Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Mat og kosthold > Madam Mims oppskriftsforum

Lomper

Madam Mims oppskriftsforum Har du noen gode oppskrifter å dele, eller er på jakt etter noen gode oppskrifter? Da er dette det rette forumet.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 17-01-09, 16:09   #1
Nasse
Fartsfantom

Nasse sin avatar

Medlem siden: Dec 2008
Blogginnlegg: 30
Nasse imponerer mange og er sikkert smartNasse imponerer mange og er sikkert smartNasse imponerer mange og er sikkert smartNasse imponerer mange og er sikkert smartNasse imponerer mange og er sikkert smartNasse imponerer mange og er sikkert smartNasse imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Lomper

Her er 2 oppskrifter på lompe som jeg fant på nett. Min firmenning i USA ble så begeistret for lomper at hun ville ha oppskrift. jeg fant da disse. Hun har laget den første med stor suksess visstnok.
Raske potetlomper
1 kg poteter (ca. 8-9 stk.)
1 ts salt
2-3 dl hvetemel

Potetene kokes med skallet på før de skrelles og moses sammen med 1 ts salt. Bland inn 2-3 dl hvetemel. Jo mindre mel som brukes, jo bedre blir lompene. Del opp i 12-14 emner som kjeles ut til runde leiver, ca. 20 cm i diameter. Stek lompene i tørr stekepanne eller på takke til de er lyse, men med brune flekker. Legg lompene oppå hverandre og dekk dem med et rent kjøkkenhåndkle.

Potetkaker
1/2 kg kokte, skrelte poteter
1/2 ts salt
ca 1 1/2 dl mjøl (kveitemjøl eller 1 dl rugmjøl + 1/2 dl byggmjøl
eller 1/2 dl kveitemjøl + 1/2 dl rugmjøl + 1/2 dl byggmjøl

1 Mos potetene saman med saltet.
2 Avkjøl massen.
3 Elt inn mjøl.
4 Del deigen i emne.
5 Kjevl ut til tre millimeter tjukke leivar, omtrent 15 centimeter i diameter.
6 Steik leivane i tørr steikjepanne. (For å prøve om steikjepanna er varm nok, kan du leggje litt mjøl i ho. Dersom det blir lysebrunt etter eitt minutt, er panna passe varm.)
7 Snu lompene fleire gonger under steikinga. Dei skal vere mjuke med lysebrune flekker

Nasse er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 15:06.