Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Hjem og utstyr > Stikkas barneutstyrshjørne

Bilsikring i "gamle dager"

Stikkas barneutstyrshjørne Diskusjonsforum for utstyr til barn.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 08-12-08, 16:29   #1
Fibi
Prematurmamma

Fibi sin avatar

Medlem siden: Mar 2007
Hvor: Sanniss, Rogaland
Blogginnlegg: 11
Fibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtid
Standard

Bilsikring i "gamle dager"

Mamma og jeg pratet litt om bilsikring i går. Hun kunne fortelle at da jeg var liten, sånn ca året, fantes det ingen regler om bilsikring, og de visste heller ikke hvor de skulle få tak i bilstol, eller om det i det hele tatt fantes. Så de brukte et sykkelsete (!) som de spente fast i baketet, fordi de syntes det var bedre enn ingenting.

Jeg ble lettere sjokkert, men jeg måtte humre litt også, når jeg så det for meg.

Podcaster for Kjerringrådet - Helt uten filter (@Kjerringraadet)

Fibi er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-12-08, 16:30   #2
Filifjonka
Fortynnet

Filifjonka sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 297
Filifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Bilsikring i "gamle dager"

Hvor gammel er du da?

Filifjonka er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-12-08, 16:32   #3
Miss Norway
Kidding, right?

Miss Norway sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 127
Miss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Da jeg var liten, for hundredevis av år siden, hadde bilen fire plasser i baksetet. Tre i selve setet, og så kunne en ligge på "hattehyllen".

Ikke hver dag selvsagt, men hvis det var litt mange som skulle sitte på så...

Bilbelter var det selvsagt bare foran.

Miss Norway er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-12-08, 16:32   #4
Niobe
Personlig pessimist

Niobe sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Blogginnlegg: 11
Niobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Ja, hvor gammel er du?

Jeg er 28 år, og satt i bilsete da jeg var liten.

Gammel 08-12-08, 16:35   #5
Hjertensfryd
Unik

Hjertensfryd sin avatar

Medlem siden: Dec 2006
Hvor: Casa Del Troll
Blogginnlegg: 98
Hjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de fleste
Standard

Eg satt heller ikkje i noko bilsete då eg var liten. Muligens eg fekk ei pute etterkvart. Broren min meiner eg satt i nokre stol greier, men han er 7 år yngre enn meg.

Foreldra mine er berre oppgitt over meg og mannen når det gjelder bilsikring. Eg har fått høyra den kjente "ja det er eit under at de overlevde" leksa eit par gonger. Sakt med eit overberande smil. Grrrr

Gammel 08-12-08, 16:37   #6
indie
Bør lage seg en tittel selv

indie sin avatar

Medlem siden: Mar 2008
Hvor: I byen
indie imponerer mange og er sikkert smartindie imponerer mange og er sikkert smartindie imponerer mange og er sikkert smartindie imponerer mange og er sikkert smartindie imponerer mange og er sikkert smartindie imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Jeg er ikke så gammel, men det er nå en stund siden jeg var liten også på 80-tallet. Lurer på om de ikke hadde boxette til meg, men at min søster som er to år yngre var den første av oss søsknene som satt i en baby-bilstol. Denne er veldig rar i formen, så vidt jeg husker. Ser nesten ut som en avkappet pappeske hvor ryggen er høyere enn framsiden. Ytterskallet er helt, i plast. Så vidt jeg husker den (lenge siden jeg har sett den nå).

Etter det satt vi i seter med rygg og stor pute av isopor foran magen. Synes å huske at bilens belter gikk inn i denne puten og ut igjen på andre siden.

indie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-12-08, 16:38   #7
Guava

Guava sin avatar

Blogginnlegg: 17
Guava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg er 33 og hadde ikke bilsete da jeg var liten. Foreldrene mine kjøpte ny bil hver 3 år og det var først da vi fikk Mazda i 1981 at det var setebelter i baksetet. Bilene vi hadde før den tid hadde ikke setebelter i baksetet. Småsøsknene mine hadde noen bilsetegreier. Setet til lillebror fra 1985 husker jeg godt. Det var stort og brunt og hadde en putekloss som ble nesten som et lite bord.

Guava er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-12-08, 16:38   #8
Cazandra
Erfaren

Cazandra sin avatar

Medlem siden: Oct 2008
Hvor: Egersund
Blogginnlegg: 10
Cazandra er populærCazandra er populærCazandra er populærCazandra er populær
Standard

Jeg er 29år og hadde ikke barnesete. Lå i bag da jeg var bitteliten og seinere fikk jeg et slags "barnesete" som var festet på seteryggen. Ikke sikret med bilens sele.
Ble en pute etterhvert. Husker at jeg mange ganger stod mellom setene mens foreldre mine kjørte. Kjempesmart!
Èn gang falt jeg fremover, heldigvis lav fart. Landet på gulvet på passersjersiden.

Gammel 08-12-08, 16:38   #9
Guava

Guava sin avatar

Guava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Pute hadde jeg visst når jeg tenker meg om. Det fikk jeg da vi fikk Mazdaen i 1981.

Gammel 08-12-08, 16:39   #10
Isolde
Øyboer

Isolde sin avatar

Isolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt av
Standard

Jeg hadde samme bilstol om Indie her. Svart isoporstol med orange pute over mage hvor enten 3 punkt eller 2 punkt belte gikk igjennom. Og så hadde jeg pute.

Lillebroren min som er født i 95 er den første av oss som hadde babystol.

Isolde er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-12-08, 16:40   #11
GeekyGirrrl
Nærmer seg

GeekyGirrrl sin avatar

Medlem siden: Sep 2007
Blogginnlegg: 247
GeekyGirrrl imponerer mange og er sikkert smartGeekyGirrrl imponerer mange og er sikkert smartGeekyGirrrl imponerer mange og er sikkert smartGeekyGirrrl imponerer mange og er sikkert smartGeekyGirrrl imponerer mange og er sikkert smartGeekyGirrrl imponerer mange og er sikkert smartGeekyGirrrl imponerer mange og er sikkert smartGeekyGirrrl imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Da jeg var baby kjørte mamma rundt med meg i bagen til vogna i baksetet... Støttet opp av en telefonkatalog.

De fikk forøvrig montert sikkerhetsbelter i baksetet da jeg var rundt sju år (86-87) og da fikk jeg og broderen bilputer. Da var han fire og jeg sju...

Svigers spikret opp madrasser langs veggene i caravellen, og hadda madrassaer på gulvet bak og så kunne hele fotballaget være med på tur...
Da fjerde mann meldte sin ankomst, tok de et sykkelsete mellom forsetene som de spente fast på et vis som tredje mann måtte sitte i... Det var andre tider det ja.
Svigermor og min mor synes vi er hysteriske. :jepp:

Gammel 08-12-08, 16:41   #12
Martis
Ute på tur

Martis sin avatar

Hvor: Bøgda
Blogginnlegg: 142
Martis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de fleste
Standard

Jeg hadde "bilsete" når jeg var liten, det ble bare hektet på setet i bilen med to kroker over seteryggen og jeg satt løs i dette setet som hang på bilens seter med en bøyle rundt magen. Ble også brukt inne til f.eks å se på tv eller spise i...

Ellers så husker jeg godt hvor digg det var å få ligge på hattehyllen, for det var ofte trangt i baksetet når feks bestefar skulle med 4-5 barnebarn i bassenget.

Gammel 08-12-08, 16:42   #13
Filifjonka
Fortynnet

Filifjonka sin avatar

Blogginnlegg: 297
Filifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg er født i 1965, og hadde et lite barnesete av metall som var festet over bakseteryggen. Det var nok mer for å holde ungen i ro enn for sikkerhet. Søsteren min er født i 1969 og hun hadde et slags bakovervendt babysete som var festet bak på forsetet. Ikke etter dagens standard, men et barnesete var det.

Mitt eldste barn er født i 1986, og vi hadde bra bilsikring da, selv om det selvfølgelig skjer fremskritt hele tiden. Vi hadde bakovervendt babysete (Maxi Cosi) som lignet veldig på de som fins nå.

Filifjonka er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-12-08, 16:42   #14
Guava

Guava sin avatar

Standard

I morfars gamle renault var det slik at de eldste barnebarna måtte sitte ved dørene og sørge for at de ikke spratt opp. De minste ble plassert i midten og på fanget. Vi var opptil 8 barn i baksetet på en liten renault .

Gammel 08-12-08, 16:43   #15
Bluen
intro

Bluen sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Lillestrøm
Blogginnlegg: 391
Bluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Miss Norway, her.

Da jeg var liten, for hundredevis av år siden, hadde bilen fire plasser i baksetet. Tre i selve setet, og så kunne en ligge på "hattehyllen".

Ikke hver dag selvsagt, men hvis det var litt mange som skulle sitte på så...

Bilbelter var det selvsagt bare foran.

Vi satt gjerne fire barn i baksetet på lengre turer. Og da jeg var baby, ble vognbagen anbrakt i baksetet uten noen forsøk på å feste den. Ved én anledning ramla jeg visst ned og ut. Det har etter forholdene gått ganske bra med meg allikevel.

Bluen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-12-08, 16:45   #16
Interference
Metallica!!

Interference sin avatar

Medlem siden: Dec 2007
Hvor: Drømmeland
Blogginnlegg: 118
Interference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt av
Standard

Jeg lå i bagen når jeg var bitteliten, så lå jeg i baksetet før jeg ble satt på pute som 4-5 åring.

Gammel 08-12-08, 16:46   #17
Elisabet
Står på egne ben

Elisabet sin avatar

Elisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Vi hadde ikke antydning til noe som helst bilsikring når jeg var liten. Vi hadde ikke vanlige sikkerhetsbelter i baksetet engang. *gammel* Vi satt/lå "løst" baki baksetet, og når vi var babyer så satte vel mamma bare vognbagen løs inni bilen. Når vi skulle på hytteturer i helger og sånn så bare lå vi på en madrass i bagasjerommet. Helt utrolig at det gikk bra. Dessverre har svigerfamilien min fått erfare at det ikke alltid går bra. Mannen har ei kusine som bare ble 4 år gammel som døde på 70-tallet. Bilen deres kjørte utenfor veien, og ingen store skader på bilen i det hele tatt etter å ha kjørt utenfor en liten skrent, men den lille 4-årige jenta døde.

Elisabet er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-12-08, 16:48   #18
Bluen
intro

Bluen sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Lillestrøm
Blogginnlegg: 391
Bluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Hattifnatten, her.

Jeg er 33 og hadde ikke bilsete da jeg var liten. Foreldrene mine kjøpte ny bil hver 3 år og det var først da vi fikk Mazda i 1981 at det var setebelter i baksetet.

1981? Da var dere mange år tidligere ute enn oss. Jeg er 35 og tror nesten jeg var voksen før det kom baksetebelter i mine foreldres biler.

Sist redigert av Bluen : 08-12-08 kl 17:04.
Bluen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-12-08, 16:49   #19
Divine
Textrovert

Divine sin avatar

Blogginnlegg: 251
Divine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg er født i 1969, og pappa hadde en folkevogn som det hendte vi kjørte. Jeg satt i en slags barnestol i den i starten. Ikke for sikkerhetens skyld, men for at jeg skulle sitte stille. Jeg har bare vage minner fra dette, så fra jeg var tre år satt jeg helt sikkert løst i baksetet.

Mamma og stefaren min fikk sin første bil i 1980. Det var en liten Lada. Den dro vi på ferie i. Mamma og stefaren min foran, mormor, morfar og jeg baki, og lillesøstera mi satt på fanget til en av oss bak ev. sto og hang mellom setene.

Ikke la det aller beste bli det godes fiende
Divine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-12-08, 16:51   #20
Camomilla
Wooohhoooooo

Camomilla sin avatar

Camomilla har mye å være stolt avCamomilla har mye å være stolt avCamomilla har mye å være stolt avCamomilla har mye å være stolt avCamomilla har mye å være stolt avCamomilla har mye å være stolt avCamomilla har mye å være stolt avCamomilla har mye å være stolt avCamomilla har mye å være stolt avCamomilla har mye å være stolt avCamomilla har mye å være stolt av
Standard

Jeg er 34 og vi hadde ikke noe bilsete.
Pappa har fortalt at jeg og brodern, snart 40, lå i vognbaggen i baksetet, selvfølgelig uten noe seler. Etterhvert hang han en form for en bilstol fast bak seteryggen hans med kroker for å ha oss i. Skulle gjerna ha sett bilde. Eller så satt vi i baksetet uten seler. Tror ikke pappa fikk seler i bilen før han kjøpte Volvoen en gang tidlig på 80 tallet.
Pappa har vært streng på hattehyller og bak i kasser på varebiler, der fikk vi ikke lov å ligge/sitte.

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 23:54.