Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Er sirkus ok?

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 18-01-09, 01:07   #41
Mams
er grønn og fin.

Mams sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Akershus
Blogginnlegg: 8
Mams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Er sirkus ok?

Jeg går ikke på sirkus, av samme grunn som de fleste andre her.
Hadde nok ikke dratt på sirkus uten dyr heller, for jeg er ikke glad i sirkus heller.
(hatet det som liten)

Det finnes også dyreparker jeg ikke drar til igjen pga dårlig forhold for dyrene.
Den jeg husker best er den som ligger i København, kommer aldri til å glemme elefanten som gikk fram og tilbake.
Hver gang den kom til "vollgraven" slang den ut det ene benet akkurat som om den tok sats for å hoppe over. Sånn gik den gram og tilbeke hele tiden, og det var ikke mange meterne den hadde å gå på heller.
Dyreparken i Aalborg er heller ikke bra, med små områder til hver dyr.

Da er det faktisk bedre at dyrene har god plass og at man risikerer at man ikke får sett dyra på en meters avstand.
Jeg liker Dyreparken i Kristiansand, for der har dyra store områder å røre seg på.

Gammel 18-01-09, 01:10   #42
safran
saftig

safran sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 18
safran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Guffen, her.

Sirkus er vel oftest OK...

Tror dyrene som følger sirkus i Norge har det bra ivertfall, så ingen betenkeligheter der.

Gøy er det også.

Så elefantene har det bra i små bur, reisende på Norges veier?

Gammel 19-01-09, 01:08   #43
Polyanna
Yes, we can!!

Polyanna sin avatar

Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Er Sirkus ok?

Opprinnelig lagt inn av sannereg, her.

Vi var på sirkus med tulla i høst og hun synes det var kjempe moro,
jeg synes vel egentlig at deter litt dyreplaging, men det er jo så mye som ikke er bra ellers i verden også, fek bruk av pels, dyreparker osv

Jeg er ikke så boikottete av meg, men sirkus nektet jeg å gå på allerede som halvstort barn, da jeg syns de var slemme med hestene.

Takk til Glitter for tips om nysirkus!

Vi så sjonglører, trapesartister og en flott mimer (hva heter det?) på Operataket i høst, og det gav mersmak. De kom fra noe som het "sirkusskolen" eller noe. Kjempeflinke ungdommer.

Gammel 19-01-09, 11:19   #44
oh hvite lakenrumpe
Fullverdig medlem

oh hvite lakenrumpe sin avatar

Medlem siden: Jan 2009
Hvor: Møre og Romsdal
oh hvite lakenrumpe har et hav av muligheter foran seg
Standard

Vi kan godt reise på de små sirkusene som ikke har elefanter eller andre eksotiske dyr.. men reagerte på et norsk sirkus (fra Kristiansund?) som hadde trent opp katter... ikke fungerte showet og kattene var tydelig motvillige - det syntes jeg var dyreplageri! Katter er selvstendige, egenrådige dyr som ikke skal tvinges til å hoppe og stå på to bein på kommando.
Som sagt kommer vi ikke til å reise på sirkus med elefanter - jeg støtter ikke levevilkårene deres, derfor vil jeg ikke betale for å se dem heller. Men en enda større grunn til å ikke reise dit er nok pga sikkerheten... OM en elefant får panikk og går amok så er ikke publikum langt unna... er vel mitt store mareritt... samme med hester forresten, de kan også lage stor skade ved å få panikk...

oh hvite lakenrumpe er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-01-09, 11:30   #45
Carrera
Må man ha en tittel?

Carrera sin avatar

Hvor: Trondheim
Carrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Guffen, her.

Sirkus er vel oftest OK...

Tror dyrene som følger sirkus i Norge har det bra ivertfall, så ingen betenkeligheter der.

Gøy er det også.

Har du sett de bilene dyrene fraktes i, og hvordan dyrene står på området mellom forestillingene?

Det er ikke få mil disse dyrene tilbringer på veiene i løpet av en sesong.

Ta elefantene feks...det er svære dyr, og det sier seg selv at de ikke har det videre bra inne i en trailer. Og når de står bundet på små kvadrat utendørs på området, bundet i et kort tau som hindrer dem i å bevege seg noe særlig...

Den ene gangen vi var på sirkus her i byen, så hadde de også en sjøløve. På området sto den i et relativt stort basseng, men jeg tør ikke tenke på hvordan den ble fraktet.

Sist vi var, så var vi også ute og kikket på dyrene. Synet av kamelene gjorde meg direkte kvalm... Den ene, som også hadde en kalv, sto bundet i et kort tau, og hun sto og rugget frem og tilbake. helt tydelig et stresset og passivt dyr.
Og hundene...de lå forskremte i et hjørne, tett sammen. ustelte var de, og utrolig hissige. Snerret og bjeffet mot alle som gikk forbi.

Dette var Sirkus Arnardo.

Carrera er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-01-09, 11:32   #46
Dixie Diner
Nymotens gammeldags

Dixie Diner sin avatar

Hvor: Stavanger
Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Huff. Det at et dyr blir fysisk mishandlet betyr ikke at det har det bra. Enkelte tror tydeligvis det.

Gammel 19-01-09, 11:50   #47
oh hvite lakenrumpe
Fullverdig medlem

Standard

Opprinnelig lagt inn av Iset, her.

Huff. Det at et dyr blir fysisk mishandlet betyr ikke at det har det bra. Enkelte tror tydeligvis det.

Forstod ikke helt den setningen der jeg...
Jeg vil da tro at de fleste som ser et dyr blir fysisk mishandlet vil tro at det IKKE har det bra?
Visst ikke er det jo ei skrue løs et sted!

Gammel 19-01-09, 11:54   #48
Carrera
Må man ha en tittel?

Carrera sin avatar

Hvor: Trondheim
Carrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av oh hvite lakenrumpe, her.

Jeg vil da tro at de fleste som ser et dyr blir fysisk mishandlet vil tro at det IKKE har det bra?

Tipper Iset glemte et "ikke" i den setningen...

Altså at mange tror at et dyr som IKKE blir fysisk mishandlet har det bra. De ser ikke den psykiske mishandlingen.

Og det er jo der problemet ligger i sirkusene. Er sikkert ikke mange dyr som blir slått og banket, men det er levevilkårene som er motbydelig.

Carrera er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-01-09, 11:55   #49
Dixie Diner
Nymotens gammeldags

Dixie Diner sin avatar

Hvor: Stavanger
Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av oh hvite lakenrumpe, her.

Hehe, jeg glemte et "ikke".
Det jeg mente var at det virker som om noen tror at dersom et dyr ikke blir fysisk slått, så har det det bra, i og med at de mener at norske sirkusdyr har det bra. Det er altså ikke bare fysisk mishandling som gjør at et dyr ikke har det godt. Det å bli fratatt utløp for sine naturlige instinkter, sitte i bur hele livet, bli med på lange reiser slik som sirkusdyr, bli trent opp til å være en attraksjon osv, alt dette er jo med på å ødelegge et dyr helt, selv om det ikke blir skamslått, liksom.

Kult nick, forresten.

Gammel 19-01-09, 12:00   #50
Embriksmamma
Bokglad

Embriksmamma sin avatar

Medlem siden: Jan 2007
Hvor: Agder
Embriksmamma er kulere enn de flesteEmbriksmamma er kulere enn de flesteEmbriksmamma er kulere enn de flesteEmbriksmamma er kulere enn de flesteEmbriksmamma er kulere enn de flesteEmbriksmamma er kulere enn de flesteEmbriksmamma er kulere enn de flesteEmbriksmamma er kulere enn de flesteEmbriksmamma er kulere enn de flesteEmbriksmamma er kulere enn de flesteEmbriksmamma er kulere enn de fleste
Standard

Sirkus er ikke ok. Ungene vet godt hvorfor vi aldri går på sirkus og har godtatt og forstått det.

When tomorrow comes
Embriksmamma er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-01-09, 12:22   #51
oh hvite lakenrumpe
Fullverdig medlem

Standard

Opprinnelig lagt inn av Iset, her.

Hehe, jeg glemte et "ikke".
Det jeg mente var at det virker som om noen tror at dersom et dyr ikke blir fysisk slått, så har det det bra, i og med at de mener at norske sirkusdyr har det bra. Det er altså ikke bare fysisk mishandling som gjør at et dyr ikke har det godt. Det å bli fratatt utløp for sine naturlige instinkter, sitte i bur hele livet, bli med på lange reiser slik som sirkusdyr, bli trent opp til å være en attraksjon osv, alt dette er jo med på å ødelegge et dyr helt, selv om det ikke blir skamslått, liksom.

Kult nick, forresten.

Forstod egentlig du hadde glemt et "ikke", men måtte bare spørre allikevel!
Ja, psykisk mishandling er jo nesten verre enn fysisk. Er jo mange mennesker som har levd i voldelige forhold at det er ikke den fysiske mishandlingen som var jævlig, det var den psykiske mishandlingen - og jeg tror det stemmer med dyr også - å være på reisefot i en liten trailer dag etter dag... tenk så apatiske de blir, og likeglade. Jeg tror sirkuselefanter må være likeglade og apatiske for å i det hele tatt være trygge i manesjen jeg da... og vi vet jo ikke om de bruker beroligende på dem...

Gammel 19-01-09, 12:35   #52
Kjøkkenskriveren
Bork bork bork

Kjøkkenskriveren sin avatar

Medlem siden: Oct 2008
Hvor: Nedre Romerike
Blogginnlegg: 56
Kjøkkenskriveren imponerer mange og er sikkert smartKjøkkenskriveren imponerer mange og er sikkert smartKjøkkenskriveren imponerer mange og er sikkert smartKjøkkenskriveren imponerer mange og er sikkert smartKjøkkenskriveren imponerer mange og er sikkert smartKjøkkenskriveren imponerer mange og er sikkert smartKjøkkenskriveren imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Det er ikke OK å holde ikke-domestiserte dyr i fangenskap og bruke dem som underholdning. Ergo blir det ikke noe sirkus (ikke med dyr) og ingen dyreparkbesøk på vårt avkom.

Gammel 19-01-09, 12:56   #53
Maverick

Maverick sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 1282
Maverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sirkus er dessverre ikke OK. Det er ikke like enkelt med dyreparker, siden det der er aspektet med å bevare truede dyrearter og denslags også.

Maverick er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-01-09, 13:00   #54
Sitron
Absolut ateist

Sitron sin avatar

Blogginnlegg: 48
Sitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sett fri hamsterne!

Gammel 19-01-09, 13:01   #55
Maverick

Maverick sin avatar

Blogginnlegg: 1282
Maverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Fnis.

Maverick er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-01-09, 13:20   #56
Fru Snurp
Overdriver

Fru Snurp sin avatar

Medlem siden: May 2007
Fru Snurp er populærFru Snurp er populærFru Snurp er populærFru Snurp er populær
Standard

Hos sirkus Agora:

Myter om sirkus i Norge.

Gammel 19-01-09, 18:39   #57
Mississippi
ull-lue

Mississippi sin avatar

Medlem siden: Oct 2008
Hvor: Akershus
Mississippi imponerer mange og er sikkert smartMississippi imponerer mange og er sikkert smartMississippi imponerer mange og er sikkert smartMississippi imponerer mange og er sikkert smartMississippi imponerer mange og er sikkert smartMississippi imponerer mange og er sikkert smartMississippi imponerer mange og er sikkert smartMississippi imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Opprinnelig lagt inn av Fru Snurp, her.

Hos sirkus Agora:

Myter om sirkus i Norge.

Blir helt kvalm!!

Gammel 20-01-09, 11:48   #58
Skvetten
Passiv

Standard

:lukker øynene og later som jeg ikke så det der:
Lite politisk korrekt sirkuselsker i fornektelse.

Vet godt at dyrene ikke har det bra men jeg elsker sirkus alikevel jeg.

Svar med sitat
Gammel 22-01-09, 14:35   #59
Dronningen
Pauset

Medlem siden: Oct 2007
Dronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtid
Standard

Mannen var med dem i høst på sirkus, og de holdt på å kjede vettet av seg. Så da har vi prøvd det. Jeg er heller ikke for sirkus, men lot dem få forsøke det. Jeg er vel heller ikke så veldig for dyreparker, men dit drar vi også.

Dronningen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-01-09, 15:05   #60
Millivilli
Aktiv

Millivilli sin avatar

Millivilli er litt kul
Standard

Når (hvis) Cirque du soleil eller noe lignende kommer hit, skal vi dra på sirkus. Og det gleder jeg meg til! Inntil da: Nope!

(Kilde:

(Kilde: youtube.com)
)

Millivilli er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 20:41.