er ikke spesielt mykt kanskje nei? MIn yngste er 05 barn, men han ligger på skinnet sitt enda.

Karamell er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-11-08, 13:31   #12
Arran
Under cover

Arran sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Karima, her.

Hvor får jeg tak i sitronsåpe

Jeg kjøpte min på Babyshop. Gallesåpe fra helsekosten er like bra.

Gammel 12-11-08, 13:35   #13
ElinM
På vei

ElinM sin avatar

ElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de fleste
Standard

Dersom du virkelig vil gjøre dette skikkelig, finns det et eget vaskemiddel for lammeskinn. Jeg har kjøpt dette på Helios, men det er mulig det finnes andre helsekostbutikker som har det også. Det er lenge siden jeg har kjøpt/brukt det nå, mulig det kostet litt. Men jeg syns faktisk det fungerte bedre enn ullvaskemiddel beregnet for ubehandlet ull (ikke Milo). Om jeg husker riktig så ble ikke skinnet stivt etter vask med dette middelen, mens det ble det med ullvaskemiddel. Jeg har uansett børstet det når det har blitt tørt, og da blir det mykere.

ElinM er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-11-08, 13:37   #14
Karima
I tropene

Karima sin avatar

Standard

Har Helios i nabolaget, så tror sannelig jeg skal rusle bort og kjøpe dette spesialmiddelet.

Takk for tipset, ElinM!

Gammel 12-11-08, 13:52   #15
Travolta
Erfaren

Travolta sin avatar

Standard

Jeg har vasket vårt skinn med milo. Ødelegger milo "kun" komforten, eller reduserer det faktisk kvaliteten mht. varmeisolering også?

Gammel 12-11-08, 14:08   #16
Arran
Under cover

Arran sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Jentemamma, her.

Jeg har vasket vårt skinn med milo. Ødelegger milo "kun" komforten, eller reduserer det faktisk kvaliteten mht. varmeisolering også?

Tror ikke det reduserer kvaliteten mht varme, men milo ødelegger ullas selvrensende egenskaper.

Gammel 12-11-08, 14:10   #17
Bluen
intro

Bluen sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Lillestrøm
Blogginnlegg: 391
Bluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Arran, her.

Tror ikke det reduserer kvaliteten mht varme, men milo ødelegger ullas selvrensende egenskaper.

Hva er denne mye omtalte selvrensinga, egentlig? Tiss, gulp, spy og bæsj bare fordunster av seg selv - både lukt- og flekkmessig?

Bluen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-11-08, 14:13   #18
ElinM
På vei

ElinM sin avatar

ElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av Elinblu, her.

Hva er denne mye omtalte selvrensinga, egentlig? Tiss, gulp, spy og bæsj bare fordunster av seg selv - både lukt- og flekkmessig?

Spy forsvinner dessverre ikke av seg selv, men tiss gjør det. Urin reagerer med lanolin og blir til såpe. Lanolinet er vel også antibakterielt til en viss grad, slik at bakterier har dårligere grobunn. Og så trekker ikke fukt og dritt så lett inn i tøyet/fibrene, det preller lettere av.

ElinM er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-11-08, 14:56   #19
Karima
I tropene

Karima sin avatar

Standard

Ullprogram, Helios-middelet og null børsting (glemte det) ga førsteklasses resultat. Like mykt og fint.

Lurer på om det var Milo som herpa det gamle skinnet.

Gammel 14-11-08, 15:10   #20
Mei
Har fått viljen sin

Mei sin avatar

Blogginnlegg: 397
Mei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtid
Standard

Har du ikke eget kardebørsteskap?

Mei er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 18:01.