|
Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet. |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
![]() |
#1 |
Må man ha en tittel?
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Trondheim
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Egne skoler for problemelever ...Stortingsrepresentant Torgeir Micaelsen, AP, ønsker alternative skoler for problemelever... |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
Absolut ateist
|
![]() Sv: Egne skoler for problemelever...Jeg tror ærlig talt at mange "problem"elever har det bedre på en skole der de får hverdagen tilrettelagt for seg selv. Mange blomstrer når de kommer på slike skoler.
![]() |
#3 |
Introvert optimist
|
![]() Sv: Egne skoler for problemelever...
Det kommer veldig an på synes jeg. Noen ganger går det ut over alle dem som oppfører seg skikkelig at man skal tilrettelegge for en som ikke kan tilpasse seg. Misforstå meg rett nå, jeg mener ikke at alle problemunger skal stues vekk, men det er ikke rett heller at ett barns spesielle krav skal gå på bekostning av 22 andre.
![]() |
#4 |
maler
|
![]() Sv: Egne skoler for problemelever ...Jeg tror det kan være bra for noen. Ikke for alle. Man bør vel også være litt forsiktig med å stemple noen som problemelever da det er så negativt ladet. Men at det for enkelte kan være av det gode med egne klasser/skoler er jeg overbevist om. |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
Travelt opptatt
|
![]() Sv: Egne skoler for problemelever ...
Enig.
![]() |
#6 |
er grønn og fin.
|
![]() Sv: Egne skoler for problemelever ...Jeg tror det vil bli fort til at mange barn kan få stemplet problembarn for at skolen skal slippe å ta et ansvar. Lite penger.. ungen er et problembarn få h*n på en annen skole.
![]() |
#7 |
i tåkeheimen
|
![]() Sv: Egne skoler for problemelever ...Jeg tror at endel barn med enkelte diagnoser kunne profittert på å få sin undervisning i mindre grupper enn det enhetsskolen kan tilby i dag. Du skal ha et ganske stort handikap før det utløser nok ressurser til å gi undervisning i smågrupper på vanlige skoler. Enkelte elever med diagnoser innenfor autismespekteret eller med omfattende ad/hd-problematikk f.eks. opplever så ofte å komme til kort sosialt i en vanlig klasse, at det kanskje ville vært en lettelse å slippe å forholde seg til "de normales" krav, forventninger og sosiale spill. Kanskje kunne det da vært mer rom for faglig fokus? |
![]() |
![]() |
![]() |
#8 |
Pauset
|
Maa si meg enig med Ming. Dersom skolen hadde fungert slik den skulle og burde hadde jeg vaert for full integrering. I praksis ser jeg, dessverre, at de elevene som staar uten tilbud naar det er innskrenkinger, sykdom osv. er de svakeste elevene. Samtidig er det faa laerere som har kunnskap om diagnoser, syndromer osv. |
![]() |
![]() |
![]() |
#9 |
Må man ha en tittel?
Hvor: Trondheim
Jeg er veldig delt her, egentlig... |
![]() |
![]() |
![]() |
#10 |
i tåkeheimen
|
![]() Sv: Egne skoler for problemelever ...Men det er vel ingen som snakker om å flytte elever til spesialskoler som første tiltak dersom et problem oppstår? |
![]() |
![]() |
![]() |
#11 |
Introvert textrovert
|
![]() Sv: Egne skoler for problemelever ...Jeg har hatt sommerjobb på en spesialskoles SFO. Det var fint med god voksendekning, gitt. Slik er det ikke i normalskolen. :erfaren:
![]() |
#12 |
Halloen!
Medlem siden: Mar 2008
Skolen er villig til å ta ansvar for hvem det skulle være. Når penger og ressurser mangler, blir det straks litt verre: Knut? Eller de 22 andre i klassen? Ellers er jeg enig i det meste du sier her.
Og hva gjør man da? Dette er et stort dilemma i norsk skole. Det finnes utrolig mange barn som får undervisningen sin ødelagt hver dag av medelever med ulike atferdsvansker. Utrolig trist, for begge parter. |
![]() |
![]() |
![]() |
#13 |
Pauset
|
![]() Sv: Egne skoler for problemelever ...Helt enig med Rine at det beste er mer penger og laerere i normalskolen som er det beste. Slik det er i dag er problembarna taperne. For verstingene kan det bli mer eller mindre en oppbevaring. Laererne har ikke kompetanse til aa hjelpe verstinger med adferdsendring osv. Laerere har laert aa veilede elever til kunnskap. Det er det de kan. |
![]() |
![]() |
![]() |
#14 |
superbruker
|
![]() Sv: Egne skoler for problemelever ...Jeg har veldig delte meninger om dette. Jeg står midt i problemet selv som mamma til en gutt som ikke fungerer i en klasse. Det største problemet med intergrering er at det ikke følger nok penger til å dekke behovet. Det blir gitt for lite til det enkelte barn og vedtak som blir gitt blir ikke fulgt opp.
![]() |
#15 |
Nattrangler
Det skal være nok ressurser i skolen å sette inn når det er barn med spesielle behov. Det skal IKKE gå på bekostning av de andre i klassen hvis noen i klassen har ekstra behov.
![]() |
#16 |
i tåkeheimen
|
![]() Sv: Egne skoler for problemelever ...Jeg presiserer at jeg ikke er for at alt som lukter problem skal ut av nærskolen. De aller, aller fleste har det best der. Men ikke absolutt alle. Og jeg mener vi bør være mer åpne for å gi alternative tilbud til de som virkelig trenger det. |
![]() |
![]() |
![]() |
#17 |
Halloen!
Det er ikke elever med lærevansker vi snakker om, tror jeg. Hadde du hatt en gutt som knuste stoler, spyttet på medelevene osv, hadde de neppe dratt like mye nytte av det. Forskjell på lærevanser og atferdsvansker, selv om de i en del tilfeller henger sammen. |
![]() |
![]() |
![]() |
#19 |
Halloen!
Det har du helt rett i. Men barn har også et stort behov for å være som de andre, de vil helst ikke skille seg ut. Spesialskoler bidrar til å sette dem i en bestemt bås i veldig tidlig alder. |
![]() |
![]() |
![]() |
#20 |
Pauset
|
Om man ikke føler man passer inn med "normale" så kan man kanskje passe bedre inn med barn som er mer lik en selv. Tror man blir mer satt i bås ved å skille seg veldig ut på en vanlig skole, enn å komme i mindre grupper og lære på egne premisser og være sammen med barn som forstår deg. |
![]() |
![]() |
![]() |
|
|