Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Hvis barnet ditt hadde vunnet

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 01-12-08, 12:49   #21
polarjenta
Tittel og tittel....

polarjenta sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Vesterålen
Blogginnlegg: 66
polarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hvis barnet ditt hadde vunnet

Opprinnelig lagt inn av Line*, her.

Nå demret det en historie i bakhodet på meg her angående mindreårige og høye gevinster...
En 2-åring, tror jeg det var, vant i Lotto. Foreldrene hadde spilt i hans navn.
Overformynderiet bestemte over de pengene, mener jeg å huske.
Men Flax-lodd blir jo noe annet, da.
Men om barn vinner, i sitt navn, tror jeg ikke foreldrene bestemmer over de pengene.
Tror jeg...

Når det er sagt: Jeg ville ha brukt pengene til familiens beste.

Da bestemmer overformynderiet ja. Men er det ikke snakk om at det nå skal bli en aldersgrense på tipping?

Jeg ville uansett aldri spilt i mine barns navn.

Gammel 01-12-08, 12:51   #22
Line*
Expired

Medlem siden: Dec 2006
Line* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av polarjenta, her.

Da bestemmer overformynderiet ja. Men er det ikke snakk om at det nå skal bli en aldersgrense på tipping?

Jeg ville uansett aldri spilt i mine barns navn.

Det er jo 18-års grense på spilling i Norge.
Men ærlig talt vet jeg ikke så mye om dette.
Bare husker de fortvilte foreldrene til den 2-åringen.

Gammel 01-12-08, 13:04   #23
Harriet Vane
Epikur

Harriet Vane sin avatar

Blogginnlegg: 440
Harriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg ville kjøpt en rimelig leilighet sentralt i Oslo og leid den ut så den tjente inn seg selv og at ungene kunne bodd der når de ble studenter, hvis de skulle studere i Oslo. Resten ville jeg hatt i et moro-for-familien-fond, som ble brukt til gøyale ferieturer og hytte.

Gammel 01-12-08, 13:08   #24
Dixie Diner
Nymotens gammeldags

Dixie Diner sin avatar

Hvor: Stavanger
Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Madam Mim, her.

Jeg ville kjøpt en rimelig leilighet sentralt i Oslo og leid den ut så den tjente inn seg selv og at ungene kunne bodd der når de ble studenter, hvis de skulle studere i Oslo. Resten ville jeg hatt i et moro-for-familien-fond, som ble brukt til gøyale ferieturer og hytte.

Det der var utrolig smart!

Gammel 01-12-08, 13:14   #25
Cathrine H
Nybegynner

Medlem siden: Nov 2008
Cathrine H har et hav av muligheter foran seg
Standard

Det hadde gått til familiens beste.
Jeg har kjøpt Flaxkalendere til oss tre store og sa at den som vinner skal dele med alle. Hadde guttungen på 6 vunnet 500 000 skulle han selvfølgelig fått seg en tur til Disneyland osv, men vi hadde nok plassert mesteparten i gjelda vår.

Jeg gir forøvrig aldri bort Flaxlodd til venner eller andre familiemedlemmer.
Det ville ha vært for jævli om de vant.
Så kjip er jeg.

Cathrine H er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-12-08, 13:17   #26
Dixie Diner
Nymotens gammeldags

Dixie Diner sin avatar

Hvor: Stavanger
Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Cathrine H, her.

Jeg gir forøvrig aldri bort Flaxlodd til venner eller andre familiemedlemmer.
Det ville ha vært for jævli om de vant.
Så kjip er jeg.

Haha, jeg forstår deg godt. Hadde vi sittet veldig godt i det selv, hadde jeg ikke hatt skrupler med det, men når vi trenger pengene så desperat selv, hadde det vært rimelig kjipt å kjøpe et vinnerlodd man ga bort til noen andre. :egoist:

Gammel 01-12-08, 13:18   #27
Che
Har tro på forbedring

Che sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: "Cuba"
Blogginnlegg: 293
Che har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg har ikke kommet til å spart det. Både fordi jeg
1: ikke har noen garanti for at guttungen er fornuftig nok til å håndtere en million når han er 18 år og myndig. (ser for meg hurraturer til syden og uhørt dyr bil f.eks)

2: Jeg tror han vil ha større glede av at pengene brukes for hele familiens ve og vel (i form av opplevelser, annet hus - what ever...)

Guttene har hver sin flaxkalender - vi har bestemt at om en av dem vinner noe stort (ja, som om sannsynligheten er særlig stor for det), så skal summen deles mellom gutta. Her er jo maxsummen 100 000.

Etter å ha lest litt mer i tråden, så var Mims idé om leilighet kjempegod.

Forøvrig så har jeg selv vært under overformyderiets "vinger" anser ikke det som problematisk jeg altså.

Gammel 01-12-08, 13:20   #28
allium
Bare sær

allium sin avatar

allium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Bauche, her.

2: Jeg tror han vil ha større glede av at pengene brukes for hele familiens ve og vel (i form av opplevelser, annet hus - what ever...)

Enig.

Jeg praktiserer forøvrig det samme når det gjelder annen sparing til barna. Her spares for eksempel ikke barnetrygden. Jeg vil heller bruke den til å gi oss en bedre hverdag idag.

Forget your perfect offering, there is a crack in everything, that's how the light gets in.
allium er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-12-08, 13:20   #29
polarjenta
Tittel og tittel....

polarjenta sin avatar

Hvor: Vesterålen
Blogginnlegg: 66
polarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt av
Standard

Jeg har ikke kommet til å spart det. Både fordi jeg
1: ikke har noen garanti for at guttungen er fornuftig nok til å håndtere en million når han er 18 år og myndig. (ser for meg hurraturer til syden og uhørt dyr bil f.eks)

Guttene har hver sin flaxkalender - vi har bestemt at om en av dem vinner noe stort (ja, som om sannsynligheten er særlig stor for det), så skal summen deles mellom gutta. Her er jo maxsummen 100 000.

På vår flaxkalender er maxsummen 500000

Gammel 01-12-08, 13:21   #30
Tertit
Stort sett blid

Tertit sin avatar

Medlem siden: Feb 2008
Hvor: Nordmøre
Tertit er virkelig godt liktTertit er virkelig godt liktTertit er virkelig godt liktTertit er virkelig godt liktTertit er virkelig godt liktTertit er virkelig godt liktTertit er virkelig godt liktTertit er virkelig godt liktTertit er virkelig godt likt
Standard

De gangene ungene har hatt hver sine flaxlodd, har vi på forhånd blitt enig om at eventuelle storgevinster (over 10000) deles likt. Alt hadde blitt satt rett inn på konto til ungene. For meg hadde det vært fælt om en av dem hadde vunnet en million, noe som hadde gjort det mye enklerer med tanke på utdanning, etablering m.m. Kontra den andre, som hadde måttet slite mere for sitt.

Gammel 01-12-08, 13:21   #31
Cathrine H
Nybegynner

Medlem siden: Nov 2008
Cathrine H har et hav av muligheter foran seg
Standard

Opprinnelig lagt inn av Iset, her.

Haha, jeg forstår deg godt. Hadde vi sittet veldig godt i det selv, hadde jeg ikke hatt skrupler med det, men når vi trenger pengene så desperat selv, hadde det vært rimelig kjipt å kjøpe et vinnerlodd man ga bort til noen andre. :egoist:

Ja, enig med deg.
Det har i stor grad noe med vår egen situasjon å gjøre, for jeg er egentlig ikke kjip. Men å vite at det loddet jeg sto med i hånda og ga bort, var vinnerloddet ville vært en liten sorg for meg, rett og slett.
Vi er kronisk blakke uten utsikt til løsning de neste 4 årene.

Cathrine H er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-12-08, 13:22   #32
Che
Har tro på forbedring

Che sin avatar

Hvor: "Cuba"
Blogginnlegg: 293
Che har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av polarjenta, her.

På vår flaxkalender er maxsummen 500000

Vel, da får de sikkert 50 000 hver, så gjør vi noe stas med de resterende 400 000. *drømmer alltid om toppremie*

Gammel 01-12-08, 13:25   #33
trøtt
ekstremt trøtt

trøtt sin avatar

Blogginnlegg: 32
trøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de fleste
Standard

Forøvrig så har jeg selv vært under overformyderiets "vinger" anser ikke det som problematisk jeg altså.

Gammel 01-12-08, 13:27   #34
Noba
🎈

Noba sin avatar

Medlem siden: Jan 2007
Noba er kulere enn de flesteNoba er kulere enn de flesteNoba er kulere enn de flesteNoba er kulere enn de flesteNoba er kulere enn de flesteNoba er kulere enn de flesteNoba er kulere enn de flesteNoba er kulere enn de flesteNoba er kulere enn de flesteNoba er kulere enn de flesteNoba er kulere enn de fleste
Standard

Ungene får avdventskalender (Flax) hvert år og vi har blitt enige om at gevinster over 500 kr skal deles mellom dem. Blir det store beløp skal det også deles, men da må vi vurdere hvordan vi skal spare det/investere.

Noba er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-12-08, 13:32   #35
Røverdatter
Borte

Røverdatter sin avatar

Blogginnlegg: 278
Røverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Hvis Vesla hadde vunnet på et lodd hun hadde fått så hadde jeg ansett pengene for å være hennes og spart dem til henne eller eventuelt investert dem i noe som kunne gi henne glede eller avkastning som voksen. (Leilighet var et godt alternativ).

Er du alt for redd for døden, blir du redd for livet og
Freedom's just another word for nothing left to lose
Røverdatter er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-12-08, 13:38   #36
Joika
Pauset

Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Internett
Blogginnlegg: 180
Joika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sånn vi har det nå, så ville det gått til familien. Dvs meg og han. Kommer litt ann på settingen og hvem loddet hadde kommet fra, men sum av sumarum:

* Vi eier ikke leilighet.
* Jeg er student.
* Det er en del ting vi trenger ja.

Iom at poden er enearving, så tenker jeg at dette uansett vil komme han tilgode. Kan ikke se at bedre oppvekstvilkår kan være negativt på noen måte, og et gunstigere boliglån ville frigjort mye middler ellers. Jeg ville dog ikke brukt pengene på meg alene, men kun på ting som også har verdi for han (hus, kanskje en ferie osv). Jeg bruker generelt mer på han enn på meg selv, så frykter ikke dårlig samvittighet. Ville også satt av en anseelig sum på sparekontoen hans.

Sist redigert av Joika : 01-12-08 kl 13:44.
Joika er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-12-08, 13:51   #37
Nenne
Introvert optimist

Nenne sin avatar

Hvor: Telemark
Blogginnlegg: 202
Nenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av allium, her.

Jeg praktiserer forøvrig det samme når det gjelder annen sparing til barna. Her spares for eksempel ikke barnetrygden. Jeg vil heller bruke den til å gi oss en bedre hverdag idag.

Vi sparer heller ikke barnetrygden. Den går med i dragsuget og dekker bare en liten del av det ungene koster i løpet av en måned. Pengene er ikke ungenes, de er våre.

Vi har aldri hatt Flaxlodd eller andre mulige gevinstlodd til ungene, men hvis de hadde fått det som gaver ville jeg nok ha sagt at pengene skulle deles dem i mellom uansett hvem som vant. Evt. at pengene skulle brukes til opplevelser for hele familien.

Storesøster (juli -99), Storebror (mars -02), Lillebror (oktober -04)
Nenne er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-12-08, 13:56   #38
Cazandra
Erfaren

Cazandra sin avatar

Medlem siden: Oct 2008
Hvor: Egersund
Blogginnlegg: 10
Cazandra er populærCazandra er populærCazandra er populærCazandra er populær
Standard

Opprinnelig lagt inn av Martis, her.

Vanskelig spørsmål, jeg hadde nok spart en del til begge barna og brukt noe på hele familien.

Signerer!

Opprinnelig lagt inn av Nenne, her.

Vi sparer heller ikke barnetrygden. Den går med i dragsuget og dekker bare en liten del av det ungene koster i løpet av en måned. Pengene er ikke ungenes, de er våre.

Vi har aldri hatt Flaxlodd eller andre mulige gevinstlodd til ungene, men hvis de hadde fått det som gaver ville jeg nok ha sagt at pengene skulle deles dem i mellom uansett hvem som vant. Evt. at pengene skulle brukes til opplevelser for hele familien.

Enig med deg!

Gammel 01-12-08, 14:01   #39
Benzo
Teller ned

Benzo sin avatar

Benzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Kasia, her.

Hvis Vesla hadde vunnet på et lodd hun hadde fått så hadde jeg ansett pengene for å være hennes og spart dem til henne eller eventuelt investert dem i noe som kunne gi henne glede eller avkastning som voksen. (Leilighet var et godt alternativ).

Enig med Kasia. Store summer ville jeg delt mellom begge barna. Overformynderiet har ikke problemer med, arvet min far da jeg var 12 og pengene gikk dit. En grei ordning, synes jeg.

Benzo er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-12-08, 14:30   #40
Honda
Type R ;)

Honda sin avatar

Hvor: Nord
Honda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner til
Standard

Opprinnelig lagt inn av Lille Ru, her.

Om poden hadde vunnet 1 million, så hadde overformynderiet vært på døren med en gang, så det er jo sånn sett en rævva ide.
Jeg tenker at det hadde gått til Familien AS, så vi kunne funnet oss et bedre sted å bo, uten å være nedsyltet i gjeld. Det ville jo kommet poden til gode når han evt. skulle begynne å studere og slikt, at vi da har økonomi til å hjelpe ham så han slipper å ta studielån til langt oppetter ørene.

Enig

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 19:43.