Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Boktips til 11-13 år gamle gutter og 15 år gammel jente?

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 06-12-06, 00:18   #1
Polyanna
Yes, we can!!

Polyanna sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Boktips til 11-13 år gamle gutter og 15 år gammel jente?

Hva leser de i denne alderen? Gjerne noe litt spenning/fantasy-greier til guttene, og kanskje krim til jenta?

Jeg mener jeg kjøpte en bok om den "unge James Bond" til 13-åringen til fødselsdagen. Noen som vet noe om hvilken forfatter det er eller hva bøkene heter?

:sent ute:

Gammel 06-12-06, 01:10   #2
Inagh
Slumrende Ullteppe

Inagh sin avatar

Blogginnlegg: 35
Inagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Boktips til 11-13 år gamle gutter og 15 år gammel jente?

Jeg kjøpte nettopp en fantasybok til en 13-åring i min omgangskrets - "Eragon." (Det kommer/har kommet en filmatisering av denne boka.)

Gutten elsker "LOTR" og liknende litteratur - og han syntes "Eragon" var veldig bra.

Så - da kan jeg sikkert anbefale denne videre.

Gammel 06-12-06, 01:34   #3
to hen
***al-logisk

to hen sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: i huset bortenfor huset bortenfor huset til hans butikk
to hen er litt kulto hen er litt kul
Standard

Ringeren fra Notre Dame, av Victor Hugo

Great to play with whilst your thinking up your great thoughts of the day. Twist it, pull it, squidge it, or even bounce it, this putty is really versatile and is a great stress reliever too! Plus it's non-toxic and doesn't stain.
to hen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-12-06, 08:33   #4
Blå
Dårlig husmor

Blå sin avatar

Blogginnlegg: 78
Blå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Enig med to hen at 11-15 års alderen gjerne er perioden når de blir glade i klassikere dersom de er av den lesende typen: Greven av Monte Christo, De tre musketerer, alt av Jules Verne.....

15åringen er vel langsomt på vei mot voksnere bøker. Jeg vet at jeg i den alderen leste mye historiske romaner, Vera Henriksen? Det har sikkert kommet noen andre på de siste 19 årene.

Hvis de liker fantasy er Ursula LeGuins Earthsea bøker gode på det alderstrinnet (jeg tror at de er oversatt til norsk, se etter Trollmannen fra Jordsjø).

Blå er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-12-06, 09:53   #5
Stompa
50 & somewhat fab

Stompa sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Nordpå
Stompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtid
Standard

Opprinnelig lagt inn av Blå, her.

Hvis de liker fantasy er Ursula LeGuins Earthsea bøker gode på det alderstrinnet (jeg tror at de er oversatt til norsk, se etter Trollmannen fra Jordsjø).

Jeg har kjøpt denne til nevøen min på 13. Likte dem veldig godt sjøl i den alderen, så jeg var liiiiiitt usikker på om det kanskje er mer jentebøker. Men hovedpersonen er jo en gutt/mann, så jeg tok sjansen og bestilte den fra bokklubbene.no. Han liker HP og LOTR, så jeg regner med at denne slår an.

Gammel 06-12-06, 10:19   #6
Skilpadda
flisespikker

Skilpadda sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 676
Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Blå, her.

Enig med to hen at 11-15 års alderen gjerne er perioden når de blir glade i klassikere dersom de er av den lesende typen: Greven av Monte Christo, De tre musketerer, alt av Jules Verne.....

Absolutt! Og i en litt annen genre: de dokumentariske "eventyrbøkene" til Helge Ingstad og Thor Heyerdahl. Pelsjegerliv og Kon-Tiki er spennende og gode bøker (som jeg leste mange ganger som barn, men som er skikkelige "guttebøker" likevel ).

Gammel 06-12-06, 10:22   #7
Filifjonka
Fortynnet

Filifjonka sin avatar

Blogginnlegg: 297
Filifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Molly Moon (må ikke forveksles med Molly Mus) fikk min trettenåring til jul ifjor, og han likte den godt.

Filifjonka er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-12-06, 10:23   #8
Blå
Dårlig husmor

Blå sin avatar

Blogginnlegg: 78
Blå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Skilpadda, her.

Absolutt! Og i en litt annen genre: de dokumentariske "eventyrbøkene" til Helge Ingstad og Thor Heyerdahl. Pelsjegerliv og Kon-Tiki er spennende og gode bøker (som jeg leste mange ganger som barn, men som er skikkelige "guttebøker" likevel ).

Jeg tror at jeg leste Kon-tiki da jeg var 12 :drømmer_seg_tilbake:. Thor Heyerdahl var kanskje ikke helt klok, men han skrev fantastisk godt.

Dersom 11-13 åringen er litt barnsligere enn det så vil jeg gjerne slå et slag for noen "klassiske guttebøker" som jeg har slukt mange ganger, Leif Hamre sine flybøker ("Otter to tre kaller", "Blå (et eller annet) hopp ut"). Veldig godt skrevet.

Blå er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-12-06, 14:35   #9
Svaggen
Aktiv

Svaggen sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Svaggen er litt kul
Standard

Gutten vår på 13 er helt oppslukt i en serie som heter "Sagaen om Darren Shan"" for tiden. Forfatteren heter også Darren Shan. Bøkene kommer i paperback og koster 99,- stk.
Link til bøker med Darren Shan: http://www.bokkilden.no/SamboWeb/sok...n&innsnevre=ja

Gammel 06-12-06, 20:09   #10
Polyanna
Yes, we can!!

Polyanna sin avatar

Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Det ble Jane Eyre til hun åpå 15, Eragon til 13-åringen, og to bøker en ny Fantasy-serie til 11-åringen (han har også bursdag i jula).

Håper det slår an.

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 10:43.