Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Kultur og underholdning > Tinetoffs litteraturforum

Bøker som seksåringen kan lese selv (Hun har akkurat lært å lese)

Tinetoffs litteraturforum Litteraturdiskusjoner, bokanbefalinger, lesesirkel mm

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 05-01-09, 10:26   #41
sannereg
Aktiv

sannereg sin avatar

Medlem siden: Jan 2009
sannereg er litt kul
Standard

Sv: Bøker som seksåringen kan lese selv (Hun har akkurat lært å lese)

Opprinnelig lagt inn av bina, her.

Bibliotekaren? Å, du mener hu dama som sitter bak PC-en og scanner strekkoder? Jeg har aldri opplevd at de ansatte på biblioteket har kunnet gi råd om noe som helst. Spør man så blir det mye svar av typen "det kommer jo an på hva hun liker" eller "du må nesten selv vurdere om det blir for vanskelig".

Hos oss har derimot skolen vært svært behjelpelig med å finne gode bøker tilpasset barnets nivå. De er på skolebiblioteket 1-2 ganger i uka, og får låne med seg bøker hjem. Et lite ymt fra oss om bøker tilpasset nivået var nok. Så på dette punktet må jeg skryte av skolen vår.

det er ikke alle biblotekarer som egentlig kan jobben sin, men vi har vært heldig med våres her, hun er kjempe engasjert, og tar inn bøker til oss uten vi har bestilt det, bare fordi hun tror vi liker den boken, men da erdere jo heldig som har skolebiblotek, vi bruker samme biblotek på skolen også

sannereg er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-01-09, 10:39   #42
bina
Ustabil

Medlem siden: Jan 2007
Blogginnlegg: 11
bina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av sannereg, her.

det er ikke alle biblotekarer som egentlig kan jobben sin, men vi har vært heldig med våres her, hun er kjempe engasjert, og tar inn bøker til oss uten vi har bestilt det, bare fordi hun tror vi liker den boken, men da erdere jo heldig som har skolebiblotek, vi bruker samme biblotek på skolen også

Ja, der er vi veldig heldige. Skolebiblioteket er svært enkelt, men læreren er med, hun kjenner biblioteket og vet hvor de ulike bøkene finnes, og hun kjenner barna. Lærerne til begge mine har gjort en god jobb i forhold til å finne bøker til barna.

Og som et apropos - jeg syns skolebibliotek er kjempeviktig. Kanskje viktigere enn "vanlig" bibliotek. Vi er av dem som grunnet snevre åpningstider på biblioteket strengt tatt aldri er der. Etter at de begynte med lørdagsstengt har vi ikke vært der i det hele tatt. Og vi er sikkert ikke de eneste som ikke er ivrige bibliotek-brukere. Jeg tipper at mange barn ikke har satt sine bein i et offentlig bibliotek, annet enn med skolen / barnehagen.

Skolebiblioteket er derfor viktig for å gi barna kjennskap til bøker, og skape leselyst. Selv om utvalget kanskje ikke er all verden, så er det et sted barna får være regelmessig å bli KJENT med biblioteket.

Jada, avsporing, jeg vet...

bina er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-01-09, 10:42   #43
Obelix
Ferdig!

Obelix sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Obelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av bina, her.

Bibliotekaren? Å, du mener hu dama som sitter bak PC-en og scanner strekkoder? Jeg har aldri opplevd at de ansatte på biblioteket har kunnet gi råd om noe som helst. Spør man så blir det mye svar av typen "det kommer jo an på hva hun liker" eller "du må nesten selv vurdere om det blir for vanskelig".

Hos oss har derimot skolen vært svært behjelpelig med å finne gode bøker tilpasset barnets nivå. De er på skolebiblioteket 1-2 ganger i uka, og får låne med seg bøker hjem. Et lite ymt fra oss om bøker tilpasset nivået var nok. Så på dette punktet må jeg skryte av skolen vår.

Vi har fått kjempegod hjelp på vårt lokale bibliotek. De tar seg tid til å bli med rundt, kommer med forslag til bøker, finner fram og slår opp bøker.
Skolebibl. er vi også fornøyd med.

Obelix er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-01-09, 10:46   #44
Blå
Dårlig husmor

Blå sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 78
Blå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Da storesøster akkurat hadde begynt å lese lånte vi mange bøker fra Damms leseunivers på biblioteket. Det er enkle bøker på 11 nivå, så det er lett å finne et nivå som passer, og der er både fiksjon og faktabøker.

Blå er aktiv nå   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 12:18.