|
|||||||
| Mat og kosthold Kategori for barnemat, oppskrifter, drikkevarer og kosthold generelt. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
#1 |
|
Sviiisj!!
|
Vi må visst framskynde julaften ...Herr Kanin var og kjøpte ribbe til julaften, i ferskvaredisken. Han fikk god hjelp til å beregne hvor mye, og fikk skjært til et stykke. Men da han kom hjem, oppdaget han at ribba har best-før-dato 22.12?! Vi synes jo det er litt rart at de ikke opplyste om kort utløpsdato før de ga ham ribba. Men hva gjør vi? Holder den se til onsdag likevel? Eller må vi putte den i fryseren nå, og ta den ut 23.?
|
|
|
#2 |
|
Absolut ateist
|
Sv: Vi må visst framskynde julaften..Best før betyr ikke at den ikke er god etter.
|
|
|
#4 |
|
re:designer
Medlem siden: Sep 2006
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Vi må visst framskynde julaften..Klage ja. Det hadde jeg gjort. |
|
|
|
|
|
#5 |
|
Erfaren nok
|
Sv: Vi må visst framskynde julaften..Den skal jo ligge med salt og pepper et par dager før den stekes og, så jeg ville ikke stresset med det. Funker nok helt fint.
|
|
|
#6 |
|
lurer
Medlem siden: Mar 2008
Hvor: Her og der
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Vi må visst framskynde julaften..Tror kanskje jeg ville hatt den i fryseren. Det kan gå veldig raskt med kjøtt. En venninne hadde kjøpt ferskt lammelår vi skulle kose oss med. Etter 2 dager i kjøleskapet var det mugg og ekkel lukt. Du kan jo ringe butikken å høre hva de mener. Kommer jo også an på hvor lenge de har "modnet" kjøttet hos seg før det kom til dere.
|
|
|
|
#7 |
|
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Sep 2007
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Vi må visst framskynde julaften..Den datoen som står på er vel helt vanlig for en ferskvare? Den ribba jeg kjøpte på søndag gikk rett i fryseren. Hadde jeg kjøpt den i dag ville jeg også ha slengt den i fryseren. Skal du sikre deg helt fersk vare på julaften må du kjøpe den på mandag eller tirsdag. |
|
|
|
|
|
#8 |
|
Erfaren
Medlem siden: Oct 2008
Hvor: Oslo
![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Vi må visst framskynde julaften..Her er ekspertsvar fra www.matprat.no |
|
|
|
|
|
#9 |
|
Sviiisj!!
|
Sv: Vi må visst framskynde julaften..Takk for mange svar! Jeg er veldig i tvil, altså. Det virker litt rart å putte den i fryseren nå, for så å ta den ut igjen om to dager? Er ikke selve tiningen en viss bakterierisiko i seg selv?
|
|
|
#10 |
|
Aktiv
![]() ![]() |
Sv: Vi må visst framskynde julaften..Ikke frys den ned, da er det bedre å salte godt før utløpsdato og la ligge, det burde holde hvis den ligger godt og kaldt den bør uansett ligge med salt og pepper i 2 dager, og ikke pakk i plastikk det gjør at den blir fortere dårlig.
Det er kokkens rett - når maten er ferdig skal han være mett. Sist redigert av Dinochef : 19-12-08 kl 03:02. |
|
|
|
|
|
#11 |
|
Sviiisj!!
|
Sv: Vi må visst framskynde julaften ...
Dette hørtes interessant ut. Men hvordan gjør man dette i praksis? Temperatur, hvor lenge, når? Og hvordan steker man den da på julaften?
|
|
|
#12 |
|
Aktiv
![]() ![]() |
Vanlig vis så stekes ribbe først på 230 grader i langpanne dekket med folie og vann i bunnen i ca 45 minutter.
|
|
|
#13 |
|
Sviiisj!!
|
Sv: Vi må visst framskynde julaften ...Jeg fulgte Dinochefs forstekings-oppskrift, og kan rapportere om fantastisk ribbemiddag! Kjempesaftig og mørt kjøtt, og svoren ble sprø (dog med noe hjelp av grillen). Tusen takk, Dinochef!
|
|
|
#14 |
|
Aktiv
![]() ![]() |
Takk, hyggelig å kunne hjelpe.
|
![]() |