Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Kommunikasjon > Skilpaddas flisespikkeri

Kan noen forklare meg kj-/skj-lydene?

Skilpaddas flisespikkeri Ingen flis for liten - her er det fritt frem for alle pedanter!

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 06-12-08, 13:55   #61
Karamell
Introvert textrovert

Karamell sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 287
Karamell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Kan noen forklare meg kj-/skj-lydene?

Opprinnelig lagt inn av Iset, her.

Jeg forandret på innlegget før du siterte, hehe. Ja, skriftlig hadde vi det, men ikke muntlig. Man prater jo dialekt. Det sier jo seg selv at man ikke kan lære å prate "riktig" i hele landet, så mange dialekter som vi har.

Ja, så det. Etterpå.

Karamell er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-12-08, 13:55   #62
Dixie Diner
Nymotens gammeldags

Dixie Diner sin avatar

Hvor: Stavanger
Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Nei, hun sier kjøleskap med ich-lyd. Tror jeg. Men hun sier så mye rart. Brokålli (med trykk på ålli) og sjelé.

Gammel 06-12-08, 13:56   #63
Tammen
Fjott

Tammen sin avatar

Medlem siden: Sep 2007
Blogginnlegg: 12
Tammen imponerer mange og er sikkert smartTammen imponerer mange og er sikkert smartTammen imponerer mange og er sikkert smartTammen imponerer mange og er sikkert smartTammen imponerer mange og er sikkert smartTammen imponerer mange og er sikkert smartTammen imponerer mange og er sikkert smartTammen imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Nei, hun sier kjøleskap med ich-lyd. Tror jeg.

Og du sier sjøleskap?

Cave ab homine unius libri
Ride si sapis ...
Tammen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-12-08, 13:56   #64
Dixie Diner
Nymotens gammeldags

Dixie Diner sin avatar

Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Nei jeg sier kjøleskap. Men det var egentlig kjøkken jeg mente, når jeg tenker meg om. Hun sier kjøkken med ich-lyd. Jeg sier kjøkken som i "chøkken".

Gammel 06-12-08, 13:57   #65
Karamell
Introvert textrovert

Karamell sin avatar

Karamell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Nei, hun sier kjøleskap med ich-lyd. Tror jeg. Men hun sier så mye rart. Brokålli (med trykk på ålli) og sjelé.

Åja, jeg troddu du sa hun sa det med samme lyd som når hun sier sjinke.

Gammel 06-12-08, 13:57   #66
Dixie Diner
Nymotens gammeldags

Dixie Diner sin avatar

Standard

Hehe nei.

Gammel 06-12-08, 13:58   #67
Karamell
Introvert textrovert

Karamell sin avatar

Standard

Nei jeg sier kjøleskap. Men det var egentlig kjøkken jeg mente, når jeg tenker meg om. Hun sier kjøkken med ich-lyd. Jeg sier kjøkken som i "chøkken".

Eller var det skjøleskap?

Kjøkken (ich) er riktig lyd.

Gammel 06-12-08, 13:58   #68
Veronal
Etylbarbital

Veronal sin avatar

Veronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg sier også kjøleskap. Jeg får legge til at min kjøleskap ikke høres fryktelig ulikt min sjøleskap. Jeg tror egentlig det er riktig å si at skjøleskap er minste felles multiplum. Alle høres like ut.

Gammel 06-12-08, 14:00   #69
Dixie Diner
Nymotens gammeldags

Dixie Diner sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Karamell, her.

Eller var det skjøleskap?

Kjøkken (ich) er riktig lyd.

Riktig og riktig, for oss siddiser er det jo litt annerledes.

Gammel 06-12-08, 14:01   #70
Dixie Diner
Nymotens gammeldags

Dixie Diner sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Veronal, her.

Jeg sier også kjøleskap. Jeg får legge til at min kjøleskap ikke høres fryktelig ulikt min sjøleskap. Jeg tror egentlig det er riktig å si at skjøleskap er minste felles multiplum. Alle høres like ut.

Ja, det høres jo egentlig likt ut. S-jøleskap blir jo noe annet. Noen sier jo det også, på samme måte som sjinke, s-jokolade, s-jøen, sjelé osv.

Gammel 06-12-08, 14:02   #71
Veronal
Etylbarbital

Veronal sin avatar

Veronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Ja, det høres jo egentlig likt ut. S-jøleskap blir jo noe annet. Noen sier jo det også, på samme måte som sjinke, s-jokolade, s-jøen, sjelé osv.

Ja, hahaha, jeg har selvfølgelig ikke den fisefinefjolleuttalen.

Gammel 06-12-08, 14:04   #72
Dixie Diner
Nymotens gammeldags

Dixie Diner sin avatar

Standard

Det har min mor.

Ska du ha sjinka på sjevå di?

Gammel 06-12-08, 14:04   #73
Niobe
Personlig pessimist

Niobe sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Blogginnlegg: 11
Niobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Elise, her.

Kj-lyden min lages definitivt ikke bak i halsen. Tunga er ganske nær der den er på skj/sj-lyd, men litt lenger opp i ganen.

Jaja, lenger bak i halsen enn skj.

Gammel 06-12-08, 15:04   #74
Pia
Princess Skids and Scars

Pia sin avatar

Blogginnlegg: 50
Pia er virkelig godt liktPia er virkelig godt liktPia er virkelig godt liktPia er virkelig godt liktPia er virkelig godt liktPia er virkelig godt liktPia er virkelig godt liktPia er virkelig godt likt
Standard

Jeg snakker oslodialekt og hører ikke forskjell. Jeg tror jeg sier det riktig for jeg har tungen plassert annerledes når jeg sier skjell, enn når jeg roper på Kjell, men jeg hører altså ikke forskjell. Det vil si om jeg overdriver kj-lyden veldig så hører jeg forskjell, men jeg tror jeg aldri har hørt noen snakke sånn. Tammen: hørte du om jeg snakket riktig? Det er kanskje ikke det man legger merke til etter litt vin eller mye og et fullt kjøkken men..

Elinblu du er jo så flink til å legge inn lydfiler! jmf jeg sykler, flere sykler-tråden.

Pia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-12-08, 15:29   #75
Tammen
Fjott

Tammen sin avatar

Blogginnlegg: 12
Tammen imponerer mange og er sikkert smartTammen imponerer mange og er sikkert smartTammen imponerer mange og er sikkert smartTammen imponerer mange og er sikkert smartTammen imponerer mange og er sikkert smartTammen imponerer mange og er sikkert smartTammen imponerer mange og er sikkert smartTammen imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Opprinnelig lagt inn av Pia, her.

Tammen: hørte du om jeg snakket riktig? Det er kanskje ikke det man legger merke til etter litt vin eller mye og et fullt kjøkken men..

Kan ikke si jeg husker hvordan du snakker. Tror ikke du sier feil, men så er det ikke mange detaljer jeg husker av den kvelden i grunn.

Blir det julefest på deg?

Cave ab homine unius libri
Ride si sapis ...
Tammen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-12-08, 15:48   #76
Svanen
trenger lading

Svanen sin avatar

Hvor: Oppland
Blogginnlegg: 61
Svanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner til
Standard

Opprinnelig lagt inn av Tammen, her.

Ja, og si :
"Kjekke Kjell med skjorte skulle på kino, men plukket først skjell til et kjede han ikke gadd å kjøpe, men som passet kjempegodt til kjolen kjæresten hans hadde på. De kysset. Kjell kjente hennes kjedelige kjede, men ikke hennes skjede fordi det er kvinnens kjønn. Skjønner?"

den var jo litt vrien ja..
Jeg er jo litt "miljøskadd" som har vokst opp i USA, så jeg må tenke meg godt om på en del lyder ja. Men jeg hører forskjell.

Mens vi er inne på lyder, sju og tjue er mine problem-ord (altså å si selv, hører forskjellen når andre prater)... Gode råd der?

Gammel 06-12-08, 16:21   #77
Jålebeinet
med tunga på styret

Jålebeinet sin avatar

Jålebeinet er kulere enn de flesteJålebeinet er kulere enn de flesteJålebeinet er kulere enn de flesteJålebeinet er kulere enn de flesteJålebeinet er kulere enn de flesteJålebeinet er kulere enn de flesteJålebeinet er kulere enn de flesteJålebeinet er kulere enn de flesteJålebeinet er kulere enn de flesteJålebeinet er kulere enn de flesteJålebeinet er kulere enn de fleste
Standard

Logopedens forklaring på hvordan få til skj og kj-lydene:

Si "hi"
hvisk "hi"

Nå ligger tungen slik den skal ligge for å si f.eks. "kjole".

Når jeg tenker meg litt om så ligger tungen i munnen for ordet "skjørt" når jeg sier lyden (ikke ordet) "hysj". Men om dette funker for dialekter aner jeg ikke

Jålebeinet er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 06-12-08, 17:15   #78
krystallklart
Lett rørt

krystallklart sin avatar

Medlem siden: Nov 2007
Hvor: Gardskjærring igjen
Blogginnlegg: 16
krystallklart er virkelig godt liktkrystallklart er virkelig godt liktkrystallklart er virkelig godt liktkrystallklart er virkelig godt liktkrystallklart er virkelig godt liktkrystallklart er virkelig godt liktkrystallklart er virkelig godt liktkrystallklart er virkelig godt liktkrystallklart er virkelig godt likt
Standard

Riktig og riktig, for oss siddiser er det jo litt annerledes.

Talefeil, Iset, talefeil.

Gammel 06-12-08, 17:49   #79
Left
Passiv

Standard

Opprinnelig lagt inn av Niobe, her.

Det skal ikke høres likt ut, nei! Det blir mer en "ich"-lyd på Kjell. Den lyden lages bak i halsen, mens "skjell" presser mot tennene.

Det blir som når du sier "hysj" - du nesten biter sammen tennene og lager lyden helt forrest i munnen. Når du sier "Kjell" lager du lyden lenger bak i munnen, og presser på en måte tungen opp i ganen.

Svar med sitat
Gammel 06-12-08, 18:07   #80
Pia
Princess Skids and Scars

Pia sin avatar

Blogginnlegg: 50
Pia er virkelig godt liktPia er virkelig godt liktPia er virkelig godt liktPia er virkelig godt liktPia er virkelig godt liktPia er virkelig godt liktPia er virkelig godt liktPia er virkelig godt likt
Standard

Opprinnelig lagt inn av Tammen, her.

Blir det julefest på deg?

Julefest blir det! Men vi skal ha en greie dagen før også, så det spørs hvor fuktig det blir. :gammeloggrå: Ses vi? Kan vi øve på kj-lyd?

Pia er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 16:49.