Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Kommunikasjon > HPs vevstove

Blir _kjempesint_ over facebook ... Kan dette løses?

HPs vevstove Forum for datasnakk.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 21-11-08, 11:26   #1
Slettet bruker
Passiv

Sint!

Blir _kjempesint_ over facebook ... Kan dette løses?

Måtte jo selvsagt inn på facebook og se om jeg kjente noen fp-ere, men det gjør jeg ikke... :ensom: Jaja - pytt, pytt, er ikke så nøye heller.

Men - jeg er ikke innom facebook så ofte, og oppdaget da jeg logget meg på - til min store fortvilelse - at en tulling jeg ikke kjenner noe større har lagt ut et bilde av meg fra en fest jeg var på. Jeg fikk fjernet taggen, og sendte tullingen en melding og ba ham slette bildet. Jeg begrunnet hvorfor det var viktig for meg (hadde en god grunn også), men nei - han syntes ikke det var nødvendig.....

What to do? Jeg har aldri sagt ja hverken til p bli fotografert eller lagt ut sånn, og det er en virkelig god grunn til at jeg ikke vil være der. (Vil ikke gå i detaljer på det her, så stol på meg please...)

Svar med sitat
Gammel 21-11-08, 11:31   #2
Marit K
Carve canem

Marit K sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Øvre Romerike
Marit K er kulere enn de flesteMarit K er kulere enn de flesteMarit K er kulere enn de flesteMarit K er kulere enn de flesteMarit K er kulere enn de flesteMarit K er kulere enn de flesteMarit K er kulere enn de flesteMarit K er kulere enn de flesteMarit K er kulere enn de flesteMarit K er kulere enn de flesteMarit K er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Blir _kjempesint_ over facebook.... Kan dette løses?

Da ville jeg sendt admin på facebook en melding og bedt om å få bildet fjernet. Det skal visstnok la seg gjøre.

06, 07, og 12.
Marit K er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-11-08, 11:34   #3
Nooria
Stadig underveis

Nooria sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Nooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de fleste
Standard

For det første er det en veldig manipulativ formulering fra hans side. For det andre synes jeg du skal true han med anmeldeldelse.

Du kan muligens også be Facebook fjerne det for deg. Siste skritt er anmeldeldelse. Normale vettuge folk ønsker vel ikke påkjenningen ved å bli anmeldt for en sånn filleting, så jeg vil tro vedkommende fjerner bildet.

Gammel 21-11-08, 11:35   #4
safran
saftig

safran sin avatar

Blogginnlegg: 18
safran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg fant også nylig et bilde av meg der, tagget og lagt ut uten min tillatelse. Utrolig at folk gjør sånt uten å spørre først?!
Kontakt admin, ja.

Gammel 21-11-08, 11:35   #5
Dixie Diner
Nymotens gammeldags

Dixie Diner sin avatar

Hvor: Stavanger
Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Han syntes ikke det var nødvendig? Hva slags idiot er dette her? Jeg hadde frådet! Send en melding til admin ja. Få også med at denne personen NEKTER å fjerne bildet selv om du har krevd det, så får han kanskje en oppstrammer.

Gammel 21-11-08, 11:36   #6
Agurke
Fabelaktig

Agurke sin avatar

Blogginnlegg: 19
Agurke er kulere enn de flesteAgurke er kulere enn de flesteAgurke er kulere enn de flesteAgurke er kulere enn de flesteAgurke er kulere enn de flesteAgurke er kulere enn de flesteAgurke er kulere enn de flesteAgurke er kulere enn de flesteAgurke er kulere enn de flesteAgurke er kulere enn de flesteAgurke er kulere enn de fleste
Standard

Det er så mange uten nettvett der ute, og kanskje spesielt på Facebook.

Gammel 21-11-08, 11:40   #7
Slettet bruker
Passiv

Standard

Han er en eks av en venninne av drømmeprinsen så han gir jo f i hva jeg mener om ting...

Jeg skal sende ham en ny melding og forlange at han fjerner det ellers kontakter jeg admin - så skal jeg se om jeg finner ut hvordan jeg kontakter admin...

Svar med sitat
Gammel 21-11-08, 11:42   #8
Rug
Det er bare en fase

Rug sin avatar

Rug er virkelig godt liktRug er virkelig godt liktRug er virkelig godt liktRug er virkelig godt liktRug er virkelig godt liktRug er virkelig godt liktRug er virkelig godt liktRug er virkelig godt liktRug er virkelig godt liktRug er virkelig godt likt
Standard

Han er faktisk nødt til å gjøre det, det er ulovlig å legge ut bilder av andre uten tillatelse.

Rug er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-11-08, 11:45   #9
Nooria
Stadig underveis

Nooria sin avatar

Nooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de fleste
Standard

Ove skåra i Datatilsynet har uttalt følgende i en nettprat:

"Da må det sterkere lut til. Fortell denne såkalte vennen din at du virkelig mener det og at du krever at han fjerner bildene straks. Hvis han fortsatt ikke hører på deg kan du ev. også kontakte Facebook som har et abuseteam og muligens vil hjelpe deg. Du kan også true med å anmelde vedkommende til politiet. Du har rett til å kreve at han respekterer dine grenser..."

Link:
http://tux1.aftenposten.no/nettprat/russ250408/

Gammel 21-11-08, 11:50   #10
DM
Live and let live

DM sin avatar

Blogginnlegg: 86
DM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

I mellomtiden:

(Pluss at du kan gjøre slik at enkeltpersoner ikke kan finne deg i det hele tatt dersom det er nødvendig.)

Gammel 21-11-08, 11:52   #11
Pong
Fullverdig medlem

Medlem siden: Mar 2008
Hvor: Figgjo
Pong har et hav av muligheter foran seg
Standard

Facebook er på en utenlandsk server og er en utenlandsk tjeneste, så juridisk er dette ikke lett. Jeg tipper at facebook admin ikke kommer til å slette bildet (ord mot ord).
Så jeg hadde informert ham om at du kommer til å anmeldelse saken. Såvidt jeg vet er en fest ikke et offentlig sted, så da må du ha tillatelse av folk som er på bildet. Som du tydelig ikke har gitt.

Og så kan du fortelle her hvordan det egentlig foregår - det å anmelde (aner nemlig ikke)?

Sånn i ettertanke tror jeg ikke politiet har lyst å bruke ressurser på det heller.. "Dessverre kan vi ikke hjelper deg med det, vi tar ikke slike saker."
Det kanskje hjelper å spør de som påstår sånt å skrive det ned med signatur - da kan du ta det videre (ombudsmann har jeg hørt om, men aldri trengt å bruke). De ønsker vel å luke bort useriøse henvendelser, men skal du ha rett må du få det.

Sist redigert av Pong : 21-11-08 kl 12:02.
Pong er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-11-08, 11:54   #12
Slettet bruker
Passiv

Standard

DM - den der var jo _genial_!!! Hvis jeg nå har skjønt det riktig så klarte jeg å sette sånn at fotoer tagget av meg kun kan sees av meg - hehehehe..... Så kan han ha det på profilen sin så mye han gidder.

Må finne noen som kan sette på igjen den taggen nå....

(Jeg elsker nerdete løsninger....)

Svar med sitat
Gammel 21-11-08, 11:57   #13
safran
saftig

safran sin avatar

Blogginnlegg: 18
safran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg vet ikke om du er trygg, selv med de instillingene. Jeg fant et bilde en ikke søkbar person hadde lagt ut, kun fordi en av våre felles venner hadde kommentert bildet.

Gammel 21-11-08, 12:00   #14
Slettet bruker
Passiv

Standard

Pong - jeg driver og tester Dm sin metode først. Hvis den fungerer slik jeg tror så skal det gå an å sørge for at ingen får se bilder tagget til meg unntatt meg. Så kan dusten heller sitte der og lure på hvorfor det er noe feil med det bildet.

Hrmf. Får hun som tagget meg sist til å sette på igjen taggen nå, så skal det fungere håper jeg.

Svar med sitat
Gammel 21-11-08, 12:01   #15
Slettet bruker
Passiv

Standard

Safran - sukk - da får jeg håpe han responderer på en vesentlig tøffere melding.

Svar med sitat
Gammel 21-11-08, 12:12   #16
DM
Live and let live

DM sin avatar

Blogginnlegg: 86
DM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Blir _kjempesint_ over facebook ... Kan dette løses?

Smilefjes: Det er taggen som ikke blir synlig for andre enn dine venner mener jeg. Bildet blir nok liggende med de innstillinger fyren har enten den er for hans venner, eller helt åpen.

Gammel 21-11-08, 12:30   #17
-ea-
heimføing

-ea- sin avatar

Hvor: Heime
Blogginnlegg: 179
-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Yes til det DM sier. Og har han nevnt deg i bildeteksten så er du like langt (og like søkbar).

-ea- er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-11-08, 12:40   #18
Slettet bruker
Passiv

Standard

Driver og tester her nå. Jeg tror at når jeg setter at bilder som er tagget til meg kun skal sees av meg, så kan ikke andre se dem, men det er mulig jeg tar feil.

Jeg har uansett sendt tullingen er meget skarp melding og forlangt at han straks sletter det bildet medmindre han ønsker at jeg forfølger saken videre.
:dame på krigsstien:

Svar med sitat
Gammel 21-11-08, 13:34   #19
Nooria
Stadig underveis

Nooria sin avatar

Standard

Dårlige nyheter i denne artikkelen: http://www.vg.no/teknologi/artikkel.php?artid=189520

Gammel 21-11-08, 13:38   #20
Teofelia
Bedreviter

Teofelia sin avatar

Blogginnlegg: 391
Teofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg er temmelig sikker på at det fungerer slik som DM sier.

Jeg hadde gått til anmeldelse, hvis det er viktig for deg å få bildet fjernet. En ting er at politiet ikke nødvendigvis tar tak i problemet (selv om de har trappet opp den slags aktiviteter i det siste, for å statuere eksempler). En annen ting er at folk flest ikke ønsker å ha anmeldelser på seg og blir ganske spake når de får henvendelse fra politiet om at de er anmeldt. Det er derfor ikke usannsynlig at en anmeldelse vil fungere godt.

Lykke til!

Teofelia er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 20:20.