Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Fritid og hobby > Emms hobbyhjørne

Enda en sy-novise melder seg

Emms hobbyhjørne Har du en hobby? Har du laget noe fint? Vil du skaffe deg en hobby, vil du dele tips, eller spørre? Her er stedet.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 25-01-09, 22:34   #1
Fibi
Prematurmamma

Fibi sin avatar

Medlem siden: Mar 2007
Hvor: Sanniss, Rogaland
Blogginnlegg: 11
Fibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtid
Standard

Enda en sy-novise melder seg

Jeg har nå fått symaskin i hus. Har ikke fått pakket den ut og sett på den enda, men skal få gjort det i morgen tenkte jeg. Jeg aaaner virkelig ikke hva jeg skal prøve meg på først, men har en del sengtøy jeg aldri bruker, som sikkert kunne blitt greie å teste litt ut på. Men har noen spørsmål sånn helt i startfasen.

Hva trenger man, sånn rent bortsett fra maskin, stoff og tråd? Kantebånd og evt knapper, regner jeg med. Men er det noe annet som er et must å ha?

Hva er det enkelt å begynne med. Den kjolen som Elinblu sydde var jo nydelig, og den så jo ganske enkel ut også. Er det noe å prøve seg på?

Hvilke stoffer er fyfy for nybegynnere å jobbe med, og hvilke er finfine? Noen av sengtøyene jeg aldri bruker en nemlig av sånn "sateng-greier". Drømmen er å kunne sy meg en diiiger pysjamas.

Podcaster for Kjerringrådet - Helt uten filter (@Kjerringraadet)

Fibi er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-01-09, 22:38   #2
Dixie Diner
Nymotens gammeldags

Dixie Diner sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Stavanger
Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Enda en sy-novise melder seg

Sy kjole til bestevenninnen din.

Gammel 25-01-09, 23:03   #3
Candy Darling
Prettiest mess ever seen

Candy Darling sin avatar

Hvor: Under ground
Blogginnlegg: 50
Candy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Ullkjole er i hvert fall superlett, fordi det ikke trenger å kantes. :lur:

- No. 4 -
Candy Darling er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-01-09, 01:10   #4
Interference
Metallica!!

Interference sin avatar

Medlem siden: Dec 2007
Hvor: Drømmeland
Blogginnlegg: 118
Interference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt av
Standard

Og etter hvert så vil jeg bestille heldress til meg selv. Det fikser du vel lett?

Seriøst, jeg misunner Lille alle de kule heldressene, da særlig dem i velour, og har veldig lyst på sånne selv.

Jeg hadde nok startet med ull eller fleecekjole, kanskje prøvd meg på litt enkel mønster som man finner i hobbybøker.

Gammel 26-01-09, 07:45   #5
Malus
lurer

Malus sin avatar

Medlem siden: Mar 2008
Hvor: Her og der
Malus er virkelig godt liktMalus er virkelig godt liktMalus er virkelig godt liktMalus er virkelig godt liktMalus er virkelig godt liktMalus er virkelig godt liktMalus er virkelig godt liktMalus er virkelig godt liktMalus er virkelig godt liktMalus er virkelig godt likt
Standard

Opprinnelig lagt inn av Fibi, her.

Hva trenger man, sånn rent bortsett fra maskin, stoff og tråd? Kantebånd og evt knapper, regner jeg med. Men er det noe annet som er et must å ha?

Jeg kjøper etterhvert som jeg trenger, både tråd knapper, bånd og diverse. Det som kan være kjekt å ha er en sånn liten sak for å rekke opp med, hvis man syr feil. Mye bedre enn saks. Som en bitteliten gaffel med to tagger, og en kule på ene taggen, hvis du skjønner.
Og så må du ha en boks med knappenåler. Uten stort hode, for de er umulige å sy over. Og så kan du ta med en pakke med ass. symaskinnåer, for det hende rde knekker, og da er det fint å ha i reserve.

Ang. stoffer, så er glatte stoffer vanskeligst.

Gratulerer med symaskin og lykke til!

Gammel 27-01-09, 09:54   #6
Huldra
Ferdig!

Huldra sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Telemark
Huldra er et glitrende lys på stjernehimmelenHuldra er et glitrende lys på stjernehimmelenHuldra er et glitrende lys på stjernehimmelenHuldra er et glitrende lys på stjernehimmelenHuldra er et glitrende lys på stjernehimmelenHuldra er et glitrende lys på stjernehimmelenHuldra er et glitrende lys på stjernehimmelenHuldra er et glitrende lys på stjernehimmelenHuldra er et glitrende lys på stjernehimmelenHuldra er et glitrende lys på stjernehimmelenHuldra er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Opprinnelig lagt inn av Scarlett, her.

Men hvor får man kjøpt ull til å sy en slik ullkjole?

Gammel 27-01-09, 10:01   #7
noen
This is normal!

noen sin avatar

Medlem siden: Nov 2007
Hvor: Utenfor Sverige
Blogginnlegg: 129
noen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av shg, her.

Det som kan være kjekt å ha er en sånn liten sak for å rekke opp med, hvis man syr feil. Mye bedre enn saks. Som en bitteliten gaffel med to tagger, og en kule på ene taggen, hvis du skjønner.

Hør, hør!

En skikkelig god skreddersaks som bare brukes til å klippe stoff er kjekt. Mønster-"papir" (det heter ikke det tror jeg men...) er greit å ha. Hvis man skal ha på applikasjoner, synes jeg det er greit med sånn "papir" med lim på begge sider (vliselin?).

Ellers anbefaler jeg deg å låne eller kjøpe boken "Søm". Der finner du mange gode råd og tips!

Lykke til!

Gammel 27-01-09, 10:03   #8
Veronal
Etylbarbital

Veronal sin avatar

Veronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Hvordan sy slike bukser:

http://gekko-attsyengecko.blogspot.c...y-en-byxa.html

Gammel 27-01-09, 10:04   #9
noen
This is normal!

noen sin avatar

Medlem siden: Nov 2007
Hvor: Utenfor Sverige
Blogginnlegg: 129
noen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Huldra, her.

Men hvor får man kjøpt ull til å sy en slik ullkjole?

Jeg har sydd kjoler av ullboucle fra Stoff og stil. Dette er litt tykkere enn fleece og helt ok synes jeg. Men jeg er på jakt etter tynnere ullfleece som ikke koster flesk...

Gammel 27-01-09, 10:14   #10
Bluen
intro

Bluen sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Lillestrøm
Blogginnlegg: 388
Bluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Scarlett, her.

Det samme gjelder fleece, som jeg brukte til Livs lilla kjole. Jeg har kjøpt tre billige fleecepledd i ulike farger for å prøve meg litt fram. Ellers har jeg bare kjøpt noen pyntebånd. Har dessverre ikke så mange gode råd, da jeg egentlig knap vet hva jeg sjøl driver med, men du får i alle fall ha lykke til!

Gammel 27-01-09, 10:46   #11
Veronal
Etylbarbital

Veronal sin avatar

Veronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg har boken Søm som Embs viser. I tillegg har jeg denne boken:

Disse to bøkene kompletterer hverandre og er veldig gode. Anbefales på det varmeste. Du får de billigst på capris.no, tror jeg.

Gammel 27-01-09, 21:00   #12
Candy Darling
Prettiest mess ever seen

Candy Darling sin avatar

Hvor: Under ground
Blogginnlegg: 50
Candy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Cha-ching! Det er dyrt å være på FP.

- No. 4 -
Candy Darling er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-01-09, 21:08   #13
Sessa
Ferskus

Sessa sin avatar

Medlem siden: Jan 2009
Hvor: Hordaland
Sessa har et hav av muligheter foran seg
Standard

Det er en ting du må gjøre, og det er å melde deg inn på Sykroken.net Der er det mange gode tips for en nybegynner. Det er et flott forum for oss sy glade. Jeg liker meg veldig godt der. Syr selv så ofte det lar seg gjøre.

Gammel 29-01-09, 09:43   #14
Shamu
På opplading

Shamu sin avatar

Medlem siden: Oct 2007
Hvor: Flekkefjord
Shamu er virkelig godt liktShamu er virkelig godt liktShamu er virkelig godt liktShamu er virkelig godt liktShamu er virkelig godt liktShamu er virkelig godt liktShamu er virkelig godt liktShamu er virkelig godt liktShamu er virkelig godt liktShamu er virkelig godt likt
Standard

Nødvendig utstyr:

* Sprettekniv
* knappenåler
* stoffsaks
* papirsaks
* mønsterpapir
* vlisofix (om du skla applikere)
* sy tråd i diverse farger
* flere underspoler så du slipper å spole farger oppå hverandre
* skredderkritt
* målebånd
* ekstra symaskinnåler
* strykejern
* strykebrett
* Masse stoff

(Har jeg glemt noe nå?)

Kjekt å ha:

* skråbånd i flere farger
* knapper
* hekter (til å lukke åpning i halsen på kjoler etc
* trykknapper
* pyntebånd
* glidelåser
* Buksestrikk
* skjærebrett
* Skjærematte
* ribb i forskjellige farger (om du skal sy bukser med ribb i livet)
* Fleece i forskjellige farger
* Stretch velour i forskjellige farger
* Babycord og mellomriflet cord i forskjellige farger
* ensfarget bomull i forskjellige farger
* Forskjellige mønstrete stoffer i både fast stoff og stretch stoff
* Sy bøker og mønsterbøker (lånes på biblioteket eller kjøpes)
* Syblader (Ottobre, Alt om håndarbeide osv)

- Museskritt er også skritt. -
Shamu er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-01-09, 10:51   #15
Bluen
intro

Bluen sin avatar

Bluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Oi, her mangler jeg mye, ser jeg. Hvor får man skredderkritt? Det er kanskje litt lurere enn sprittusj, ja ...

Gammel 29-01-09, 10:52   #16
Malus
lurer

Malus sin avatar

Medlem siden: Mar 2008
Hvor: Her og der
Malus er virkelig godt liktMalus er virkelig godt liktMalus er virkelig godt liktMalus er virkelig godt liktMalus er virkelig godt liktMalus er virkelig godt liktMalus er virkelig godt liktMalus er virkelig godt liktMalus er virkelig godt liktMalus er virkelig godt likt
Standard

Og målbånd må man ha!

Gammel 29-01-09, 10:59   #17
Shamu
På opplading

Shamu sin avatar

Shamu er virkelig godt liktShamu er virkelig godt liktShamu er virkelig godt liktShamu er virkelig godt liktShamu er virkelig godt liktShamu er virkelig godt liktShamu er virkelig godt liktShamu er virkelig godt liktShamu er virkelig godt liktShamu er virkelig godt likt
Standard

Opprinnelig lagt inn av Elinblu, her.

Oi, her mangler jeg mye, ser jeg. Hvor får man skredderkritt? Det er kanskje litt lurere enn sprittusj, ja ...

Sprittusj ja.... Elinblu da!!!

Skredderkritt kjøper du i vanlige sybutikker. Tror også du kan finne det på Princess, Jysk og Sparkjøp.

Skal du bestille noe fra Stoff og Stil har de det der også.

Gammel 29-01-09, 11:08   #18
Bluen
intro

Bluen sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Shamu, her.

Sprittusj ja.... Elinblu da!!!

Det var bare noen små prikker, altså, og så klippet jeg sånn omtrentlig mellom dem. Fleece er jo tykt, så det var ingen fare for gjennomslag.

Gammel 29-01-09, 11:10   #19
Shamu
På opplading

Shamu sin avatar

Standard

Nei, men neste gang kan du tegne feil, og ender opp med å ikke kunne bruke det pga sprittusj merker...
Myttje bettre med skredderkritt!

Gammel 29-01-09, 11:15   #20
Tåtti
klossemajor

Tåtti sin avatar

Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Æ ser Stjørdal'n
Tåtti er kulere enn de flesteTåtti er kulere enn de flesteTåtti er kulere enn de flesteTåtti er kulere enn de flesteTåtti er kulere enn de flesteTåtti er kulere enn de flesteTåtti er kulere enn de flesteTåtti er kulere enn de flesteTåtti er kulere enn de flesteTåtti er kulere enn de flesteTåtti er kulere enn de fleste
Standard

Takk for utstyrslisten, Shamu. Akkurat det jeg trengte nå.

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 22:17.