Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Hvordan oppretter jeg et forum?

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 22-11-08, 18:45   #1
zeppelin
Jamning

zeppelin sin avatar

Medlem siden: Jun 2008
zeppelin er virkelig godt liktzeppelin er virkelig godt liktzeppelin er virkelig godt liktzeppelin er virkelig godt liktzeppelin er virkelig godt liktzeppelin er virkelig godt liktzeppelin er virkelig godt liktzeppelin er virkelig godt liktzeppelin er virkelig godt likt
Standard

Hvordan oppretter jeg et forum?

Ja, det lurer jeg på. Har planer om å opprette et forum for et eget lite nisje område. Må man ha egen server? Domene? Hadde håpet det var noen ferdiglagede "maler" der ute slik som med blogger og wiki's

Gammel 22-11-08, 18:48   #2
Joika
Pauset

Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Internett
Blogginnlegg: 180
Joika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvordan oppretter jeg et forum?

Det er det!!

Skal lage en lite "guide" om du gir meg noen minutter her!

Joika er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-11-08, 18:51   #3
Joika
Pauset

Joika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Du trenger ikke betale en krone!

Du kan laste ned et gratisforum, feks phpBB www.phpbb.com. Også finnes det gratis servere hvor du kan sette opp forumet. Bakdelen med disse løsningene er at de er oftest proppet med reklame ol, dermed så blir det mye "støy" syntes jeg i allefall.

Jeg ville lastet ned siste versjon av php-greia, så leid serverplass om jeg var deg. Du kan få en med helt ok kapasitet til 1000kr i året. Du kan evt lease et forum som dette (vbulletin) et år for 400kr og du er villig til å legge litt mer i. Mener det koster en 800kr eller noe om pakka skal kjøpes.

Det jeg liker med phpbb er at det kan tilpasses mye. Har ikke like god kjennskap til andre.

Gammel 22-11-08, 21:00   #4
HP
Administrator

HP sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Bergen
Blogginnlegg: 6
HP har en fantastisk fremtidHP har en fantastisk fremtidHP har en fantastisk fremtidHP har en fantastisk fremtidHP har en fantastisk fremtidHP har en fantastisk fremtidHP har en fantastisk fremtidHP har en fantastisk fremtidHP har en fantastisk fremtidHP har en fantastisk fremtidHP har en fantastisk fremtid
Standard

Domenenavn og webhotell kjøper du hos www.domeneshop.no. Domenenavn koster 95,- for .com, .net, .org. 125,- for .no (.no kan bare kjøpes hvis du har et organisasjonsnummer i brønnøysundregisteret). Webhotell som kan drive et forum koster fra 35,-/mnd.

Forumprogramvare: phpBB er gratis (men jeg er ingen fan av det). Et annet gratis alternativ er punBB, jeg liker det bedre enn phpBB. EDIT: Gratis betyr samtidig at du ikke har krav på support, du er avhengig av å kunne fikse ting sjøl utifra instruksjoner du finner i forum/wikis hos utviklerne av programvaren.

FP bruker vBulletin, det koster per i dag 1307,- for en lisens, etter det første året kommer et tillegg kommer 290,- per år for oppgraderinger og support. vBulletin-support er veldig bra, de kan også installere forumprogramvaren for deg mot et tillegg. Der finnes mange utvidelser og stilmaler på www.vbulletin.org, men installerer du utvidelser så må disse deaktiveres før du kan motta support.

Sist redigert av HP : 22-11-08 kl 21:26. Årsak: Gratis, support.
HP er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-11-08, 21:43   #5
Joika
Pauset

Standard

Man må vel strengt tatt ikke kjøpe noe som helst om man ikke vil?

Men jeg er helt enig.. ting blir mye bedre om man legger i noen kroner. Mange av serverne man kan leie har autoinnstaller også. Det gjør ting litt enklere for grønnskollinger.

Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 05:42.