|
Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier. |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
![]() |
#1 |
Pauset
Medlem siden: Oct 2007
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Spinnoff av juletråden: Gifter folk seg i kirken fordi det er fint der?Jeg tror og har også erfart at mange velger å gifte seg i kirken fordi det er et fint og høytidelig seremonirom. I alle fall finere enn mange andre. Man har sett det på tv, man har et bilde av hvordan det skal være, og velger derfor kirken. Hvis man har mulighet, gjerne den eldste og fineste kirken på stedet man gifter seg. Sorenskriveren kan bli for "stusselig" for mange. Innholdet i ekteskapsløftene derimot kan være like bra. Sist redigert av Dronningen : 24-11-08 kl 12:25. |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
Nymotens gammeldags
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Stavanger
![]() Sv: Spinn off av juletråden: Gifter folk seg i kirken fordi det er fint der?Mange har nok en tilhørighet til ei kirke selv om de ikke er kristne. Det er kanskje der de selv er døpt, konfirmert osv, og de føler en tilknytning til bygget.
![]() |
#3 |
Protonterapeut
|
![]() Sv: Spinn off av juletråden: Gifter folk seg i kirken fordi det er fint der?Jeg giftet meg i kirken fordi jeg ville ha en kirkelig vielse. Nå valgte jeg kirken nærmeste oss fordi vi sogner til den, fordi jeg og hele slekten er døpt der, og fordi den er fin og gammel, men jeg importerte prest fra nabomenigheten. Prestene som hører til kirken vi sogner til, har jeg nemlig ikke mye til overs for.
![]() |
#4 |
maler
|
![]() Sv: Spinn off av juletråden: Gifter folk seg i kirken fordi det er fint der?Hm hva skal jeg svare her mon tro? |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
Bedreviter
|
![]() Sv: Spinn off av juletråden: Gifter folk seg i kirken fordi det er fint der?Hvis vi hadde giftet oss i kirken, hadde det vært utelukkende fordi kirken (etter mitt syn) tilbyr det beste av seremoni, høytid, stemning og, ikke minst, lokaliteter. |
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
Hulder
Medlem siden: Mar 2007
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Spinn off av juletråden: Gifter folk seg i kirken fordi det er fint der?Vi valgte en kirke for å ha en pen ramme rundt det hele. Vi er ikke kristne, men valgte det tradisjonelle fordi det i grunnen føltes helt greit. Hvis jeg ikke hadde hatt 2 6mnd gamle tvillinger og aldri sov, så hadde jeg kanskje tatt meg tid til et vakkert utendørsbryllup i en eller annen ruin eller noe sånt, men det ble nå greit slik som det ble.
![]() |
#7 |
Hertuginne
|
![]() Sv: Spinn off av juletråden: Gifter folk seg i kirken fordi det er fint der?Jeg valgte å gifte meg i kirken fordi jeg har en tilhørighet og tro som gjorde valget om å gifte seg i en kirke helt naturlig. Kirken vi giftet oss i er ikke kirken som jeg er døpt eller konfimert i, ei heller den fineste kirken i bygden. Vi valgte en kirke som min fars familie har sterk tilknytning til, kirken som mine foreldre giftet seg i og som min bestefar ble gift i.
![]() |
#8 |
|
![]() Sv: Spinn off av juletråden: Gifter folk seg i kirken fordi det er fint der?Ikke jeg, men jeg har vokst opp et sted hvor veldig mange plutselig ble veldig kristne og kirkeglade da de skulle gifte seg. Veldig fine kirker, forresten. Jeg er veldig glad i gamle kirker, kjenner historisk sus og alt sånt. |
![]() |
![]() |
![]() |
#9 |
♥ ♥ ♥
Hvor: Nedre Romerike
![]() Sv: Spinn off av juletråden: Gifter folk seg i kirken fordi det er fint der?Nå giftet vi oss i Spania i den norske sjømannskirken, så spesielt vakker var den vel ikke. Kun et lokale liksom.
![]() |
#10 |
Originala
|
![]() Sv: Spinn off av juletråden: Gifter folk seg i kirken fordi det er fint der?Jeg har inntrykk av at en god del gjør det, ja. Jeg kjenner i alle fall flere som sier at de synes kirka er en fin ramme for bryllupet, sjøl om de ikke anser seg som kristne. Litt forsiktig har de bedt presten om å ikke vektlegge det kristne budskapet så veldig mye i vielsen, sjøl om det naturligvis har vært noe. |
![]() |
![]() |
![]() |
#11 |
Expired
Medlem siden: Dec 2006
![]() Sv: Spinn off av juletråden: Gifter folk seg i kirken fordi det er fint der?Vi lot være å gifte oss i kirken. Dels fordi han hadde gjort det før, og dels fordi jeg fikk hetta av å tenke på masse mennesker og styr.
![]() |
#12 |
ƒœß†˙*∂ü*∂醆é?
Medlem siden: Aug 2007
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Re: Sv: Spinn off av juletråden: Gifter folk seg i kirken fordi det er fint der?Det er da mange som gjør det, jeg trodde ikke det var noen hemmelighet. Jeg kjenner til flere. De er overhodet ikke religiøse, men de velger en eller annen pen kirke fordi det er det svigermor forventer, fordi "alle andre" gjør det, og fordi det er jo et pent rom å gifte seg i da.
![]() |
#13 |
Nymotens gammeldags
![]() Sv: Spinn off av juletråden: Gifter folk seg i kirken fordi det er fint der?Man trenger ikke være kristen for å tro på (en) Gud.
![]() |
#14 |
Jo flere jo bedre...
Medlem siden: Dec 2006
![]() Sv: Spinn off av juletråden: Gifter folk seg i kirken fordi det er fint der?
Enig |
![]() |
![]() |
![]() |
#15 |
ƒœß†˙*∂ü*∂醆é?
Medlem siden: Aug 2007
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Re: Sv: Spinn off av juletråden: Gifter folk seg i kirken fordi det er fint der?
Hvis du mente mitt innlegg så må du lese en gang til. Jeg skrev at det er folk som overhodet ikke er religiøse. Ateister foreks. (Manglende gudstro.)
![]() |
#16 |
|
![]() Sv: Spinn off av juletråden: Gifter folk seg i kirken fordi det er fint der?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#17 |
Nymotens gammeldags
Nei det synes jeg ikke, med mindre man er ateist. Det er ingen av oss, og vi giftet oss som sagt i en kirke brukt av familien i evigheter, og ble etter eget ønske viet av en prest vi har et familiært forhold til.
![]() |
#18 |
Passiv
|
![]() Sv: Spinn off av juletråden: Gifter folk seg i kirken fordi det er fint der?Der vi bor er det en gammel kirke med satanistiske tegninger midt i korbuen, så der kan hvem som helst gifte seg uten å føle at de svikter sine idealer... |
![]() |
![]() |
#19 |
Absolute Beginner
|
![]() Sv: Spinn off av juletråden: Gifter folk seg i kirken fordi det er fint der?For meg er det helt uaktuelt med kirkebryllup, helt uavhengig av selve bygget, hvor fint det er, og hvor mange ganger man har vært der. |
![]() |
![]() |
![]() |
#20 |
Fola Blakken
|
![]() Sv: Spinn off av juletråden: Gifter folk seg i kirken fordi det er fint der?Vi giftet oss i en kirke i utlandet, og visste ikke hvordan den så ut før vi bestemte oss. Og den var grei nok sånn bygningsmessig, men ikke spesielt vakker og utsmykket. Men presten var helt herlig, og hun kunne gjerne døpt alle barna mine hadde det ikke vært for reiseveien.
![]() |
![]() |
Emneord |
kirke, kirkekjole, krigsfisker, religion, vielse |
|
|