|
|||||||
| Skilpaddas flisespikkeri Ingen flis for liten - her er det fritt frem for alle pedanter! |
| Se resultatene: Hvordan skrives det? | |||
| Tillitsvekkende |
|
24 | 41,38% |
| Tillitvekkende |
|
28 | 48,28% |
| Begge deler er lov |
|
6 | 10,34% |
| Deltakere: 58. Du kan ikke stemme på denne undersøkelsen | |||
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
#1 |
|
intro
|
Tillitsvekkende?På forsiden av Dagsavisen i dag melder de at statsministerens nyttårstale var "pedagogisk og tillitsvekkende". Jeg stusser over at de bruker formen "tillitsvekkende" med s i fugen. Jeg synes jeg ser og hører dette overalt, og nå måtte jeg sjekke i ordboka om det var en gangbar form.
I’m out of here. Sist redigert av Bluen : 02-01-09 kl 11:36. Årsak: Blingsa |
|
|
|
|
|
#5 |
|
kamerat
|
Sv: Tillitsvekkende?I dette tilfeller er det jo virkelig veldig gode grunner til å droppe fuge-s.
|
|
|
#6 |
|
intro
|
Sv: Tillitsvekkende?
Nei, det har nok ingenting med genitiv å gjøre. S-en her er en såkalt fugeformativ, altså et ledd som er satt inn i overgangen mellom de to ordene som bindes sammen. Den har ingen annen funksjon enn å binde sammen, rett og slett, og eventuelt å lette uttalen. Leddet har ingen betydning i seg selv. Du finner bl.a. en slik s i ordet "tillitsbrudd". En annen vanlig fugeformativ er e, som i julegave.
|
|
|
|
#7 |
|
interlektuell
Medlem siden: Sep 2006
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Tillitsvekkende?Jeg skriver tillitvekkende. I hvert fall om jeg mener "inngir tillit".
|
|
|
#9 |
|
Nymotens gammeldags
Hvor: Stavanger
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Tillitsvekkende?Jeg har alltid brukt den s-en og har trodd det skulle skrives sånn.
|
|
|
#10 |
|
Men først, kaffe!
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Tillitsvekkende?Ble jo litt morsommere på den måten da. Sist redigert av emm : 02-01-09 kl 13:16. |
|
|
|
|
|
#11 |
|
VeloppDragen
|
Som en gullring i et grisetryne, er en vakker kvinne uten vett. (Sal. 11:22) |
|
|
|
|
|
#12 |
|
Ute på tur
|
Sv: Tillitsvekkende?Hva dere kan, man lærer jo stadig noe nytt her! Jeg ville nok ha skrevet tillitSvekkende hvis jeg skulle ha skrevet det ordet.
|
|
|
#15 |
|
Absolut ateist
|
Sv: Tillitsvekkende?Jeg syns det ser best ut med s, men jeg skal nå virkelig prøve å huske at den ikke skal inn der.
|
|
|
#16 |
|
kamerat
|
Sv: Tillitsvekkende?Fuge-s-en er jo historisk sett en genitiv, da.
|
|
|
#17 |
|
intro
|
Er den? Du har helt sikkert rett, men det ville aldri ha slått meg. Da beklager jeg at jeg var kategorisk i svaret over her. (Og hvorfor heter det forresten "mannskor", men "mannebein", f.eks.?
|
|
|
|
#18 |
|
En som trener
|
Sv: Tillitsvekkende?Før jeg leste denne tråden ville jeg både sagt og skrevet tillitsvekkende. Hvis jeg ville skrive "tillits-svekkende" ville jeg skrevet med to s'er, og uttalemessig ville jeg uttalt de to s'ene tydelig hver for seg. Men nå vet jeg bedre. |
|
|
|
|
|
#19 |
|
flisespikker
|
Kanskje fordi koret faktisk består av menn/er et kor for menn, mens et "mannebein" ikke er beinet til en mann (da ville det jo hett "mannsbein")? Hm.
|
|
|
#20 |
|
intro
|
Sv: Tillitsvekkende?I noen tilfeller er det jo også slik at det ikke er s i fugen hvis førsteleddet har én stavelse, mens s-en dukker opp hvis det blir flere - vinglass, men rødvinsglass. Jeg klarer ikke helt å se forbindelsen til genitiv her. Og så har vi juletre, men romjulstreff.
I’m out of here. Sist redigert av Bluen : 02-01-09 kl 17:15. |
|
|
|
![]() |
|
|