|
|||||||
| Stikkas barneutstyrshjørne Diskusjonsforum for utstyr til barn. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
#1 |
|
Prematurmamma
|
Bilsikring i "gamle dager"Mamma og jeg pratet litt om bilsikring i går. Hun kunne fortelle at da jeg var liten, sånn ca året, fantes det ingen regler om bilsikring, og de visste heller ikke hvor de skulle få tak i bilstol, eller om det i det hele tatt fantes. Så de brukte et sykkelsete (!) som de spente fast i baketet, fordi de syntes det var bedre enn ingenting.
|
|
|
|
#3 |
|
Kidding, right?
|
Sv: Bilsikring i "gamle dager"Da jeg var liten, for hundredevis av år siden, hadde bilen fire plasser i baksetet. Tre i selve setet, og så kunne en ligge på "hattehyllen".
|
|
|
|
#4 |
|
Personlig pessimist
|
Sv: Bilsikring i "gamle dager"Ja, hvor gammel er du?
|
|
|
|
#5 |
|
Unik
|
Sv: Bilsikring i "gamle dager"Eg satt heller ikkje i noko bilsete då eg var liten. Muligens eg fekk ei pute etterkvart. Broren min meiner eg satt i nokre stol greier, men han er 7 år yngre enn meg.
|
|
|
#6 |
|
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Mar 2008
Hvor: I byen
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Bilsikring i "gamle dager"Jeg er ikke så gammel, men det er nå en stund siden jeg var liten også på 80-tallet. Lurer på om de ikke hadde boxette til meg, men at min søster som er to år yngre var den første av oss søsknene som satt i en baby-bilstol. Denne er veldig rar i formen, så vidt jeg husker. Ser nesten ut som en avkappet pappeske hvor ryggen er høyere enn framsiden. Ytterskallet er helt, i plast. Så vidt jeg husker den (lenge siden jeg har sett den nå). |
|
|
|
|
|
#7 |
|
|
Sv: Bilsikring i "gamle dager"Jeg er 33 og hadde ikke bilsete da jeg var liten. Foreldrene mine kjøpte ny bil hver 3 år og det var først da vi fikk Mazda i 1981 at det var setebelter i baksetet. Bilene vi hadde før den tid hadde ikke setebelter i baksetet. Småsøsknene mine hadde noen bilsetegreier. Setet til lillebror fra 1985 husker jeg godt. Det var stort og brunt og hadde en putekloss som ble nesten som et lite bord. |
|
|
|
|
|
#8 |
|
Erfaren
|
Sv: Bilsikring i "gamle dager"Jeg er 29år og hadde ikke barnesete. Lå i bag da jeg var bitteliten og seinere fikk jeg et slags "barnesete" som var festet på seteryggen. Ikke sikret med bilens sele.
|
|
|
#10 |
|
Øyboer
Medlem siden: Sep 2006
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Bilsikring i "gamle dager"Jeg hadde samme bilstol om Indie her. Svart isoporstol med orange pute over mage hvor enten 3 punkt eller 2 punkt belte gikk igjennom. Og så hadde jeg pute. |
|
|
|
|
|
#11 |
|
Nærmer seg
|
Sv: Bilsikring i "gamle dager"Da jeg var baby kjørte mamma rundt med meg i bagen til vogna i baksetet... Støttet opp av en telefonkatalog.
|
|
|
#12 |
|
Ute på tur
|
Sv: Bilsikring i "gamle dager"Jeg hadde "bilsete" når jeg var liten, det ble bare hektet på setet i bilen med to kroker over seteryggen og jeg satt løs i dette setet som hang på bilens seter med en bøyle rundt magen.
|
|
|
#13 |
|
Fortynnet
|
Sv: Bilsikring i "gamle dager"Jeg er født i 1965, og hadde et lite barnesete av metall som var festet over bakseteryggen. Det var nok mer for å holde ungen i ro enn for sikkerhet. Søsteren min er født i 1969 og hun hadde et slags bakovervendt babysete som var festet bak på forsetet. Ikke etter dagens standard, men et barnesete var det. |
|
|
|
|
|
#14 |
|
|
Sv: Bilsikring i "gamle dager"I morfars gamle renault var det slik at de eldste barnebarna måtte sitte ved dørene og sørge for at de ikke spratt opp. De minste ble plassert i midten og på fanget. Vi var opptil 8 barn i baksetet på en liten renault |
|
|
|
|
|
#15 |
|
intro
|
Sv: Bilsikring i "gamle dager"
|
|
|
|
#17 |
|
Står på egne ben
Sv: Bilsikring i "gamle dager"Vi hadde ikke antydning til noe som helst bilsikring når jeg var liten. Vi hadde ikke vanlige sikkerhetsbelter i baksetet engang. *gammel* Vi satt/lå "løst" baki baksetet, og når vi var babyer så satte vel mamma bare vognbagen løs inni bilen. |
|
|
|
|
|
#18 |
|
intro
|
Sv: Bilsikring i "gamle dager"
1981? Da var dere mange år tidligere ute enn oss.
I’m out of here. Sist redigert av Bluen : 08-12-08 kl 17:04. |
|
|
|
|
|
#19 |
|
Textrovert
|
Sv: Bilsikring i "gamle dager"Jeg er født i 1969, og pappa hadde en folkevogn som det hendte vi kjørte. Jeg satt i en slags barnestol i den i starten. Ikke for sikkerhetens skyld, men for at jeg skulle sitte stille. Jeg har bare vage minner fra dette, så fra jeg var tre år satt jeg helt sikkert løst i baksetet.
|
|
|
#20 |
|
Wooohhoooooo
Sv: Bilsikring i "gamle dager"Jeg er 34 og vi hadde ikke noe bilsete.
|
|
![]() |
|
|