Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Nyheter og media

Er du oppdatert på - og engasjert i - situasjonen i Gaza?

Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet.

Se resultatene: Gaza
Ja, jeg holder meg oppdatert og har sterke meninger om situasjonen 50 39,37%
Nja, jeg får med meg litt her og litt der, men synes det er vanskelig å ta stilling 60 47,24%
Jeg har egentlig ikke fått med meg noe særlig om det som skjer 12 9,45%
Jeg er informert, men bryr meg lite 1 0,79%
Jeg blir av hele greia - og mener de kan bombe hele området 7 5,51%
Hæ? Idiotisk poll 4 3,15%
Flervalgsundersøkelse. Deltakere: 127. Du kan ikke stemme på denne undersøkelsen

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 09-01-09, 09:52   #21
Cazandra
Erfaren

Cazandra sin avatar

Medlem siden: Oct 2008
Hvor: Egersund
Blogginnlegg: 10
Cazandra er populærCazandra er populærCazandra er populærCazandra er populær
Standard

Sv: Er du oppdatert på - og engasjert i situasjonen i Gaza?

Opprinnelig lagt inn av Irma, her.

Vet ikke helt hva jeg skal stemme. Jeg kan ikke så mye, fått med meg litt her og der - men tar allikevel stilling til saken.

Signerer!

Gammel 09-01-09, 11:19   #22
Tjorven
ej ikke møjkets heije

Tjorven sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 183
Tjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Dette er en sak som har engasjert meg siden jeg var barn og ble nektet å kjøpe jaffa-appelsin.

Jeg følger godt med og har egne kilder på stedet (en venninne av meg jobber med politiske spørsmål i området).

Gammel 09-01-09, 11:39   #23
Agurke
Fabelaktig

Agurke sin avatar

Blogginnlegg: 19
Agurke er kulere enn de flesteAgurke er kulere enn de flesteAgurke er kulere enn de flesteAgurke er kulere enn de flesteAgurke er kulere enn de flesteAgurke er kulere enn de flesteAgurke er kulere enn de flesteAgurke er kulere enn de flesteAgurke er kulere enn de flesteAgurke er kulere enn de flesteAgurke er kulere enn de fleste
Standard

Jeg synes det er vanskelig å være helt oppdatert, men følger med på det som skjer i media og er engasjert.

Gammel 09-01-09, 12:42   #24
Thinkerbell
Jag har ju hjärna.

Thinkerbell sin avatar

Medlem siden: Dec 2008
Hvor: på pendlertoget
Thinkerbell har et hav av muligheter foran seg
Standard

Opprinnelig lagt inn av ~TM~, her.

... jeg har gravd palestinasjerfet mitt frem fra glemselen (og rotet på loftet).

Og jeg var på Al Quds i fjor sommer og kjøpte et nytt.

Thinkerbell er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-01-09, 12:46   #25
Line*
Expired

Medlem siden: Dec 2006
Line* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Er du oppdatert på - og engasjert i - situasjonen i Gaza?

Ja, jeg holder meg oppdatert og har sterke meninger om situasjonen

Gammel 09-01-09, 18:20   #26
Irma
Ekvilist

Irma sin avatar

Blogginnlegg: 25
Irma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg ser at Harald Stanghelle anbefaler denne boka hvis man ønsker å bli oppdatert på Midtøsten. Noen som har lest den?

Gammel 09-01-09, 18:28   #27
Superior
Tilpasser tittel

Superior sin avatar

Medlem siden: Jan 2007
Blogginnlegg: 34
Superior er kulere enn de flesteSuperior er kulere enn de flesteSuperior er kulere enn de flesteSuperior er kulere enn de flesteSuperior er kulere enn de flesteSuperior er kulere enn de flesteSuperior er kulere enn de flesteSuperior er kulere enn de flesteSuperior er kulere enn de flesteSuperior er kulere enn de flesteSuperior er kulere enn de fleste
Standard

Nja, jeg får med meg litt her og litt der, men synes det er vanskelig å ta stilling

J
eg blir av hele greia - og mener de kan bombe hele området

Jeg veksler mellom de to! Når jeg først hører noe, og det er noe grotesk som at barn dør, eller demostrasjoner som går helt amok, DA ønsker jeg mest å bombe hele greia.

Gammel 09-01-09, 18:58   #28
Skremmern
Ringskrømt

Skremmern sin avatar

Hvor: Øst
Blogginnlegg: 3
Skremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Superior, her.

Nja, jeg får med meg litt her og litt der, men synes det er vanskelig å ta stilling

Jeg blir av hele greia - og mener de kan bombe hele området

Jeg veksler mellom de to! Når jeg først hører noe, og det er noe grotesk som at barn dør, eller demostrasjoner som går helt amok, DA ønsker jeg mest å bombe hele greia.

For å drepe enda flere barn?

Skremmern er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-01-09, 19:04   #29
Bada-Bing
Pulled back in

Bada-Bing sin avatar

Medlem siden: Sep 2007
Hvor: Der
Bada-Bing er populærBada-Bing er populærBada-Bing er populærBada-Bing er populær
Standard

Holder meg veldig oppdatert, har sterke meninger men tar ikke stilling. Jeg har stor forståelse for at Israel er #%&lei av raketter som daler ned i skjul, men usikker på om de ikke nok en gang bruker kanon på en mygg. Det blir ikke bedre av at Israelere oppfattes som ekstremt arrogante og følelseskalde når de skal kommentere dette til verdenspressen.
På den annen side har jeg lite til overs for en gruppe som Hamaz som bruker sivilbefolkning som skjold. Med andre ord gjemmer våpenlager og lignende blant sivile. Det er klart at de sivile tapene blir store da, og det er kanskje det de regner med? At det blir en slags propagandaseier? På den ann...tredje side er det vel ingen som tvinger Israel til å bombe skiten ut av dem heller på denne måten..med den lille militære srategiske kunnskap jeg har synes jeg det virker klønete. Finner det vanskelig å ha den store sympati for noen av dem.
Jeg er hvertfall lei av den ekstremt ensidige mediedekningen vi har her til lands. Det gjør at ekle mennesker som Siv Jensen uhemmet kan skåre politiske poeng på dette.

Gammel 09-01-09, 19:18   #30
Superior
Tilpasser tittel

Superior sin avatar

Medlem siden: Jan 2007
Blogginnlegg: 34
Superior er kulere enn de flesteSuperior er kulere enn de flesteSuperior er kulere enn de flesteSuperior er kulere enn de flesteSuperior er kulere enn de flesteSuperior er kulere enn de flesteSuperior er kulere enn de flesteSuperior er kulere enn de flesteSuperior er kulere enn de flesteSuperior er kulere enn de flesteSuperior er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av Skremmern, her.

For å drepe enda flere barn?

Det var ikke ment helt seriøst, men snarere en sarkastisk kommentar i forhold til hvordan de holdt på under demonstrasjonen.

"La oss angripe det norske politiet for å vise at vi hater israliternes bombing!! "

Gammel 09-01-09, 19:22   #31
Hondacrv
Gå heim, kyss din kvardag

Hondacrv sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Buskerud
Hondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av Sitron, her.

Vi får Petter Eide til skolen om en ukes tid, så jeg håper han kan gi noen innblikk i situasjonen, selv om han strengt tatt er tilstede for å snakke om utviklingsarbeid i Afrika.

Da syns jeg han skal få holde fokus på det, jeg. Denne konflikten tar jo ALL fokus. JEg forstår for så videt det, men syns det er galt at redaksjoner/journalister ikke kan ha flere tanker i hodet. Til og med Obama får bli president helt i fred og ro JEg selv er mellom 1 og 2 på pollen.

Gammel 09-01-09, 21:17   #32
Sitron
Absolut ateist

Sitron sin avatar

Blogginnlegg: 48
Sitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Hondacrv, her.

Da syns jeg han skal få holde fokus på det, jeg. Denne konflikten tar jo ALL fokus. JEg forstår for så videt det, men syns det er galt at redaksjoner/journalister ikke kan ha flere tanker i hodet. Til og med Obama får bli president helt i fred og ro JEg selv er mellom 1 og 2 på pollen.

Fokuset skal være på Afrika, jeg håper likevel han tar seg tid til å kommentere Gaza også.

Gammel 09-01-09, 22:19   #33
Irma
Ekvilist

Irma sin avatar

Blogginnlegg: 25
Irma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Når jeg først hører noe, og det er noe grotesk som at barn dør, eller demostrasjoner som går helt amok, DA ønsker jeg mest å bombe hele greia.

Det var ikke ment helt seriøst, men snarere en sarkastisk kommentar i forhold til hvordan de holdt på under demonstrasjonen.

"La oss angripe det norske politiet for å vise at vi hater israliternes bombing!! "

Men altså, så vidt jeg har forstått var det noen få som laget bråk a la vold og utagering. Og disse var ikke kjente palestinaforkjempere. Jeg synes det blir litt trist dersom disse amøbene (det var vel 15 som ble arrestert eller noe sånt?) skal påvirke synet vårt på palestinakonflikten.

Gammel 09-01-09, 22:21   #34
Mjau
Curlingkone

Mjau sin avatar

Medlem siden: Nov 2008
Blogginnlegg: 2
Mjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt av
Standard

Hva pokker hjelper det sivile ofre i Gaza at en gjeng ungdommer raserer sentrum av Oslo? Kan noen gi meg et svar på hvor fonuften i det ligger?
Det har jo absolutt null effekt, og er heller med på å dra fokus bort fra det som skjer der nede enn motsatt.

Enlighten me.....

Gammel 09-01-09, 22:29   #35
bønna
Deltidsmamma

bønna sin avatar

Medlem siden: Feb 2007
Hvor: 25 min fra Oslo.
Blogginnlegg: 4
bønna er populærbønna er populærbønna er populærbønna er populær
Standard

Opprinnelig lagt inn av Irma, her.

Men altså, så vidt jeg har forstått var det noen få som laget bråk a la vold og utagering. Og disse var ikke kjente palestinaforkjempere. Jeg synes det blir litt trist dersom disse amøbene (det var vel 15 som ble arrestert eller noe sånt?) skal påvirke synet vårt på palestinakonflikten.

Jeg er helt enig, men samtidig er det andre forståsegpåere som sier at den voldsomme agressjonen må sees i sammenheng med at det som skjer på Gaza opprører.
Det var i alle fall en på et debattprogram på tv som sa det (jeg husker dessverre ikke hvilket, eller hvem det var).
Det blir jo nesten en indirekte legitimering.

bønna er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-01-09, 22:33   #36
Mjau
Curlingkone

Mjau sin avatar

Medlem siden: Nov 2008
Blogginnlegg: 2
Mjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av bønna, her.

Jeg er helt enig, men samtidig er det andre forståsegpåere som sier at den voldsomme agressjonen må sees i sammenheng med at det som skjer på Gaza opprører.
Det var i alle fall en på et debattprogram på tv som sa det (jeg husker dessverre ikke hvilket, eller hvem det var).
Det blir jo nesten en indirekte legitimering.

Det syns jeg blir helt tåpelig altså. Det blir litt lettvindt for folk da om manskal kunne bølle rundt fordi man er sinna liksom?
Hva med å kanalisere sinne mot noe som kan gjøre en forskjell? Ikke at jeg skjønner hva som skal hjelpe, men kanskje ha fokus på fred og fredlige løsninger ville vært bedre enn dette i alle fall?

Gammel 09-01-09, 23:28   #37
Bada-Bing
Pulled back in

Bada-Bing sin avatar

Medlem siden: Sep 2007
Hvor: Der
Bada-Bing er populærBada-Bing er populærBada-Bing er populærBada-Bing er populær
Standard

Opprinnelig lagt inn av Mjau, her.

Det syns jeg blir helt tåpelig altså. Det blir litt lettvindt for folk da om manskal kunne bølle rundt fordi man er sinna liksom?
Hva med å kanalisere sinne mot noe som kan gjøre en forskjell? Ikke at jeg skjønner hva som skal hjelpe, men kanskje ha fokus på fred og fredlige løsninger ville vært bedre enn dette i alle fall?

Enig med deg. Var det ikke sånn at inderne klarte å kaste av seg det britiske åket ved ikke-voldelige aksjoner? Jeg leste en glimrende bok en gang om Israel/Palestine konflikten skrevet av en journalist fra New York Times. Han sa at om alle Palestinere hadde kjørt en politisk boikott av Israel og nektet å komme til jobb der i tre måneder så hadde Israel hatt enorme politiske problemer fordi de er fullstendig avhengig av palestinsk arbeidskraft.

Gammel 10-01-09, 12:24   #38
Trixie
Bør lage seg en tittel selv

Trixie sin avatar

Medlem siden: Dec 2006
Blogginnlegg: 160
Trixie er kulere enn de flesteTrixie er kulere enn de flesteTrixie er kulere enn de flesteTrixie er kulere enn de flesteTrixie er kulere enn de flesteTrixie er kulere enn de flesteTrixie er kulere enn de flesteTrixie er kulere enn de flesteTrixie er kulere enn de flesteTrixie er kulere enn de flesteTrixie er kulere enn de fleste
Standard

Jeg er oppdatert og engasjert.
Ogd et orroterer meg at foljk ikke kan engasjere seg i dette uten å utøve vold.
OG at nyhetsredaksjonene da helt GLEMMER andre konflikter, og andre forferdelige konflikter.

Trixie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-01-09, 13:14   #39
safran
saftig

safran sin avatar

Blogginnlegg: 18
safran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg holder meg oppdatert og har nok sterke meninger om saken.

Gammel 10-01-09, 13:15   #40
bønna
Deltidsmamma

bønna sin avatar

Medlem siden: Feb 2007
Hvor: 25 min fra Oslo.
Blogginnlegg: 4
bønna er populærbønna er populærbønna er populærbønna er populær
Standard

De som ikke tar avstand fra volden irriterer meg enda mer.
Går det an å være så dum?
http://www.vg.no/nyheter/utenriks/mi...p?artid=546067

bønna er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 10:10.