|
|||||||
| Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
#1 |
|
Glad
|
Spinoff: Hva påvirker valg av og bevissthet på livssyn?Spinoff fra diskusjonen om religionsnøytralitet i skolen.
|
|
|
#2 |
|
Gal kattedame
|
Sv: Spinoff: Hva påvirker valg av og bevissthet på livssyn?
Jeg er kristen.
|
|
|
#3 |
|
Absolut ateist
|
Det kommer av at jeg ikke tror med en eneste liten celle i hele kroppen at det eksisterer noe utenfor vitenskaplige forklaringer på alt. Vel, sikkert også at kristendomsundervisningen i barneskolen var tortur. Helt til vi kom i niende og fokuserte på etikk og moral og sånt no. Hvorfor det var tortur er usikkert, muligens fordi jeg allerede da gjennomskuet dette eventyret som folk skulle ha meg til å tro på.
|
|
|
#4 |
|
Pauset
Medlem siden: Oct 2007
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Spinoff: Hva påvirker valg av og bevissthet på livssyn?Jeg tror kanskje "skoleflinkhet", lesevaner, refleksjonsvaner, og selvtillit har en del å si. At foreldre snakker men en, at man blir bevisst ulike sider ved en sak. At man kan "drøfte", som man ofte skal i skolesammenheng. At man ved økte kunnskaper og innsikt føler behov til å ta stilling til ting. At man våger å skille seg ut, og ikke bry seg for mye om hva andre i familien eller andre mener om ting. Ikke være så "snill jente" i alt. |
|
|
|
|
|
#5 |
|
Absolut ateist
|
Sv: Spinoff: Hva påvirker valg av og bevissthet på livssyn?En av favorittbøkene mine som barn var forresten en barnebibel. Den, og Disney sine årstider, syns jeg ga gode eventyr på sengekanten.
|
|
|
#6 |
|
Gal kattedame
|
Jeg kunne drømme langt etter både Disney og barnebibel. Slikt var absolutt ikke lov i mitt hjem.
En, to, tre, fire What you give is what you get in return. Sist redigert av Susse : 08-12-08 kl 14:15. |
|
|
|
|
|
#8 |
|
I menneskeham
Hvor: Santa Cruz
Sv: Spinoff: Hva påvirker valg av og bevissthet på livssyn?Jeg vokste opp i et kristent hjem av den sympatiske sorten, hvor min mor var opptatt av "det du vil andre skal gjøre mot deg skal du også gjøre mot dem", og en far med æresbegreper Snorre antakelig ville gjenkjent uten å blunke. Gikk i speideren (KFUM) og på søndagsskole.
Those who can make you believe absurdities can make you commit atrocities. Sist redigert av Ulvefar : 08-12-08 kl 22:21. |
|
|
|
|
|
#9 |
|
Hogger i stein
Medlem siden: Nov 2008
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Spinoff: Hva påvirker valg av og bevissthet på livssyn?Tja, ikke vet jeg. Selv kjører jeg en pragmatisk linje på hele religionsspørsmået. Mange på min mors side er læstadianere, og det er virkelig en religiøs gjeng. Såpass at de kontaktet presten da vi giftet oss (vi snakker nå om min mors søskenbarn) og ba ham kjøre læstadianerliturgi da vi giftet oss. Noe han da også gjorde, sniken. Men, det var egentlig greit nok. |
|
|
|
|
|
#10 |
|
Personlig pessimist
|
Sv: Spinoff: Hva påvirker valg av og bevissthet på livssyn?Jeg er kristen, og er vokst opp i en ikke-kristen familie (slekt). Det var ingen kristne i mine omgivelser i oppveksten.
|
|
|
|
#11 |
|
Yes, we can!!
|
Sv: Spinoff: Hva påvirker valg av og bevissthet på livssyn?Ulvefar: Minus de eksotiske internasjonale innslagene så er våre historier forbløffende like!
|
|
|
#12 |
|
I menneskeham
Ikke noe hobbyreligion der nei! This is the real thing!
Hvis du mener "føler like sterkt for sitt livssyn" så har du selvsagt rett.
|
|
|
|
#13 |
|
Mother of Dragons
|
Sv: Spinoff: Hva påvirker valg av og bevissthet på livssyn?Jeg har gått på søndagsskole og var kristen i ungdommen. Men, som Ulvefar sier på en mye bedre måte, etterhvert så innså jeg at for meg så stemte alt i verden med det samme jeg innså at det ikke finnes noen overnaturlige vesener. Den kristne Gud er ikke mer reell enn Tor med hammeren, og den eneste grunnen til at jeg noen gang hadde trodd på det, var miljøpåvirkning fra jeg var liten av.
|
|
|
#14 |
|
Hogger i stein
Sv: Spinoff: Hva påvirker valg av og bevissthet på livssyn?@Ulvefar: Tror jeg brukte ordet pragmatisk oppe i her. Dog, forstår det kunne støte at jeg brukte ordet religion og religiøst om noe som egentlig var dogmatisk. |
|
|
|
|
|
#15 |
|
Enda en som trener
Medlem siden: Sep 2007
Sv: Spinoff: Hva påvirker valg av og bevissthet på livssyn?Jeg er oppvokst med en halvkristen mor (type kirke på julaften), en far som var agnostiker og en megakristen mormor. Jeg var mye med min mormor som liten, så jeg var en ivrig søndagsskolegjenger. Gikk på en søndagsskole som ikke akkurat var av det moderne slaget. |
|
|
|
|
|
#16 |
|
I menneskeham
Nå ble jeg bare mer forvirret og skjønner ikke hva du mente med noen av innleggene...?
|
|
|
|
#17 |
|
Hogger i stein
Man blir sånn av nærkontakt med læstadianere, et gjeng som mener haugianerne er pyser. |
|
|
|
|
|
#18 |
|
I menneskeham
Tror deg. Læstadianismen er ikke for pingler. Hvis tro hadde kunnet flytte fjell hadde de vært engasjert av Mesta hele bunten.
|
|
|
|
#19 |
|
Hogger i stein
Sv: Spinoff: Hva påvirker valg av og bevissthet på livssyn?Jeg får forsøke meg da. Sist redigert av Fargo : 08-12-08 kl 17:03. |
|
|
|
|
|
#20 |
|
I menneskeham
Yep, ser helt klart nytten av kirken som administrativ enhet som bokfører slektskap osv. Når det gjelder innavl får vi være glad for at den norske kristendommen har holdt det for en uting, ikke et fortrinn som enkelte andre religioner. Absolutt en ofte undervurdert nytteeffekt av den norske kirke. Takk for interessant info!
|
|
![]() |
|
|