Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Mat og kosthold

Vi må visst framskynde julaften ...

Mat og kosthold Kategori for barnemat, oppskrifter, drikkevarer og kosthold generelt.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 18-12-08, 21:37   #1
Kanina
Sviiisj!!

Kanina sin avatar

Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Enga
Blogginnlegg: 842
Kanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtid
Standard

Vi må visst framskynde julaften ...

Herr Kanin var og kjøpte ribbe til julaften, i ferskvaredisken. Han fikk god hjelp til å beregne hvor mye, og fikk skjært til et stykke. Men da han kom hjem, oppdaget han at ribba har best-før-dato 22.12?! Vi synes jo det er litt rart at de ikke opplyste om kort utløpsdato før de ga ham ribba. Men hva gjør vi? Holder den se til onsdag likevel? Eller må vi putte den i fryseren nå, og ta den ut 23.?

Kanina er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-12-08, 21:39   #2
Sitron
Absolut ateist

Sitron sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 48
Sitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Vi må visst framskynde julaften..

Best før betyr ikke at den ikke er god etter.

Gammel 18-12-08, 21:39   #3
Karamell
Introvert textrovert

Karamell sin avatar

Blogginnlegg: 287
Karamell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Klage.

Karamell er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-12-08, 21:40   #4
cilen
re:designer

cilen sin avatar

cilen er kulere enn de flestecilen er kulere enn de flestecilen er kulere enn de flestecilen er kulere enn de flestecilen er kulere enn de flestecilen er kulere enn de flestecilen er kulere enn de flestecilen er kulere enn de flestecilen er kulere enn de flestecilen er kulere enn de flestecilen er kulere enn de fleste
Standard

Klage ja. Det hadde jeg gjort.

cilen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-12-08, 21:40   #5
Nessie
Erfaren nok

Nessie sin avatar

Hvor: Trøndelag
Blogginnlegg: 351
Nessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Den skal jo ligge med salt og pepper et par dager før den stekes og, så jeg ville ikke stresset med det. Funker nok helt fint.

Enten går det bra, eller så går det over.
Nessie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-12-08, 21:41   #6
Malus
lurer

Malus sin avatar

Medlem siden: Mar 2008
Hvor: Her og der
Malus er virkelig godt liktMalus er virkelig godt liktMalus er virkelig godt liktMalus er virkelig godt liktMalus er virkelig godt liktMalus er virkelig godt liktMalus er virkelig godt liktMalus er virkelig godt liktMalus er virkelig godt liktMalus er virkelig godt likt
Standard

Tror kanskje jeg ville hatt den i fryseren. Det kan gå veldig raskt med kjøtt. En venninne hadde kjøpt ferskt lammelår vi skulle kose oss med. Etter 2 dager i kjøleskapet var det mugg og ekkel lukt. Du kan jo ringe butikken å høre hva de mener. Kommer jo også an på hvor lenge de har "modnet" kjøttet hos seg før det kom til dere.

Gammel 18-12-08, 21:43   #7
Anne C
Bør lage seg en tittel selv

Anne C sin avatar

Medlem siden: Sep 2007
Anne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Den datoen som står på er vel helt vanlig for en ferskvare? Den ribba jeg kjøpte på søndag gikk rett i fryseren. Hadde jeg kjøpt den i dag ville jeg også ha slengt den i fryseren. Skal du sikre deg helt fersk vare på julaften må du kjøpe den på mandag eller tirsdag.

Anne C er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-12-08, 21:44   #8
Travolta
Erfaren

Travolta sin avatar

Medlem siden: Oct 2008
Hvor: Oslo
Travolta er populærTravolta er populærTravolta er populærTravolta er populær
Standard

Her er ekspertsvar fra www.matprat.no
9. Hvor lang holdbarhet er det på tint ribbe?
Hvis du salter og peprer den så fort den er tint ca. 3-5 dager.
Rå tint ribbe har kun holdbarhet i 1-2 dager.

10. Har kjøpt fersk ribbe, og det er 7 dager til julaften. Må jeg fryse den?
Svar: Tvilstilfelle… Hvor lenge har den ligget i butikk? Har du skikkelig kaldt kjøleskap? 2-3 grader?La den ligge i kjøleskapet i 3 dager. Gni den inn med salt og pepper 3-4 dager før, og pakk den i matpapir. Ikke plast eller folie. Ikke 100 % sikkert!
Hvis du ønsker 100 % sikkerhet putt den i fryseren, ta den ut ca. 4 dager før. Tines 1 døgn og saltes og pepres. Ligge i kald kjøleskap maks 3 grader.
Skal du kjøpe ribbe en uke eller mer før den skal brukes kan du like gjerne kjøpe frossen ribbe. Industrifrysing er bedre enn hjemmefrysing. (Mer effektiv frysing = bedre resultat)

Lykke til da

Travolta er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-12-08, 23:44   #9
Kanina
Sviiisj!!

Kanina sin avatar

Kanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtid
Standard

Takk for mange svar! Jeg er veldig i tvil, altså. Det virker litt rart å putte den i fryseren nå, for så å ta den ut igjen om to dager? Er ikke selve tiningen en viss bakterierisiko i seg selv?
Det er jo så typisk, dette her.

Gammel 19-12-08, 00:41   #10
Dinochef
Aktiv

Dinochef sin avatar

Dinochef er litt kulDinochef er litt kul
Standard

Ikke frys den ned, da er det bedre å salte godt før utløpsdato og la ligge, det burde holde hvis den ligger godt og kaldt den bør uansett ligge med salt og pepper i 2 dager, og ikke pakk i plastikk det gjør at den blir fortere dårlig.

Er du i tvil ville jeg ha halvstekt ribba for så å varme den opp igjen på julaften, det gir et vel så bra resultat som å steke samme dagen, og i tillegg så har du mye bedre kontroll på svor og at ribba ikke blir tørr (hvis du ikke steker for masse første gang).

De fleste utløpsdatoer kan strekkes noe.
"Best før" merking angir hvor lenge produsenten garanterer at varen holder samme kvalitet som ved produksjon.

"Siste forbruksdato" som brukes på ferskvarer som kjøtt, melk, fisk mm. angir hvor lenge produsenten/salgsstedet garanterer at varen kan spises.
"Siste forbruksdato" er mer kritisk å følge men også her er det som oftest litt å gå på.
Jeg har brukt fløte som har vært 1 uke over dato og drukket melk som var 2 uker over dato uten å bli dårlig, det avhenger også av hvordan det oppbevares.

Kjøtt og fisk har dårligst holdbarhet og da spesiellt svin og kylling.

Bare mas på meg hvis du trenger/vil at jeg skal skrive utfyllende om noe.

Sist redigert av Dinochef : 19-12-08 kl 03:02.
Dinochef er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-12-08, 18:59   #11
Kanina
Sviiisj!!

Kanina sin avatar

Standard

Sv: Vi må visst framskynde julaften ...

Sitat:

Er du i tvil ville jeg ha halvstekt ribba for så å varme den opp igjen på julaften, det gir et vel så bra resultat som å steke samme dagen, og i tillegg så har du mye bedre kontroll på svor og at ribba ikke blir tørr (hvis du ikke steker for masse første gang).

Dette hørtes interessant ut. Men hvordan gjør man dette i praksis? Temperatur, hvor lenge, når? Og hvordan steker man den da på julaften?

Tusen takk for svar!

Gammel 19-12-08, 19:43   #12
Dinochef
Aktiv

Dinochef sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Kanina, her.

Dette hørtes interessant ut. Men hvordan gjør man dette i praksis? Temperatur, hvor lenge, når? Og hvordan steker man den da på julaften?

Tusen takk for svar!

Vanlig vis så stekes ribbe først på 230 grader i langpanne dekket med folie og vann i bunnen i ca 45 minutter.
Deretter fjernes folien og ribba stekes ferdig på 200 grader i ca 2 timer.

Hvis du steker ribbe først på 230 grader i langpanne dekket med folie og vann i bunnen i ca 45 minutter.
Deretter fjerner folien og ribba stekes på 200 grader i ca 1/2 time ta den så ut la den kjøle seg ned og pakk godt inn i plastikk og sett den i kjøleskapet.

Da har du ca 1 - 1 1/2 time steketid igjen på julaften, muligens det er nødvendig å skru opp temeraturen litt mot slutten (siste 10 min) for å få svoren sprø.

Ribben vil fortsette å steke noe etter at den blir tatt ut av ovnen etter første steking.

Jeg har brukt denne metoden til forbereding av julebord i noen år og det fungerer veldig bra.

Gammel 25-12-08, 16:29   #13
Kanina
Sviiisj!!

Kanina sin avatar

Standard

Jeg fulgte Dinochefs forstekings-oppskrift, og kan rapportere om fantastisk ribbemiddag! Kjempesaftig og mørt kjøtt, og svoren ble sprø (dog med noe hjelp av grillen). Tusen takk, Dinochef!

Gammel 25-12-08, 17:57   #14
Dinochef
Aktiv

Dinochef sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Kanina, her.

Jeg fulgte Dinochefs forstekings-oppskrift, og kan rapportere om fantastisk ribbemiddag! Kjempesaftig og mørt kjøtt, og svoren ble sprø (dog med noe hjelp av grillen). Tusen takk, Dinochef!

Takk, hyggelig å kunne hjelpe.

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 16:05.