Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Mat og kosthold > Madam Mims oppskriftsforum

Sarah Bernhard

Madam Mims oppskriftsforum Har du noen gode oppskrifter å dele, eller er på jakt etter noen gode oppskrifter? Da er dette det rette forumet.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 10-12-06, 22:57   #1
petra
Superaktiv

petra sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Buskerud
petra er litt kulpetra er litt kul
Standard

Sarah Bernhard

Hei!

Er det noen som har en god oppskrift på Sarah Bernard kaker?

Gammel 10-12-06, 23:05   #2
Skilpadda
flisespikker

Skilpadda sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 676
Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Sarah Bernard

Jeg prøvde oppskriften på krem.no i går, og de ble i alle fall veldig gode.

Enkle Sarah Bernhard

Ferdig kransekakemasse ca.500g

Trøffelkrem:
Fløte 1/3 l
Kokesjokolade 100g

Slik gjør du:
1. Hakk sjokoladen.
2. Kok opp fløte.
3. Dra kjelen av plata og rør inn sjokoladen til den er helt smeltet.
4. Settes i kjøleskap noen timer (helst til dagen etter)

Kjevle ut kransekakemassen ca.1 cm tykk. Stikk ut rundinger ( hvor store du selv ønsker) og legg på bakeplate.
Ovnstemperatur: 210 grader
Steketid: 5-10 minutter
Kransekakebitene skal kun ha en «stekeskorpe». Avkjøles.

Pisk opp sjokoladekremen og stryk opp kremen på kransekakeplettene som spisse, lave hatter. Settes kjølig før de dyppes i sjokolade. (Smelt sjokolade over vannbad og tilsett litt kokosfett for å gjøre sjokoladen tynnere)

Gammel 10-12-06, 23:32   #3
Jessica
Pauset

Hvor: for mye skog her... vil ut mot havet
Blogginnlegg: 361
Jessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtid
Standard

Åhhh........... de ser jo bare så gode ut....

De mååå jeg bare prøve.

Takk

Jessica er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-12-06, 23:44   #4
MokkMokk
Bør lage seg en tittel selv

Hvor: oppi der :peker:
MokkMokk har mye å være stolt avMokkMokk har mye å være stolt avMokkMokk har mye å være stolt avMokkMokk har mye å være stolt avMokkMokk har mye å være stolt avMokkMokk har mye å være stolt avMokkMokk har mye å være stolt avMokkMokk har mye å være stolt avMokkMokk har mye å være stolt avMokkMokk har mye å være stolt avMokkMokk har mye å være stolt av
Standard

Jeg mener bestemt jeg så en oppskrift på dette i Iset's kaketråd.

MokkMokk er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-12-06, 00:31   #5
Skilpadda
flisespikker

Skilpadda sin avatar

Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Jessica, her.

Åhhh........... de ser jo bare så gode ut....

Noen var i alle fall helt enig med meg.

Sist redigert av Skilpadda : 06-11-08 kl 11:55.
Skilpadda er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-12-06, 01:33   #6
Amelie
Med & uten trylleformel.

Amelie sin avatar

Blogginnlegg: 8
Amelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Åh, disse må jeg lage!

Det så jo veldig lettvint og gøy ut å lage? Gjelder bare å få tak i kransekakemasse - det har'em sikkert hos baker'n!

Amelie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-12-06, 01:35   #7
Skilpadda
flisespikker

Skilpadda sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Amelie, her.

Det så jo veldig lettvint og gøy ut å lage? Gjelder bare å få tak i kransekakemasse - det har'em sikkert hos baker'n!

Det har de til og med på Rimi og lignende, så det er ikke noe problem i det hele tatt.

Gammel 14-12-06, 15:33   #8
petra
Superaktiv

petra sin avatar

Hvor: Buskerud
petra er litt kulpetra er litt kul
Standard

Tusen takk Skilpadda!! Dem blei knallgode!! Håper jeg har noen igjen til jul!

Gammel 14-12-06, 15:38   #9
Fluke
Bør lage seg en tittel selv

Fluke sin avatar

Hvor: Rogaland
Fluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Oi ...
*late som om jeg ikke så denne tråden*

Fluke er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-12-06, 16:17   #10
Turte
Latsabb

Turte sin avatar

Turte er litt kulTurte er litt kulTurte er litt kul
Standard

Bilringen min takker meg fordi jeg ikke har tid til Sarah Bernard i år...

Turte er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-12-06, 17:12   #11
Christinamor
Superaktiv

Christinamor sin avatar

Hvor: Skien
Christinamor er litt kulChristinamor er litt kul
Standard

Jeg har en supergod oppskrift på SB, men i rund form.
Prøvde oppskriften på Krem.no en gang tidligere, men ble ikke fornøyd.
Hm, kanskje noe å bake i helgen?

Christinamor er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-12-06, 17:21   #12
Nessie
Erfaren nok

Nessie sin avatar

Hvor: Trøndelag
Blogginnlegg: 351
Nessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg laget SB kaker forrige uke..

Jeg brukte denne oppskriften, og de ble FARLIG gode

250 gr. mandler,
3 1/2 dl. melis,
3 eggehviter(små)

Fyll:
200 gr. smør,
3 dl. melis,
3 eggeplommer,
1 pl. revet sjokolade

Glasur:
2 pl. sjokolade,
2 ss. smeltet delfiafett

Pisk eggehviter stive. Tilsett melis og mandler.
Legg på brett med teskjei.
Stek i ca 5-10 min på 180 grader.

Rør smør og melis hvitt. Tilsett egg og sjokolade.
Ha dette på bunnene som er stekt og avkjølt.
Sett det kaldt en stund.

Dypp de så i glasuren.

Enten går det bra, eller så går det over.
Nessie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-12-06, 17:55   #13
Skilpadda
flisespikker

Skilpadda sin avatar

Standard

Erfaringen så langt tilsier ellers at 1) kakene er nesten aller best rett fra fryseren (de blir ikke så harde, fordi det er lite fuktighet i dem, og kransekakemassen blir deilig seig), og 2) den porsjonen jeg lagde, kommer ikke til å vare til jul, så jeg må lage flere i helgen.

Gammel 14-12-06, 17:59   #14
Nessie
Erfaren nok

Nessie sin avatar

Nessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Skilpadda, her.

Erfaringen så langt tilsier ellers at 1) kakene er nesten aller best rett fra fryseren (de blir ikke så harde, fordi det er lite fuktighet i dem, og kransekakemassen blir deilig seig), og 2) den porsjonen jeg lagde, kommer ikke til å vare til jul, så jeg må lage flere i helgen.

Har mine liggende i fryseren jeg og (og heldigvis er vi bortreist naa.. hvis ikke hadde visst halvparten blitt spist med en gang )

Gammel 05-11-08, 18:52   #15
Ine
rakkarpus

Ine sin avatar

Medlem siden: Apr 2008
Blogginnlegg: 19
Ine er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner til
Standard

Opprinnelig lagt inn av guniss, her.

Jeg laget SB kaker forrige uke..

Jeg brukte denne oppskriften, og de ble FARLIG gode

250 gr. mandler,
3 1/2 dl. melis,
3 eggehviter(små)

Fyll:
200 gr. smør,
3 dl. melis,
3 eggeplommer,
1 pl. revet sjokolade

Glasur:
2 pl. sjokolade,
2 ss. smeltet delfiafett

Pisk eggehviter stive. Tilsett melis og mandler.
Legg på brett med teskjei.
Stek i ca 5-10 min på 180 grader.

Rør smør og melis hvitt. Tilsett egg og sjokolade.
Ha dette på bunnene som er stekt og avkjølt.
Sett det kaldt en stund.

Dypp de så i glasuren.

Er det nulig å si noe mer eksakt om steketiden? (5-10 min?) Det må da bli veldig forskjell på 5 og 10 min steking? Hvilken farge skal det ha?

Ine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-11-08, 19:28   #16
Nessie
Erfaren nok

Nessie sin avatar

Standard

Det varierer veldig fra ovn til ovn.
Du ser når de er sånn gyllen, skal ikke bli brune liksom.
Hos oss ble det rundt 6-7 min. Vi har ganske skarp ovn synes jeg.. må som regel steke ting på lavere temperatur/kortere enn anvist.

Gammel 05-11-08, 20:09   #17
Cazandra
Erfaren

Cazandra sin avatar

Medlem siden: Oct 2008
Hvor: Egersund
Blogginnlegg: 10
Cazandra er populærCazandra er populærCazandra er populærCazandra er populær
Standard

Å fy søren!

Opprinnelig lagt inn av Turte, her.

Bilringen min takker meg fordi jeg ikke har tid til Sarah Bernard i år...

Samme her!

Gammel 05-11-08, 20:50   #18
Ine
rakkarpus

Ine sin avatar

Ine er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner til
Standard

Det varierer veldig fra ovn til ovn.
Du ser når de er sånn gyllen, skal ikke bli brune liksom.
Hos oss ble det rundt 6-7 min. Vi har ganske skarp ovn synes jeg.. må som regel steke ting på lavere temperatur/kortere enn anvist.

OK. Takk for svar. Disse fristet nemlig

Det er snakk om mørk kokesjokolade også?

Gammel 06-11-08, 09:38   #19
Nessie
Erfaren nok

Nessie sin avatar

Standard

Mørk ja.
Disse er og skal bakes i år også.

Gammel 06-11-08, 10:27   #20
Ine
rakkarpus

Ine sin avatar

Standard

Mørk ja.
Disse er og skal bakes i år også.

Takk for svar igjen. Ja, disse så så herlige ut at kanskje jeg må ta en prøveomgang allerede nå, og kanskje en til i desember (hører de kan gå fort unna )

Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 20:41.