Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Vil dere bruke mindre penger på julegaver i år?

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 18-11-08, 12:01   #1
Mamarazzi
Jazzbabe

Mamarazzi sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Elvebyen
Mamarazzi har mye å være stolt avMamarazzi har mye å være stolt avMamarazzi har mye å være stolt avMamarazzi har mye å være stolt avMamarazzi har mye å være stolt avMamarazzi har mye å være stolt avMamarazzi har mye å være stolt avMamarazzi har mye å være stolt avMamarazzi har mye å være stolt avMamarazzi har mye å være stolt avMamarazzi har mye å være stolt av
Blunk

Vil dere bruke mindre penger på julegaver i år?

Handelsstanden spår en lavere omsetning til jul i år, og fra flere hold meldes det allerede om at vi kjøper mindre nytt (og dyrt), og mer brukt og billig. Jeg har bestemt meg for å bruke mindre i forbindelse med jula. Den såkalte krisen har ikke nådd oss, men vi trenger rett og slett ikke så mye nytt, og jeg er "lei av" å bruke så mye penger på gaver til perifere familiemedlemmer og venners barn, at vi i år - og sannsynligvis fremover - kommer til å gi bort en mindre "oppmerksomhet" enn tidligere. Jeg synes uansett ikke at julegaver trenger å være like dyre som bursdagsgaver...

Ikke skal jeg ønske meg særlig dyre gaver heller...

Hvordan er det med dere? Turer dere på som før, eller kniper dere inn - eller har dere alltid vært fornuftige??

Gammel 18-11-08, 12:03   #2
Niobe
Personlig pessimist

Niobe sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Blogginnlegg: 11
Niobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Vil dere bruke mindre penger på julegaver i år?

Det blir ingen stor forskjell fra i fjor til i år, men vi kuttet litt allerede for to år siden da jeg var hjemme i ulønnet permisjon.

Gammel 18-11-08, 12:07   #3
TBM
Passiv

Standard

Ja faktisk. Egentlig av andre grunner enn finanskrisen. Vi har vel sklidd litt ut de siste årene...

Svar med sitat
Gammel 18-11-08, 12:09   #4
Anne C
Bør lage seg en tittel selv

Anne C sin avatar

Medlem siden: Sep 2007
Anne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av TBM, her.

Ja faktisk. Egentlig av andre grunner enn finanskrisen. Vi har vel sklidd litt ut de siste årene...

Tror nesten jeg kan signere den her.

Anne C er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-11-08, 12:11   #5
Callisto

Callisto sin avatar

Medlem siden: Feb 2007
Hvor: Bergen
Callisto er populærCallisto er populærCallisto er populærCallisto er populærCallisto er populærCallisto er populær
Standard

Bruker nok ca det samme som i fjor.

Gammel 18-11-08, 12:12   #6
Ru
Protonterapeut

Ru sin avatar

Hvor: Hundremeterskogen
Blogginnlegg: 935
Ru har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Nei, ikke egentlig.
Snarere tvert i mot, kanskje. (Dog utelukkende pga. podens gave.)
Vi har aldri brukt mye penger på julegaver, jeg er for gniten - rett og slett.
Vi har noen i familien som tydeligvis har det som årlig utfordring å gi de dyreste gavene, og det spillet der er jeg bare ikke med på. Det er da for pokker ingen konkurranse.

Gammel 18-11-08, 12:12   #7
Lucifer
Skummelt distré...

Lucifer sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Norge
Lucifer er populærLucifer er populærLucifer er populærLucifer er populærLucifer er populær
Standard

Vel, ikke helt. Har jo kjøpt NIntendo DS Lite til storesøster og mannen min får som vanlig sesongkort på Åråsen (fotball, for de som ikke vet dette). Men vi kjøper lite til mer perifere bekjente, det har vi hele tiden gjort.

Ingenting er umulig, det tar bare litt lenger tid!
Lucifer er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-11-08, 12:12   #8
Trixie

Trixie sin avatar

Medlem siden: Dec 2006
Blogginnlegg: 160
Trixie er kulere enn de flesteTrixie er kulere enn de flesteTrixie er kulere enn de flesteTrixie er kulere enn de flesteTrixie er kulere enn de flesteTrixie er kulere enn de flesteTrixie er kulere enn de flesteTrixie er kulere enn de flesteTrixie er kulere enn de flesteTrixie er kulere enn de flesteTrixie er kulere enn de fleste
Standard

Litt kansje, men ikke nevneverdig mye.
Vi har ikke så stor familie noen av oss, så kommer jo ikke opp i ekstreme summer uansett. Men klart, man merker jo renta og at jeg går på 80% lønn nå i permisjonen.

Trixie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-11-08, 12:13   #9
Divine
Textrovert

Divine sin avatar

Blogginnlegg: 251
Divine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Nei, jeg tror ikke vi bruker mindre i år enn i fjor. Vi bruker ganske lite penger på gaver i utgangspunktet. Vi gikk ikke akkurat bananas da det var gode tider heller.

Ikke la det aller beste bli det godes fiende
Divine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-11-08, 12:16   #10
Sol
Skinner

Sol sin avatar

Medlem siden: Apr 2008
Sol er et glitrende lys på stjernehimmelenSol er et glitrende lys på stjernehimmelenSol er et glitrende lys på stjernehimmelenSol er et glitrende lys på stjernehimmelenSol er et glitrende lys på stjernehimmelenSol er et glitrende lys på stjernehimmelenSol er et glitrende lys på stjernehimmelenSol er et glitrende lys på stjernehimmelenSol er et glitrende lys på stjernehimmelenSol er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Nei, det vil jeg ikke tro. Men det er vel mest fordi vi ikke har brukt særlig mye på julegaver tidligere heller. De samme skal ha gave i år og, og det blir nok for omtrent samme sum som tidligere.

Gammel 18-11-08, 12:23   #11
Guttemammis
Sjokoholiker & hjemmekjær

Medlem siden: Jan 2007
Guttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt likt
Standard

Samme som i fjor

Guttemammis er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-11-08, 12:30   #12
MegaMie
Multitaskingmaniac

MegaMie sin avatar

Medlem siden: Dec 2007
Hvor: Ut mot havet
Blogginnlegg: 162
MegaMie er et glitrende lys på stjernehimmelenMegaMie er et glitrende lys på stjernehimmelenMegaMie er et glitrende lys på stjernehimmelenMegaMie er et glitrende lys på stjernehimmelenMegaMie er et glitrende lys på stjernehimmelenMegaMie er et glitrende lys på stjernehimmelenMegaMie er et glitrende lys på stjernehimmelenMegaMie er et glitrende lys på stjernehimmelenMegaMie er et glitrende lys på stjernehimmelenMegaMie er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Jeg prøver alltid å kutte ned på forbruket både til hverdags og til jul. Er nok enda mer bevisst på dette nå som vi har fått barn. Storebror er ikke året en gang og skjønner ikke stort av gaver så jeg skjønner ikke poenget med å gi han en haug med gaver.

Jeg og mannen kjøper ikke til hverandre men kjøper en liten gave fra storebror. Ellers liker jeg å kjøpe fornuftige ting, en go olivenolje og gode kaffe bønner etc. Og så ber jeg folk om å komme med konkrete gaveønsker.

I år kjøper vi til 25 stk. Alt fra 100 - 300 pr gave.

Gammel 18-11-08, 12:32   #13
Éowyn
Whatever, never mind

Éowyn sin avatar

Blogginnlegg: 67
Éowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Jeg tror ikke vi kommer til å holde igjen noe mer nå enn vi har gjort tidligere. Vi prøver å ikke "ta av" uansett fordi jeg ikke vil at barna våre skal overøses med gaver. (Noe som minnet meg på at det snart er tid for den årlige "sosial arbeid-forelesningen" for Storebror.)

Éowyn er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-11-08, 12:32   #14
Skilpadda
flisespikker

Skilpadda sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 676
Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Vi kniper ikke spesielt inn, tror jeg, nei. Noen må jo holde hjulene i gang dersom vi skal komme oss ut av finanskrisen! (Jeg føler ikke at vi "sløser" til vanlig heller - vi bruker en god del penger på julegaver, men det er bare på ordentlige ting, og nesten utelukkende "kultur", det vil si bøker, musikk og film. Har ikke noe snev av dårlig samvittighet for å bruke penger på sånt, hverken til oss selv eller andre. )

Gammel 18-11-08, 12:36   #15
allium
Bare sær

allium sin avatar

allium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Skilpadda, her.

Noen må jo holde hjulene i gang dersom vi skal komme oss ut av finanskrisen!

Viktig poeng. Mye av krisen er jo ren psykologi.

Ellers kommer jeg vel til å bruke det jeg pleier, bruker aldri mye uansett.

Forget your perfect offering, there is a crack in everything, that's how the light gets in.
allium er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-11-08, 12:45   #16
Smash
Impulsiv innimellom

Smash sin avatar

Medlem siden: Jul 2007
Blogginnlegg: 3
Smash imponerer mange og er sikkert smartSmash imponerer mange og er sikkert smartSmash imponerer mange og er sikkert smartSmash imponerer mange og er sikkert smartSmash imponerer mange og er sikkert smartSmash imponerer mange og er sikkert smartSmash imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Stort sett det samme som tidligere år, regner jeg med.

Gammel 18-11-08, 12:48   #17
emm
Men først, kaffe!

emm sin avatar

emm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Vi gir som før, men har ikke tradisjon på de dyreste gavene heller.

emm er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-11-08, 12:50   #18
Mams
er grønn og fin.

Mams sin avatar

Hvor: Akershus
Blogginnlegg: 8
Mams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtid
Standard

Ja, det vil bli brukt mindre.
Jeg blitt alene og har dermed mindre penger å bruke på gaver.
Så finanskrisen har egentlig ingen ting å si da.

Gammel 18-11-08, 12:53   #19
amo

amo sin avatar

amo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt av
Standard

Jeg er nok med på å holde hjulene i gang.Har aldri brukt de store summene på julegaver.

Jeg blir like overrasket hvert år når lekekatalogene kommer.Hvem er det som kjøper de dyre lekene til 4-500,- for noe "ræl"? Ungkarer som kjøper til nevøer og nieser,eller?

1987-storesøs 1997-mellombror 2004-lillesøs 2009-bonussøs
amo er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-11-08, 12:55   #20
Mamarazzi
Jazzbabe

Mamarazzi sin avatar

Hvor: Elvebyen
Mamarazzi har mye å være stolt avMamarazzi har mye å være stolt avMamarazzi har mye å være stolt avMamarazzi har mye å være stolt avMamarazzi har mye å være stolt avMamarazzi har mye å være stolt avMamarazzi har mye å være stolt avMamarazzi har mye å være stolt avMamarazzi har mye å være stolt avMamarazzi har mye å være stolt avMamarazzi har mye å være stolt av
Standard

Hva bruker dere forresten på julegaver til egne barn? Vi har bare 1 barn, og jeg tror vi bruker ca 1.000 kr på gaver til henne, eller kanskje mellom 700 til 1.200? Jeg er sannelig ikke helt sikker...

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 12:55.